[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:46

Hier vandaag weer geschud, bovenlijn houdt hij nu ook wat strakker...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:33

Maar schudden jullie paarden dan de hele tijd ? Mijn paard was ook aan het schudden vandaag, maar alleen bij huizen ( en dus tuinen ) in de buurt, in de kale polder had hij geen last.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:45

Ik heb in de bak gereden en dan schudt hij wel een aantal keer hoor. Niet constant maar wel vaak.

Gisteren heb ik buitengereden en toen had hij nergens last van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:49

Maar misschien waren de omstandigheden wel verschillend vandaag en gisteren ? b.v wind- geen wind, bewolkt - zon etc

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:54

Er was wel meer zon, gisteren had hij er ook last van hoor toen ik hem uit de wei haalde, maar buiten helemaal niet. :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:49

FCSA schreef:
Mijn paard krijgt trouwens alleen basisbrok. Zou het kunnen zijn dat hij iets mist, waardoor zijn weerstand omlaag gaat/hs ontstaat? Voeren jullie iets speciaals bij?

Niek krijg graszaadhooi met wat weidehooi en wiesencobs en een paar uur per dag gras. De wiesencobs (Marstall) 'wel' ik en doe daar de Muscle Support (Phytonics) en magnesiumcitraat (Groene Os) door. Eerder nog met trias-omega olie (vetzuren) maar dat heeft meneer sinds vorige week niet meer nodig. Die andere supplementen krijgt hij sinds vorig jaar dat hij zo stijf was en die heeft hij nog steeds nodig.
Ik laat wel regelmatig controleren of hij geen tekorten heeft. Niek krijgt dus helemaal geen krachtvoer maar hij voert ook niets uit eigenlijk.

Ik zag net dat UV straling vandaag een stuk heftiger was dan bijv. gisteren. Daar zouden paarden ook op kunnen reageren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:57

Ok! En geef je dat ook speciaal ivm HS? Of vanwege andere tekorten?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:02

"Headshaking syndrome is most commonly manifested by sudden flipping of the nose downward,
followed by head tossing, rubbing of the nose on objects, excessive snorting, and sometimes striking at
the muzzle area. This behavior is suggested to be caused by trigeminal neuropathic pain sensations
that produce a burning, tingling, itching, or electric type of sensation around the muzzle of the
horse. The disorder is seasonal and recurring, apparently linked to photoperiod-induced neuropharmacologic changes. Therapy with cyproheptidine has produced improvement in 75% of 31 cases
presented here. Authors’ address: Dept. of Medicine and Epidemiology, School of Veterinary
Medicine, University of California at Davis, Davis, CA 95616.
r 1997 AAEP"

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/1997/Madigan2.pdf

--> iemand ervaring met cyproheptidine (= een anti-seratonergic, anti-cohligenic, en anti-histamine)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:06

Paarden hebben dus pijn en ongemak.......ben ik niet zo blij mee, mijn paard geeft mij niet het idee dat hij pijn heeft, maar hij is wel schraal geworden afgelopen winter, nu met gras komt hij snel aan...in hoeverre kou en leeftijd een rol heeft gespeelt,weet ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:12

FCSA schreef:
"Headshaking syndrome is most commonly manifested by sudden flipping of the nose downward,
followed by head tossing, rubbing of the nose on objects, excessive snorting, and sometimes striking at
the muzzle area. This behavior is suggested to be caused by trigeminal neuropathic pain sensations
that produce a burning, tingling, itching, or electric type of sensation around the muzzle of the
horse. The disorder is seasonal and recurring, apparently linked to photoperiod-induced neuropharmacologic changes. Therapy with cyproheptidine has produced improvement in 75% of 31 cases
presented here. Authors’ address: Dept. of Medicine and Epidemiology, School of Veterinary
r 1997 AAEP"?

--> iemand ervaring met cyproheptidine (= een anti-seratonergic, anti-cohligenic, en anti-histamine)?

Als ze dit zo kunnen zeggen ,weten ze ondertussen ook de oorzaak? Is het een gevolg van medicatie....iets wat ze hebben gekregen in het verleden, ontstekingremmer, AB ..iets waar volgens mij niet snel naar wordt gezocht in verband met de korte levensduur en gebruik van paarden, is dat iets waar op getest wordt, bijwerkingen op den lange duur??
Er wordt nogal snel gezegd dat men iets niet weet bij da's en de spuit gaat er nogal makkelijk in....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:16

Oorzaak onbekend:

"Thus, in affected horses, photic stimulation may cause an inappropriate stimulation of the sensory branches of the trigeminal nerve in the muzzle area, leading to headshaking activity. The triggering factor that produces long-term photoperiod dependent facial pain is not known."

Al zal navaja daar anders over denken :) Vandaag weer een goede les gehad!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:06

vertel, FCSA!! ik wil ook ik wil ook! haha moet nog even geduld hebben...

Zned was wel fijn vandaag, beetje wisselend in zijn stemming kon dus merken dat de HS direct onder de oppervlakte zit. hij is dan sneller afgeleid, wat prikkelbaar, soms gepikeerd/ boos. ik heb welgeteld drie knikjes gezien, we waren in het bos waar hij in het verleden enorme last heeft gehad ervan, dus ik was wel tevreden. héél even kwam het wat naar boven, daarna was hij super te pas, lekker rennen en gek doen en zijn best willen doen, dus helemaal fijn afgesloten gelukkig.

@ singasong, wat fijn dat Niek zo goed gaat nu! hopen maar dat het inderdaad zo blijft, ik kan het me helemaal voorstellen hoe het voelt als je er zo in staat. gewoon te mooi om waar te zijn, helemaal als je paardje het zo heftig had.
Zneddie kon inderdaad ook apatisch worden ervan, dat heb ik dit jaar en vorig jaar niet meer gezien. het jaar dat hij het zo erg had deed hij het ook, in zichzelf gekeerd ergens ellendig staan zijn. breekt je hart.

@ ankep, ik hoop het ook voor jullie. best kans dat het gewoon goedkomt, immers, het zelfherstellend vermogen van het lichaam moet ook niet onderschat worden. dat het lang duurt is op zich niet erg dan. soms moet je ergens gewoon niks aan doen, die twijfel heb ik ook wel, aangezien de mijne dus ook elk jaar beter lijkt te gaan. met zijn knie doe ik het nu wel, de hoefjes zien er niet uit en ik moet me echt beheersen, maar doe er even helemaal niets aan, kijken wat hij zelf kan ermee.

@ FCSA, de mijne krijgen brokken van Healthy Herbs, deze zijn vrij van ballaststoffen en bevatten geen syntetische voedingsstoffen of schadelijke E-nummers. bestaan uit voedingsmiddelen (meest kruiden) die een paard in de natuur ook tegenkomt. ik geef er dan nog een olie bij, een eigen mengsel van lijnzaad-, zonnebloem- en olijfolie. dit omdat in die oliën apart de omega's niet in verhouding zijn. door ze te mengen in de juiste verhouding krijg ik een olie waarin omega 3, 6 en 9 wel in een verhouding zijn die klopt voor een paard. verder krijgen ze gras (Faram nu 24/7 op oud land, mijn pony's hooguit een paar uur per dag op vrij kaal land), en hooi. Zneddie krijgt er dus kwikbeet bij van dodson&Horrell, dit omdat hij uit de rest van het voer te weinig energie haalt. dit ging ten koste van zijn spieropbouw en hij bleef schraal/ arm in de hals en rug. Ik wil hem eigenlijk graag laten bloedprikken maar dat is tot op heden onmogelijk wegens zijn trauma. hoop dat Steffi daarin misschien ook iets voor hem kan betekenen, aangezien zij ook DA is. op zich zou bij een passende kwaliteit ruwvoer een basisbrok voldoende moeten zijn voor de voedingsstoffen. je hebt je paard nog niet zo lang, dus het is niet ondenkbaar dat hij in het verleden bepaalde tekorten heeft opgebouwd. om er zeker van te zijn zou je een bloedonderzoek kunnen laten doen.

@ somebitch, chips wat balen. idd opvallen is dat ze strak worden in de bovenlijn. zou dat gevolg zijn van het rukken met het hoofd? of misschien deel uitmaken van de oorzaak?
is jullie bak stoffig op het moment? heb je het idee dat het verschil maakt of je in de bak of buitenrijdt, of is het een toevalstreffer zeg maar?

@ maris de mijne niet. heb 'm vandaag geobserveerd ook in de wei maar niks aan de hand. wel veel briesen, maar goed de HS lag vandaag ook aan de oppervlakte, ik wéét dan dat het er zit maar hij schudt of knikt (nog) niet, of héél minimaal. Faram had het ooit ook, en wel zo erg dat hij alleen in zijn stalletje nog lekker stond. zodra hij in beweging kwam ging hij als een gek tekeer, incl. met zijn voorbenen naar zijn eigen hoofd slaan. die had echt pijn op zulke momenten, helemaal gefrustreerd raakte hij ervan. apatisch werd hij nauwelijks.

@ russel, ik kan niet oordelen over de paarden van anderen, maar ik heb echt wel het idee dat het pijnlijk is, bij die van mij. maar niet pijnlijk als in je stoot je teen, maar meer als in een tandartsboor-gevoel. zenuwpijn dus. Ook omdat ze vaak kriegelig/ prikkelig worden.

overigens vind ik het ook irritant ja, dat een hoop DA's maar zo iets doen terwijl ze het eigenlijk niet weten. mijn zusje studeert diergeneeskunde in Utrecht, en uiteraard krijgen ze ook les voor dit soort dingen. het komt erop neer dat als je als DA niets doet of voorschrijft, de meeste eigenaren niet blij met je zijn. dús schrijf je toch maar een 'onschuldig' poedertje of pilletje voor, zodat de mensen iig het idee hebben dat ze iets doen en dat het DA bezoek zinvol was. deels is dat dus om de klant tevreden te houden, deels is het ook zodat de DA zelf er nog iets aan overhoudt. immers, het nutteloze poedertje of pilletje moet ook betaald worden.

@ FCSA, interessante berichten, ga zo de link eens even bekijken. er is idd geen officiële oorzaak, maar men komt toch bijna altijd op die trigeminus uit he... dat in ieder geval.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:07

FCSA schreef:
r 1997 AAEP"

Ik heb het een tijdje gegeven. Het hielp maar mijn paard werd er erg suf en down van. En het kan ernstige koliek veroorzaken. Het is symptoombestrijding. Maar goed, bij mijn paard was het zo heftig dat ik even niet anders kon...

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:07

Oh ja, het was ook niet goedkoop...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:10

merrieveulen schreef:
vertel, FCSA!! ik wil ook ik wil ook! haha moet nog even geduld hebben...

Ik bleek een aantal oefeningen niet helemaal goed gedaan, dus daar zijn we mee aan de slag gegaan. Je ziet dat zodra hij zijn lichaam op de juiste manier gebruikt, hij een stuk rustiger wordt. Hij vindt het wel nog heel lastig, we krijgen het maar kleine stukjes voor elkaar (en ik moet ook leren hoe ik het het beste van hem kan vragen). Heb nu ook oefeningen ad longe erbij. Heb goede hoop!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:11

Debski schreef:
FCSA schreef:
r 1997 AAEP"

Ik heb het een tijdje gegeven. Het hielp maar mijn paard werd er erg suf en down van. En het kan ernstige koliek veroorzaken. Het is symptoombestrijding. Maar goed, bij mijn paard was het zo heftig dat ik even niet anders kon...

Goed om te horen. Geen fijn goedje, dus..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:24

er staat ook in het artikel dat eigenlijk niet bekend is hoe het middel precies werkt.

mooi dat je weer verder kan FCSA! ben echt heel benieuwd!

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:43

Het legt de aangezichtszenuw gewoon plat. Maar daarbij ook nog meer zenuwen. Ik was er niet kapot van. Wilde het gaan afbouwen maar moest er voor Laarakker sowieso mee stoppen. Daarna was het gelukkig niet meer nodig.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:51

De jouwe nog steeds schud-vrij, Debski?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:46

Ja, nog steeds schudvrij. Heb inmiddels weer een buitenrit gemaakt en daarbij de aanwijzingen van Navaja opgevolgd. Deze ging goed. Ik duim echt iedere dag dat dat zo blijft. Zit in dubio of ik mijn paardje moet verhuizen naar een plek waar zij meer buiten komt en ik meer rust krijg. Maar ik ben bang dat de stress etc haar parten gaan spelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:01

merrieveulen schreef:
@ somebitch, chips wat balen. idd opvallen is dat ze strak worden in de bovenlijn. zou dat gevolg zijn van het rukken met het hoofd? of misschien deel uitmaken van de oorzaak?
is jullie bak stoffig op het moment? heb je het idee dat het verschil maakt of je in de bak of buitenrijdt, of is het een toevalstreffer zeg maar?

Geen idee, maar ik merk wel in de schudperiode dat hij meer zijn rug gaat wegdrukken. :\
Bak is inderdaad stoffig en zwaar, maar of het daaraan ligt betwijfel ik.

Ik heb wel altijd het idee dat het buiten ietsjes minder is maar helemaal weg niet. :n Ook als hij opgewonden raakt dan lijkt het wel of hij de prikkel even vergeet en dus vergeet te schudden..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:39

Debski schreef:
Ja, nog steeds schudvrij. Heb inmiddels weer een buitenrit gemaakt en daarbij de aanwijzingen van Navaja opgevolgd. Deze ging goed. Ik duim echt iedere dag dat dat zo blijft. Zit in dubio of ik mijn paardje moet verhuizen naar een plek waar zij meer buiten komt en ik meer rust krijg. Maar ik ben bang dat de stress etc haar parten gaan spelen.

Kan me voorstellen dat het elke dag spannend blijft.. Maar je weet nu hoe je het moet/kunt oplossen, dus zelfs als het weer zou beginnen, weet je wat te doen, toch?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:40

Somebitch schreef:
Ik heb wel altijd het idee dat het buiten ietsjes minder is maar helemaal weg niet. :n Ook als hij opgewonden raakt dan lijkt het wel of hij de prikkel even vergeet en dus vergeet te schudden..

Herkenbaar wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:47

FCSA schreef:
Ok! En geef je dat ook speciaal ivm HS? Of vanwege andere tekorten?

Nee, heeft niets met HS te maken. Tenminste niet dat ik weet.
Ik ben het gaan geven omdat hij zo stijf was vorig jaar na de HB. Vooral na het liggen en na de nacht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:48

@ somebitch, ik heb wel het vermoeden dat stoffigheid van invloed is. althans, in het ene jaar dat het zo heftig was had hij het met droogte behoorlijk sterk, en als het dan geregend had was het een stuk minder. gisteren merkte ik zelf ook aan de atmosfeer dat het ongunstig weer was voor degenen die gevoelig zijn voor prikkels in het gezicht. mijn contactlenzen werden heel snel (te) droog, wat behoorlijk irritant is, en ook achterin mijn keel had ik steeds een droog gevoel, het gevoel wanneer je bijv. stof inademt.

ik heb tot dusver juist het idee dat Zned bij opwinding meer last krijgt. hij is dan sowieso meer/ sneller afgeleid op HS dagen/ momenten, bijvoorbeeld als er paarden gaan rennen vlakbij. als hij dan doorwerkt, maar dus op een (meer of minder) gestresste manier, wordt het erger. laat ik hem erin meegaan, dus naar die paarden kijken bijvoorbeeld, is het inderdaad weg. heeft misschien met adrenaline te maken?

@ debski, komt je paardje nu erg weinig buiten? hoe zit dat precies? kan me helemaal inleven in hoe het voelt nu, het gaat goed maar komt het nog terug, of is het echt opgelost... spannend hoor.