[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:48

hier werd er 2 weken geleden ofzo ietsie geschuurd, zag de rotvliegies ook weer. Echter daarna niet meer en gisteren of eergisteren deken weer afgehaald. Waait als een gek, zie geen vlieg in de lucht en voor zover ik vanmorgen kon zien wordt er ook hier nog niet geschuurd.
Wat ook fijn is...Shathu z'n hals voelt nog steeds zacht en soepel!
(hoop eigenlijk dat ie toch ook wel baad heeft bij de GlucoBalance)

Korte manen en pleeborsteltjes ;) hier nog geen ervaring mee (hier meer "TEVEEL manen en staart" ;) , durf niet goed weg/bij te knippen, toch altijd wat bang dat ie er misschien wel heel veel vanaf schuurt en dan niets meer heeft hahaha)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:48

er zijn er zoveel die beweren dat je het met voeding oplost.
Nou serieus, als dat kan, dan heb je dus geen eczemer maar een paard met een ander probleem.
Dat is gewoon overduidelijk.
Want het paard blijft geprikt worden, zo simpel als wat.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:42

Exceem ontstaat ook meestal door een ander achterliggend probleem (niet alleen ze bij paarden maar ook exceem bij mensen) het niet kwijt kunnen van afvalstoffen; als je je paard door zijn rantsoen te veranderen minder afvalstoffen kan bezorgen, gaat het al een stuk beter met hem/ haar.
Het speeksel van de bewuste mugjes is vaak net de druppel die de jeuk doet ontstaan.

Dat je paard geprikt blijft worden weet ik niet zo zeker, er zijn ook mensen die altijd geprikt worden (ivm geur/temperatuur) en andere mensen in dezelfde ruimte niet. Maar als een paard met een goede weerstand en gezond gewicht gestoken wordt hoeft hij geen jeuk te krijgen.

Wat ikzelf een leuk boekje vond (niet alles wat er in staat ben ik het mee eens) is het boekje: zomerexceem opgelost met voeding. Hierin staan best heel wat dingen waarbij ik toch wel een goed gevoel bij heb. Mochten er liefhebbers zijn voor de schrijver/isbn nummer, dan zoek ik dat nog even op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:48

Ik was altijd in de veronderstelling, dat Zomer Eczeem een allergie voor het speeksel van de cullicoide mug is. Dan kan misschien de afvoer enig verbetering brengen, neemt niet weg dat het paard allergisch blijft voor het speeksel van de mug.
Als je het met voeding kon oplossen, dan hadden paarden geen deken meer nodig.
Ik denk dat voeding kan bijdragen tot een verbetering, maar zeker niet tot genezing.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:09

Ik zit nu op mijn werk en het stikt hier binnen van de muggen, een patient vertelde net dat je vit B moet slikken . Hierdoor steken de muggen minder snel en indien ze wel steken jeuk het niet! Zou dit ook bij paarden werken?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:52

mirtje27 schreef:
Hoi,

Ben nu een week bezig met de drainage compositum van de paardendrogist. Ik zit nu op 2 keer daags 25 druppels. Ik merk nu dat ze een hele smalle hals nu heeft. Het was nogal dik. Nu kan je haar manenkam heel goed heen en weer bewegen. Dus dat is positief.

Ik las dat ze soms te heftig reageren op de druppels, wat hebben ze dan voor symptomen?.

Het is namelijk niet de bedoeling dat ze er vanaf valt aangezien ze al 30 is hoeft dat niet. Of vallen ze hier niet van af?.

Mirjam

Wie kan er een antwoord geven op mijn vraag.

Bedankt Mirjam

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:06

Essie73 schreef:
Ik zit nu op mijn werk en het stikt hier binnen van de muggen, een patient vertelde net dat je vit B moet slikken . Hierdoor steken de muggen minder snel en indien ze wel steken jeuk het niet! Zou dit ook bij paarden werken?

Mijn paard krijgt sinds afgelopen najaar Equilin door zijn voer. Hier zit een hoog gehalte biergist in en dat is een bron van vitamine B. De reden dat ik hem dit ben gaan voeren had niks met zijn eczeem te maken, maar het valt me wel op dat hij veel minder sterk reageert op het al welig dansende muggenvolk. Dus misschien dat het toch indirect een gunstig effect heeft op zijn eczeem.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:58

Britt_Pit schreef:
Exceem ontstaat ook meestal door een ander achterliggend probleem (niet alleen ze bij paarden maar ook exceem bij mensen) het niet kwijt kunnen van afvalstoffen; als je je paard door zijn rantsoen te veranderen minder afvalstoffen kan bezorgen, gaat het al een stuk beter met hem/ haar.
Het speeksel van de bewuste mugjes is vaak net de druppel die de jeuk doet ontstaan.

Dat je paard geprikt blijft worden weet ik niet zo zeker, er zijn ook mensen die altijd geprikt worden (ivm geur/temperatuur) en andere mensen in dezelfde ruimte niet. Maar als een paard met een goede weerstand en gezond gewicht gestoken wordt hoeft hij geen jeuk te krijgen.

Wat ikzelf een leuk boekje vond (niet alles wat er in staat ben ik het mee eens) is het boekje: zomerexceem opgelost met voeding. Hierin staan best heel wat dingen waarbij ik toch wel een goed gevoel bij heb. Mochten er liefhebbers zijn voor de schrijver/isbn nummer, dan zoek ik dat nog even op.

Ja, zoals jij het zegt is het dus een andere oorzaak dan de daadwerkelijke muggensteek, en is het eczeem dus een gevolg van een andere oorzaak.
En dus is het geen ZE ;)

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:51

Klasien schreef:
Iris vond het trouwens niet erg lekker... Normaal is haar slobber in no time op, nu liet ze de helft staan. In de loop van de avond heeft ze het wel opgegeten.

Hoeveel geef je? ik heeft het weleens door de bieten/zemelen mengsel of door het lijnzaad maar lizzy eet het net zo snel op als anders.
Misschien eerst wat minder geven zodat ze evt. aan de smaak kan wennen.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:54

Hier gelukkig ook nog geen paarden met jeuk...wellicht scheelt het dat het deze winter zo koud is geweest? *D

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:32

marietje schreef:
Klasien schreef:
Iris vond het trouwens niet erg lekker... Normaal is haar slobber in no time op, nu liet ze de helft staan. In de loop van de avond heeft ze het wel opgegeten.

Hoeveel geef je? ik heeft het weleens door de bieten/zemelen mengsel of door het lijnzaad maar lizzy eet het net zo snel op als anders.
Misschien eerst wat minder geven zodat ze evt. aan de smaak kan wennen.

Ik had gelijk het maximale gedaan :o Vandaag doe ik het minimale, kijken of madam dan nog haar neus er voor ophaalt :+

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:06

ellepel schreef:
mijn pony heeft het niet.
plekjes van eczeem helen gewoon weer en daar blijft niks van achter
blijven die plekken ook lichter van kleur?
kan zijn dat je dier een tekort aan zink heeft.
mag ik vragen wat je allemaal voert?

Het is een fjordje, ze is sinds vorige week van mij. Ze staat normaal 24/7 op het land. Meer mag ze ook echt niet hebben i.v.m. Risico hoefbevangenheid. Het zijn echt dikke schilvers. Net alsof het oude resten zijn van dode beschadigde huid. Het zit precies op de ZE plekken.

@ xKimmx: Ik ben er zelf 99% van overtuigd dat het door de ZE komt. Ze heeft het ook in de manen, aan haar navel, heupen, kont en staart. Alsof ze het doode weefsel gewoon niet kwijt raakt. Er zit goede huid onder.

Nu is deze merrie wel heel zwaar ZE patiënt en had ze in slechte tijden echt complete platen op haar kont openliggen tot bloedens aan toe. Scheuren in haar manenkam e.d. Heel triest. Ik hoop dat, nu ze van mij is, dit voorkomen gaat worden!!

Ik zal eens foto's maken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:13

Britt_Pit schreef:

nicolette hebing ;)
site:
http://www.nicolette.hebing.net/

staan leuke en goede dingen in dat boekje.
ik ben er alleen geen fan van om zeewier te lang aan een paard te geven.

ik weet dat het lichaam een groot zelfgenezend vermogen heeft en dat een paard natuurlijk best van zomereczeem af kan komen.
alleen zit elk paard anders in elkaar en is het soms moeilijk om dit te verhelpen.

kwam deze net nog tegen:( gaat over zomereczeem)
http://igitur-archive.library.uu.nl/stu ... nitief.pdf

staat wel weer leuke info in.

saskiab:
doet me denken aan een verstoorde aanmaak van huidcellen.
lijkt wel wat op wat ze Rasp noemen bij paarden.
dit is heel goed te behandelen met klitwortel van de kruidvat.
dit is een middel tegen roos, en weekt het bovenste huidlaagje los,tevens werkt het ook jeukstillend.
ik gebruik het met succes bij kelly die wel eens wat last heeft van rasp

zeker dat er geen mijt op je pony zit die dit veroorzaakt?

ik wijs er heel vaak op omdat ik toch merk dat dieren soms wel degelijk last hebben van mijt of luis en dus geen eczeem.
na behandeling is de jeuk dan toch vaak wel voorbij.
foto's geven vaak wel duidelijkheid

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:14

Saskiab...(en anderen met ervaring hiermee)...hebben paarden het ook zo erg (grote open plekken enzo) als ze al op tijd een eczeemdeken op krijgen en die ophouden gedurde de zomer?

Ik heb te hard geroepen :D , het wemelde hier net van de kleine knutties. Net Shathu even aan de hand getraind, staat nu in z'n stalletje. Zie m overigens niet schuren (wat al een heel wonder is voor Shathu) maar doe nu toch 'zn deken gauw weer op! ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:18

ik heb het wel eens gezien en appie heeft er in het verleden ook wel last van gehad.
ondanks een goede deken(weliswaar een vliegendeken,maar toch..) toch een open staartwortel, en zelfs natte ontstoken eczeemplekken er bij. ;(

appie kan absoluut niet tegen gras wat net op komt.
ik weet niet of het nou de fructaan is of anders,maar daar krijgt hij ontieglijke jeuk van en een mega dikke manenkam.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:19

@ Ellepel: Ik ga die klitwortel eens proberen! Qua mijt, daar heb ik nog nooit aan gedacht. Ik kan eens informeren. Ik weet heel zeker dat ze ZE heeft. Dit is al eens door een DA vastgesteld. zo'n 6 jaar geleden. Ze heeft ook al allerlei hormoon injecties/zalfjes en smeerseltje gehad.

Ik heb foto's van haar, van een slechte periode. Het is zo zielih, dat ik ze bijna niet durf te plaatsen.

@ indianaJones: Ik ga er vanuit dat de deken mijn merrie nu gaat beschermen! Het is echter het eerste jaar dat ze hem opheeft. Maar ik hoor echt goede ervaringen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:41

Refagreni schreef:
Mijn paard krijgt sinds afgelopen najaar Equilin door zijn voer. Hier zit een hoog gehalte biergist in en dat is een bron van vitamine B. De reden dat ik hem dit ben gaan voeren had niks met zijn eczeem te maken, maar het valt me wel op dat hij veel minder sterk reageert op het al welig dansende muggenvolk. Dus misschien dat het toch indirect een gunstig effect heeft op zijn eczeem.

1 van de dingen die jeuk kunnen geven is een tekort aan kobalt. Kobalt is verantwoordelijk voor de aanmaak van vit. B12. Kan best zijn dat er te weinig kobalt in je basis(ruw)voer/gras zit en dat de biergist daarom bij jouw paard werkt.

Er zijn maar weinig paarden met een pure muggenallergie. Het over grote deel heeft een onderliggende oorzaak, dat is ook de reden dat verandering van stal en of voerregime plotseling seme klachten kan geven of juist laten verdwijnen.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:32

@ellepel: Je was me al voor met N.Hebing, wat is jouw bezwaar tegen langere tijd zeewier bijvoeren? (Dit is pure intresse hoor, geen aanval of iets dergelijks)

xkimmx

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:57

Maar hoe komt het dan dat als ze dichterbij de zee staan minder last hebben? Toch zeker echt dat de muggen niet van de situatie daar houden.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:59

xkimmx schreef:
Maar hoe komt het dan dat als ze dichterbij de zee staan minder last hebben? Toch zeker echt dat de muggen niet van de situatie daar houden.

Vaak zijn de mugge nét de drempel die de emmer doet overlopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:03

xkimmx schreef:

Minder beten, minder reactie en dus minder jeuk. Maar het ontbreken/vermindert aanwezig zijn van steekbeesten neemt de oorzaak van de allergische reactie niet weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:51

xkimmx schreef:

Ik woon hemelsbreed 2 km van de zee en hier staan genoeg ZE paarden, dus die vlieger gaat echt niet altijd op hoor ;) Ik ken eentje met heel erge ZE welke hemelsbreed er nog geen km af staat.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:54

ja hoor de mijne is vandaag ook weer begonnen. Het drama kan weer beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:57

Mijn paard krijgt bijna alleen maar hooi en in de zomer op de wei, vrij schraal, maar wel genoeg om de honger te stillen.
Zijn vriendinnetje wordt zelfs nog zwaar van een schrale wei.
Mijn paard heeft geen jeuk met deken en wel zonder, dus ik neem aan dat het bij hem wel degelijk door de vliegen komt.

Hij is 5 weken weg geweest, ik heb hem Marstall Force gevoerd en hij kreeg daar kuil. Dat uitte zich in korsten op 1 been. We zijn nu met beide gestopt en het gaat al beter. Ik heb wel het idee dat de ZE is getriggered door voer. Hij begon in november voor het eerst te schuren na het voeren van pavo summerfit koeken. Het voorjaar daarop begon hij pas na 3 maanden weide te schuren. Hij kreeg toen geen bijvoeding.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 06:41

Hier is alles nog rustig, zelfs bij onze zeer extreme excemer. Ben er wel blij om. Wat betreft voeding ben ik van mening dat het wel mee speelt, maar dat het met voeding op te lossen niet. Een deken blijf je nodig hebben.