Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:06

Gemske, de magnesium van biomag is bijna geur loos ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:58

Jullie gaan zo hard hier, dus stel mijn vraag nog maar eens.
Dennis schreef:
Bij mijn Dennis ben ik er nog steeds niet helemaal achter wat hem nu mankeert. Begin september op cushing bloed getest, hij had een waarde van 150 waar hij tussen de 80 en 250 moest zitten (geen idee welke test, er zijn wat buisjes bloed afgenomen toen).
Dennis heeft 2 weken geleden een hele flinke koliek gehad. Bij de 2e keer VA raakte hij in shock na een spuit darmontspanner (heel eng, viel zo neer, ogen draaide weg, hele lijf in de kramp en lag te schokken met 4 benen recht de lucht in), maar de VA had hem binnen een paar minuten weer over eind en 'fit' (voor zo ver een paard met koliek fit is natuurlijk). Dag er na toch naar de kliniek, heeft daar echt kritiek gestaan, maar hij is er boven op gekomen! Hij is nu wel echt mager, dus ben hem heel voorzichtig wat aan het bij voeren (Omega 369 van subli).
Maar nu kreeg ik vandaag van iemand een berichtje dat cushing paarden zo heftig kunnen reageren op dit soort injecties.
Weet iemand hier meer van? Hij is met Buscopan compositum gespoten toen hij in shock raakte (heeft het overigens 3x gekregen en 2x normaal gereageerd).

Heeft iemand hier een mening of idee over?
Planning was binnenkort verder zoeken naar waardoor hij net niet fit is (waar dus eerst aan cushing gedacht werd en op getest is). Maar dat moet ik nog maar even uitstellen, eerst maar afwachten wat 8 spoedbezoekjes van de VA en een overnachting op de kliniek kosten.

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:15

Wat hebben ze dan getest Dennis? De waarde van 150 ( moest tussen 80-250 zijn) wat is dat? In ieder geval geen ACTH. Cortisol misschien?
Godzijdank is Dennis er weer bovenop gekomen na de koliek - maar ik heb tot op heden nog niet van één geval gehoord dat Cushingpaarden zo heftig op Buscopan zouden reageren.. ben benieuwd waar at verhaal vandaan komt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:05

Buscopan is toch geen corticosteroide of prednison achtig iets? Want daar zijn ze natuurlijk wel gevoelig voor omdat ze zelf al te veel cortisol maken, zijn ze gevoelig voor dergelijke zaken dus als je die lang moet geven of spuiten kunnen ze daar sterk op reageren.

Ik vind hier een https://www.webshopvanstadtotwad.nl/bus ... l-uda.html
Contraindicaties - Nier- en leveraandoeningen.
De nieren en bijnieren van cushingpatienten worden wel heel zwaar belast, dit zou het kunnen zijn misschien???

Brrr, wel eng dat je dit is over komen, gelukkig is Dennis er nog, veel sterkte.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:06

gemske schreef:
Die biomag van de paardendrogist, eten ze dat goed? Ik heb hier voorheen het spul van paardnatuurlijk, en nu een goedkope versie magnesiumoxide geprobeerd, maar het ruikt erg bitter en ze laat het dus mooi staan.

De biomag is practisch geurloos en al mijn paarden, ook de lastige eters eten het zonder meer op - geen enkel probleem.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:36

Buscopan is een darm ontspanner. De 1e keer ging het goed, 2e keer ging hij vlak en de 3e keer ging het weer goed.
Je hoort wel eens dat ze van een spuit in 1x neer kunnen vallen, maar het zelf mee maken is wel heel eng. VA handelde super snel, had er zo een andere spuit in zitten om hem weer op de been te krijgen.
Hij is er nog, blij en stout om precies te zijn.

Eigenlijk geen idee hoe ze hem getest hebben, 2 buisjes bloed en dat was het. Op m'n rekening stond alleen 'laboratorium onderzoek', word ik dus niet veel wijzer van. Toch nog maar eens achter aan bellen komende week.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:16

Dennis schreef:
Buscopan is een darm ontspanner. De 1e keer ging het goed, 2e keer ging hij vlak en de 3e keer ging het weer goed.
Je hoort wel eens dat ze van een spuit in 1x neer kunnen vallen, maar het zelf mee maken is wel heel eng. VA handelde super snel, had er zo een andere spuit in zitten om hem weer op de been te krijgen.
Hij is er nog, blij en stout om precies te zijn.

Eigenlijk geen idee hoe ze hem getest hebben, 2 buisjes bloed en dat was het. Op m'n rekening stond alleen 'laboratorium onderzoek', word ik dus niet veel wijzer van. Toch nog maar eens achter aan bellen komende week.

Het is een darmontspanner inderdaad, maar bovenstaande heb ik wel gevonden
Contraindicaties - Nier- en leveraandoeningen.
Dit betekent dus dat je dit beter niet kunt geven aan paarden met nier- en leveraandoeningen en paarden met cushing hebben dat in principe.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:23

Maar ja, er is (nog) niet bewezen dat hij cushing heeft.... (maar 'zomaar' bevangen, explosieve vacht, gebrek aan conditie, schrale bovenlijn, hangbuik enz wijzen imo wel die richting op).
Mijn eigen VA zei dat er ook iets anders ipv de buscopan gebruikt kon worden. De nacht nadat hij vlak ging had ik een dienstdoende (koeien)VA die hem weer buscopan spoot voor dat ik het door had (met een anti-shock spuit in z'n andere hand voor het geval dat). Toen is het goed gegaan, dus waarom hij die ene keer meteen neer ging (echt binnen een paar seconde, ik zag hem wankelen, vroeg nog 'moet ik hem overeind houden' en toen was er geen houden aan).

Hij doet het nu wel goed, eerst maar weer even sparen voordat ik hem verder binnenste buiten laat keren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:56

Ik heb het ook is gezien Dennis, paard sloeg zo tegen de vlakte en begon te spartelen, vreselijk om te zien. Een andere VA gaf aan dat de stof dan in een bloedvat gespoten moet zijn ipv in de spier.. Dat middel was volgens mij een pijnstiller, geen buscopan in ieder geval..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:58

Kan dat zo'n reactie geven? Ongeacht het middel? Heb zelf een tijd penicilline gespoten bij silja...je moet er toch niet aan denken.... Hoewel...ik moest altijd eerst even 'trekken' om te kijken of er bloed kwam. Dan mocht ik niet spuiten. Een dierenarts doet dat bij mijn weten ook altijd, dus zou dat eigenlijk niet moeten kunnen gebeuren...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:02

Nee, dit zal zeker niet bij elk middel gebeuren hoor!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:19

Gatver wat een enge ervaring Dennis!

De ACTH test kost bij mijn DA in totaal €120,- dus heb vriendelijk bedankt en test haar van het voorjaar wel als ze 6 maanden op de pergolide staat.
Hij had het er ook over dat de lab kosten alleen al 60,- a 70,- zijn. Terwijl ik hier bedragen hoor als 25,-? Hij is erg duur maar dit zou wel heel exorbitant zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:28

Dennis schreef:

Zou ik zeker navragen - dan weet je tenminste wat er onderzocht is en wat de uitslag ervan is!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:28

Ik moest 110 ex. betalen voor mijn test. Was wel gestuurd naar DE.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:34

Ik begreep dat ik ook net iets boven de 100,- uit zou komen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:45

Stond niets in de computer waar de assistent wat mee kon. Dus word waarschijnlijk nog wel terug gebeld door de VA die toen bloed geprikt heeft (de zelfde bij wie hij zo heftig reageerde op buscopan).
Onze kliniek heeft 4 paarden VA's waarvan 2 meestal mijn pony's behandelen. 's Avonds, 's nachts en in het weekeind krijg je de dienstdoende arts, bij lopende dingen (zoals koliek die een paar dagen duurt) weet de dienstdoende arts hoe het er voor staat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:47

Bedankt voor jullie prijzen! Hij is dus wel duur maar niet zo heel duur lijkt het..

Ik baal een beetje van z'n prijzen.. Het is een super fijn team met kundige artsen maar alles is duurder dan bij een ander. Voor de fles Ulser Gard (hoort zo raar gespeld te zijn :+ ) betaalde ik bij hem 128,- en via internet kan ik hem kopen voor 95,-....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:12

-O- Hier kost het rond de 250 euro, die test -O-

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:04

Bedankt voor de tips mbt magnesium. Zal de versie van de paardendrogist eens proberen dan. Slobber is ook nog een optie idd, maar weet ik niet hoe dat hier heet :)

Ik betaal ongeveer 100 euro voor een ATCH test, incl VA bezoek etc.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:19

@gemske: Mash?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:56

Weer een vraagske:

Bij de mogelijke bijwerkingen staat er deze

Citaat:
Potentiële bijwerkingen bij paarden zijn onder andere zweten, gebrek aan eetlust,
voorbijgaande anorexie en lethargie, milde symptomen van het centrale zenuwstelsel (zoals
milde depressie en milde ataxie), diarree en koliek

Hebben jullie paarden allemaal bijwerkingen vertoond? En na hoeveel tijd hebben ze die vertoond als ze die vertoonden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:59

Dookia, Billy had nergens last van. Hij krijgt wel maar 1/4 tabletje.

Ik begrijp de uitslag van billy nu ook beter. Het bleek dat het andere eenheden waren, die in de nieuwe uitslag waren genoteerd. Het komt neer op een waarden van 31,81 en dat is dus gewoon netjes binnen de marge. Kortom... de prascent doet goed zijn werk.
Omdat hij een zomereczemer is, bestaat het vermoeden dat die eczeem gewoon een enorme extra aanslag is geweest op zijn fragiele gezondheid. Ik hoop volgende zomer met een zeer goede eczeemdeken en de medicatie die hij krijgt, alles beter onder controle te houden.

Hälga's waarden bij de cushing test zijn normaal. Was ook echt een twijfelgeval. Haar vacht krulde als hij nat was, maar dat zie je eigenlijk bij heel veel paarden met teddyvacht. Het slecht lopen wordt helaas echt veroorzaakt door fikse artrose. We gaan kijken of we met milde pijnstilling haar leven nog aangenaam kunnen maken, opdat ze goed beweegt. Verder staat ze al op dieet. Zal geen wonderen uithalen, maar het kan zeker geen kwaad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:01

die van mij begon ongeveer drie weken na de behandeling slecht te eten...het ging wel op gedurende de nacht maar niet van harte.
En zweten.Ik heb zijn hele gardarobe aan moeten passen :D
Maar dat is nu voorbij.
Vorig jaar omstreeks deze tijd ben ik met pergolide begonnen en hij heeft een korte tijd last gehad van die twee bijwerkingen.
En hij heeft 1 angstaanval gehad.Ik was toen gelukkig in de stal bezig s'avonds.
We hebben wel steeds een infrarood camera aangehad zodat ik binnen kon zien hoe hij zich gedroeg of hij veel lag,en hoe hij weer opstond.Dat ging allemaal goed.
Dat patroon was niet anders dan daarvoor.
Koliek heb ik nog nooit last van gehad,nog nooit in 35 jaar paarden hebben.(even afkloppen)

Liljebo@Gelukkig geen tweede cushing geval!
Probeer halga eens gemberpoeder te geven?Schijnt goed te werken tegen artrose en nog veel meer.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:03

Welke was zijn waarden voor de behandeling Liljebo?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:09

Weet ik nog niet. Ik krijg komende week de analyse, dookia.

Geerke, ik ga kijken welk middel duidelijk bewezen effect heeft. Heb al kapitalen uitgegeven aan middeltjes die volgens heel veel mensen super waren, maar eigenlijk geen toegevoegde waarde hadden.
Hoewel gember natuurlijk niet duur is... dus ach... dat zou altijd kunnen. Zal dat eens opzoeken.