[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:55

ligt er toch aan wanneer het gemaaid en bemest is wat de voedingswaarde is?
beter 2e snee lang gras maaien ,dat 3 dagen laten drogen en dan in pak..dat is mooi paardenkuil. :j
korter drogen is nattere kuil en daar kunnen paarden niet goed tegen,maar de voedingswaarde blijft hetzelfde dacht ik.

kijk anders es op www.voervergelijk.nl daar staat wel veel op over kuil en hooi.

esterha, kan je paard niet gewoon dag en nacht naar buiten?
binnen houdt je toch stof, en zaagsel daar komt echt veel stof af dus zou dat er uit halen en overstappen op vlas

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:23

Koeienkuil is natter en zitten meer eiwitten in. Tenminste zo heb ik het altijd geleert. Zal morgen eens naar die link kijken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:50

Hier ook weer terug bij af..ga vrijdag weer even naar de kliniek voor een scopie. Afgelopen week elke keer een hoest bij het aandraven, zowel longe als rijden. Zondag na de buitenrit meerdere keren gehoest en juist pas bij het uitstappen.
Gisteren was ze na 10 min. stap/draf op een rustig tempo al buiten adem en bleef onregelmatig ademen.

@ Esthera: Ik zou je toch aanraden wel een scopie te doen en dan pas te behandelen. Dmv een scopie weet je meteen waarmee je te maken hebt (virus/bacterie/schimmel etc.) en kun je meteen gericht behandelen.
En ik zou ook een combi van prednisolon en ventipulmin samen gebruiken. Het versterkt elkaar en dus hoef je er minder van te geven en is het dus minder belastend voor het lichaam.

Als er niets uit de scopie komt, dan gaan we toch maar eens een afspraak bij Den Hoek maken denk ik. Ben het zo zat, vooral ook de medicijnen.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:41

mijn paardje dag en nacht op de wei is geen optie, sta nl in bosgebied en vooral s avonds erg veel last van de muggen. De stal is een open stal en spuit de stal elke week uit. Stof valt dus mee. Echter ik weet dat vlas beter is maar dat gaat ze dus ook weer opeten.
Ik moest van de dierenarts eerst nu 3 dagen beginnen met prednison en dan ventipulmin erbij. Dus dan krijgt ze het samen en niet zoals eerst steeds apart want dat hielp dus helaas niet. Een scopie is voor mij echt het uiterste op dit moment want zoals ik al zeg heb ik erg slechte ervarinegn met een scopie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:38

tegen de muggen heb je een vliegendeken he?

bij mij was de keus snel genaakt,appie heeft bronchitis en die is dus meteen dezelfde week nog naar buiten verhuisd.
dat heeft hem enorm goed gedaan en ik merk aan hem gelukkig helemal niks meer.
maar laatst moest hij noodgedwongen 1 nacht op stal en kwam er dus wel al hoestend weer uit.

teken voor mij dat hij dus niet weer binnen komt

estherha

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:05

Het is geen brochitis en ook niet chronsch ze hoestte daarvoor nooit. Mijn paardjes staan al onder sweet itsch hoody dekens tegen de muggen maar helass bedenken die evrvelende muggetjes toch plaatsen om te steken. Ook vanwege veiligheidsoverwegingen staan ze s nachts op stal.
Ze stond voor dat ze bij mij kwam veel langer op stal en had nergens problemen mee, op stal staan is nioet altijd slecht. Ik heb net weer even telefonisch contact gehad met mijn dierenarts, maar die is ook zeker van mening dat ik nu er alles aan doe als mogelijk. Ze weet van mijn verleden met ernstig zieke paardjes en leeft gelukkig erg mee. Vanochtend kwam ze de stal uit zonder snot en heb haar niet horen hoesten. Ben benieuwd of het nu toch echt weg gaat. We maken toch even de kuur af en dan hopelijk een gezond paardje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:12

Heeft één van jullie ervaring met zo'n pollenwerend neusnetje, zou dit ook helpen tegen stoffige ondergrond in de weide (nu het zo warm is) of maakt dat geen verschil denken jullie? Zo'n netje kost de wereld niet en op sommige plekken is de weide nu best stoffig.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:31

Jibbel schreef:
Als er niets uit de scopie komt, dan gaan we toch maar eens een afspraak bij Den Hoek maken denk ik. Ben het zo zat, vooral ook de medicijnen.

Ja balen he dat je dan weer terug bij af bent. En die medicijnen idd.. echt zo vervelent! Heb je al eerder een scopie gedaan en wat is daar toen uitgekomen? En als er niets uit deze scopie komt ga je naar Den Hoek, wat is Den Hoek? En wat verwacht je dat zij wel kunnen wat een kliniek niet kan?

Solleke_Noah, het zand komt toch gewoon onder het netje door of anders er door heen? Anders zouden heel veel paarden met hoestproblemen met zo'n netje rond lopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:31

Dat was dus mijn vraag :D Het kon zijn dat het toch iets van fijn stof tegenhield, maar nee dus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:06

Glossi, den Hoek is de praktijk van holistisch dierenarts Erik Laarakker. Zijn kunnen vaak meer dan "gewone" dierenartsen. Oa omdat ze op een andere manier testen ( met de lecher antenne ) en ook andere medicijnen voorschrijven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:04

@ Glossi: Dit zou de 5e scopie worden. De eerste scopie bij mij op stal gaf niet veel duidelijkheid en de DA zei: Ik zie niks.
2 weken later ben ik naar een andere kliniek gegaan (2nd opinion), omdat het niet beter werd en daar een scopie laten doen. Die DA zei: J*z*s, nu begrijp ik wat rood en geïrriteerd is. Dat was dus niet best. Er is toen ook een kweek genomen, werd wel een bacterie gevonden, maar in zo'n lage aanwezigheid, dat het de vraag was of ze daar last van had en het bleek er 1 te zijn die erg lastig te behandelen was. Dus ze gooiden het toen op een allergische reactie.

3e scopie was een controle of alles al rustiger werd door de medicijnenen. Die was toen 'ok'.
4e scopie heb ik laten doen, omdat ze begon te kuchen en ik vertrouwde het niet (Eigenlijk net als nu, alleen was ze toen niet zo erg teruggevallen in een paar dagen). Toen zat er idd wat meer slijm en kwam er uit de kweek weer/nog steeds een bacterie, maar nu wel in zo'n groot aantal dat ze antibiotica heeft gekregen. Daarna ging het eigenlijk heel goed, tot nu aan toe (dat is vanaf oktober geweest).

Nu moet ik helaas weer naar een andere kliniek, omdat de kliniek waar ik zat gestopt is met de paarden. Dus ik moet nu naar de Raaphorst. Schijnt ook wel een goede kliniek te zijn geloof ik. En een van de artsen die ik eerder had, werkt daar nu ook.

We'll see..gisteren was ze in rust heel ok, bijna geen geknijp ondanks dat ze dat de afgelopen dagen steeds wel deed. Verder niks gedaan met dr, dagje 'rust'. Vanavond zal ik haar eens rustig laten lopen om te kijken of er nog wat vuil uit wil komen.
Ben ook weer begonnen met foenegriek granulaat icm schwarzkummelol (al kreeg ze die laatste al regelmatig)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:22

Hallo bokkers,

Ik meld me ook even over mijn hoestende paardje. Sinds 2,5 maand rijd ik na een lange periode van blessures (1,5 jaar) weer op mijn paardje en dat gaat goed. Echter, ze is nu sinds 3 weken aan het hoesten met aandraven. Dit heeft ze in het verleden wel vaker gehad. Ze is verder helemaal gezond, heeft alleen na inspanning wat waterige neusuitvloeiing, heeft energie voor 10, geen ademhalingsproblemen enz. Alleen dat kuchen bij aandraven, ze hoest ongeveer 4 keer, daarna briesen en klaar. Ik maak me hier wel zorgen over, want ze hoort dit gewoon niet te doen. Ik heb de vorige keren een dierenarts er bij gehad, ventipulmin gekregen, zelfs een keer prednisolon. Maar deze middelen helpen helemaal niets. Ik zit nu dus erg te twijfelen: de DA zal waarschijnlijk weer ventipulmin voorschrijven of prednisolon en daar heb ik dus geen vertrouwen in. Ik zit een bronchoscopie te overwegen, maar ik lees hier dat wanneer er iets gevonden wordt, er toch voornamelijk deze medicatie wordt voorgeschreven. Zijn er nog andere medicijnen die DA voorschrijven en die wel helpen? Een DA heeft bij de vorige keer (nu 2 jaar geleden) gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk overgevoeligheid voor stof is. Dit betwijfel ik nu ook want het is juist begonnen met hoesten nu het weer veel vochtiger is. Ze hoest niet op stal of in rust. Ik lees veel over maatregelen die ik zelf kan treffen w.b. bodembedekking, nat hooi etc. Nu is het probleem dat mijn paard alleen maar op stro kan staan ivm opeten van vlas, houtkrullen, mot etc. ook als ze onbeperkt hooi krijgt en hierdoor dus grote kans heeft op koliek. Ze staat 's nachts in een frisse buitenstal, geen mogelijkheid om haar 's nachts buiten te laten, overdag op het land. Verder is er nog een probleem m.b.t. kuil of hooi. Een van de blessures die mijn paard in de afgelopen 1,5 jaar heeft gehad, was een fikse verzuring (spierbevangen) door stofwisselingsproblemen en dus geen kuil meer mag hebben. Ik zal eens gaan beginnen met hooi natmaken.
Ik zit dus erg te twijfelen, wat ik hier nou mee moet. Ik lees hier ook over Luchtwegcompositum van de Groene Os en over de positieve werking hiervan. Is dit het proberen waard voordat ik weer het traject van DA/ventipulmin enzo in ga?
Sorry voor dit hak op de tak verhaal, maar misschien dat iemand me wat wijsheid kan geven.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:36

Ik zou zelf zeker een bronchoscopie laten doen. Nu ben je steeds aan het gissen wat er aan de hand is, en een scopie kan veel duidelijkheid geven. Je weet dan of het gaat om een schimmel, bacterie, virus of een allergie en hierdoor kun je veel gerichter gaan behandelen. (Bij het ene is prednisolon / ventipulmin idd de goede medicatie, maar voor het andere absoluut niet).
Ik ben zelf geen voorstander van alleen luisteren naar de longen en dan maar iets voorschrijven. Eerst een scopie en dan pas medicijnen.
Wat je kunt doen is ook tegen de DA zeggen dat je al eea hebt gekregen, maar dat dat niet heeft geholpen.

De bronchitis is trouwens bij mijn paardje weg! Er was niets te horen en er zijn ook geen longblaasjes kapot volgens de DA. Wel weer een erg rode / geïrriteerde luchtpijp, wss duidt dit toch op een overgevoeligheid voor stof. Verder hebben ze een asymmetrie bij de luchtzakken gevonden, dus wss heeft ze een ontsteking in haar luchtzak en dat verklaart ook het hoesten. Afgelopen 1,5 week staat ze zonder medicijnen en a.s. vrijdag gaan we opnieuw naar de kliniek. Dan gaan ze in de luchtzak kijken, want ze vermoeden een schimmeltje daar en daardoor de ontsteking. Verder staat ze nu even op zaagsel om te kijken hoe haar luchtwegen daarop reageren.
Ben benieuwd!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:19

Paard krijgt morgenochtend een bronchoschopie. Helaas heb ik geen vervoer en kan ik niet naar een kliniek. Dus huis, tuin en keuken DA komt morgen. Hopelijk kan hij goed zien wat er scheelt. Heb hem al gezegd dat in het verleden ventipulmin en prednisolon helemaal niet werkte... Ander paard met dezelfde klachten is gelukkig door deze DA wel goed opgeknapt. Ik wacht het af.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:03

Goh, dat ik hier weer zou komen, hopelijk maar tijdelijk ;) Mijn paard stond woensdag met lichte koliek, en is ze voor de nacht naar binnen gekomen. Donderdag was rot weer, dus ook binnen & paar uur met regendek op naar buiten, en met langdurige regen de dagen erna (weet niet meer precies waar het was) ook. Sinds vrijdag is ze aan het hoesten, en inmiddels komt er wat slijm mee. Je hoort haar ademen bij inspanning, en hoest niet alleen in beweging, al is het dan wel meer aanwezig. Ik ben niet iemand van gelijk DA bellen, maar zit toch wat te twfijelen. Ik ben met Sputolysin begonnen, dat kreeg ze jaren terug ook voorgeschreven, misschien dat ik dat nog wat dagen probeer en anders de DA alsnog bel. Ze is verder kwiek, enorm wakker, en geen verhogingen gelukkig.

Helaas hebben we dit wel vaker meegemaakt, dat begon toen (in 2008 was dat volgens mij) met een kuch af en toe in Februari, en eindigde pas na 2x antibiotica, prednison en een hele dot medicijnen (en heel wat 100en euros) in Juni pas. Daarna heeft ze altijd wel een kuch gehouden, maar echt heeeeel sporadisch, voornamelijk bij stress (andere omgeving) dat het dan 1x kwam en verder soms maanden niet.

Maar nu dus dit weer... of ze zich nu heeft verslikt met het koliek? (lichte koliek, waarschijnlijk door enorm schrokkerig eten), enorme stof irritantie van op stal staan (al heeft ze laatst ook een weekend op stal gestaan en nog met stro ook, en thuis staat ze op vlas), of toch weer 'verkouden'. Lastig hoor... Ik hoop dat het snel weg trekt.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:15

Hoi allemaal,

Ook ik ga dit topic volgen en proberen mijn ervaringen te delen. Sinds begin april heb ik een erg leuke haflinger, waar ik natuurlijk inmiddels ook helemaal gek op ben, die een week nadat hij bij ons kwam begon met hoesten. Veearts dacht eerst aan spanning rondom de verhuizing want de longen waren schoon. Na een maand bij een vervolg consult - want paardje bleef kuchen - gaf de DA aan toch aan een stofallergie te denken. Omdat de stal waar mijn pony stond toch wel erg stoffig was, medicatie + hooi weken niet genoeg leek te doen heb ik gezocht naar een plek waar hij 24/7 buiten kan zijn (met inloopstal / heel moeilijk in de regio waar wij wonen).

Nu dat is na heel veel proberen gelukt (via Bokt!): Alex staat inmiddels ruim een maand 24/7 op een geweldige weide, met een leuke andere koudbloed en hij lijkt super vrolijk en gezond. Op 1 ding na want hij blijft hoesten ... Hard werken doen we niet. Maar zoals vanochtend hoeste hij al bij het poetsen en na het aandraven telkens opnieuw (wel 8x - niet leuk, dus ben ik maar gaan stappen en na 20 minuten weer gestopt).

Moet ik nu weer de veearts erbij roepen (die is inmiddels al 3x geweest in een periode van dus goed 3 maanden, sinds ik dit paardje heb)? Laatste keer, ruim een maand geleden kreeg hij weer een ondersteunende injectie (2e x). Maar naar mijn gevoel lijkt het allemaal niet veel te doen en ik wil hem niet permanent op allemaal heftige medicatie zetten.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:40

Paard heeft vanmorgen bronschoscopie gehad en deze zag er eigenlijk wel gunstig uit. De longen zijn schoon en in de voorste luchtwegen zit een heeeeel klein beetje waterig slijm. Maar er zaten wel een aantal tonsillen (kleine witte balletjes) wat zou duiden op een allergische reactie. Nou heb ik natuurlijk aan de DA gevraagd wat tonsillen zijn, maar ik kan me zijn antwoord helemaal niet meer herinneren. Weet iemand dat hier? En weet iemand hier of deze ook weer weg kunnen gaan? DA vond het in dit stadium niet nodig paard te behandelen met medicijnen en ik moet alleen het stalmanagement aanpassen. Met rijden heel rustig beginnen en niet meteen af laten buigen, dan begint het hoesten namelijk. Verder aankijken en zo lang mogelijk buiten. Pas in het najaar wil hij een behandeling met medicatie inzetten als het eventueel erger wordt, maar dat verwacht hij momenteel niet.

@CarolineCF: ik zou toch nog wel de DA raadplegen. Misschien kun je ook een bronchoscopie laten doen. Dan kan de DA zien hoe het er van binnen in de luchtwegen uitziet. Ik had dat zelf al veel eerder moeten doen. Gelukkig valt het bij mij mee, maar misschien zit er bij jou wel echt een bacteriële infectie waarbij dik slijm in de luchtwegen zit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:46

Fijn dat het meeviel pollux. Mijn ervaring is dat het idd in het najaar (eind september / begin oktober) erger wordt door het weer meer op stal staan, koudere / nattere weer en korten van de dagen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:20

Dank je Jibbel! Ik kreeg net per PB een bericht dat tonsillen amandelen zijn. Dat zou in mijn geval betekenen dat mijn paard iets van 8 amandelen heeft... ik denk dat ik het verkeerd gehoord heb. Weet jij toevallig hoe die witte bolletjes in de luchtpijp heten? Ze blijken deze te ontwikkelen als ze een allergie hebben. Je kon ze duidelijk zien op de scopie.

Las hier nog iets over Schwartzkummel olie. Dat dit goed werkt bij allergieën? Klopt dit? Ik wil toch iets ondersteunends geven aan mijn paard naast het stalmanagement, want in de praktijk blijk ik al veel juist te doen aan stalmanagement voor de klacht van mijn paard en ik zou het wel fijn vinden als ik de allergische reactie iets kan verminderen en zo te voorkomen dat het allemaal erger wordt en mijn paard straks misschien toch nog een heel behandeltraject in moet in het najaar.

Edit: nog iets toegevoegd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:59

Waren het niet gewoon witte slijm kloddertjes? Bij allergieën wordt er als afweer reactie teveel slijm gevormd wat je tegen komt in de luchtpijp. Hebben ze ook op kweek gezet wat in de luchtpijp zat?

Ik geef idd Schwarzkummel olie, dat is een gezonde olie die positief op het immuunsysteem werkt. Het heeft ook een antibacteriële en antimycotische werking en dit vermindert ontstekingen en allergische reacties. Volgens mij werkt de olie vooral positief voor de slijmvliezen, zoals darmen en luchtwegen en daarom kun je het goed gebruiken bij de behandeling van allergieën, zoals pollen en stofallergie of astma.
Het is geen geneesmiddel, maar wel een goede / gezonde ondersteuning en je moet het wel een tijdje geven voordat je resultaat ziet. En sommige paarden willen het ook niet. Ik ben met weinig begonnen (5 ml. door de slobber en dat opgebouwd naar ongeveer 15 - 20 ml.)

Je zou ook All Septicum of Drainage Compositum kunnen proberen om afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Evt. in combinatie met Luchtwegcompositum. Ik heb zelf alleen de drainage compositum gebruikt, maar ik kan niet echt meer zeggen of ik daar wat aan heb gehad.

En verder zijn er zoveel 'middeltjes' die de luchtwegen (zouden moeten) ondersteunen. Ik heb bijv. een tijdje foenegriek gegeven, maar dit onderdrukt de hoest. Enerzijds positief voor de irritatie van de keel, maar negatief voor de viezigheid in de longen.
Ik heb ook nog Montana Bronchiaal Kruiden van Sectolin staan, deze geef ik momenteel niet, omdat ik morgen weer naar de kliniek moet, dus afgelopen 2 weken heb ik alleen de kummel olie gegeven om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.
Bij de paardendrogist hebben ze ook likstenen speciaal voor de luchtwegen, die heb ik ook staan en laat m'n paard daar af en toe aan likken als beloning. Vind ze heerlijk en het ruikt ook heel lekker. Voor elke dag vind ik het niks, die van mij veranderd in een junk als ze dat ding ziet en het is een soort stroperig, dus ik denk ook veel teveel suiker.

Je zou eens op de site van de paardendrogist kunnen kijken wat ze allemaal hebben voor de luchtwegen en wat past bij de klachten van jouw paard. Het loont vaak wel om even rond te kijken waar je het nog meer kan bestellen, want de paardendrogist is vrij prijzig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:10

pollux, luchtweg comp is echt voor de voorste luchtwegen. dus misschien dat dat wat is voor je paard ? Over de kruidenmix van de drechtsteden lees ik op bokt ook goede resultaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:46

jibbel ,merk jij nu ook verschil nu je die kummelolie geeft?

ik geef helemaal niks meer,met appie gaat het prima zo ,geen klachten meer :j

polluxx:
paarden hebben geen amandelen ,maar wel kleine bolletjes die er op lijken.

ik vond een artikel met info die je wel gebruiken kunt,maar het is wel in het engels!!
http://www.equisearch.com/horses_care/h ... nsils1137/

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:51

@ ellepel: Ik merk in zoverre verschil dat bij de laatste scopie bleek dat de bronchitis weg was.
Waar ze nu 'last' van heeft is wss stof en die luchtzak.
Morgen moeten we naar de kliniek voor een scopie van de luchtzak (en ik denk een spoeling voor de schimmel die er hoogstwaarschijnlijk zit). Daarvoor mocht ze 2 weken geen medicijnen.

Enige wat blijft is het meeknijpen. Waarom ze dat doet is me een raadsel, misschien een aangeleerde manier van ademhalen? DA hoorde de vorige keer niets, en ook in de luchtpijp zat nauwelijks slijm.

Ik maak de kummelolie op en dan stop ik er ook mee, tenzij ze daardoor een terugval krijgt. En ookal heeft ze nu geen bronchitis meer, de olie is iig wel erg gezond.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:39

@Ellepel: Bedankt voor de link. Zo te lezen lijkt het op de witte bolletjes die bij mijn paard zijn gevonden. Ik heb nog even contact gehad met de DA en het zijn toch kleine toncilletjes (blijkbaar ook iets anders dan amandelen) en kon je uitleggen als kleine lymfeknoopjes. Bij mijn paard bloedden deze dingetjes niet.

Ik ben sowieso van plan om twee weken rustig aan te doen met mijn paard. Rustig rijden aan een lang teugeltje zodat ze geen last heeft van het afbuigen (dan begint ze met hoesten). De kummelolie is onderweg en zal deze gaan geven om te kijken of ik hiermee de allergische reactie iets kan verminderen. Ik wil eigenlijk geen hoestprikkel remmer geven omdat ze toch het kleine beetje vuil en slijm wat ze in haar voorste luchtwegen heeft zitten naar buiten moet kunnen werken. Ik wacht dus nog even met de luchtwegcompositum. Foenegriek heb ik in het verleden wel gegeven en dat werkt zeker om het hoesten te stoppen, maar daarmee blijft het eigenlijke probleem gewoon zitten.
Ik heb vandaag een rustig springlesje gehad (kon me niet beheersen...). Daarbij heb ik er op gelet dat ze niet rond liep en heeft niet gehoest. Vanaf vandaag dus rustig aan...

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:47

@Jibbel: nee er is niets op kweek gezet. Er was eigenlijk geen slijm in de luchtwegen van mijn paard gevonden. Alleen die witte vlekjes/plekjes/bolletjes/balletjes (is allemaal van toepassing). Volgens de DA dus kleine lymfeknoopjes. Hier kan ik vervolgens weer niets over vinden op internet, behalve artikel van Ellepel. Ik zal morgen mijn oude DA eens opbellen om te vragen of hij me nog wat meer kan vertellen hierover, gewoon eens checken (ben zo'n miep, wil alles zeker weten...).