Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:41

Ook van mij veel sterkte, Lynn. Bijna zelfde verhaal hier: Ama dronk ook nog amper. Ook al bleven ze maar zeggen dat het bloed in orde was, ik blijf vermoeden dat er meer aan de hand was. Het lijkt ondertussen al een eeuwigheid geleden dat ik haar moest laten inslapen, terwijl ze nog maar 3 weken dood is. Man, wat mis ik haar, maar soms maken de tranen gelukkig plaats voor een glimlach bij de gedachten aan al die mooie momenten samen. Als de paardjes het ons toch maar konden zeggen, he, wat ze voelen en hoe zij willen dat het verder gaat... Hij heeft nu in elk geval geen pijn meer. Rust zacht, Bambi...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:06

Veel sterkte LynnS, lees het nu na m'n vakantie pas.............

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:39

Helaas meld ik me hier ook weer.....

In April ben ik begonnen met Gastricomp te voeren aan Patrick omdat hij meer op het gras stond samen met goede kwaliteit hooi hij toch weer begon te gapen.
Dit gaf snel resultaat, gaapte niet of nauwelijks en het leek goed te gaan.

Dinsdag is Patrick gecastreerd omdat hij een liesbreukje had, we hebben gelijk een controle scopie gevraagt voor zijn maag.......daar zijn dus weer maagzweren op te zien(recente zweren geen oudere of die genezen waren)we gaan dus weer een behandeling starten vermoed met Gastrogard.
Patrick staat nog in de kliniek vandaag doen ze ook weer een zenuwtest voor controle.

Voor de mensen die mij en het verhaal van Patrick niet kennen hier een topic van hem: [MD] Na maanden ellende eindelijk duidelijkheid

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:18

LeenC schreef:
Het lijkt ondertussen al een eeuwigheid geleden dat ik haar moest laten inslapen, terwijl ze nog maar 3 weken dood is. Man, wat mis ik haar, maar soms maken de tranen gelukkig plaats voor een glimlach bij de gedachten aan al die mooie momenten samen.

Idem hier.
Ik voel me nog steeds verdoofd; ik maak mezelf alle dagen wijs dat het allemaal nooit gebeurd is.
Maar het besef komt in vlagen en dan zijn de tranen niet te stoppen. Er is een enorme leegte die nooit meer gevuld zal worden. Het gemis wordt met de dag groter. Wist ik maar wat er mis was... Wat had ik hem graag gered, wat had ik hem graag nog vele jaren bij me gehad. Het leven is zo verdomd oneerlijk :'(.

Morgen rijd ik naar Baarle Nassau (Nl) om een paardenhaarjuweel uit te kiezen, waarin zijn manen/staartharen zullen verwerkt worden. Hopelijk heb ik voldoende; hij had prachtige dikke en lange manen, daar heb ik het meeste van afgeknipt. Helaas niet veel van zn staat geknipt, ik heb er niet bij stilgestaan dat deze het beste zijn om te verwerken in juwelen. Hopelijk kunnen ze er toch iets mee.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:20

Mocht er iemand interesse hebben om Maagcompositum vd Groene Os over te nemen, pb me maar.

Bambi heeft er met moeite enkele schepjes van gekregen en het staat hier maar te staan. Hopelijk kan iemand anders er zijn/haar paardje wél mee redden.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:42

Patrick krijgt opnieuw een behandeling.
Hij krijgt nu AB en omeprazol, na deze kuren moeten we terug komen op controle.
Zijn de zweren niet genoeg genezen(wat ze niet verwachten)dan gaan ze biopten nemen voor verdere onderzoeken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:57

Ik heb mijn paard nu sinds een week op de generische versie van omeprazole voor paarden staan van Abler, link had ik al eerder hier gezet voor ervaringen. Ik heb nu een paard wat een stuk meer relaxed is, niet meer gaapt en (klop af) geen vage koliek verschijnselen meer heeft ;) ik ga haar weer de 30dgn behandeling geven en dan vermoedelijk maar in dgn van stress (vervoer, oud-en nieuw etc paar dgn behandelen)

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:50

Hai allemaal,

Ondanks dat er al een tijd niet meer gereageerd is in dit topic en jullie al veel met elkaar mee gemaakt hebben.. (Lynn en Leen ;( :(:) ) denk ik dat dit toch de beste plek is om mijn vraag te stellen...

Mijn jonge paard van 3 schijnt namelijk een maagzweer te hebben, althans dat vermoedt de DA.. hoe het ook zij, volgens mij rommelt het daar idd. Ik heb nog geen endoscopie laten doen want ik weet het pas sinds gisteren. Hij had al drie weken met vlagen diarree dus heb gisteren toen het heel erg was de DA gebeld. Zijn temperatuur en hartstlag was echter goed en hij is nog wel mooi attent en glimt en eet gewoon, maar heeft erg dunne mest heel regelmatig, tot af en toe zeer erge diarree met spuitpoep :oo zoals gisteravond. Terwijl hij gisteren overdag niks bijzonders heeft meegemaakt (althans, niet dat ik weet). Hij gaapt ook heel veel, vooral na het biks eten (hij krijgt maar een handje, 3x per dag) en is wat lustelozer dan normaal als hij weer diarree heeft (maar nog steeds wel vrolijk, attent, geinteresseerd etc). Drinkt dan ook veel water (logisch door de diarree).

Mijn vraag is nu, kan ik wat bijvoeren denken jullie zoals bietenpulp mix of senoires priores van Subli zoals ik op andere plekken op Bokt wel lees? Is magnesium misschien ook een idee? Hij is erg sensibel en onzeker in zijn reactie op nieuwe dingen, hij schrikt snel ergens van, met name aan de hand, en hij is in hoe hij met zijn angst omgaat echt een binnenvetter. Bijvoorbeeld als hij op de trailer staat, staat hij doodstil, maar komt er vervolgens zeiknat van het zweet vanaf. Het gaat wel veel beter trouwens dan toen hij net de opfok uit kwam en net gecastreerd was, vorig jaar november. Met rijden is hij soms ook wat kijkerig (vind ik ook heel logisch, hij is pas 3) maar vooral heel vrolijk en enthousiast.

De DA heeft wat van zijn spuitpoep ( :o ) meegenomen gister voor onderzoek en belt me morgen om te horen hoe het gaat. Toen ik op stal was vanmorgen was hij gewoon weer heel vrolijk en volgens de stalhoudster had hij niet veel diarree gehad vannacht; dwz er lag ook gewoon weer goede mest tussen. Ik denk zelf dat ik hem wat meer tijd moet geven om weer te wennen aan het rijden (dat ik sinds een paar weken weer 2 a 3x per week doe, 20 minuutjes rustig aan) en ook staat hij pas 2,5 maand op deze stal. Hij krijgtwel goed verspreid over de dag (4x)kwalitatief goed hooi gevoerd en heeft verder veel regelmaat in het buiten zetten, contact met andere paarden etc.

Bedankt voor jullie advies :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:24

Wellicht zou je kunnen beginnen met maagcompositum en probiotica van de groene os, dit is iets wat hier erg goed werkt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:31

Caballos schreef:
Wellicht zou je kunnen beginnen met maagcompositum en probiotica van de groene os, dit is iets wat hier erg goed werkt!

Caballos, ik gebruik inderdaad ook Probio Forte van de Groene Os. Heb ooit vroeger maagcompositum geprobeerd, maar dat at mijn jonkie indertijd helemaal niet. Ik zou best graag weer eens een keertje kijken of hij het nu wel lust (hij is nu 9), maar de Paardendrogist mag geen monsters meer verzenden. Zou ik evt van jou via de post één of twee schepjes in zakje in envelop kunnen krijgen/kopen om het uit te proberen? Vind het zonde om een hele pot aan te schaffen als hij het weer niet zou eten. Het geven van de Probio forte scheelt overigens ook al in zijn luchtzuigen en zeker in het last krijgen van gas/koliek.

Of iemand anders die het geeft uiteraard ;-) mag via PB?!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:14

Ok, je geeft al probiotica dus. Ik kan je helaas niet helpen aan maagcompositum want dit is op bij mij.... Waarom mogen ze geen proefjes meer verkopen??? Vond dat toch altijd een sterke kant van de paardendrogist......

Welk ruwvoer krijgt je paard????

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:57

Ik geloof dat dat iets in gewijzigde wetgeving is waardoor ze dat niet meer mogen ofzo.. Ze doen het sinds een half jaar of langer niet meer. Was wel balen ook bij het uitproberen van de probiotica ;-) want de mijne kan heel principieel zijn in wat ie eet en niet. Hij krijgt een hele mooie droge kwaliteit kuil in de avond laat, staat overdag op de wei en krijgt ipv bix halve schep droge mueslie met paar handjes luzerne erbij.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:45

Ok, jammer hoor, was best handig om zo af en toe het e.e.a. te proberen! Wellicht heeft hier iemand maagcompositum en kan n beetje naar je opsturen!

Persoonlijk zou ik het voordroog vervangen voor gewoon hooi, zeker het proberen waard denk ik zo.
Weet niet alles van lucerne maar wel dat 't eiwitrijk is, wellicht te "zwaar" voor jouw paard? Sommige denken dat 't helpt voor de maag, andere denken juist dat het de maag van streek maakt????
Wel handig om één voor één te veranderen anders weet je nooit wat het was........

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:04

Hij is gek op luzerne en het heeft hem naar mijn mening veel stabieler gemaakt, minder problemen met zijn maag, minder luchtzuigen ook. Hij krijgt overigens niet zo bere veel op een dag hoor ;-)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:04

Geven jullie de supplementen zoals die van de groene oss e.d. als opvolging van een GG/omeprazol kuur ? want in mijn beleving was het alleen weggegooid geld. Nu ik een paar weken omeprazol geef (in de juiste dosering voor een paard van 750kg) merk ik pas verschil- een verschil van dag en nacht, het afgelopen jaar was een hel.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:23

Graag wil ik mij ook melden in dit topic en meelezen.

Ik heb sinds donderdagavond mijn 11 jarige ruin met koliekverschijnselen staan. De afgelopen maanden viel hij al erg af, maar at wel goed. Hij staat trouwens volledig op de wei, hij wordt ook niet meer gereden. Hij heeft namelijk in zware vorm artrose en mag van mij nu genieten van zijn pensioen.

Hij trok zijn buik erg op en was onrustig. Bleef wel erg goed eten, hij was zelfs geobsedeerd op voer. Hij heeft binnen 36 uur twee keer een slokdarmverstopping gehad. Twee keer uiteindelijk vanzelf opgelost, de ene keer na en half uur de andere keer na een uur. Wat is dit trouwens een akelig gezicht.
Na de tweede keer zag de dierenarts de koliekverschijnselen en de slokdarmverstopping niet mee los van elkaar en hebben we een endoscopie laten doen. De slokdarm blijkt helemaal goed te zijn, maar heeft meerdere maagzweren in zijn maag. Ik heb nu Ekygard gekregen. Verder mag hij de komende week alleen maar slobber eten, mag wel weer de wei op. Daarna weer hooi, maar uit een net, na die week weer gewoon. Moeten nog een creatieve oplossing zoeken voor op de wei.

Op dit moment trekt hij nog steeds erg met zijn buik, hoop maar dat de Ekygard snel zijn werk gaat doen. Wat zijn jullie ervaringen met Ekygard? Dit middel is voorgeschreven, omdat de maagzweren in categorie 1 en 2 vielen. Doordat heter meerdere waren, was de reactie van het paard zo heftig. Hebben jullie de combinatie maagzweren en slokdarmverstopping al eerder meegemaakt?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele adviesen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:41

Mist schreef:
Geven jullie de supplementen zoals die van de groene oss e.d. als opvolging van een GG/omeprazol kuur ? want in mijn beleving was het alleen weggegooid geld. Nu ik een paar weken omeprazol geef (in de juiste dosering voor een paard van 750kg) merk ik pas verschil- een verschil van dag en nacht, het afgelopen jaar was een hel.

Ik heb nooit omeprazol gegeven, maar dit wel overwogen. Maar volgens de kliniek waar mijn paard heeft gestaan ivm koliekoperatie had ik daar ook geen reden toe en waren zijn maagproblemen op zich wel te overzien als hij maar genoeg ruwvoer had e.d.
Het supplement Probio Forte ben ik gaan geven omdat hij makkelijk last had van gaskoliek, maar ik merk dat het ook wel degelijk invloed heeft op zijn luchtzuigen en dus zijn maag. Hij is rustiger.

@utopie, dat klinkt sneu zeg. Slokdarmverstoppingen zien er inderdaad altijd naar uit vind ik. Ik ken de combinatie met gevoelige maag/maagzweer en slokdarmverstoppingen (nog) niet moet ik eerlijk zeggen.
Geef je ook al luzerne? Dat heeft een goede calcium basis waardoor te veel aan maagzuur goed wordt opgenomen/ontmanteld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:45

@ mist: ik geef de maagcomp en soms maagzout als opvolging en permanente ondersteuning. Eenmaal er terug duidelijke maagproblemen zijn, dan is dit idd niet voldoende. En zal het langzaamaan toch nog verergeren.
omeprazole vond ikzelf ook geen spectaculair verschil geven, beter dan de maagcomp, maar geen dag en nacht. Eetlust beterde pas na een dikke week. Terwijl met de kruidenmix van mijn DA na 2 dagen al enorm veel verbetering te merken is.

@utopie: helaas geen ervaring en met het product noch met slokdarm verstoppingen... veel beterschap voor je paard.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:08

Patrick krijgt nu ook preventief maagcompositum van de groene os dacht ik,hij doet het op het moment goed.

Patrick heeft eerst een kuur Gastro Gard gehad icm een zware ab kuur.
Nu dus op de maagcomp.
Volgend jaar(mits hij geen symptomen geeft)weer voor controle terug dit blijven we 1 keer per jaar doen(tenzij eerder nodig is)

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:09

Luzerne ben ik nog niet mee begonnen, maar dankje voor de tip. Jammer dat jullie geen ervaringen hebben met Ekygard

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:12

Patrick krijgt 1.5 kg pavo daily plus, 1 kg cavalor strucomix sensitiv onbeperkt hooi en 24/7 weidegang

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:19

Utopie, bedoel je toevallig niet Equiguard?
edit : heb het al gevonden, het is nog iets anders

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:11

Nee, op de bus staat Ekygard. Nog een keer gekeken

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:54

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:13

Hoi allemaal, zou ik een vraag mogen stellen? Bij het doorlezen van het topic kreeg ik de indruk dat het misschien een besloten topic is om mee te kletsen en niet voor vragen :) Vandaar dat ik het even vraag of ik een vraag mag stellen :P