Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
Varekaj schreef:Heb gisteren tijdens de les voor het eerst wat "hengstenkuren" mogen voelen onder het zadel, en eerlijk gezegd... Oh wat vond ik het leuk!
Normaal heb ik altijd les op maandagavond en staat m'n knollie dan de hele dag of paar uurtjes op voorhand al op de paddock. Zodat hij niet vanuit de stal hopsa, de bak in moet. Het is een jong dier, dan heb ik liever dat hij zich al wat kan losmaken in de paddock op eigen tempo. Er is altijd wel wat bedrijvigheid of paarden die buiten staan, maar niks bijzonders in zijn gedrag te merken.
Gisteren was een uitzondering, de les was 's ochtends om 11u. Hij heeft half uurtje op de paddock gestaan met wat hooi, ben toen gaan opzadelen. Net toen ik ging opstappen ging de buurman de hele weide ernaast slepen, man man wat een lawaai! Als gevolg daarvan ging de jaarling merrie op pension de hele tijd van links naar rechts in rodeostijl en vol gas.
Op zich was hij lekker fris, pittig maar... heel erg makkelijk te controleren. Hij was alerter en meer voorwaarts, dat wel, en daar hebben we gebruik van gemaakt ook. Hij had er echt lol in!
Ook voor de 2e keer galop onder het zadel geprobeerd, en gelijk zonder longe. Kerel deed het heerlijk, lekkere cadans houden, mooi tempo ook, oortjes er netjes op én super relax blijven terwijl de merrie ging meecrossen en gek doen. NIKS deed hij daarop!
Instructie was ook erg te spreken hierover, zo ziet zij een hengst graag. Voorwaarts, pittig maar alles makkelijk in gode banen te leiden én prima doseerbaar en ook diezelfde "hengstenacties" in ons voordeel omzetten. Dus na klein gesprekje zijn we er toch uit dat hij hengst mag blijven zolang het op deze manier blijft.
Ik had me aan een kleine kernbom en zandhappen verwacht, maar dat was dus onnodige stress.
) ik was aan het wachten op een vriendin en vriend om te helpen met laden maar dacht ach alles staat klaar eens kijken wat hij doet als ik hem voor de klep zet. En ja hoor voetje voor voetje met behulp van wat biksjes hihi liep hij ineens zo erop zo trots heerlijk op deze manier!!!
hij kon daar natuurlijk nooit bij, maar je weet maar nooit of een merrie ervoor gaat liggen. aangezien ik een kruising kwpn x shet niet zo zag zitten heb ik besloten hem meteen te laten castreren.
doezel2 schreef:Mijn schoonzusje (13). Heeft een veulen hengstje(bijna 1) hij heeft ze nog niet maar wil de hengst. Wel later castreren. Omdat hij bijt en stijgert. Ik heb. Met veulen totaal geen last. Mijn vriend ook niet. Alleeb zij dus. Ligt het aan de persoon of aan het veulen? Ik zeg aan de persoon want ze ging vaak met moeder en zoon na de brievebus rennen. Dat soort dingen
Het castreren mag met 2/2,5
doezel2 schreef:Mijn schoonzusje (13). Heeft een veulen hengstje(bijna 1) hij heeft ze nog niet maar wil de hengst. Wel later castreren. Omdat hij bijt en stijgert. Ik heb. Met veulen totaal geen last. Mijn vriend ook niet. Alleeb zij dus. Ligt het aan de persoon of aan het veulen? Ik zeg aan de persoon want ze ging vaak met moeder en zoon na de brievebus rennen. Dat soort dingen
Sueno schreef:doezel2 schreef:Mijn schoonzusje (13). Heeft een veulen hengstje(bijna 1) hij heeft ze nog niet maar wil de hengst. Wel later castreren. Omdat hij bijt en stijgert. Ik heb. Met veulen totaal geen last. Mijn vriend ook niet. Alleeb zij dus. Ligt het aan de persoon of aan het veulen? Ik zeg aan de persoon want ze ging vaak met moeder en zoon na de brievebus rennen. Dat soort dingen
dat gedrag ligt puur aan de persoon
Varekaj schreef:doezel2 schreef:Mijn schoonzusje (13). Heeft een veulen hengstje(bijna 1) hij heeft ze nog niet maar wil de hengst. Wel later castreren. Omdat hij bijt en stijgert. Ik heb. Met veulen totaal geen last. Mijn vriend ook niet. Alleeb zij dus. Ligt het aan de persoon of aan het veulen? Ik zeg aan de persoon want ze ging vaak met moeder en zoon na de brievebus rennen. Dat soort dingen
Hier ga ik mee akkoord. langs de andere kant, WIE laat een kind van 13 nu spelen met een hengstveulen van bijna een jaar? Is toch volkomen normaal
dat ze met elkaar gaan "spelen" en dat er dan zo'n dingen gebeuren? Een kind van die leeftijd houdt zich echt nog niet bezig met hoe een (hengste)veulen leert terwijl het dier wel al zijn grenzen gaat aftasten. Als kleine pluizebol zijn die dingen grappig maar nu worden ze dus wel gevaarlijk. En het veulen weet gewoon niet beter, hij is er door het kind vast nooit voor gecorrigeerd geweest. Bij jullie kent hij zijn grens omdat jullie die kunnen trekken, maar dat kan je schoonzusje nog niet, dusjah, doodnormaal dat het dier daar van gaat profiteren?