[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:12

Ben ik ook benieuwd naar wat jullie als hooi vervangers geven en dan ook hoeveel daarvan. De mijne heeft ook periodes dat hij weinig hooi wil eten.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:12

De mijne krijgt hooi of goede voordroog, voor de rest suiker/zetmeel vrij voer. Eet nog steeds (te) goed met de medicijnen.

Ze staat inmiddels 3 weken op het medicijn en merk er nog niet veel aan. Had wel het idee dat ze de afgelopen 2 dagen wat frisser is, maar kan ook aan het najaar liggen. De vacht is al redelijk dik en ze heeft het warm met dit weer en weer last van vieze ogen. Dus nog helaas geen verbeteringen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:32

Mijn paard kreeg 3x per dag een grote emmer voer die bestond uit Senior Priores, Agrob Wiesencobs, luzerne en een kleine hoeveelheid veulenbrok voor de eiwitten en hoge vit./min. Hij had altijd hooi ter beschikking maar dat was meer om wat te kauwen te hebben.

Ik gebruikte het dus echt als complete voeding en gaf dan ook behoorlijk. Per voerbeurt:
SP 2 scheppen
Wiesencobs 1/2 schep
luzerne 1/4 schep
veulenbrok 1/8 schep (dit werd de laatste voerbeurt vervangen door 1/2 slobber van Havens)

Mijn paard was 1.63m en had geen IR en nog nooit hoefbevangen geweest.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:35

Een paar weken geleden plaatste ik hier het verhaal van Fleur, dat ze niet helemaal fit was. Ze is ontzettend snel achteruit gegaan, afgelopen dinsdag heb ik haar in laten slapen. Ze was zwaar dampig geworden in een paar weken tijd, of de cushing daar ook een rol in heeft gespeeld zal wel, ik zit nog wel met een boel vragen. Geen enkel medicijn sloeg aan, heel apart. Het is goed zo, maar omdat ze het zo goed deed met de cushing, had ik gedacht dat we nog wel een aantal jaar door konden. Helaas...

[IM] Fleur, na dik 16 jaar mijn maatje te zijn geweest...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:39

Fleda schreef:
Een paar weken geleden plaatste ik hier het verhaal van Fleur, dat ze niet helemaal fit was. Ze is ontzettend snel achteruit gegaan, afgelopen dinsdag heb ik haar in laten slapen. Ze was zwaar dampig geworden in een paar weken tijd, of de cushing daar ook een rol in heeft gespeeld zal wel, ik zit nog wel met een boel vragen. Geen enkel medicijn sloeg aan, heel apart. Het is goed zo, maar omdat ze het zo goed deed met de cushing, had ik gedacht dat we nog wel een aantal jaar door konden. Helaas...

Gecondoleerd. :(:) Jammer dat je d'r niet langer bij je hebt kunnen houden, maar zo te lezen heb je je best gedaan. Soms is alles bij elkaar gewoon te veel voor een paard en kun je ze niet meer helpen.. Veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:40

Heel veel sterkte met dit grote verlies Fleda.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 17:49

Heel veel sterkte fleda.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:42

Heel veel sterkte Fleda!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:05

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:39

Veel sterkte Fieda, soms is het niet anders.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:18

Sterkte Fleda.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:29

Fleda sterkte.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:43

Sterkte fleda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:53

Fleda sterkte!

Merk hier dat mijn pony veel minder lange en dikke vacht heeft dan vorig jaar rond deze tijd. Ze begint alleen wel een veel valere vacht te krijgen.

Ook eet ze slecht. Ze word weer mager. Kan haar ribben zien :( ze is zo.n slechte eter! Heb muesli, biks, seniores priores... Probeer van alles maar ze eet iets 3/4 dagen en dan vind ze t niet meer lekker of goed genoeg en laat ze t staan. Naar haar gebit is een maand geleden gekeken, was in orde. Da adviseerde me maand geleden 3/4 pil ipv 1/2 die ze nu krijgt. Ze had een waarde van 63. Om verschillende redenen hebik besloten voorlopig gewoon door te gaan op 1/2 pil. Ze loopt ook nog steeds raar, vooral in galop, heel scheef. kan wel aan dr zien dat ze happy is. Maar weet gewoon niet wat ik moet doen, rij al meer dan een jaar niet meer. Maar zou wel weer graag willen. Ben echter ook 2x met haar gevallen en daardoor wat angstig. Pft, vind t zo moeilijk... Hebben jullie nog tips wat betreft t eten?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:55

Fleda ook hier nogmaals sterkte. Vreselijk lijkt me dat.

Vraagje aan de mensen met een oud paard met Cushing.
Mijn merrie is 26 jaar oud met cushing. Nu wilden we vandaag de kudde wederom herstellen.
De kudde was even gesplitst omdat mijn andere paard (ruin) een blessure had door een trap van een mede kudde genoot. Ze hebben 3 maanden apart, maar wel de weides naast elkaar gelopen.
Nu hebben we vandaag mijn oude merrie en mijn ruin samen met de normaliter rustige fries samen in 1 wei gezet. Om vervolgens de rest gefaseerd (kudde van 6) erbij te doen. We hebben een grote wei minimaal halve hectare. En nu heeft die fries mijn merrie 10 minuten opgejaagd. Ik ben er nog tussen gesprongen maar het duurde even voordat ik wat kon. De merrie heb ik erna uitgehaald en op stal gezet. om tot rust te komen. Daarna gebeurde er niks meer. De ruinen stonden rustig in de wei.
Het lijkt wel alsof hij het op haar gemunt heeft. Herkennen jullie dit met jullie oude paarden met cushing? Hiervoor verliep het samen weiden prima. Waarom het nu zo gaat.......ik vraag me af of mijn merrie nu als "gevaarlijk" wordt gezien door de rest. ( mijn eigen ruin doet niks tegen haar het lijkt alleen de fries te zijn, hij is de kudde leider)
Dit omdat zij natuurlijk zwak is en de kudde daardoor gevaar loopt.
Mijn merrie staat nu rustig met mijn ruin op stal. Ze moet echt herstellen van deze ontmoeting (artrose, long en cushingpatient dus dit heeft haar wel geraakt)
Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:03

Herken het wel. Mijn merrie (20) staat samen met een ruin van 4. Hij is echt de baas. eerder ging het goed, ze staan nu een jaar samen. Maar merk t laatste half jaar dat ie echt de baas is. Ze zijn ook al een tijdje uit elkaar geweest, omdat hij haar echt omver liep/duwde waardoor ze een x van de benen ging. Toen was ik echt pist en ze zijn toen een maand uit elkaar geweest. Wel contact, maar met een lintje er tussen. Nu gaat t redelijk, maar ze laat zich nog altijd wegjagen door hem. Iets wat ik jaren geleden niet van haar gewend.was, en toen liep ze tussen 5 grote paarden als kleine c pony. De ruin met wie ze nu loopt is nauwelijks groter dan haar....

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:10

Mijn merrie is altijd de onderste in de rang geweest. Zij bungelt altijd onderaan de ladder. Dat is niet erg maar nu lijkt hij het echt op haar gemunt te hebben.
Later vandaag is de kudde nog in 1 keer samengevoegd en was er niks meer aan de hand. Maar ik zie aan mijn merrie dat ze erg gestrest in de wei staat. Ze is erg oplettend en eet weinig tot niks.
Ze staat nu op stal met mijn ruin. De rest staat nog buiten.
Maar ik wilde haar niet gestrest de hele nacht buiten laten staan.
Ik zit eraan te denken haar buiten de kudde te laten. Mijn ruin er wel bij maar zij niet.
Puur om haar die stress niet aan te doen. Ze laat zich compleet omver lopen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:13

Kun je ze niet met zn tweeen apart zetten? Stuk rustiger voor haar denk ik

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:22

Ik vind dat voor hem zo sneu. Hij is zeven en vind het wel leuk om te spelen met anderen. Met mijn merrie gaat dat niet. Hij red zich wel in de kudde.
Staleigenaar was zo blij dat we er wederom 1 wei van konden maken. Hij heeft ook nog schapen namelijk.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:23

Fleda schreef:

Ach wat verdrietig. Heb de fotos van haar gezien in je topic, een goede beslissing. Sterkte!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:27

Marcella, goed gedaan en ook heel netjes.
Heb die van mij laatst nog helemaal geschoren, die had zo'n lange dikke vacht en laat echt niks los voor vachtwissel.
Eerst de hals en buik gedaan, maar toen werd de tempratuur ook nog hoger en aangezien hij al benauwd is, alles er maar af gehaald wel met de haarrichting mee.
Kwamen idd ook weer wondjes onderuit.

Syrianda, ik herken wat je zegt mijn 23 jarige merrie die ik helaas in maart in heb laten slapen had dat ook.
Vroeger best een dominante merrie en liet zich de kaas niet van het brood eten in een groep.
Laatste jaren steeds meer terug getrokken, 24/7 in een groep buiten wilde ze niet meer, je merkte dat ze haar rust op stal begon te waarderen.
Als je je merrie apart langs de groep zet zou ze dat vervelend vinden??
Als dit niet het geval is zou ik het gewoon eens een tijd proberen.
Oudere paarden willen die drukte soms niet meer, zeker als er in de groep echt jongere paarden staan.

succes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:23

Oudere paarden trekken zich inderdaad steeds meer terug uit een jonge groep. Bij bejaardenhuizen zie je wel nog normaal kudde gedrag, maar dat komt waarschijnlijk omdat ze allemaal dezelfde leeftijden en energielevel hebben of in elk geval een ander oudje om vriendjes mee te zijn.

Ik merkte aan mijn paard dat hij zich liever niet meer zo met de rest bemoeide. Als het stoeien werd ging hij zelf gauw uit de weg en stond steeds vaker een poosje op stal te dutten uit eigen keuze.

Eigenlijk een beetje hetzelfde als bij ons mensen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:12

Fleda schreef:

Ach wat sneu! Maar zo te lezen, een eerlijke beslissing. Sterkte!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:18

Mijn pony is zo happy! Hij staat niet meer lusteloos met zn neus op zn knieƫn als ik met hem bezig ben, hij kijkt nu lekker om zich heen en heeft interesse in alles.

De laatste weken wandel ik elke dag een stukje met hem, om hem toch 'iets' te laten doen, maar ik dacht, waarom span ik hem vandaag niet weer eens in (het mennen wilde ik eigenlijk pas weer oppakken als de osteopaat was geweest, die komt dinsdag). Ik dacht span hem in en lekker even rustig stappen naar het eind van de weg, waarom ook niet?
Nouuuuu dat heb ik geweten. Ik had echt de grootste moeite om hem in stap te houden :') Een rustig drafje werd meer een soort mega uitgestrekte knal draf. En hij wilde aan het eind van de weg eigenlijk dus nog lang niet naar huis :') In totaal klein kwartiertje voor de wagen gehad, meneer vond het zelf veuls te kort.

Blije pony!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:23

Jelleee, fijn dat je pony weer happy is.

Iemand ervaring met in de ochtend dikke achterbenen/ stalbenen, tijdens het opbouwen van de pracscend?