Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 22:29

Hai hai, nou gisteren had het neefje van Cil ook buikpijn, de allereerste keer dat Arkos niet lekker was. Liggen, wel rustig gelukkig maar niet willen eten en een temperatuur van 38,6. Dus eerst colosan gegeven begin van de avond maar stuk later ging hij toch weer liggen en wilde weer niets eten. 2 prikjes van de dokter, even wandelen en toen voelde hij zich als een zonnetje en had wel zin in eten; tja dat ging natuurlijk niet op! Vannacht gevast - heel klein handje hooi gehad als troost :(:)

Whizz vindt het vies dus probeert er soms onderuit te komen en andere keer mag ik het zo erin spuiten, beetje dubbel. Meestal is hij de eerste 5 a 10 min bezig met het vies vinden, daarna is hij daar vaak wel overheen geloof ik. Maar dan staat ie nog wel in zich zelf of gaat nog een paar keer liggen, vaak is hij vlak voor het half uur om is ineens weer aan het snuffelen voor verborgen strotjes.
Het weer is denk ik de boosdoener, die omslag en de kou ineens 'snachts.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:36

Jeetje wat lastig zeg bij jullie! Ik kan me voorstellen dat je je dan steeds zorgen blijft maken.

Voel me bijna schuldig dat ik alleen maar positieve dingen te melden heb.. :o

Latruda staat nu sinds een week weer de hele dag op de wei. *\o/*
En heerlijk dat ze het vind!
Ook hebben we afgelopen weekend ons eerste buitenritje gemaakt! *\o/*
Truda met de neus in de wind en gaan met die banaan!
Toen we trug waren heeft de vriend van een stalgenoot er nog heel even op gezeten!
Die was erg benieuwd hoe dat nu zat haha.
Na een paar rondjes in de bak stappen was ze toch wel moe en heb ik haar lekker in dr wei gezet. braaf paard.
Volgende week Dinsdag krijgt ze wat extra lekkers! Ze word dan namelijk alweer 19!
Zo trots op haar!

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:29

@fargo, vervelend zeg, wel fijn dat het na de spuiten weer goed ging. Is dat ook jouw paard?

@Latruda, wat heerlijk zeg!!! Ik heb er nog niet op gezeten buiten, ja in het bos een klein stukje tijdje geleden, maar mijne is echt uhm.... licht ontvlambaar :') En mijne kan het rijden echt nog niet aan qua spieren.... Doe nu veel rechtrichten aan de hand en zijwaartse gangen, op een laag tempo weer spierkracht kweken in de buik en de achterhand.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:28

Fargo, nou ja zeg. Hier ging dat precies hetzelfde. De kramp was ook veel minder heftig als andere keren. Rustig liggen en niet willen eten. Ook colosan gegeven en toen was hij er weer. S'avonds was hij weer wat loperig op stal en stond wat met zijn achterbenen te trappen. Ik heb toen nog even met hem gewandeld en weer op stal gezet. Hij heeft toen staan plassen en daarna was hij echt weer helemaal de oude. Tja en ook hij moest een nachtje vasten.
Ik denk zelf dat het aan het weer lag of een schimmeltje in de laatste baal hooi. Maar hij is er weer helemaal. Ik moet ook zeggen dat ik er zelf veel rustiger onder was dan al die andere keren. Gek he?

Gisteren weer gereden. Volgens mij hebben ze het voorjaar in hun bol want hij was vooral aan het koekeloeren. Naar de buren, naar wandelaars en naar vliegende tuinkabouters. Volgende week weer lessen. Kan meneer weer echt aan de bak.

Maar.... wel weer goed nieuws. Volgens mij is hij gewoon al verkeersmak. Ik ben gisteren het pad afgereden en een tijdje bij de poort stil gestaan. Het is bij ons best wel druk met verkeer en bij langsrijdende auto's geeft hij dus geen kik. Braaf paard *\o/*
Ik heb cil gekocht voor de recreatie. Dus beetje dressuur, beetje wedstrijdje rijden maar ook om lekker buiten te rijden. Ik heb het idee dat hij dat heel leuk vind.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:30

Latruda. Niet schuldig voelen hoor!! Wees blij dat het zo goed gaat.
Maar als een krampje met colosan en wat wandelen verholpen kan worden, hoor je mij ook niet echt klagen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:53

@Damian - dat klinkt inderdaad echt hetzelfde. Alleen hebben wij 'savonds dus Da wel even laten komen want hij had ook 38,6 temperatuur. Verder was hij wel heel rustig, dan blijf je zelf ook wel iets kalmer vind ik. Volgende dag heeft ie nog even paar uurtjes bij het hek van de wei gestaan dus was ie nog beetje hangerig en toen ineens was het klaar en rende hij naar de rest en ging weer door met eten.
Whizz was de laatste 2 dagen in de bak ook schrikkerig, tja het zal het weer wel zijn ofzo. Verder ben ik super trots op hem, hij doet het heel goed!
fijn dat Cil zo koel was bij het verlaten van het erf, dat geeft de burger moed.

@Latruda - ook positief nieuws dus! Fijn hoor Lekker op de wei en naar buiten, dat klinkt goed. En wat ziet ze er super uit voor haar leeftijd! Dat zijn toch die gelderse genen hoor!

@Bojangles dit is een van de paarden die ik samen met mijn man heb. Whizz is echt van mij (nou ja M rijdt er niet op -we zijn getrouwd dus strict gesproken ;-) ..) en de A-tjes (Arkos en Aristocraat) zijn van ons samen en die rijden we allebei.
Goh wat jammer dat je nog niet aan buitenritjes kunt doen, het was natuurlijk ook wel een behoorlijke jaap bij haar :(:) Maar jullie zijn wel aan het opbouwen dus.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:07

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:46

Latruda wat ziet ze er goed uit en wat is ze vrolijk en energiek. Super fijn hoor dat het zo goed gaat!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 11:56

Waarschuwing EGO SPAM POST ;-) Heb eindelijk foto's van Whizz geupload :o

in Bodegraven in december 2011 - zielig paard :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Thuis met zijn buikharnas om ;-) deken achter was wat verschoven, hoort eronder uiteraard :o
Afbeelding

Afbeelding

in zijn blote dunne nakie
Afbeelding

In de week voordat ze naar buiten gingen, alvast samen grazen en zijn buikkie
Afbeelding

Afbeelding

In de wei 24 maart 2012
Afbeelding

Afbeelding

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:19

Goh wat appart dat harnas.. dat had Latruda echt niet..
Zo blijkt maar weer dat er per kliniek verschillende technieken gebruikt worden.
Is het bij zijn wond nog zo gezwollen of is dat wat anders?
Hij ziet er nu wel super uit trouwens!

Ik heb gisteren met Latruda weer een heerlijke buitenrit gemaakt!
Van vermoeidheid was deze keer absoluut geen prake!
Wat een taaie tante is het ook ik kan het nog steeds niet geloven.. <3

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 13:26

Nee dat is waar de buikwand nog wat zachter is nog dus waar het wat doorhangt als het ware. Dat moet sterker worden door werken maar het kan best zijn dat je het toch een beetje blijft zien hoor. Varieert ook sterk als hij de boel aantrekt of niet.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:54

Wat leuk Fargo om eens wat foto's van jouw paard te zien!! Wat een verschil alweer he?! Gelukkig!! :D Hij ziet er top uit! :D

Met mijn peerdje ook eergister een buitenrit gemaakt, doen we wel vaker. Alleen dit keer had ze er zoveel zin in dat ze een paar fline sprongen onderweg gemaakt heeft! :wow: *dat doet ze anders noooit* haha!! maar goed, we galloperen altijd op 1 bepaald stuk zandweg en nadien kan ik d'r altijd goed terug nemen en ontspannen naar huis rijden. Alleen dit keer... De turbo knop kreeg ik niet uitgeschakeld, met als gevolg een paar fikse sprongen en gekkigheid, en dat zonder hindernis oid :+
Gister dus nog maar weer even opgepakt in de wei, was ze weer net zo braaf als anders := Nja, had vast het voorjaar in d'r bol eergister.

Heb trouwens a.s. zaterdag onze eerste officiele wedstrijd ooit!! Ben zoow benieuwd!! Verwacht er niet veel van hoor, is voor ons beide een nieuwe ervaring en zal al blij zijn als we tussen de bordjes kunnen rijden en de oefeningen doen waar we ze ook horen te doen :+ :D haha!
Maar goed, spannend dus :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 13:57

@Vincy: joligheid ten top zo te lezen. Leuk dat je binnenkort gaat starten. Toch altijd wel spannend he?

Whizz was zondag niet zo lekker: hij had een stijve nek en koorts en kon dus niet zo goed bij het gras in de wei en liep wat rond en wat te stampen. Binnen hem uiteindelijk maar wat extra te eten gegeven en zijn nek ingesmeerd. Was er wel van geschrokken, maar had al gauw door dat het geen koliek was gelukkig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:01

Fargo, wat is Whizz opgeknapt zeg !!!
Vond ze altijd zo zielig zo pas na de operatie. Bij Cil waren er ook direct na de operatie al zoveel spieren weg. Die had echt een scharregatje.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:02

Fargo, is alles weer ok met Whizz?

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:45

Gelukkig was het geen koliek Fargo!! Hij voelt zich nu weer goed verder? :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 18:34

Dank je wel allemaal. De volgende ochtend had hij 37,4 graden en heb ik 'smorgens zijn nek nog even lekker ingesmeerd maar toen kon hij er al weer veel beter mee overweg.
Whizz had na de operatie eerst een paar dagen nog best veel body maar wel een body van een volbloed :j zo rank. Thuis is hij op zijn heupen en billen nog wel ingevallen, maar omdat hij verder wel heel goed wilde eten ging hij gelukken bij zijn ribben e.d. snel weer verbeteren.
Maandag en dinsdag heb ik hem gelongeerd alleen aan een longeerlijntje. Dat deed hij prima, was bang voor ontploffingen maar dat viel reuze mee, kon hij zijn nek en lijf tenminste zelf gebruiken zoals hij wilde.
Gisteren weer gereden en dat ging gelukkig prima.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:53

Hoe is het hier met iedereen??? Bij ons gaat het gelukkig voorspoedig. Ben tegenwoordig al 40 minuten aan het rijden en hij pakt het fijn op! Ben nog steeds aan het tellen hoe lang ik draaf :j :D.
Vanmorgen niet zo fijn nieuws, toen ik gisteren van stal ging met een vriendin hoorden we herrie en ontdekten we in de andere stal een paard met koliek. Vond het een rare tijd voor gaskoliek (kwart over tien 'savonds). Vanmorgen op stal was zijn stal leeg en hoorde ik dat hij vannacht geopereerd is. Ben er de hele tijd mee bezig - arm paard, arme eigenaresse. Er was nog niet bekend op stal hoe het met hem ging vanmorgen. Het blijft toch naar... en je weet soms niet wat je moet hopen voor zo'n paard ;( ;(

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:41

Altijd naar om te horen, vooral omdat je zelf zo goed weet wat je als eigenaar doormaakt. Maarre dat is nu wel dan een tweede kolieker op 1 stal bij jullie?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:47

Ja dat klopt, maar er staan ook rond de 40 paarden bij ons op stal. Het is eigenlijk de derde, een jaar voor mij aan (2010) is er ook een paard (uit onze kudde) geopereerd en die heeft het niet gehaald. Die had een slag in zijn dikke darm en daar moest een stuk verwijderd worden. Ik weet niet wat er nu aan de hand is en wat de status is. In eerste instantie leek het gisteren gaskoliek (maar wel raar tijdstip om dat te hebben omdat ze om 5 uur al de wei afgaan).

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:56

Jeetje wat een naar bericht zeg. Hoop dat het helemaal goed komt met het paard. En arme eigenaresse.. :(:)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:47

He, balen zeg. Ik kan me voorstellen dat je er de hele tijd mee bezig bent. als het op je eigen stal gebeurd is het ineens wel heel dicht bij. Ik las hier op bokt dat er twee toppers kort na elkaar zijn overleden aan koliek.

Weet je al wat meer?

Die van mij heeft altijd s'avonds koliek. Meestal wel gaskoliek. Volgens onze DA hebben de meeste paarden altijd tegen de avond koliek. Dan hebben ze de hele dag lopen eten en stroomt datgeen wat niet lekker wil verteren de darmen in. Zeker in het voorjaar en najaar gebeurd het vaak. Er stond van de week op het Blog van Anneke Hallebeek ook een heel stuk over weidegang op dit moment. Die van mij komen dus ook nog niet op de wei. Eerst gaat de grasmaaier er nog een paar keer overheen (dan staan ze echt te huilen bij het hek |(

Hier trouwens alles ok. Ik hou vandaag wel een beetje mijn hart vast. Het waait hier namelijk flink en de twee laatste keren dat hij niet lekker was, waaide het ook zo. Verder heb ik twee hooinetten aangeschaft.Heb jullie toch wel eens verteld dat er vaak van de grote onverteerde stukken hooi in zijn mest zaten en dat het dan wat dunner was. Ik las toevallig een artikel over oudere paarden op de blog van anneke Hallebeek over de verminderde kauwkracht bij oudere paarden en dan dit tot verteringsproblemen leidt. Nou Cil is een grote vreetzak. In emmeloord was het zijn DA al opgevallen dat hij slecht kauwde. Ze hebben toen foto's van zijn kaken gemaakt maar daar was niks op te zien. Wel adviseerde ze om zijn hooi in een net te gaan geven omdat hij vreselijk gulzig is en zijn eten slecht kauwt en naar binnen propt. Hij verslikt zich vaak en heeft zelfs in de kliniek met een slokdarmverstopping gestaan omdat meneer zonder te kauwen een flinke hap hooi naar binnen wilde werken. Ik vond het eerst eng om een hooinet in de stal te hangen, maar ik heb nu die little bit trailertas gekocht en die durf ik wel op te hangen. IK heb ook nog een extra hooikussen van 3 x 3 centimeter erbij. En..... sindsdien heb ik prachtige mestballen en het hooi is netjes verteerd (geen grote stukken meer). Ik ben dus benieuwd of dit zo goed blijft gaan.

En... we zijn sinds vrijdag weer aan het lessen. Schoonzus kon weer een uurtje staan. Er waren wat slordigheden in geslopen, maar verder was ze zeer tevreden over wat we hebben uitgespookt de afgelopen 5 maanden (ze is een tweede keer geopereerd omdat ze een lepel waren "vergeten"). Maar we kunnen weer verder waar we gebleven waren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:53

Ja ik weet inmiddels wat meer. Er is een halve meter dunne darm verwijderd. Hij had 3 tumoren in zijn dunne darm en 1 ervan zorgde ervoor dat de dunne darm in de knoop zat. Hij moest dus echt geopereerd worden. Vanmorgen stond hij weer en nu is het afwachten of alles weer op gaat starten omdat de operatie best lang geduurd heeft. Echt zo sneu.
Ja ik schrok ook behoorlijk van Vondango zijn dood moet ik zeggen.

Fijn dat de hooinetten een goede oplossing zijn! Het is toch fijn om oplossingen te vinden voor de dingen waar je tegen aan loopt. en ook weer les gehad dus :j *\o/* Dat is mooi!
Het is hier vies weer, regen en wind. Kijken of ik kan rijden vanavond of longeren. Heb de hele dag al last van mijn nek, zal wel stress zijn.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:38

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:48

Heeej Bojangles!! Je staat op de voorpaina van de telegraaf!! Leuk joh!! :D :D
Super toch dat dit nog allemaal kan met je topper!! *\o/*
Mooie foto hoor en veel plezier op de koninginnedag in meppel!! :j _/-\o_ *\o/*