[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:29

MachoPablo schreef:
Wie dat Klitten iets spul van de kruitvat is echt top spul ! :-)

Ja he :D
Werkt hier ook kei goed!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:05

hier is het helaas weer raak.
mijn fjord schuurt en jeuk zich gek.
ik wilde proberen om zijn manen weer langer te laten groeien maar ben bang dat dat niet echt makkelijk gaat worden.
hij heeft een korte tijd weer met de bood deken opgestaan maar dan is er te veel "blood" van zijn hals en werkt dus niet zo goed bij hem.
heb nu de rambo sweet-its.
en de sheier sweet-its. deze werken wel het fijnste bij hem.
hoop alleen dat hij deze niet sloopt als hij weer op stal komt te staan straks.

ik smeer hem in met sweets-its of TKC97 licht aan hoe veel jeuk hij heeft.
hij krijgt ook puur cullio en cavalesse.
wassen met thee-tree shampo.
maar het lijkt dit jaar niet echt te helpen.
iemand nog andere tips wat we kunnen doen.

( hij heeft 24-7 padoc met hooi en zijn deken op alleen tijdens het werken is zijn deken af)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:50

je hebt gelijk ellepel, niet aan beginnen als je al weet dat 't niet gaat werken, zal ze dan ook wel 'uit' doen denk ik, slimmerik :+

line, ik geef magnesium, misschien iets om eens naar te kijken?? goed voor de stofwisseling

line18

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:50

@assebassie welke magnesium is het beste ik vind er zo veel op internet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:01

Vraagje een kennis van mij zit in een situatie, had een pony gekocht in het voorjaar halverwege april, niks niet te zien of de pony eczeem heeft/ had. Halverwege juli begint de pony toch te schuren.

Kan het dat de pony halverwege eczeemseizoen, van uit het niets begint te schuren. Kan dit wat anders zijn dan eczeem.

Pony zit trouwens ook wat dof in zijn vacht.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:03

Mijn vorige merrie begon vaak pas in augustus of september te schuren.. Is denk ik per paard en per jaar verschillend

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 16:06

Ik heb nu twee eczemers gehad en beide begonnen eind april al flink te schuren.

Maar is de verkopende partij verplicht om de pony terug te nemen voor het aankoopbedrag.
Of mogen ze een deel van het geld houden

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:40

line18 schreef:
@assebassie welke magnesium is het beste ik vind er zo veel op internet.

Ik dacht dat citraat het best opneembaar is, er is hier een topic over magnesium gebruik, hier kun je veel ervaringen in vinden.
[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?
Ik had het eerst van Puur, toen van de paardendrogist eigen merk, en nu geef ik het van 't kruitvat, weet nog niet of dat veel doet, ben benieuwd, gewoon even proberen.
Er is inderdaad heel veel op de markt, maar misschien toch wel de moeite waard om het te proberen.

Straks stop ik een poosje en dan kijken of ik er wat van merk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:55

Ik geef mn paard nu de magnesiumcitraat vd tuinen. Althans bijna, de oxide variant is bijna op!

Mijn paard staat nu al een paar weken onder vliegendeken met derfen.
De plekken op zn hoofd worden wel erger (geen wondjes, maar van die kale, zwarteplekken). Moet of steeds eens schimmel-spul gebruiken.
Inmiddels wordt hij wel leuk gestoken door de dazen. Onder zn vliegendeken zit hij onder de bulten.
Dus heb de amigo aussie aangeschaft. Lijkt op de rsih, maar veel lichter en luchtiger. Helpt t niet, dan de rambo weer op.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:34

myk_en_shant schreef:
Vraagje een kennis van mij zit in een situatie, had een pony gekocht in het voorjaar halverwege april, niks niet te zien of de pony eczeem heeft/ had. Halverwege juli begint de pony toch te schuren.

Kan het dat de pony halverwege eczeemseizoen, van uit het niets begint te schuren. Kan dit wat anders zijn dan eczeem.

Appie begon dit jaar ook pas laat te schuren , ook pas in juni.
en die heeft zeker weten zomerecxeem.
Omgeving, temperatuur etc doen er veel toe.

Maar, dof in de vacht zou ik bloedonderzoek laten doen, zeker ook laten prikken op seleniumtekort.
Als het dier sober is gevoerd met te weinig vitamines kunnen ze daar tekort aan krijgen en dat kan jeuk tot gevolg hebben.
En bloedworm trouwens ook,, dus zou ze aanraden om alles even na te kijken :j

Ik heb het idee dat die dermielzalf wel wat doet, de huid lijkt bij appie op zijn hoofd al wat rustiger te worden.
Hij staat weer op stripbegrazing, hij had me toch echt teveel jeuk in zijn staart en dat komt door teveel gras bij hem.
Zo staan ze nu

Afbeelding

Op dit blok zitten bijna geen dazen, lekker open dus dat scheelt!
Dazen zitten toch veel bij bomen en bosjes merk ik

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:51

Hoi!
Ik heb sinds april een zomereczemer en heb al vanalles geprobeerd. Ze staat met Bucas Sweet Itch deken, wordt dagelijks ingesmeerd tegen de jeuk. heeft een week gelezen prik van de dierenarts gekregen tegen de jeuk maar niks helpt>
En nu heb ik ook het probleem dat ze het enorm snel warm heeft. Vandaag met 24 graden stond ze helemaal warm en een beetje bezweet onder haar deken. Ze krijgt het zo warm dat haar temperatuur stijgt naar koorts...
Lijkt mij ook niet heel erg goed voor haar.

Nu mijn vraag:
Laten jullie je paarden met warm weer onder de eczeemdeken staan of gaat deze dan overdag af?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 21:55

Iedereen doet dat anders en er is in mijn ogen geen goed of fout in. Ook geen vast voorschrift, want voor elk paard werkt iets anders weer goed. Ik denk dat het een kwestie is van proberen wat het beste werkt.

Mijn paard zweet ook snel. Hier ging vanaf 27 graden de vliegendeken op, maar worden ze ook eerder binnen gezet wat in zijn voordeel werkt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:04

ellepel schreef:
myk_en_shant schreef:

Appie begon dit jaar ook pas laat te schuren , ook pas in juni.
en die heeft zeker weten zomerecxeem.
Omgeving, temperatuur etc doen er veel toe.

Maar, dof in de vacht zou ik bloedonderzoek laten doen, zeker ook laten prikken op seleniumtekort.
Als het dier sober is gevoerd met te weinig vitamines kunnen ze daar tekort aan krijgen en dat kan jeuk tot gevolg hebben.
En bloedworm trouwens ook,, dus zou ze aanraden om alles even na te kijken :j

Ik heb het idee dat die dermielzalf wel wat doet, de huid lijkt bij appie op zijn hoofd al wat rustiger te worden.
Hij staat weer op stripbegrazing, hij had me toch echt teveel jeuk in zijn staart en dat komt door teveel gras bij hem.
Zo staan ze nu

[ [url=m/TkQrpf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op dit blok zitten bijna geen dazen, lekker open dus dat scheelt!
Dazen zitten toch veel bij bomen en bosjes merk ik

Dank je voor je antwoord, zal dr doorgeven betreft bloedonderzoek en wormen

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:07

Ja ik zit er aan te denken om morgen na 9en (als de meeste muggetjes weg zijn) de deken af te doen, en dan rond 17:00 uur weer op te doen, of haar binnen te zetten van 17:00 tot een uur of 21:00.
Heb nog niet zo veel ervaring met zomereczeem, dus tips zijn welkom. Ben nu inderdaad een beetje aan het testen, maar die jeuk is zo ontzettend zielig :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:20

Persoonlijk zou ik de deken altijd op laten en dan even op stal zetten.
Als t bij ons in stal 30 graden was deed ik de deken alleen op stal af, maar dan kwam ik meestal weer in het jeuk-cirkeltje terecht.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:43

Er zitten de hele dag door mugjes dus ik zou de deken echt niet af doen. Met dit weer hebben mijn paarden het echt nog niet warm maar als het echt 30 graden is staan ze overdag veel binnen en dan kunnen de dekens af maar schuren ze wel gelijk iets meer.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:02

Ik het dus het probleem dat ze met 25 graden al staat te zweten onder haar deken, en haar temperatuur schiet ook echt omhoog. Denk dat ik haar deken op probeer te laten en dan op het warmst van de dag binnen zet.
Bedankt voor het advies!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:13

Ja ik maak me er niet druk om hoor, ik zweet me ook rot met warm weer, is niet zo erg toch, heb er ook wel es wat hoofdpijn van...goed drinken!
En jaa vergekijken mag haha, paard is volgens mij hetzelfde als mens met warm weer :P
, appie zweet ook wel wat onder de deken.
Ik had hem laatst met die 30 graden een vliegendeken op gedaan...daar zweette hij juist meer onder.
Voordeel van de rsih is dat het licht is en dat stoot warmte af.
Kelly heeft geen deken en die is bruinbont, maar die stond echt als een malle te zweten ,die was echt flink nat...
Veel drinken is wel belangrijk voor ze.
Appie heeft vroeger een zonnesteek gehad,ik let er goed op,maar hij blijft echt onder zijn deken staan :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:28

@ellepel: volgens mij is een mens niet helemaal hetzelfde als een paard. Ons vachtje werkt iets anders dan het vachtje van onze vriendjes. Ik zou iig niet de hele winter in mn blootje het buiten kunnen redden :D
Met een deken kan de vacht nog minder zeld reguleren, bij teveel zweten raakt paard elektrolyten kwijt en daarmee de prikkel om te drinken. Dat wil ik wel graag voorkomen :o

En die zware rsih maakt de boel toch echt wel warmer bij mn paard dan een vliegendeken.
Dus als het kan, mooi, maar zou het per paard bekijken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:16

ik doe de deken alleen af als het heel hard waait, min windkracht 5/6, dus zoiets als storm :brr: of als 't keihard regent.
Als 't heel warm is dunnere op, ze zweet wel, maar is minder erg dan jeuk.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:18

En juist omdat en deken ze weer extra kan verhitten koos ik voor de stallen niet direct aan de rijhal en de wasplaatsen maar juist stallen in de boerderij .
Deze zijn beduidend koeler . Op hete dagen en in de winter gaat t niet vriezen daar ...
En bovendien rustiger ...
Erg fijn

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 12:27

Onze stallen zijn ook in een grote stenen schuur, is altijd lekker koel inderdaad en ik kan ook nog de grote 'voordeur' open zetten, waait het lekker door, weten ze perfect te vinden, als 't heel warm is, is het daar heerlijk koel.
Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid, maar ik weet zeker dat dit ook veel helpt tegen de jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:41

Hier zit ik hier vast wel juist met mijn vraag :-)

Ik heb mijn merrie een Rambo SI gepast, maar nu trekt er vanaf de boeg tot achter bij de billen een grote duidelijke plooi in de stof, waardoor ik op de rug juist teveel stof overhou. De hals past, al zou deze een slagje ruimer kunnen, maar qua ruglengte is de maat wel goed. Vormt de deken zich nog? Of ben ik genoodzaakt om een maat groter te nemen.
Beetje onduidelijk omschreven mss al heb ik de hoop op jullie inbeeldingsvermogen :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 16:50

Heb je misschien een foto?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:26

assebassie schreef:
Ik dacht dat citraat het best opneembaar is, er is hier een topic over magnesium gebruik, hier kun je veel ervaringen in vinden.
[VS] Magnesium gebruik, merken jullie verschil?
Ik had het eerst van Puur, toen van de paardendrogist eigen merk, en nu geef ik het van 't kruitvat, weet nog niet of dat veel doet, ben benieuwd, gewoon even proberen.
Er is inderdaad heel veel op de markt, maar misschien toch wel de moeite waard om het te proberen.

Straks stop ik een poosje en dan kijken of ik er wat van merk.

Assebassie, voer jij de Magnesiumcitraat ? Zo ja hoeveel per dag en staat er bij hoeveel % daadwerkelijke magnesium er in zit? Of is het puur?
Bij bijv. Magnesiumoxide wordt genoemd hoeveel % daadwerkelijk Magnesium er in zit.

Zijn er meer mensen in dit topic die Magnesiumcitraat voeren en meer over de dosering kunnen vertellen. Inclusief het exacte Magnesiumgehalte van het produkt ?

Ik ben nu een aantal weken met een vrij onbekende Magnesiumsoort bezig en zie toch al diverse positieve punten.
Zo staan de paarden weer lekker dekenloos overdag.
Lopen de 2 oudsten niet meer eind van de middag te drammen dat ze naar binnen willen vanwege het ongedierte. Ze staan nu tot 20:00 u. of zelfs 21:00 gewoon rustig dekenloos buiten.
Bij 2 paarden is de manenkam beduidend soepeler geworden.

De jongste krijgt nog wel een deken op maar alleen 's avonds en 's nachts.
Maar die heeft vermoed ik meer last van het teveel aan gras en daardoor te dik worden waardoor hij aantrekkelijk wordt voor de mugjes.
De Paddock paradise blijkt voor hem geen succes omdat er op de paden teveel heel kort groen gras groeit.
Sinds een paar dagen heb ik hem een stuk weiland gegeven waar nog het 1e gras vanaf het voorjaar op staat en dat gaat bij hem absoluut beter.

Onlangs las ik op meerdere buitenlandse sites dat in paardenbloed eigenlijk maar 1% van het totaal aan Magnesium zit en dat daardoor een bloedonderzoek op Magnesium erg onbetrouwbaar is.

Een aantal weken terug heb ik in dit topic benoemd dat de paarden proefkonijn zijn met een nieuw middel en dat is dus deze magnesiumsoort.

Het handige van deze magnesium is dat zodra ze teveel krijgen, ze dun worden op de mest. Ik weet niet of dat voor alle magnesiumsoorten geld ?
Je moet dan de dosering iets terug zetten en dan zitten ze op hun juiste dosis.

Ik vermoed zelfs dat paarden over het algemeen nog meer magnesium aan kunnen dan door de regel voorgeschreven wordt qua dosis.

Tot nu toe ben ik elke 2 dagen de dosering nog steeds iets aan het verhogen en ziet bij alle 4 de paarden de mest er nog prima uit.

De paarden blijven proefkonijn en ik kom er binnenkort heel uitgebreid op terug :)