Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 23:02

Leuk dat het zo goed gaat! Is voor jou ook wel lekker relax als je kids er ook veilig naartoe kunnen.

Iemand die ik ken, kent de persoon die de vader van mijn hengst in dek heeft gehad. Benieuwd wat daaruit gaat komen.
Heb ontdekt dat meneer toch nog de hoogte in gaat én tegelijk begint er een speknekje op te komen. maar karakter blijft hij lekker zichzelf, als hij z'n energie maar kwijt kan.

Sueno

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:59

Gisteren was Sueño jarig !! Knulletje is 2 jaar geworden.
Heb wat filmpjes gemaakt. Hier was het weer de eerste keer dat hij los in de bak kon vanwege zijn onsteking. Als je dik 2 weken boxrust gehad hebt dan mag je best wel even uit je dak gaan als je weer los mag. Dat laat hij ook duidelijk zien !! Echter je zou van een hengst verwachten na zo lange tijd stil gestaan te hebben dat hij je de vier hoeken van de bak laat zien. Overtuig je maar zelf hoe mijn "levens gevaarlijke" hengst reageert :P .

Afbeelding

Dat achteruit trappen wat hij doet is niet gemeend en is duidelijk uit zijn enthiosiastme (spel).. in het volgende filmpje doet hij het namelijk ook maar dan is hij 40 meter verderop, dat laat zien dat het puur spel is.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:05

Heerlijke kerel die hengst van je :P

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:29

ja een lekker ding is het toch he

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:36

ja ja vanavond mijn mannetje wegbrengen!!! oh zo spannend heb hem vanmorgen al wel buiten gezet kan hij even zijn energie kwijt!
Ben benieuwd hoe hij de trailer op gaat etc etc etc. nu maar hopen dat alles verder goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:22

Heb gisteren tijdens de les voor het eerst wat "hengstenkuren" mogen voelen onder het zadel, en eerlijk gezegd... Oh wat vond ik het leuk!

Normaal heb ik altijd les op maandagavond en staat m'n knollie dan de hele dag of paar uurtjes op voorhand al op de paddock. Zodat hij niet vanuit de stal hopsa, de bak in moet. Het is een jong dier, dan heb ik liever dat hij zich al wat kan losmaken in de paddock op eigen tempo. Er is altijd wel wat bedrijvigheid of paarden die buiten staan, maar niks bijzonders in zijn gedrag te merken.

Gisteren was een uitzondering, de les was 's ochtends om 11u. Hij heeft half uurtje op de paddock gestaan met wat hooi, ben toen gaan opzadelen. Net toen ik ging opstappen ging de buurman de hele weide ernaast slepen, man man wat een lawaai! Als gevolg daarvan ging de jaarling merrie op pension de hele tijd van links naar rechts in rodeostijl en vol gas.
Op zich was hij lekker fris, pittig maar... heel erg makkelijk te controleren. Hij was alerter en meer voorwaarts, dat wel, en daar hebben we gebruik van gemaakt ook. Hij had er echt lol in!
Ook voor de 2e keer galop onder het zadel geprobeerd, en gelijk zonder longe. Kerel deed het heerlijk, lekkere cadans houden, mooi tempo ook, oortjes er netjes op én super relax blijven terwijl de merrie ging meecrossen en gek doen. NIKS deed hij daarop!

Instructie was ook erg te spreken hierover, zo ziet zij een hengst graag. Voorwaarts, pittig maar alles makkelijk in gode banen te leiden én prima doseerbaar en ook diezelfde "hengstenacties" in ons voordeel omzetten. Dus na klein gesprekje zijn we er toch uit dat hij hengst mag blijven zolang het op deze manier blijft.

Ik had me aan een kleine kernbom en zandhappen verwacht, maar dat was dus onnodige stress.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:27

Ilonab schreef:
ja ja vanavond mijn mannetje wegbrengen!!! oh zo spannend heb hem vanmorgen al wel buiten gezet kan hij even zijn energie kwijt!
Ben benieuwd hoe hij de trailer op gaat etc etc etc. nu maar hopen dat alles verder goed gaat!

Héééél veel succes !!

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:28

Varekaj schreef:
Heb gisteren tijdens de les voor het eerst wat "hengstenkuren" mogen voelen onder het zadel, en eerlijk gezegd... Oh wat vond ik het leuk!

Normaal heb ik altijd les op maandagavond en staat m'n knollie dan de hele dag of paar uurtjes op voorhand al op de paddock. Zodat hij niet vanuit de stal hopsa, de bak in moet. Het is een jong dier, dan heb ik liever dat hij zich al wat kan losmaken in de paddock op eigen tempo. Er is altijd wel wat bedrijvigheid of paarden die buiten staan, maar niks bijzonders in zijn gedrag te merken.

Gisteren was een uitzondering, de les was 's ochtends om 11u. Hij heeft half uurtje op de paddock gestaan met wat hooi, ben toen gaan opzadelen. Net toen ik ging opstappen ging de buurman de hele weide ernaast slepen, man man wat een lawaai! Als gevolg daarvan ging de jaarling merrie op pension de hele tijd van links naar rechts in rodeostijl en vol gas.
Op zich was hij lekker fris, pittig maar... heel erg makkelijk te controleren. Hij was alerter en meer voorwaarts, dat wel, en daar hebben we gebruik van gemaakt ook. Hij had er echt lol in!
Ook voor de 2e keer galop onder het zadel geprobeerd, en gelijk zonder longe. Kerel deed het heerlijk, lekkere cadans houden, mooi tempo ook, oortjes er netjes op én super relax blijven terwijl de merrie ging meecrossen en gek doen. NIKS deed hij daarop!

Instructie was ook erg te spreken hierover, zo ziet zij een hengst graag. Voorwaarts, pittig maar alles makkelijk in gode banen te leiden én prima doseerbaar en ook diezelfde "hengstenacties" in ons voordeel omzetten. Dus na klein gesprekje zijn we er toch uit dat hij hengst mag blijven zolang het op deze manier blijft.

Ik had me aan een kleine kernbom en zandhappen verwacht, maar dat was dus onnodige stress.

Goed te horen dat het zo goed gaat met je kereltje... maar hopen dat het zo blijft !
Geniet er maar lekker van zolang het nog kan :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:29

@sueno: nog gefeliciteerd!! *\o/* Leuke datum, haha, je hengstje was tegelijk met mij jarig. ;)

@Ilona: sterkte! Laat je weten hoe het gegaan is?

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:00

pinto_1 schreef:
@sueno: nog gefeliciteerd!! *\o/* Leuke datum, haha, je hengstje was tegelijk met mij jarig. ;)

@Ilona: sterkte! Laat je weten hoe het gegaan is?

tnxxx *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:38

@ Ilonab, weet je al hoe het is gegaan met de operatie?

@ Sueno: Ik verwacht me er elke keer echt aan dat hij wat gaat uithalen, soms denk ik echt bij het opzadelen al "ohow, dit wordt zandhappen en rondvliegen vandaag". En toch is het nooit het geval. De gekheid bij het klaarmaken verdwijnt gelijk als ik opstap en zet hij om in positieve energie. Hou er wel steeds m'n hoofd bij, je weet nooit.
Het verbaast iedereen hoe hij elk nieuw detail in z'n opleiding oppikt alsof hij het al jaren doet. Elke keer als we denken "nu wordt het wat moeilijker" en we al blij zouden zijn met 2 goede passen loopt hij gelijk alsof hij niks anders gewend is. Het geeft een enorme kick en heerlijk gevoel van vertrouwen dat hij zo z'n best doet...

Iedereen duimt intussen volop dat hij zo blijft en ook later het balkjes lopen en springen zo goed doet, dan lijkt er een leuke toekomst voor hem weggelegd :)

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:36

go for it, het is jullie van harte gegund.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:21

Zo vandaag de dag van de waarheid! de tijd is alleen niet bekend :-( ze hadden het erg druk en konden geen inschatting maken hoe laat hij gecastreerd zou worden......

Maar ben wel heel erg trots op hem heb hem alleen kunnen laden terwijl hij nog nooit op een trailer had gestaan :-)) ik was aan het wachten op een vriendin en vriend om te helpen met laden maar dacht ach alles staat klaar eens kijken wat hij doet als ik hem voor de klep zet. En ja hoor voetje voor voetje met behulp van wat biksjes hihi liep hij ineens zo erop zo trots heerlijk op deze manier!!!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:33

Mijn schoonzusje (13). Heeft een veulen hengstje(bijna 1) hij heeft ze nog niet maar wil de hengst. Wel later castreren. Omdat hij bijt en stijgert. Ik heb. Met veulen totaal geen last. Mijn vriend ook niet. Alleeb zij dus. Ligt het aan de persoon of aan het veulen? Ik zeg aan de persoon want ze ging vaak met moeder en zoon na de brievebus rennen. Dat soort dingen

Het castreren mag met 2/2,5

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:44

ik heb mijn shetlander laten castreren toen hij ongeveer 1 jaar was. gedragsmatig eigenlijk helemaal geen problemen, maar hij probeerde op mijn merrie te springen. hij nam een aanloopje in galop van een paar meter en sprong :+ hij kon daar natuurlijk nooit bij, maar je weet maar nooit of een merrie ervoor gaat liggen. aangezien ik een kruising kwpn x shet niet zo zag zitten heb ik besloten hem meteen te laten castreren.

foto's voor de liefhebber :)

http://www.mijnalbum.nl/Album=JQXSRW7M

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:49

doezel2 schreef:
Mijn schoonzusje (13). Heeft een veulen hengstje(bijna 1) hij heeft ze nog niet maar wil de hengst. Wel later castreren. Omdat hij bijt en stijgert. Ik heb. Met veulen totaal geen last. Mijn vriend ook niet. Alleeb zij dus. Ligt het aan de persoon of aan het veulen? Ik zeg aan de persoon want ze ging vaak met moeder en zoon na de brievebus rennen. Dat soort dingen

Gedrag ligt mede aan de eigenaar.

Castreren kan trouwens al veel eerder. Weet dat in Amerika er wel gecastreerd wordt op iets van 6 weken als ze nog bij de moeder drinken. Tussen de afweerstoffen uit de moedermelk en het nog weinig ontwikkeld zijn is het een veel kleinere ingreep dan op latere leeftijd. Je ziet het hier ook wel bij raskatten gebeuren, die hebben er door de jonge leeftijd ook weining last van.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:59

doezel2 schreef:

dat gedrag ligt puur aan de persoon

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:07

Helaas nog steeds niets gehoord.... over 1,5 uur klaar met werken en dan rij ik er in ieder geval even langs en hopen dat alles goed gegaan is.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:13

Spannend. Kan natuurlijk dat ze hem gepland hebben op het eind van de dag, jammer dat ze geen tijdstip hebben doorgegeven...

Kun je niet even bellen? (ik zou denk ik niet zolang in spanning willen zitten en zelf al gebeld hebben). ;)

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:28

Jaaah ze hebben net gebeld en hij staat weer op zijn benen en alles is goed gegaan!! nu richting mijn ventje en kijken hoe hij het maakt :-)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:32

Super, fijn dat het goed gegaan is! +:)+

Hoe lang moet hij blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:16

Sueno schreef:
doezel2 schreef:

dat gedrag ligt puur aan de persoon

Hier ga ik mee akkoord. langs de andere kant, WIE laat een kind van 13 nu spelen met een hengstveulen van bijna een jaar? Is toch volkomen normaal dat ze met elkaar gaan "spelen" en dat er dan zo'n dingen gebeuren? Een kind van die leeftijd houdt zich echt nog niet bezig met hoe een (hengste)veulen leert terwijl het dier wel al zijn grenzen gaat aftasten. Als kleine pluizebol zijn die dingen grappig maar nu worden ze dus wel gevaarlijk. En het veulen weet gewoon niet beter, hij is er door het kind vast nooit voor gecorrigeerd geweest. Bij jullie kent hij zijn grens omdat jullie die kunnen trekken, maar dat kan je schoonzusje nog niet, dusjah, doodnormaal dat het dier daar van gaat profiteren?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:18

Ik wist alzeker dat het puur door de persoon komt anders had hij het bij mij enzo ook gedaan maar goed
Ik kan der alles zegge ze doet toch wat ze wil(stront eigenwijse puber die 0,0 wat van paarden weet (als ze iets weet heeft ze het van mij)

Kun je hengst ook castreren als hij helemaal nog niets heeft? (ik werk wel met paarden. Maar der is bij ond geen hengsten enzo) ( heb het wel geweten maar das al rijdje geleden haja)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:24

Varekaj schreef:
doezel2 schreef:

Hier ga ik mee akkoord. langs de andere kant, WIE laat een kind van 13 nu spelen met een hengstveulen van bijna een jaar? Is toch volkomen normaal

dat ze met elkaar gaan "spelen" en dat er dan zo'n dingen gebeuren? Een kind van die leeftijd houdt zich echt nog niet bezig met hoe een (hengste)veulen leert terwijl het dier wel al zijn grenzen gaat aftasten. Als kleine pluizebol zijn die dingen grappig maar nu worden ze dus wel gevaarlijk. En het veulen weet gewoon niet beter, hij is er door het kind vast nooit voor gecorrigeerd geweest. Bij jullie kent hij zijn grens omdat jullie die kunnen trekken, maar dat kan je schoonzusje nog niet, dusjah, doodnormaal dat het dier daar van gaat profiteren?

Ik kan het der duidelijk
Maken maar ja ze doet er niets aan steeds als ik het zie enzovoort doet het zo zeer dan zeg ik tegen mijn vriend ze is geen pony waard. Het liefst haal ik ze weg daar maar ja dan wirden de ouders boos helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:45

Als een kind niks van paarden af weet, dan moet je der geen pony geven als ze niet willen leren, en al helemaal geen hengst!

Worden haar ouders boos, tjah, wijs ze dan gewoon op de gevaren?