Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:37

Illo heeft geen bijwerkingen gehad, maar ik heb dan ook per 2 weken met een kwart tablet opgebouwd naar 1 mg.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:48

Mijn paard (kwpn, 610 kg. ,stokmaat 1.63, toen 17 jaar) heeft ook geen bijwerkingen gehad. Ben begonnen met 0,5 mg. en heb dat na 1 week opgevoerd tot 1 mg.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:29

@ cynthiar en Eiber wat waren dan de waardes van hun ATCH voor de opstart?

Ik moest meteen met 1 mg starten van de DA

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:53

Hier ook niet echt bijwerkingen gemerkt, begonnen met 0,25 en toen opgebouwd.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:25

@Dookia: bij Illo is de dexatest gedaan. De waarde was voor inspuiten 70 en na inspuiten 100, maar volgensmij is dat het cortisol gehalte. Ik ben pas 1,5 jaar later met Pergolide begonnen omdat de da dat op het moment vd test niet nodig vond, omdat hij buiten een dikke vacht geen andere symptonen had.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:37

Jannepauli schreef:
Wat hebben ze dan getest Dennis? De waarde van 150 ( moest tussen 80-250 zijn) wat is dat? In ieder geval geen ACTH. Cortisol misschien?
Godzijdank is Dennis er weer bovenop gekomen na de koliek - maar ik heb tot op heden nog niet van één geval gehoord dat Cushingpaarden zo heftig op Buscopan zouden reageren.. ben benieuwd waar at verhaal vandaan komt.

Jij had het goede antwoord ;).
Ik heb een kopie van het resultaat binnen gekregen gister. Cortisol(eclia) was 150,7 waar 80,0 - 251,2 gewenst is volgens dit formulier.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:08

Ik heb nog even in een verslagje van ruim een jaar geleden van een holistisch therapeut van Dennis gekeken. Die had het toen ook over zijn nieren, heeft toen een tijdje daar druppels voor gehad.
En ze had het over zijn schildklier. Later bij een algemene bloed test(begin van het jaar) is daar toen naar gekeken, maar kwam niets spannends uit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:14

Misschien dan toch niet verkeerd om Dennis op cushing te controleren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:19

Er is juist hier op getest ivm eventueel cushing door vage klachten en het slecht op willen knappen nadat hij uit het niets hoefbevangen gekraakt is vorig jaar. Zijn nu ruim een jaar verder en weet eigenlijk nog net niets. Volgens de VA is hij gezond, kijkend naar de bloed testen die we gedaan hebben en hoe hij er verder bij staat (nu dan even mager dan ivm een hele heftige koliek 2 weken geleden, maar dat is wel de minste zorg, dat trekt wel weer bij).

Omdat deze waarde zo prachtig in het midden lag is wat de VA betreft cushing van tafel. Maar op de een of andere manier zit het mij niet lekker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:51

Er is niet speciaal een cushingtest gedaan? Billy's normale bloedtest liet prima waarden zien, ook van glucose en insuline (alleen afwijking op lever), maar bij de cushingtest liet hij een ACTH zien van 1250.
Misschien is Dennis al specifiek op cushing getest en heb ik dat gemist, maar zo niet... dan zou ik dat toch laten doen.

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:28

Morgen heb ik een afspraak voor mijn paard in de kliniek. Sinds een par weken drinkt en plast hij zo enorm veel dat het echt niet normaal meer is. We hebben sinds kort een speciale drainage vloer en de urine loopt nu aan alle kanten onder zijn stal uit. Ook heeft hij sinds 3 jaar suiker intolerantie, maar dit is goed beheersbaar met gluco balance. Sinds vorig jaar winter ineens zo'n rare dikke vacht, heel dik, kort haar, als je je hand erin legt verdwijnt deze, geen krullen of zo. Vorig jaar geschoren. Afgelopen zomer super mooi in zijn haar gezeten, vacht was nu ook diep zwart, iets wat hij (fries) ook al zomers lang niet meer was. Nu lijkt alles erop dat hij cushing heeft, maar ik twijfel omdat er veel overeenkomsten zijn, maar aan de andere kant weer niet: zo is hij bijv. Absoluut geen stress kip, alles gaat op z'n dooie gemakkie en hij laat zich niet gek maken. Ook vind ik het vreemd dat hij ondanks de zware dikke vacht hij echt koud aanvoelt, terwijl er een ruim 200 gr. Deken op ligt. Hij krijgt dus al 3 jaar lang Gluco Balance van Phytronics, ik geef ook MSM en nooit heeft hij een probleem met infectie of schimmeltje gehad. Nu ben ik hem vanmiddag aan het scheren en zie overal kleine witte plekjes die lijken op kleine schimmeltjes. Ook zijn zijn hakken 'ingevreten' van de urine, hij gaat regelmatig liggen om de slapen en ik schrok van de korsten die ik met scheren los maakte met daaronder ingevreten wonden van ca. Rondje van 2 cm. Ik denk dat dit van de urine komt, andere verklaring heb ik niet. Iemand tips of ervaring met deze problemen? Het meest verbaasd mij nog dat hij zo koud aanvoelt onder de deken ondanks de enorm dikke vacht en de gevoerde deken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:33

Toen ik telefonisch over cushing begon is dit getest. En omdat dit goed is (en een algemene bloedtest+schildklier) denkt de VA niet aan cushing maar wil hij hem nog uitgebreider bloed testen.
Dit was half september besproken, door drukte nog niet weer naar de kliniek geweest daarvoor. En toen kreeg hij een flinke koliek (komende week al weer 3 weken terug). Die koliek staat hier los van, maar moet nu eerst maar ff sparen voordat ik verder kan gaan zoeken.

Hij is niet heel slecht of zielig hoor (daarom ben ik al een jaar aan het zoeken, soms met iets grotere tussen poze als ik denk dat het weer wat beter lijkt). Maar een ontplofde vacht, zomaar bevangen en slecht herstellen, buikig, schrale bovenlijn, wat 'slap' in beweging(van het bewegings kanon wat ik had is weinig meer van over) en absoluut geen conditie (kan geen 2 rondjes draven in de bak, of geen 100 meter langs de weg, galopjes zijn max 5 sprongen en dan staat hij stil).
Om zijn vacht een idee te geven, vorig jaar toen ik hem geschoren heb, je kan hem over zijn heel lijf knotten als je zou willen:
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:40

@Dennis: die symptomen die je noemt vind ik toch wel typisch Cushing. En zo'n lange vacht is echt niet normaal. Misschien toch een specifieke test aan vragen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:43

Ik zal van de week weer even bellen tijdens het telefonisch spreek uur.
Dit gaven ze aan als test voor cushing.

Z'n vacht is verder wel goed. Dik, hij heeft het snel warm. Maar wel verder een gezonde vacht (niet verstikt oid). Hij kreeg wel meer peper in z'n kont vorig jaar na hij geschoren was, maar ging dan een half rondje als een raket en viel dan meteen weer stil. Hem in z'n bloodje een betere conditie laten krijgen lukte niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:45

Zijn haar is s winters gewoon erg lang dan nu? Dat is dus een aantal jaren bij mijn merrie ook zo geweest. Pas toen ze er zomers niet meer doorheen kwam werd het dus 'typisch' cushinghaar, naar nu blijkt dan. Krullerig, beetje dof.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:10

Dennis, hij heeft dus al een specifieke cushingtest gehad.... dat had ik gemist. Sorry, Het klonk allemaal zo cushingachtig. Rot is dat hè; niet weten wat er aan de hand is. Heb ik hier al een half jaar doorgestaan met 3 paarden. Energievretend.
Ik hoop dat je helderheid krijgt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:24

Ik heb ook nog weer een vraag.
Ik gaf de pilletjes in een stukje banaan en dat is dagen goed gegaan, tot ze acuut geen banaan meer hoeften. En dan zorgde ik dat ik eerst een stukje zonder gaf, en dan pas met.
Nu appel gedaan, dat ging ook paar dagen goed, maar merkte gisteren al dat ze twijfelden.

Hebben jullie nog tips? Las al ergens kleine krentenbollen van AH? Denk dat ik die maar ga halen.
En was er nou ook iemand die het oploste in een spuit? Hoe precies?

Edit: vergeet ik nog, 1 van de merries eet inderdaad slecht haar krachtvoer nu, ondanks dat ze dat spul krijgt tegen de misselijkheid.
De ander eet gewoon.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:34

ik kneed het in een stukje brood, nadat billy met handje muesli en later met stukje wortel had geleerd om het pilletje uit te spugen. Tot nu toe gaat dit goed. Duw er wel meteen nog een ander hapje achteraan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:30

Ik heb hem nu niet geschoren(alleen een strook over zijn borst, en 2 rare hakkels in z'n hals ivm infuus en hem moeten prikken terwijl hij uitgedroogd was tijdens de koliek), maar hij zit weer het zelfde in zijn vacht als vorig jaar. Hij doet er altijd het langst over met verharen. Begint wel redelijk optijd in vergelijking met m'n andere pony's(gelijk met de drachtige merries, die zijn altijd net ff eerder dan de andere zodat het meeste haar er af is als het veulen er is), maar is meestal pas te gelijk met de jaarlingen klaar(die zijn altijd het laatst omdat er winter+veulen haar af moet).

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:21

Hoi elibeest,
Deze metode werkt bij mijn paard al heel lang goed:
het 1 mg pilletje delen in tweeen, en de halve tabletjes allebij in een stukje appel stoppen (ik gebruik altijd 1/8 appel, even een gaatje in de appel maken met een mes). Dan 1 stukje appel (met halve tabletje erin) samen met muesli in 1 hand geven. Als ik alleen de appel geef zonder muesli merkt proeft ze gelijk de pergolide! Het is dus heel belangrijk dat je de muesli samen met de appel geeft. Daarna dus het tweede stukje appel met muesli. Als ze dit op heeft geef ik haar een schepje muesli in haar emmer. Ze weet dus dat als ze de appel+muesli opheeft, krijgt ze haar muesli in de emmer :)
Het voordeel van het opdelen van de pil is ook dat ze in elk geval de helft binnen krijgt, mocht er iets misgaan (risicoverdeling), al is dat nog nooit gebeurd bij mij.
Groetjes
Maaike

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:39

@mdooper, dank je voor de tip. Zoals ik zei ging het de eerste dagen super goed, maar nu beginnen ze te morren, dus alle tips zijn welkom.
Iemand zei me ook al gemalen tabletje met appelmoes in een spuit te geven. Ga gewoon uitproberen wat voor deze dames het beste werkt.
Mochten er meer tips zijn, graag!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:44

Het is beter en handiger om geen voer te geven dat je normaliter ook geeft echt als voer, want het REELE gevaar bestaat dat je paard dan op een gegeven moment de mueslie laat staan omdat hij/zij zal denken dat er pilletjes in zitten. Dus bij voorkeur iets geven dat ze als lekker of extra's zullen zien zodat ze niet wantrouwig naar hun gewone voer gaan worden - want geloof me dat WIL je niet dat ze dat laten staan. En er zijn er genoeg die dat een tijd lang doen hierdoor.

Een pilletje in een dubbel geslagen stuk boterham of in een (stuk van een) krentebol zijn ook goede middelen en het voordeel is dat ze dat over het algemeen niet als gewoon voer zien maar als extraatje.

Elibeest, ik zie dat de jouwe al wantrouwig worden, vaak gaat dat wel weer over, maar het is soms een beetje schipperen en uitproberen. STerkte!!
Hoe lang voor het eten aan geef je de pil want na ongeveer half uur tot een uur worden ze evt misselijk. Dus zorgen dat ze redelijk snel na de pil hun eten al krijgen - voordat evt misselijkheid inzet.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:52

@fargo, meestal krijgen ze eerst hun normale voer, en daarna hun extratje. Dat kregen ze altijd al in vorm van banaan, dat was echt de dagafsluiting zeg maar. Nu dan met pilletje. Ging aantal dagen goed, nu niet meer. Appel genomen, zelfde verhaal, paar dagen goed, nu niet meer. in voer hoef ik het al helemaal niet te proberen. de jongste van de 2 laat nu inderdaad haar voerbak ongeroerd, ondanks dat dat degene is die ook dat spul tegen de misselijkheid krijgt. Alleen gaf ik dat gewoon op de dag, dus denk dat ik dat beter ook in de avond kan geven. Dus misschien gewoon eerst voer, dan zorgen dat ze het pilletje binnen krijgt, ga toch denken om het met een spuit of iets te doen, en dan het spul tegen de misselijkheid.
Haar hooi eet ze trouwens wel heel goed.

Ik twijfel of ze het in een boterham zal eten, als ze zelfs al haar geliefde banaantje laat liggen. Iets waar ze normaal een moord voor doet bij wijze van spreken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:03

Ja dat is ook lastig en hun smaak gaat ook even op en neer in deze periode, dan laten ze dingen staan die ze eerder wel graag lusten en dan nog dat wantrouwen erbij ;-) Kwestie van uitproberen, jammer dat de banaan het nu eerst niet meer doet .. Sterkte!! Wel goed dat je het achteraf geeft, al zitten ze dan wel voller en hebben ze ook minder trek misschien? Of zijn het normaliter snoeperds ;-)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:08

normaal konden ze bij wijze van spreken niet slapen voordat ze hun banaantje gehad hadden. Ook al hadden ze hun voer al gehad stonden ze echt vragend over de boxdeur tot de banaan gegeven was.