[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:24

Ik wou het ook niet meteen zeggen, maar ben het wel met Zammie eens..

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:33

heeft er iemand wat gehoord over klitwortel? dat zal ook goed zijn tegen jeuk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:35

Kan inderdaad goed werken (klitwortel) maar houdt er rekening mee, dat er alcohol in zit en dat je het dus niet kunt gebruiken, als je paard wondjes heeft. Dan bijt het behoorlijk.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:37

ok ik weet ook niet of ze nou zomereczeem heeft of niet! ze heeft alleen de manen weggeschuurd, ik denk eerder dat het een soort roos is! ik denk dat ik het eerst maar even was met tea tree shampoo!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:37

indrasjacks schreef:
darnaast vraag ik me eigenlijk af zit je niet ff in t verkeerde toppic?? |o

Hoort jouw promotiecampagne voor je olie niet in het commerciele gedeelte

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:40

Veel zomereczeempaarden hebben last van "roos". Schilfertjes dus. Is 1 van de dingen waar je volgens mij toch aan kunt zien, dat het ZE is. Wassen met tea tree is hier heel goed voor. Schilfertjes laten eerder los en is goed tegen de jeuk.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:41

ok dank je voor de tip:) ik ga even kijken wat ik er verder ana kan doen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:45

Dahyeemah schreef:
heeft er iemand wat gehoord over klitwortel? dat zal ook goed zijn tegen jeuk.

Ik vind het GEWELDIG spul :j :j

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:59

ja echt?
was je het dan eerst met een shampoo?
en hoe vaak gebruik je het?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:04

Ik was de staart van m'n pony heel weinig, want het is toch binnen no time weer smerig. Ik 'giet' het gewoon langs de haargrens op z'n staartwortel. Ik merkte na twee dagen al dat ie VEEL minder jeuk had. Door de Shapleys MTG kreeg hij heel veel schilfers en veel jeuk op z'n staartwortel, na twee dagen klitwortel nauwelijks jeuk meer en veel minder schilfers :) :) ik gebruik het gewoon totdat ik tevreden met de hoeveelheid schilfers die er nog zitten, meestal 2 dagen achtereen met af en toe tussendoor.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:06

Heb hier al een tijd niks meer gepost en ben ook niet bijgelezen maar wilde jullie toch even een update geven van onze ZE-er zo midden in de zomer.

Dunla hebben we vorig jaar zomer al schurend uit de opfok gehaald. 2/3e van haar manen waren al kort geschuurd en haar staart was net een pleeborstel. Thuis ging het niet veel beter. De perenboom midden in de wei was haar favoriet (en niet alleen voor de peren die er af vielen). Ze schuurde nog meer van haar manen af, haar mooie voorpluk ;( en de staart bleef ook jeuken. Ze had schuur-/bijtplekken op haar heupen, kont, buik, oren en hoofd. Om bij de jeuk op haar rug te komen ging ze om de 5 minuten liggen rollen en probeerde daarbij zo lang mogelijk om met haar rug over de grond te 'schuren'.

We hebben haar een aantal keren gewassen met sebacil en verder de zomer doorgesleurd met veel vliegenspray, veel AE emulsion smeren en 24/7 een vliegendeken op (ze kon toen niet op stal staan).
In oktober zijn we begonnen met een reinigingskuur (Drainage Compositum van Groene Os) en deze hebben we in maart van dit jaar nog weer herhaald. Verder in het voorjaar begonnen met het geven van knoflook (100% etherische olie).
Dunla staat nu weer 24/7 buiten. Heeft wel met d'r manen en staart geschuurd toen ze beleerd werd voor de kar en daar op stal stond (en dus schuurmogelijkheden had). Een deel van haar manen zijn nu ook toegetakeld maar dat is deels ook te danken aan haar lieftallige broertje van 3 maand oud :(
Haar staart schuurt ze niet meer. Ze heeft geen schuur-/bijtplekken meer op haar rug, heupen, kont, buik en hoofd. Wel een paar kleine plekjes op haar oren. Ze krijgt 's avonds ruim voor zonsondergang een vliegendeken op, die 's ochtends ruim na zonsopkomst weer afgaat. Op het moment krijgt ze geen knoflookolie (je moet af en toe een rustpauze inlassen) maar we spuiten haar nog wel 2x daags in met vliegenspray. AE emulsion smeer ik nog ca. 1-2 maal per week en alleen maar in haar manen.

Kortom: het gaat heel erg goed met Dunla *\o/*
Komende oktober en volgend voorjaar krijgt ze weer die reinigingskuur en hopelijk kan ze dan volgend zomer met nog minder geschuur de zomer door :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:41

Is geen promotie ik wil jullie alleen maar helpen want er zijn zovel middelen die niet of onvoldoende werken buiten spuiten van de DA
ik verkoop het niet verdien er niks mee enige wat ik eraan verdien is een jeukvrij paard is duur spul van 50 euro voor c.a 20 dagen dat ga ik niet zomaar lopen roepen het werkt echt goed maar ja als jullie liever aanrommelen met vanalles en nog wat ook goed weet wel dat mijn paard de exceemdeken nu niet meer nodig heeft en lekker kan rennen en ravotten zonder dat irritante veel te warme ding om zijn lijf
t is maar hoe je het wilt zien, wil echt niemand beledigen hier komt mischien wel eens verkeerd over maar is niet zo. geef gewoom mijn mening net zoals de meesten alleen vond ik scheren ff een ander thema vandaar dat ik daar op reageerde

yvonnedv schreef:
indrasjacks schreef:

Hoort jouw promotiecampagne voor je olie niet in het commerciele gedeelte

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:45

@ indrasjacks
Nou, ik houdt het topic meestal gewoon wat in de gaten en ik vond ook dat je erg veel reclame zit te maken voor cojosol. (Terwijl ik zelf ook cojosolproducten gebruik ;) ) Maar er mag dus echt wel over andere dingen gepraat worden. Zolang het iets met de paarden en ook dus het welzijn en de manier van houden te maken heeft. het 1 sluit het ander niet uit...

Gebruik je de olie (door het voer) dagelijks bij je paard indrasjacks? En dan de hele knutjesperiode of wat moet ik me daarbij voorstellen...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:49

Wat een domme opmerking zeg, Myour heeft het wel zeker over dingen die ook met exceem te maken hebben! En die alle mensen met exceem pony's tegen komen na de schuurperiode!

Heel erg fijn dat het bij jou pony zo goed gaat maar vergeet niet dat het wondermiddel nog niet uitgevonden is en dat een middel vaak werkt voor enkele paarden in enkele omstandigheden maar er nog niet 1 middel is wat voor elk dier de uitkomst bied! Ik vind het dus een VRESELIJK FOUTE opmerking dat wij maar wat aanmodderen!!! Iedereen in dit topic probeert het zo goed mogelijk te doen voor zijn jeukerige pony/paard.
Overigens heb ik al genoeg gelezen over mensen die Cojosol gebruikte en waarbij het alleen maar erger werd!!! Dus wondermiddel? Niet bepaald!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:54

indrasjacks schreef:
alle dekens vind ik lelijk is maar hoe je het bekijke een paard ziet er altijd beter uit zonder maar goed heaas ontkomen sommigen er niet aan
exceemdekens daarintegen zien er idd belachelijk uit maar wat maakt dat nu uit ze moeten fuctioneel zijn meer niet.
het gaat hier over exceem en jeuk dat heeft niks met scheren in de winter te maken
Myour schreef:
Wat een afgrijselijke deken _O- maar dat terzijde.

Ik twijfel nog of ik m'n paard ga scheren deze winter, hij dan 3,5 jaar oud en eigenlijk toch nog niet zo hard aan het werk. Dus ik denk eigenlijk niet dat het nodig is. Hmmmm...

Als je nu eerst eens meer leest dan alleen je eigen wonderlijke posts over cojosol dan had je geweten dat ik zelf ook een pony MET superstoere burka heb lopen en al veel langer in dit topic zit dan jij (oké niet lang niet iedere dag maar ik zat ook al in het eerste topic en ik lees altijd bij). Mja waarom doe ik überhaupt de moeite om een reactie te typen? ....

Enne, bedankt Pink_Horizon :))

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:03

Wowow rustig aan mensen :P
Het is een centraal topic dus het is echt niet puur alleen zomer eczeem denk ik.

Over schilfers, die heeft mijn shetter dus totaal niet.
Hij heeft eigenlijk helemaal geen tekenen, alleen erg veel jeuk.
Geen schilfers, geen dikke manenkam, geen geirriteerde huid enz. Wel een kaal plekje achter zijn oor. Ogen niks mis mee.
( Mocht de hoody toch te groot zijn krijgt hij gewoon een vliegenmasker)
Maar zet ik hem vast begint hij met schuren (echt erg) en houdt niet meer op........

Ik was hem regelmatig met tea tree en dan eczema balsem op staartwortel en zijn manen, maar heb nog niet het idee dat het werkt
Ik probeer deze deken, geen verbetering met een paar weken ga ik de dierenarts huidonderzoek en zon schraapsel laten nemen. Weet ik hopelijk wel snel meer. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:06

Zammie heeft ook niet constant schilfers. Soms moet je gewoon een ander product proberen. Kan het niet van voeding komen bij jouw shet Allejandro? Weet dat eiwitten ook weleens voor jeuk kunnen zorgen. Eiwitten zit eigenlijk in al het voer wat we geven. Maar vooral veel in biks enz.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:10

Mijn pony lijkt nu ook last van zomereceem te hebben onder haar buik (de dierenarts ga ik morgenochtend bellen voor de zekerheid). Ze heeft daar plekjes zitten met schilfers en ze heeft ontzettende jeuk. Dit heeft ze nooit eerder zo gehad. Kan dat dat zomereceem pas na JAARREENNN te voorschijn komt? Weet iemand dat? (pony is al ouder en met pensioen).

Ps. Ze had tijd terug wel veeeeel kleine vliegjes onder haar buik waar ze geirriteerd van raakte.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:15

Naar mijn weten kunnen paarden het hun hele leven ontwikkelen. Als ik alleen al hooikoorts als voorbeeld neem dat mijn broer nu pas op 24 jarige leeftijd heeft gekregen :Y)
@ Allejandro: dat lijkt me echt frustrerend. Mijn pony heeft ook altijd wel jeuk, maar ik merkte dat hij echt verergerde jeuk had aan de staart toevallig toen ik weer was gaan smeren met de MTG. Ik denk dat ik de rest van de fles maar weg doe, want het lijkt me niet echt fijn voor m'n paard.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:20

Zomereczeem Schuren en Jeuk. Dus ja alles wat ermee te maken heeft he? Incl. dus deken ja of nee.

Sorry Indra maar het kon niet uitblijven dat je deze reactie's kreeg. Je hebt soms wat, hoe zeg je dat eehhh "aanvallende" berichten. Maar ok genoeg gekletst daarover. We zitten hier niet om het beter te weten. Ik kom hier juist graag omdat de sfeer in dit topic zo goed is :D

En achja commercieel.... op=op maakt ook graag reclame ;)

Zammie schreef:
Veel zomereczeempaarden hebben last van "roos". Schilfertjes dus. Is 1 van de dingen waar je volgens mij toch aan kunt zien, dat het ZE is. Wassen met tea tree is hier heel goed voor. Schilfertjes laten eerder los en is goed tegen de jeuk.

Ik vraag me dus af of die schilfers komen van de smeerseltjes, want het is precies altijd op de plekken waar ik wat smeer. Smeer ik een paar dagen niks zijn er ook geen schilfers. Ok de MTG geeft sowieso schilfers maar mn paard krijgt ook schilfers van de tea tree lotion van leovet.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:29

Hier de beloofde vergelijk foto's na 2 weken levertraanzalf smeren om de dag (was al wel eerder weer helemaal rustig om de ogen hoor, heb nu pas foto's gemaakt :o )

Afbeelding
Hoofdje op 5 juli. Expres met flits dan valt het beter op. Naast de voorpluk alles kaal door de Wiemner Pfledge oil (wrs te sterk voor Pride...). Nu gebruik ik het nog 2 keer per week maar ze heeft nog niet geschuurd aan de voorpluk.

Afbeelding
Hoofdje vandaag, na 2 weken smeren met levertraanzalf (om de ogen was al langer rustig, haren bij de voorpluk komen nu duidelijk terug :) )

Afbeelding
Idem

Afbeelding
Staart, nogsteeds 100% in tact :D

Afbeelding
Manen, flink uitegdunt door de Everline Exceemdeken. Nu met de Rambo Sweet Itch geen manen meer verloren en dankzij de MTG de kortere stukjes al zeker weer 5 cm langer.
Wel sinds deze deken een stomme kruin gekregen in de kam, zien jullie hem :+
Is na het wassen (met Tea trea Oil) weer weg :)
Witte drukplekken/plukken in de manen helaas gekregen door de band van de everline exceemdeken..

Pride vorig jaar eind juni:
Afbeelding
Alles uitgevallen/verstikt door de deken...
(met rijden zijn we gelukkig ook iets gevorderd btw :o )

Al met al is het dus nog niet schade vrij maar wetende dat we al weer een maand verder zijn dan de foto hierboven van vorig jaar ben ik nog niet ontevreden :))

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:37

De mijne had afgelopen winter/voorjaar ook last van schilfers. Niet constant, maar wel wat en dan smeer ik er niets op. Geen idee of het erger (kan) worden van de smeermiddelen.

Ik hoor hier steeds, dat mensen kuren geven (inwendig). Hebben de paarden tijdens en direct na zo'n kuur meer last van schilfers?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:49

Zo pink_horizon, je pony ziet er ontzettend goed uit!!

Was ik gisteren nog helemaal blij dat Guus zijn hoofdkap nog ophad, kwam ik net op stal heeft hij gewoon die klip die ik erop had genaaid er compleet afgeschuurt ;(
Dus dat werkt ook niet, ga ik weer iets anders verzinnen!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:01

Zammie schreef:
Zammie heeft ook niet constant schilfers. Soms moet je gewoon een ander product proberen. Kan het niet van voeding komen bij jouw shet Allejandro? Weet dat eiwitten ook weleens voor jeuk kunnen zorgen. Eiwitten zit eigenlijk in al het voer wat we geven. Maar vooral veel in biks enz.

Hij krijgt muesli, van Havens
De "cool mix", juist met lage eiwitten en suikers dacht ik :) Geen hooi kuil of wat dan ook. Hij staat 24/7 op het gras (echt gras, niet paddock..maar hij is niet te dik)
Mijn andere paard heeft n.l. ook een gevoelig huidje en hij reageert ook sterk op eiwitten. Ze staan op hetzelfde voer en dat bevalt eigenlijk prima.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:13

pink_horizon; die staart ziet er echt súper uit!!!

Diddle heeft vandaag een uurtje zonder deken in de wei gelopen, even naakt wezen :)
(kon ik lekker naar hem kijken :+: )