[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:34

Zammie schreef:
Hej Miranda, jij ook hier? was me nog niet eerder opgevallen, maar zie dat je hier ook vaker zit.... Vreemd dat het bij jouw wel al weer zover is (aan zee) en hier in drenthe nog niet.... Heb de paarden vandaag lekker naakt buiten gehad en nergens last van... Misschien toch de druppels die ik nu geef?

Ja, helaas wel.....Mijn fries is ook extreem gevoelig voor ZE, ons shetje die het in mindere mate heeft heeft ook nog nergens last van. Maar momenteel loop je hier echt door de zwermen (gewone) muggen heen, gisteren lagen er ook allemaal vliegjes in de water......Een paar jaar gelden hebben ze hier besloten dat landbouwgrond teruggegeven moest worden aan de natuur, overal poelen graven, flinke delen onder water zetten, tja, waar zoet, stilstaand water is zijn nu eenmaal veel insecten.......belachelijk, maar wat doe je eraan?!
Renate, ik hoop voor je dat de druppels helpen bij Zam!!! Zou wel geweldig zijn Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:20

Hier ook wel veel water, maar is stromend en dat is minder erg. Zomers wel stilstaand water in de sloten en hebben ook nog eens een vijver, dus dat is natuurlijk ook een paradijsje voor muggen. Hier wel al gewone muggen gespot, maar de veroorzakers nog niet. Ben trouwens ook benieuwd wat dat boek over voeding en de werking van voeding gaat doen met ZE paarden. Dus mensen die het gaan proberen: houdt ons op de hoogte Knipoog Ging met name om minder suikers/eiwitten? Vraag me wel af wat je dan moet geven zodat ze de nodige vitamientjes binnen krijgen... Bietenpulp en zemelen zit nl niet zoveel in....

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:03

Ben benieuwd inderdaad of het iets uitmaakt qua voeding. Mijn shetje is daar inderdaad gevoelig voor, hoe meer gras zij krijgt hoe meer jeuk. Mijn paard aan de andere kant weer helemaal niet. Heb hem ook een zomer van het krachtvoer afgehaald, multivitaminen van de groene os daar voor in de plaats gegeven, maar maakte niets geen verschil in schuurgedrag....
En ja, mijn paard heeft toch echt ZE, door verschillende da's vastgesteld Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:47

Ik heb bij Zam geen bleod af laten nemen. dat wordt echt een drama. Met inenten is het al een drama en als er bloed moet worden afgenomen dan kun je hem echt niet houden. Komt door de castratie, er is toen nadien het een en ander "verkeerd" gegaan en heeft toen een paar extra spuiten gehad en natuurlijk de narcose en dit is hem bijgebleven. Wil het hem dus eigenlijk niet aandoen om bloed af te laten nemen. Blijft juist bij hem moeilijk....

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:48

mijn paard heeft ook naar de castratie eczeem gekregen ...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:40

Zam is als enter gecastereerd en is pas de zomer (laat in de zomer) voor het eerst gaan schuren. Hij had echt ontzettend lange manen en deze waren in een paar dagen weg.... Ben natuurlijk meteen begonnen met behandelen tegen jeuk, maar er waren (nog) geen echte verschijnselen van ZE. Hij had alleen jeuk en verder geen wondjes. Dit was vorige jaar (hij was toen 3) voor het eerst en toen heb ik meteen een halsdeken en ook speciaal middel (cojosol) voor ZE gaan gebruiken en heb toen hier op bokt natuurlijk het een en ander erover gelezen. Heb vroeger 1 x een pony gehad die ZE had, maar dit was in een nog ergere mate als Zam heeft. In die tijd waren er geen middelen voor en het inigste wat hielp was op stal houden om de cirkel van jeuk te doorbreken.... Ben dus maar wat blij met dekens die er tegenwoordig zijn. Een paard hoort lekker buiten te lopen en ben dus heel benieuwd naar alles wat er op het gebied van voeding ed. is, maar denk dat het toch heel veel met het bloed te maken heeft (het onderzoek van een bokker wat ik via mail heb gekregen) en daar staan ook tips in die ik al toepas... ik denk dat het goed is dat er onderzoek na gedaan wordt. Vorig jaar stond er een advertentie in de Strengen: ze waren op zoek naar ZE paarden voor onderzoek.. Heb hier nooit wat van weer gehoord.. heeft iemand van bokt hieraan meegedaan?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:44

kan jullie melden dat het boek wel erg interesant is. dat over voeding dan een aanraden om te kopen als je ZE hebt maar wel als je eigen weidebeheer doet of er in mee kan praten anders werkt het niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:49

Laat eens wat van de sluier opengaan.... heb eigen weide, maar wat kun je daar precies aan doen en natuurlijk wat voor voer precies.... Laat eens wat meer weten Knipoog

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:58

Voor mijn paard zomereczeem kreeg droeg hij altijd 's zomers al een vliegendeken omdat hij in vergelijking met andere paarden altijd heel veel last had van vliegen en muggen. Is dat iets wat bij jullie ook opgevallen is?

O, en Renate, als Zam inderdaad zo heftig reageert, heb je groot gelijk dat je geen bloedonderzoek laat doen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:00

Zammie schreef:
Ik heb bij Zam geen bleod af laten nemen. dat wordt echt een drama. Met inenten is het al een drama en als er bloed moet worden afgenomen dan kun je hem echt niet houden. Komt door de castratie, er is toen nadien het een en ander "verkeerd" gegaan en heeft toen een paar extra spuiten gehad en natuurlijk de narcose en dit is hem bijgebleven. Wil het hem dus eigenlijk niet aandoen om bloed af te laten nemen. Blijft juist bij hem moeilijk....

vraag of je het zelf mag leren?
dan neem je zelf bloed bij hem af, onze veearts is gelukkig heel rustig er mee.
of ga vast oefenen met een nepspuit, ap was ook drama nadat hij door een veearts steeds verkeerd geprikt werd.
in zijn borst in plaats van in zijn nek.
dat deed hem steeds erg pijn en kreeg hij dikke bulten van.
nu hij in zijn nek geprikt word gaat het goed..

ik weet niet maar oefenen werkt misschien?
of het zelf leren?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:33

Ik heb zo'n spuit zonder de naald gekregen om te oefenen en daar doet hij helemaal niets op. Als DA komt (is altijd dezelfde) en die komt voor een ander paard dan is hij al compleet van slag. Op dat gebied is het een heel klein paardje hoor! Knipoog Ik zou inderdaad kunnen vragen of ikzelf kan inenten (heb vaak genoeg m'n moeder spuitjes gegeven voor suikerziekte) maar bloed afnemen is toch wel een ander verhaal. je moet dan in een ader prikken en dat (weet ik uit m'n tijd van verzorgende) heb je niet zo een twee drie onder de knie en mag volgens mij ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:36

man of vrouw die prikt?
ap is nog steeds wat bang voor mannen,maar met prikken vraag ik nu specifiek om een vrouw.
misschien helpt het als een ander komt?
he maar als jij verzorgende bent dan mag je toch zowiezo ook bloed afnemen?
of niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:44

DA is man. Hij herkent hem al op afstand de gochemerd Haha! Ik kan wel vragen naar een ander, maar hij (DA) kent hem ook al zo'n beetje en weet dat hij niet onder de indruk moet zijn van hem. Zam kan zich nogal (komt vanuit angst hoor) grootst voordoen, maar ondertussen is hij een klein kind... Andere DA's vinden hem daarom nogal "eng" en heb zelfs al eens meegemaakt na een ongeval (achterbeen in tralies) dat de DA (weekendienst) hem nog niet eens durfde te onderzoeken... Tja, wat moet je dan? Ik ken hem, m'n DA kent hem en wij weten dat het show uit angst is van hem en daar moet je ff doorheen "prikkën" Knipoog
Ik was bezig met de opleiding en heb inderdaad wel geoefend, maar niet m'n officiele diploma... Opleiding + werk door rugproblemen niet meer kunnen doen, vandaar...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:46

hmmm tja bij ap is het nu beter omdat er een vrouw prikt die het heel zacht doet.
denk toch als je graag bloed wilt laten onderzoeken misschien iemand anders vragen?
ik weet dat zij toen een heel verhaal hield en ap had niet eens meer in de gaten wat ze deed want ze stond al 10 minuten te kletsen Clown

haha spuit erin dus ap stond te steigeren...en zij van ohw jee wat doe je nu?
kijk es je hebt ook wat aan je been zitten ahaha was hij helemaal overdonderd en dat hielp toen wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:52

Kan natuurlijk vragen of er (er werkt wel een vrouwelijk DA, maar weet niet of ze paarden doet) iemand anders zou willen komen. Het vreemde is dat toen Zam net geboren was er ook een DA langskwam (bij toeval, omdat hij nieuwsgierig was of het veulen er al was, deze DA had Tormanda tijdens de opvoelen enz. behandeld bij de hengstenhouder en woonde een paar huizen verderop) en deze hem meteen een veulenprikje wilde geven. Zam had op dat moment nog niet gestaan, maar ging op z'n knieen voor hem weg en ik moest hem toen in de houdgreep vasthouden. Het zat er al vanaf jongs af in. (niet geprikt te willen worden) Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:56

hahaha wat een mietje Tong uitsteken

nou ja je kunt nog een vrouw proberen, en anders houd het op toch?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:16

Ino is vandaag onderzocht door iemand van de kliniek van laarakker.Daaruit bleek dat hij een streptococceninfectie in zijn dikke darm milt en alvleesklier heeft, waarschijnlijk heeft hij daar al lange tijd last van. Doordat zijn alvleesklier niet goed werkt heeft hij in ieder geval niet genoeg insuline in zijn lichaam en word het teveel aan suikers op de gekste plekken in zijn lichaam opgeslagen. Ze kwam zelf al met de verklaring dat daar de ZE bij Ino vandaan komt. We gaan nu de bacterien te lijf en ik hoop dat zijn alvleesklier daarna weer wat beter zijn best gaat doen zodat Ino dit jaar niet zo erg de kriebels krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 07:05

waar zit die kliniek eigenlijk?
ik zit wel es te denken om er met ap ook heen te gaan, en dan heb ik wel zo'n vaag vermoeden dat apje ook zo'n bacterie in zich heeft Knipoog

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:45

De praktijk zit in de Bilt, heb er zelf ook prima ervaringen mee!!
Je kunt ook een afspraak maken dat ze bij je langs komen(als je niet te ver weg woont, anders kun je het beste nog een paar patienten zoeken Knipoog ) of je vraagt wanneer ze een keer dicht bij je in de buurt zijn.
Eric geeft trouwens zelf wel aan dat ZE een zeer moeilijk probleem is. Maar als je paard natuurlijk een bacterie of iets dergelijks dat de ZE veroorzaakt heeft is de kans van slagen groter Knipoog
Hier de link: http://www.holistischdierenarts.nl/

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:44

heb mijn tinker vanaf verleden jaar eind oktober en ze vertelde dat hij zomerexceem heeft.(toen waren daar de mugjes er nog zelfs dazen gezien terwijl er bij ons al een maand niks meer was) Ben toen meteen begonnen met omega olie (3-6-9 een heleboel stallen gebruiken dit preventief voor zomerexceem en schijnt voor 80% te helpen) en geen suiker meer in het krachtvoer. Nu het wat warmer word met het warme weer gewassen met betadine shampoo. Heb voor de zekerheid al een exceem deken gekocht. Nu zijn er bij ons in n-h nog geen vliegjes/mugjes te zien . En gelukkig niet veel stilstaan water in de buurt en open weide waar het veel waait. Nou zoek ik nog een middel dat de jeukt echt tegen houd of voorkomt en las wat over liberate, heeft iemand daar ervaring mee? Of welk middel wel helpt wel afdoende. En hebben die van jullie korte manen die van mij hadden ze afgeknipt maar lang is veel mooier(niet te lang).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:55

Ik gebruik zelf de producten van Cojosol: een creme voor de jeuk en een shampoo. ben er wel achter gekomen dat je net zo goed met betadineshampoo kunt waasen qua jeuk, maar dit mag je weer niet te vaak gebruiken, dus wissel het af. Ik knip de manen die lang zijn (waar hij niet schuurt) wel af, anders is het zo'n verschil. Hopelijk dat het dit jaar met volledige deken en natuurlijk op tijd om doen hij minder zal gaan schuren en dat ze weer lekker lang worden....

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:57

waar kan je cojosolproducten kopen?
die creme blijkt goed te helpen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:00

angelax schreef:
waar kan je cojosolproducten kopen?
die creme blijkt goed te helpen

Ik heb ze via mijn hoefsmid, zijn vrouw heeft deze website en daar kun je alles bestellen...
http://www.cojosol.nl/cojosol.htm

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:01

okee bedankt

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:47

vanaf wanneer moet de exceemdekens er weer op?