[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:35

Hier gelukkig veel schaduw in de paddock van de bomen. Ook de schuilstal is lekker koel (vergeleken met buiten dan ;) )
Hooi in de schaduw en ze kunnen gewoon lekker buiten blijven.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:04

Hallo,

Mijn fries heeft last van een opgezette manenkam (en als hij verweid wordt naar vet gras dan heeft hij er ook jeuk aan, later niet meer als het gras weer kaal gegeten is. Hiervoor heb ik al een grasmasker aangeschaft).
Alleen heeft hij wel een opgezette manenkam, maar die voelt meer zacht aan, en is dus niet hard. Hebben meer paarden dit? of zou dat dan toch iets anders zijn? Hij heeft ook op zijn kont kleinere verdikkingen, maar is verder niet te dik, beweegt goed, geen spiertrillingen e.d.
Zou dit wel of niet insuline resistentie zijn?

Groetje,

Git

Zendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:16

Daar zat ik dus ook altijd wel mee , met die dikke manenkam op gras , en geloof het of niet het antwoord heb ik intussen gevonden wat voor mij werkt , ik smeer hippo itch - care gel op zijn manenkam was bedoeld voor zomerexceem bij mijn fries maar de manenkam van mijn shetlander neemt zienderogen af toen ik het ook bij hem smeerde tegen de vliegjes dacht ik nog maar de manenkam is aanmerkelijk veel dunner geworden? , na 1 week smeren gewoon weer soepel geworden , hoe het kan al sla je me dood.
Ben ermee gestopt en hopla weer dik en stijf.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:49

gitbadru, in deze gevallen is het nuttig een dierenarts om hulp te vragen.. een goede test op IR geeft je al uitsluitsel en scheelt je een hoop zorgen..
mogelijk is het een soort allergische reactie op de eiwitten, die dus afnemen in het gras wanneer het korter en 'ouder' wordt..
ook daar kun je veel problemen door krijgen dus is wel nuttig om het leven van je paard daaraan aan te passen..
de dingen die je noemt zijn niet 'normaal' dus laat het niet te lang sudderen, dat heb ik ook veel te lang gedaan, zo begon het namelijk ook heel licht bij die van mij en had ik het excuus dat dat 'normaal' was voor een koudbloed.. Wat overgewicht en wat jeuk als ze op het gras kwamen.. Dat is het dus niet

Zendra, dat klinkt alsof die plekken aantrekkelijk waren voor mugjes omdat daar dan toch meer vet in zit.. Door de gel werd daar niet meer geschuurd waardoor het 'vet' niet meer ontstoken raakte en op de een of andere manier het prikken afnam..

Zendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:12

Dat zou een verklaring kunnen zijn ja superroos of die gel doet iets met het vet in de manenkam oid ?.

Maar ik smeer lekker door , baat het niet dan schaadt het niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:18

Het kan natuurlijk ook zomereczeem zijn, dat kan ook weer een bijkomstigheid zijn van de insuline resistentie.
Die gel verzacht de jeuk/irritatie, zonder dat je het weet kunnen ze met hun achterbenen flink hard over hun manenkam krabben dan is het logisch dat als het niet jeukt het minder geirriteerd raakt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:21

Op die manier bedoel ik het zoals MirandaFuego het zegt, in mijn berichtje staat het wat vaag :-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:34

Zo hebben we allemaal onze vage momenten.. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:43

weet je waar ik aan zit te denken?
zendra:
kan heel goed zijn dat je door het inmasseren van de gel op de manenkam de doorbloeding stumileert en dat er daardoor veel meer afvalstoffen vrijkomen en zodoende de nek dus soepeler word.
er zijn er een aantal in het zomereczeemtopic die dus dagelijks de hals van hun paard masseren en daar werkt dat heel goed bij..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:28

En hoe gaat het nu na de hitte met jullie paardjes?

Die van mij zijn vorige week dus ontsnapt. Nu beginnen ze eindelijk weer een beetje goed te lopen na hun snaaiavontuur. Amber loopt weer voorzichtig op het harde en Grietje beweegt weer wat meer uit zichzelf. Al gaat dat erg langzaam en houterig. Ze begint wel af te vallen. Ik kan haar ribben voelen en het gootje bij haar schouder wordt iedere week ietsjes breder.

Afbeelding
Het gootje:
Afbeelding
En van boven af:
Afbeelding

Vrijdag komt er een holistische therapeut langs om ze allebei na te kijken en om het voer enz te testen. Ik ben erg benieuwt wat er uit komt :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:52

Welke therapeut komt nu voor ze?
De nek is echt nog fors he :(:) en ligt voor het gootje nu nog zo'n verdikking? Ik kan de foto niet helemaal goed plaatsen zo hihi

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:54

Dat was eerst gewoon een massief stuk, ik kon de schouder ook niet voelen. Het gootje is dus de plek waar het begint in te vallen.

Willeke Loots komt langs. Ik heb verschillende therapeuten benadert. Een aantal kwamen niet bij mij aan huis wegens te ver. Eentje wilde dat wel doen, maar dat werd echt ontzettend duur aan reiskosten en over Willeke heb ik goede dingen gehoord. Ik ben erg benieuwt :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:05

Duimen voor vrijdag dus! Ben benieuwd naar je verslag!
Fijn dat dat massieve stuk dus al begint af te nemen!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:11

Morgen kom ik weer even bijlezen en posten, want dan komt mijn therapeute voor de 6-weken-na-eerste-behandeling sessie. Ik ben erg benieuwd of de GB en de levercompositum aangeslagen zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:27

Succes, ik ben benieuwd!!

Pien06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:34

Zijn er veel van jullie die al een IR test hebben laten doen bij de GD in Deventer?
Ik heb vandaag mijn DA gebeld en hij gaat de brochure lezen en dan deze week samen met mij bespreken wanneer we gaan prikken. Zijn collega heeft het al een keer gedaan, dus hij zal haar ook wel om advies vragen.

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten, ik heb de eerste pagina van dit topic gelezen, maar misschien zijn er nog meer praktijktips ondertussen.

Ik ben erg benieuwd, misschien heeft mijn merrie geen IR, maar dan weet ik het teminste. Ik stop zolang even met de drainage comp. Wilde ook weer magnesiumchelaat kopen, maar ik wacht het onderzoek maar even af.
Mocht ze het wel hebben, werkt de Glucobalance goed tegen de IR?

Ik zal de resultaten laten weten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:39

Velen van ons hebben de paarden op IR laten testen, het werd dan of naar de GD in Deventer gestuurd, of naar VetMed in Duitsland, afhankelijk van waar je dierenarts mee samenwerkt..

Je hebt vast al gelezen dat je paard 12 uur moet vasten van tevoren? (voedsel laat glucose en insuline stijgen) vrij van stress (dus laten prikken in vertrouwde omgeving, stress door bijvoorbeeld vervoer of vreemde omgeving geeft torenhoge insuline waarden) en vrij van pijn (dit is echt enorm belangrijk, paarden die hoefbevangen zijn bijvoorbeeld daarbij stijgt de insuline enorm door de pijn, enkele weken na hoefbevangenheid is dit pas gedaald naar de normale waarde voor dat paard...)

Verder moet het bloed dus echt bevroren aan zijn gekomen en niet als betrouwbaar worden gezien wanneer het iets ontdooid is aangekomen, je hebt dan recht op een nieuwe bloedafname...

Waarom denk je dat je paard IR is?
Magnesium wil je gaan proberen dus, om geld te besparen kun je magnesium, selenium en vitamine E meenemen in je bloedonderzoek om te zien of het wel nuttig is dergelijke producten te gaan geven of dat je daar juist de nieren en lever mee gaat belasten en dat beter niet kunt doen..

Soms geeft een magnesium of seleniumtekort dezelfde symptomen als IR maar het is wel belangrijk dit goed duidelijk te hebben met onderzoek, anders maak je je paard juist zieker..

Gluco balance is een fantastisch middel wanneer de oorzaak inderdaad een slecht functionerende pancreas is maar bij wanneer IR door andere oorzaken komt kunnen andere middelen beter zijn.. Gluco balance is ook geen gewoon supplement maar een medicijn en dient eigenlijk wel doorgemeten te worden bij je paard of dit goed voor hem is. Dierenartsen staan niet te springen bij dit middel maar mijn paard is er onder meer beter van geworden...

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:30

Even een kleine update tussendoor: mijn merrie bleek niet IR te zijn, maar had wel een seleniumtekort. Ze krijgt nu dagelijks een pompje Chevivit en ik zie dat ze beter 'in haar vel zit' om het zo te zeggen :D
Ik ben enorm blij dat ik haar heb laten testen, alles goed bleek te zijn en het zo is opgelost. Ze staat op een regime van een paar uur weidegang en paddock, krijgt hooi en spelt met Force als supplement.

Ik blijf met jullie meelezen- en leven, fijn dat het met de meeste al beter gaat en voor de anderen kop op! Met name SuperRoos en Ellepel bedankt voor jullie adviezen +:)+

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:58

Pien, ik heb mijn pony idd bij de GD laten testen, via mijn reguliere DA. Daar kwam uit dat ze een verhoogd risico heeft op IR. Waar < 10 gezond is en alles daarboven tot 100 (meen ik) een gradatie van IR inhoudt, had mijn pony 15. Niet heel erg, maar riskant genoeg.

Nou, vandaag is FLieck's therapeute weer langs geweest. Eerder waren met name haar lever, endo en exo en overall pancreas er slecht aan toe. En nog wat waarden, zoals immuunsysteem.
Vandaag bleek dat die allemaal al heel mooi aan het herstellen zijn. De therapeute vond dat ze echt al slanker was qua vetlaagje. Ze kon de ribben beter voelen en ook de rugwervels waren makkelijker te voelen.
Overall positief!

Ook vroeg ik me van tevoren af hoe soepel een manenkam nu hoort te zijn. Want ik vind soms alles nog te hard/dik. Maar die was ook prima zei ze!

Ik zat op 2 x daags 3/4 GB en 5 druppels levercomp. Nu mag dar naar 1 x per dag hetzelfde. En als het over een maandje goed gaat mag ze in aug terug naar een half schepje GB. En daarna moet ik weer oppassen met de koudere nachten en even zelf 'aanvoelen' of er weer wat GB bij moet.
Levercomp mag ik gewoon opmaken en dan klaar. Dan gaat ze ze zonder spulletjes de winter in en gaan we een dikke maand voor het volgende weideseizoen even kijken of er ontgift moet worden en welk (grof) geschut er nodig is om ook dat voorjaar goed door te komen.

Ik was er prima op tijd bij, zei ze. Dus Fli kan gewoon gezond oud worden, als ik haar voeding maar altijd een beetje in de gaten en binnen de perken hou.

Wat wel opviel was dat zowel de indo als de exocriene pancreas beide enorm verbeterd waren. Maar dat de pancreas als geheel nog een beetje achterbleef in waarden.

Oja, en Fli mag nog wat zwaarder in het werk gezet worden. En lichamelijk ging het allemaal prima qua geen blokkades en werveld etc prima. (ze is ook ostheopaat en Fli geniet er echt van).

Prima nieuws dus!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 06:24

lunatic,was het erg hoog dat tekort of viel het mee?
dus toch he, je hoort het de laatste tijd steeds vaker.
met extra selenium knappen ze idd heel snel op,fijn! :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:57

Goed nieuws, Kukkie!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:10

Wat fijn om te horen Kukkie!

Misschien heb ik het ooit gemist, maar bestaat er zoiets als een vereniging/website voor goede natuurgeneeskundigen? Zijn er bepaalde opleidingen of cursussen voor die als goed of juist slecht aangeschreven staan? Ik begin hier toch wel steeds meer intresse voor te krijgen, gezien een gewone DA eigenlijk niet meer kan doen dan bloed laten testen en het advies afvallen geven?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:15

Lunatic, wat super om te horen!! Je bent HET voorbeeld dus van hoe belangrijk het is om echt te laten testen.. Andere supplementen/medicijnen hadden haar lichaam teveel kunnen belasten en nu heb je met een vrij simpele oplossing weer een gezond en gelukkig paard, helemaal super!!!

Kukkie, fijn dat Flieck zo goed vooruit gaat! Pancreas nog wat zwakker (dat is ook de echte oorzaak van de IR dus) goed in de gaten houden op terugvalletje, moet ik bij Fiek ook, als ik iets aan hem merk is vaak zijn pancreas weer wat slechter en wanneer die op tijd weer een stootje krijgt wordt het nooit zo erg als voorheen! Goed nieuws dus, mooi!

Laura, volgens mij heb je gewoon de Nederlandse vereniging voor homeopaten, als ze daarbij aangesloten zijn kun je volgens mij in ieder geval meer, mocht er iets mis gaan, dan bij iemand die puur voor zichzelf bezig is (weet het niet precies hoor...)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:42

Koot is weer begonnen met afvallen, landje was besproeid met slootbagger, dus hij is er niet zijn uurtje met korf op gegaan. Stond hooi te eten en kon zo de manenkam floep, floep, floep heen en weer wiebelen....

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:31

+:)+ Goed nieuws lunatic, Kukkie en KMD!