Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:35

Mijn paard staat nu een kleine week op maagzuurremmers en ik heb een ander paard... Singelprobleem is geheel weg en het gapen ook. Meer mensen die zó snel effect zagen? Ik vind het bijzonder snel.

Niet dat ik er niet blij mee ben overigens :D

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:56

Ja meestal na 4 dagen effect, alleen dat is vaak niet blijvend.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:18

Wat fijn om te horen!

Zijn er hier mensen die luzerne voeren en die dit een beetje nat maken?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:39

Ja hier ook meestal heel snel effect. Binnen 3 dagen meestal.

Wij gaan deze week weer scopen (controle), breng hem morgen weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:37

Yvank_ schreef:
Slobber juist ook niet... Dat is voor veel ook echt niet goed :n zit ook bomvol suikers en zetmeel de meeste slobbers. Dan eerder bietenbulp van pavo.

Ik bedoel dan wel de speciale slobbers uiteraard!
Ik voer een suiker,melasse en graanarme slobber op aanraden van de kliniek

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:41

Ik voer geen luzerne. Daar heb ik nachtmerries van sinds de slokdarmverstoppingen destijds. Hij krijgt onbeperkt hooi en rij hem nooit op een “lege” maag.

Hier gaat alles (nog) goed. Wel is hij uiteraard weer ergens van geschrokken en trok hij zijn hoofstel in 10 stukjes, maargoed, alles liever dan weer zweren. Pot Ekygard is bijna op.

Ik ben “gelukkig” dagelijks nu op de kliniek dus neem toch nog een nieuwe mee om hem nog even extra te ondersteunen. Zijn weidemaatje/paard van mijn vriendin is vrijdagavond met spoed geopereerd aan koliek, dunne darm was gedraaid. Erg spannend nu allemaal. Ik ben erg benieuwd of hij nu door alle stress en vasten nog steeds geen zweren krijgt... zij is hier ook bang voor. Morgenochtend gaan er dat even overleggen op de kliniek hoe groot dus kans is en dergelijke en of je niet preventief wat moet gaat geven dalijk

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 01:33

Je kan ook luzernebrok voeren, dan heb je dat risico niet.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:26

Ja ik vind die slobber nu prima! Hij doet het daar nu goed op. Ik durf niet meer zomaar iets te switchen, haha

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:31

Helaas, de zweren zijn wel verbeterd maar niet helemaal weg. Kunnen dus niet verder afbouwen. Ze gaan overleggen en wellicht toch terug naar Utrecht om te zien of er (ook) iets anders aan de hand is.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:11

Balen zeg!!
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:22

Ja begint allemaal heel lastig te worden. Elke keer lijken de zweren snel(ler) terug te komen en hij heeft nu sulcrafaaf en omeprazole gehad. Staat nu nog 2 weken op halve spuit en moesten nu eigenlijk afbouwen naar kwart spuit (voor lange periode) maar dat durven we nog niet aan. Nog lastiger is dat ik er bijna geen voer in krijg en hij op rust staat en al onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Zit ook vreemd in zijn vacht, is (zeker in verhouding met de rest van de groep) mager en blijft met periodes erg gespannen. Nu even afwachten wat het advies is, ze gaan nog overleggen en bellen mij morgen terug. Wellicht terug naar Utrecht.

tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:40

biancaaaa schreef:
Ja begint allemaal heel lastig te worden. Elke keer lijken de zweren snel(ler) terug te komen en hij heeft nu sulcrafaaf en omeprazole gehad. Staat nu nog 2 weken op halve spuit en moesten nu eigenlijk afbouwen naar kwart spuit (voor lange periode) maar dat durven we nog niet aan. Nog lastiger is dat ik er bijna geen voer in krijg en hij op rust staat en al onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Zit ook vreemd in zijn vacht, is (zeker in verhouding met de rest van de groep) mager en blijft met periodes erg gespannen. Nu even afwachten wat het advies is, ze gaan nog overleggen en bellen mij morgen terug. Wellicht terug naar Utrecht.


Ondanks de zweren heb je ook al eens gekeken naar leverbot of jacobskruid vergiftiging? Hoe meer ik mij verdiep in de maagzweren hoe meer ik er achter kom dat het vaak niet alleen de stal is maar ook vaak onderliggende problemen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:49

tirzasarah10 schreef:
biancaaaa schreef:
Ja begint allemaal heel lastig te worden. Elke keer lijken de zweren snel(ler) terug te komen en hij heeft nu sulcrafaaf en omeprazole gehad. Staat nu nog 2 weken op halve spuit en moesten nu eigenlijk afbouwen naar kwart spuit (voor lange periode) maar dat durven we nog niet aan. Nog lastiger is dat ik er bijna geen voer in krijg en hij op rust staat en al onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Zit ook vreemd in zijn vacht, is (zeker in verhouding met de rest van de groep) mager en blijft met periodes erg gespannen. Nu even afwachten wat het advies is, ze gaan nog overleggen en bellen mij morgen terug. Wellicht terug naar Utrecht.


Ondanks de zweren heb je ook al eens gekeken naar leverbot of jacobskruid vergiftiging? Hoe meer ik mij verdiep in de maagzweren hoe meer ik er achter kom dat het vaak niet alleen de stal is maar ook vaak onderliggende problemen.


Ze hebben wederom bloed onderzocht en dat is allemaal oké. In Utrecht in december heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Hebben zeker verder gekeken. Hij is ook diverse malen klinisch onderzocht en bovenlijn op de foto gezet om onderliggende problemen/pijn uit te sluiten. Daarom ook advies om terug te gaan naar interne geneeskunde.

Net de dierenarts zelf gesproken en de verbetering is echt echt nihil. Na overleg met collega’s inderdaad het advies om naar Utrecht te gaan om hem nog eens binnenste buiten te keren.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:31

Ah wat verdrietig bianca. Heel veel sterkte en duim voor je dat je er snel vat op zal krijgen

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:39

Wat enorm vervelend Bianca, veel sterkte gewenst met het vinden van een oplossing.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:09

He wat vervelend om geen antwoord te hebben, heel veel sterkte!

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 00:00

[quote="biancaaaa"]
Ze hebben wederom bloed onderzocht en dat is allemaal oké. In Utrecht in december heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Hebben zeker verder gekeken. Hij is ook diverse malen klinisch onderzocht en bovenlijn op de foto gezet om onderliggende problemen/pijn uit te sluiten. Daarom ook advies om terug te gaan naar interne geneeskunde.

Net de dierenarts zelf gesproken en de verbetering is echt echt nihil. Na overleg met collega’s inderdaad het advies om naar Utrecht te gaan om hem nog eens binnenste

Heel veel sterkte en hoop voor je dat ze snel de oorzaak vinden en de oplossing voor jullie!
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 00:07

Hij heeft daarom nu ook sulcrafaat gehad naast de omeprazole. Vorige keren heeft de omeprazole wel de zweren genezen. Vandaar de keuze voor deze behandeling in combinatie met sulcrafaat. Het is alleen onduidelijk waarom de zweren (in 3 maanden dit keer) weer terug zijn en nu niet meer (voldoende) reageren op de medicijnen. Dit is de derde keer in een jaar dat we aan het behandelen zijn. Daarom ben ik inmiddels wel een beetje “out of ideas”. Hopen dat Utrecht iets kan betekenen. Wellicht inderdaad andere medicijnen? Of toch een ander onderliggend probleem? Advies was geloof ik (maar moet het verslag nog ontvangen) echo van de darmen/buik.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:31

Wat is de oorzaak moet je het daar niet zoeken? Heeft het paard veel stress, eet die wel regelmatig?

Ben bang als je de oorzaak niet vind je behandelen blijft.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 07:57

Oorzaak weten we niet zo goed. Hadden gehoopt management dus daarin heel veel veranderd (24/7 buiten in de groep, onbeperkt ruwvoer en rust). Daarvoor kreeg hij ook al veel ruwvoer en stond minimaal (slechtste geval) 6 uur buiten.

Er is ook een voedingsconsulente betrokken en hebben een heel voer plan gemaakt maar hij weigert dat sinds 2/3 weken te eten, nu bezig met speciaal voer dat eet hij nu wel, icm vitamine brok zodat hij wel alles binnenkrijgt. Ruwvoer heeft hij altijd toegang toe en hij staat ook heel vaak te eten als ik er ben. Hij blijft echter mager en zit voor zijn doen ook nu dik in de vacht, ook wat dof. De rest van de paarden die er staan kun je rollen. Er wordt hem nu ook “los” een pluk voordroog aangeboden om wat bij te komen maar dat eet hij eigenlijk ook niet. Hij staat nu al 6 maanden stil (af en toe als hij zin heeft wat longeren of grondwerk) en we verwachten helemaal niets van hem. Hij is wel vaak gespannen/nerveus maar dat relateer ik eigenlijk aan de maagzweren want eerder ging het na de behandeling (zomer vorig jaar en februari/maart) heel goed en had ik weer een vrolijk en relaxed paard. Toen kwam hij ook weer wat aan.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:03

Bah wat vervelend biancaaa. Hou oud is je paard?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:09

Hij is met 8 geworden.

treffer
Berichten: 371
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:26

Hi biancaaa, vervelend zeg. Ik herken een beetje de ellende die ik met mijn paard had erin. Vooral het niet willen eten, doffe vacht, gespannen en continue buikpijn lijken te hebben.
Uiteindelijk bleek mijn paard een (chronische) ontsteking in de dunne darm te hebben, IBD. Na een tijd prednisolon gegeven te hebben is ze gelukkig opgeknapt. Maagzweer medicatie kan dan ook meer kwaad dan goed doen.
Ik hoop dat Utrecht wat voor je kan betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:45

biancaaaa schreef:
Hij is met 8 geworden.

Oh dat is nog erg jong. Lastig hoor, om niet te weten wáár het vandaan komt. Konden ze dan maar even praten.........

Veel sterkte en succes!

PSvanLot

Berichten: 10224
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:23

Morgen komt de veearts een blik op mijn paard werpen. Eet momenteel echt slecht vind ik. Brok gaat wel, voordroog echt minimaal en stro gaat redelijk.

Kreeg de Abler en Natural'digest er echt met niks in. Vandaag ging ik naar de dierenwinkel om een zak Fiberforce te halen, dit vind ze kleine beetjes lekker, maar die was op. Ik heb toen een proefzakje Pavo Slobbermash mee.
Ik had er een hard hoofd in en dacht laat haar even proeven zonder de supplementen er in. Nou ik heb de emmer af moeten pakken zo dol was ze er op... Ga daar maar even de supplementen mee geven.

Zijn jullie bekend van het dik worden van de benen doordat ze meer brok krijgen? We hebben de brok wat opgevoerd en nu stond ze vanavond met opgelopen achterbenen.