[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:40

Bedankt voor de link !
Ik had het er laatst ook nog over met de internist die hier was voor een ander paardje.
Zij geeft over heel Europa voordrachten voor andere DA oa over cushing en ze komen eigenlijk allemaal wel tot de conclusie dat er tot nu toe gewoon heel erg weinig geweten is over deze ziekte.

En als ik dan naar de merrie hier kijk die al meer dan een jaar van de prascend afgehaald is, snap ik er ook nog maar weinig van :') Lijkt of bij dit paard een streng dieet veel meer doet dan de pillen ooit gedaan hebben...

tylando

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:46

Ik heb het idee dat stress ook een hoge factor speelt bij ppid

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:33

tylando schreef:
Ik heb het idee dat stress ook een hoge factor speelt bij ppid

Wie zal het zeggen ?
De merrie die hier het eerst cushing kreeg, is inderdaad een heel gevoelig paardje en snel van de wap.
Maar ze was ook wel te dik.
Zij had die typisch krullende vacht en het slechte verharen. Deze doet het wel goed al jaren op de pillen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:21

Toen ik een tijdje gestopt met geweest met de prascend is mijn pony enkele maanden later zwaar bevangen geraakt. Sindsdien maar weer aan de prascend. Uiteraard let ik ook op voer beleid. Hij is in die jaren op prascend weer 1x bevangen geraakt, prascend is na testen ook verhoogd van een halve naar een hele. Heb toch het idee dat hij met prascend minder snel bevangen raakt. Kan ook tussen mijn oren zitten |o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:52

Volgens wat ik altijd begrepen heb, zou prascend ook wel helpen ( al is het niet rechtstreeks natuurlijk ) om de bloedsuikerspiegel beter te regelen.
Dus dit zou wel kunnen verklaren waarom hij minder snel hb wordt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:16

Bij mijn ene merk ik inderdaad wel verschil als ik prascend verlaag.
Maar de andere is dus ondanks prascend toch hb geworden, maar als ik het verhoog, sluit hij zich af en wil niet meer eten, dus last van bijwerkingen.
Ik vraag me bij hem dus echt af of het middel wel zo goed werkt eerlijk gezegd.
Ik zou hem er dus ook wel af durven halen, terwijl ik dat bij de andere nooit zou overwegen.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:20

Misschien iemand nog tips voor de hoeven van Boyka - 23 jaar oude shetland ruin , met nu al een paar jaar cushing , staat op 1/8 prascend , als het erg is 1/4 en tussendoor wordt er ook weleens een dag geen prascend gegeven . Hij is goed in de rui , en zijn humeur is op dit moment goed, wel maakt hij proppen van zijn grasmix en hooi . De smid is een maand geleden nog geweest voor bekappen en zijn dat dit chronische hoefbevangenheid was, maar dat hij daar geen last van hoefde te hebben .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:28

Formula4Feet van Equilife. Niet meteen het goedkoopste, maar dan heb je ook wat !
En de smid vragen om meer van die teen af te halen :o

Tandarts recent nog langsgeweest voor zijn tanden als hij proppen maakt ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:34

Ik zou persoonlijk niet snel een supplement bij voeren voor de hoeven. Wat wil je ermee bereiken? Persoonlijk vind ik de meeste supplementen zonde van het geld, tenzij er een bepaald tekort is aangetoond door een bloedonderzoek

Deze hoeven gewoon regelmatig laten bekappen. Door de chronische bevangenheid groeien ze sneller en in een andere vorm. Mijn ervaring is dat de hoef weer normaler gaat groeien als de volledige hoefwand uitgegroeid is.

Als jouw smid de teen inkort en de hoef weer in de juiste vorm bekapt dan kijkt het alweer anders

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:41

@ Pandora2 : ik ga eens Formula4Feet googlen ! Tandenfee is in januari ( uit m'n hoofd ) nog geweest , zij komt 2 keer per jaar de proppen komen niet van z'n gebit.

@capopjekop : Boyka heeft een "anatomisch verantwoord bekapper" , die inderdaad naar vorm en stand van het paard kijkt , ziet er inderdaad netter uit als hij net geweest is .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:56

Flint: de tandenfee is geen tandarts maar een gebitsverzorger. Proppen kunnen door een goede behandeling bijna altijd opgelost worden (tenzij er een berg tanden of kiezen mist natuurlijk).

Hoe vaak komt je smid? Deze voetje zijn hard weer nodig. Sommige bevangen pony's moeten wel iedere 3 a 4 weken gedaan worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:06

:? Waar komen de proppen dan wel vandaan ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:02

Onze dierenarts kan hier helaas niets doen aan gebit van pony. De kiezen zijn te glad, daardoor ontstaan proppen. Zou uitzichzelf weer ruw moeten worden, maar dat gebeurt al een jaar neit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:08

Maar wat wil je bereiken met een supplement? Dat is me nu niet helemaal duidelijk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:16

tine10 schreef:
Onze dierenarts kan hier helaas niets doen aan gebit van pony. De kiezen zijn te glad, daardoor ontstaan proppen. Zou uitzichzelf weer ruw moeten worden, maar dat gebeurt al een jaar neit.

Dat zal ook nooit meer gebeuren denk ik zo.
Ouderdomskwaaltje in de meeste gevallen :7

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:21

Dennis schreef:
Proppen kunnen door een goede behandeling bijna altijd opgelost worden (tenzij er een berg tanden of kiezen mist natuurlijk).

Hoeft niet hoor. Mijn paard miste maar 1 kies, maar geen paardentandarts kon het proppen maken veranderen helaas.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:19

Aangezien er tot nog toe niets aan zijn gebit is gevonden wordt er gedacht dat die proppen komen door misselijkheid. Gebit is ( nog ) niet glad genoeg - zijn ijslander vriendje maakt heel zelden een klein propje omdat zijn tanden ( 24 jaar ) al wel iets aan het glad worden zijn. Hij krijgt voldoende ruwvoer in de vorm van hooi en grasmix , maar meneer is een echte shet en toen hij met lange tanden hooi begon te eten , kwam de grasmix erbij , waarvan hij weet dat als hij er maar lang genoeg alleen maar naar staart hij een paar happen gras eerst mag nemen :') Hij krijgt nu ook soms een soeplepel slobber per dag , daar krijgt hij ook eetlust van .

We hopen dat de smid deze week tijd heeft

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:33

Proppen maken kan ook komen door diastases. Lang niet alle paardentandartsen/gebitsverzorgers zien die diastases.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:35

Flint09, geef hem dan seniorenslobber. Of doe je dat al ? Dus een slobber op basis van pulp ipv op basis van granen. Dat is beter ivm de HB ( want laag in suikers en koolhydraten ) en ook gelijk een ruwvoervervanger als hij misschien te weinig ruwvoer binnen rijgt door al die proppen.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:48

Maris schreef:
Flint09, geef hem dan seniorenslobber. Of doe je dat al ? Dus een slobber op basis van pulp ipv op basis van granen. Dat is beter ivm de HB ( want laag in suikers en koolhydraten ) en ook gelijk een ruwvoervervanger als hij misschien te weinig ruwvoer binnen rijgt door al die proppen.

Hij krijgt senioren slobber , maar niet zoveel , diastase ga ik even verder op googlen , mager is hij niet , maar hij maakt wel proppen... Bedankt in ieder geval voor de info !

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:25

Ik heb een dilemma.. mijn pony is jaar geleden verhuisd en flink opgeknapt op die stal.
Probleem is dat ik de zin om wat te doen met mijn pony ( buiten poetsen om) , een beetje kwijt ben. We stonden eerst altijd op stal met veel uitrij mogelijkheden .hier zijn er weinig uitrij mogelijkheden. Of ik ben 1,5 uur weg of rondje van 15 minuten op saaie polderweg. En ik ben geen bak ruiter. Nu ga ik kijken bij een Paddock Paradise , dichterbij huis.
Vlakbij bos.
Hij komt daar ook in een kudde, zoals nu en grote ruime schuilstal.
Nu twijfel ik of ik hierbij de boel voor hem weer overhoop haal. Maar ik ben voor mezelf niet meer gelukkig zo.
Is het egoïstisch dat ik voor een andere stal kies?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:36

Goh dat is een moeilijke ! Ik ken jouw paard natuurlijk niet. Mijn paard had altijd heel veel moeite met veranderingen, dus veel stress. Niet goed voor een paard met cushing. Maar misschien dat jouw pony veel rustiger is wat dat betreft ( of is hij een binnenvetter, dat kan ook nog ).
Zou dit dan een adres voor altijd/ langere tijd worden ?
Ik denk dat je voor jezelf een lijstje moet maken van voor en tegen verhuizen. En bedenken wat je allemaal wil, b.v. ook als je niet meer kan rijden, blijft hij dan ook op dat nieuwe adres staan ? Of weer ander adres ? etc etc.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:42

Ik zoek eigenlijk een forever home... Maar het moet wel voor beiden leuk zijn.
Op deze stal ligt de klik er ook niet zo voor mij.
(Voor meer info pb )
Mijn pony is geen binnenvetter.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:12

Geen binnenvetter, maar ook geen stresskip ? Want stress voorkomen lijkt me wel belangrijk ivm de cushing.
Zo ik het lees, heb je de beslissing eigenlijk al gemaakt. Dus ga er dan voor !

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:14

Nee stress niet zo.. ja eigenlijk heb ik al beslist..moet nog gaan kijken. Meer besluit dat ik op deze stal niet lang zal staan.
Maar moet er gewoon wel goed over nadenken..