[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:46

@ FCSA, ik had 'm ook gelezen ja. ik zal het testje eens uitvoeren, puur uit interesse. want ik denk eigenlijk niet dat dat voor mijn Zned geldt. hij shaket niet op alle dagen die het vliegensysteem wel triggeren. vliegen zijn een trigger op HS dagen, maar niet op dagen dat hij sowieso niet shaket. jammer dat het filmpje niet te zien is, ook. en ik vind het feit dat één paard zo reageert ook niet echt bewijs, dat is generaliseren. uiteraard genees je het paard met hun middel, daar leven die mensen wss van. wat ik dan ook geinig vind is de uitleg over het koude water, wss doet dat sowieso al meer dan hun middel, denk ik dan. kijk de theorie is mijns inziens echt zo gek niet, immers, bloeddruk kan een hoop doen (ook de druk op de trigeminus vergroten). toch kan het niet alleen dat zijn, want juist in bijv. galop stijgt de bloeddruk ook sterk, dus zou je dan denken dat het schudden ook doorgaat. aan de andere kant is er dan de aanvulling dat ze in galop geen reactie geven ivm absentie van vliegen.

het is er wel ééntje om te onthouden vind ik, maar ik betwijfel of dit het geval is bij in ieder geval míjn pony. Zned heeft het alleen in het voorjaar, niet in de zomer, ook niet als de vliegendruk op zijn hoogtepunt is dus, om het zo maar te zeggen. bovendien is het schudje dat veel paarden laten zien bij HS een ander soort beweging dan het verjagen van vliegen. althans, de mijne verjagen vliegen door het hoofd links-rechts draaiend de schudden, kleine korte schudjes. bij de HS zie ik ook jeuk aan de neus, hoofd meestal heel hoog en het schudden gaat in heftige knikken op en neer.

maar goed ik ga het testje wel proberen, baat het niet dan schaadt het niet. dit weekend ook nog maar eens een poging doen om het masseren en Zneddies reactie daarop vast te leggen.

@ HijadelaLuna, kan toch de atlas zijn. een osteopaat kan, voor zover bij mij bekend, niet zomaar een atlas recht zetten als die niet goed staat. ze kan de omliggende weefsels losmaken en daarmee een bepaalde ontspanning creëren, en dat kan uiteraard verlichting zijn. als de atlas echter echt niet goed staat, of je merrie heeft bijv. zelf een houding die het probleem veroorzaakt, komen de klachten logischerwijs terug. de oorzaak is dan immers niet opgeheven. je schrijft dat ze met een los teugeltje gereden wordt, nu is dat natuurlijk prima, maar als de atlas in dysbalans is, of dus niet goed staat, is de kans aanzienlijk dat zonder ondersteunende oefeningen het probleem terugkomt. een eenmaal aangeleerde houding bij een paard is niet zomaar veranderd met één behandeling. ik heb sowieso verschil gezien met het hoofd laag of hoog. in het werken met mijn beesten richt ik sowieso op ontspanning, maw, het hoofd laag in het kader van het natuurlijke proces in het paard dat inhoudt dat het dier met het hoofd laag endorfines aanmaakt. dit heeft niks te maken met forceren of in de krul rijden, maar puur met ontspanning van het hele paard (ook emotioneel).

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:03

Ja, ik vind het ook een ander soort schudden - tegen vliegen en echt HS. Maar ik kan me wel iets voorstellen bij het idee dat de zenuwen overgevoelig raken door hoge bloeddruk en gesprongen vaten. Ze zeggen niet dat HS vooral voorkomt als er veel vliegen zijn ("Headshaking horses repeatedly perform the movement even though there is no current threat from flies"), maar dat het met hetzelfde systeem te maken heeft. Heb even een mailtje gestuurd om te vragen hoe het zit met die no-cure-no-pay ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:00

Bedankt voor de uitleg. Wie zou er dan wel wat voor haar kunnen betekenen en de atlas in de goede positie zitten? Er is inderdaad wel duidelijk verlichting, ze vind het niet vervelend als je op/rondom de atlas duwt, buigt netjes in, en staat in de wei niet meer te schudden, dat was voor de komst van de osteo wel anders.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:42

Ok nou als dat zo duidelijk verschil maakt is er een aardige kans dat het zinvol is om inderdaad eens dieper naar die nek te kijken. Ik en FCSA hier op Bokt hebben contact erover met Maaike (navaja op bokt), je zou haar eens kunnen PMmen met je vraag. Zij is fysiotherapeut.

verder kunnen er uiteraard vele oorzaken zijn, er zijn bijv. paarden die al erg gebaat zijn bij het gebruik van een pollennetje en/of vliegenmasker. Anderen hebben goede resultaten met oogdruppels, en weer anderen zijn klachtenvrij geworden met inderdaad een behandeling aan de nek. verder wordt hooikoorts genoemd als oorzaak, inwendige schimmelinfectie of bacteriële infectie, wel of niet gebruik van bitten, spanning in het lijf, rugproblemen, tandproblemen, nasleep van tandartsbehandeling etc. etc.

het is vaak een hele zoektocht, maar inderdaad, je moet ergens beginnen en mijns inziens vooral je gevoel volgen en je paardje heel goed observeren. wanneer/ waarop reageert ze, wat zijn verdere verbanden die je ziet. de hierboven genoemde site geeft overigens nog een mogelijke oorzaak, en geeft ook uitleg over een testje wat je gemakkelijk zelf kunt doen.
verder is er onderzoek gaande naar de trigeminus zenuw als veroorzaker van de pijn. dit kan ook weer diverse oorzaken hebben, waarvan die instabiele/ verdraaide atlas er één is of kan zijn. en dát kan ook weer heel veel oorzaken hebben, een keer vallen in de wei, hoofd stoten, hangen in het halster, noem maar op.

ik heb besloten eerst naar die atlas te laten kijken, na veel wikken en wegen en vooral lezen. navaja komt 16 april bij mijn pony op bezoek om na te gaan of er met die atlas winst behaald kan worden. verder wil ik hem laten onderzoeken door Steffi van der Laarse, met wie ik ook contact heb opgenomen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:57

FCSA schreef:
Heb met Steffi gemaild, die zegt dat er waarschijnlijk meer dingen aan de hand zijn dan alleen de scheve atlas die ze heeft rechtgezet.. Allergieen, bijvoorbeeld.

Gaat ze die 'allergiën' ook behandelen?
Mijn overtuiging is dat het rechtzetten -of hoe je het wilt noemen- van de atlas bij 99% van de HS niet de oorzaak is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:59

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:59

Ze wist niet of het allergieen waren, zei alleen dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn. Ik blijf het lastig vinden. Hoor zoveel verschillende verhalen en tips en ideeen dat ik niet goed meer weet wie/wat ik moet geloven. Ik blijf iig doorgaan met de lessen/oefeningen van navaja en wil daarnaast in Bodegraven graag zijn tanden & oren laten nakijken, en evt. een allergietest laten doen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:02

singasong schreef:
FCSA schreef:
Deze theorie had ik nog niet voorbij zien komen: http://www.equiwinner.com/headshaking.htm

Ik ben heel slecht in engels. Waar gaat dit in het kort over?

Idee is dat hoge bloeddruk zorgt voor kleine inwendige bloedingen, o.a. op huidniveau, waardoor de zenuwen worden getriggerd en het paard overgevoelig wordt. Zij hebben speciale patches die dat oplossen en pretenderen dat het dé oplossing voor HS is, no cure no pay.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:12

ankep schreef:
hey singasong, de oorzaak van de darmontsteking hebben we niet kunnen achterhalen helaas.
het zou kunnen dat de oorzaak is dat ze vlas had gegeten, maar is ook niet logisch ze staat al een jaar of 10 op vlas
waarom dan nu ineens eten.......

zozo is aan een tand geopereerd en dat is via de buitenkant gedaan. bij die operatie is zeer
waarschijnlijk de zenuw geraakt want daarna is het schudden begonnen. in eerste instantie
zeer heftig maar nu veel minder. ik probeer het te filmen maar dat lukt nog niet echt duidelijk -O-

Misschien te weinig hooi/vezels? Zou wel een hele simpele oorzaak zijn natuurlijk :+

Een paar jaar geleden heb ik me helemaal ingelezen en laten informeren op het 'stempelen' van kiezen. Er moest namelijk op advies van de chirurg vd Lingehoeve en op advies van een hele bekende paardentandarts ofwel 2 (gebroken) kiezen bij Niek gestempeld worden of getrokken worden. Toen ik er achter kwam wat de risico's waren van het stempelen had ik al snel een besluit genomen om het niet te doen. 'Niet doen' was ook advies van nog 3 andere paardentandartsen en dat van mijn therapeute. Het risico van HS is na 'stempelen' van een kies erg groot, kun je overal op internet lezen. Soms kun je niet anders, dat weet ik maar ik ben zo blij dat ik het toen niet heb laten doen. Inmiddels is de tandarts al weer 3x langs geweest en verteld me ieder keer dat de gebroken kiezen die er nog steeds inzitten, mooi uitgroeien en er helemaal geen sprake is van ontsteking o.i.d.
Niek wordt binnenkort 22 jr. dus zijn kiezen zijn echt aan het 'uitgroeien'.

Maar je kunt die zenuw wel 'rustiger' krijgen met een homeopatische behandeling. De trig.zenuw is bij Niek langere tijd behandeld om hem rustig te krijgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:15

FCSA schreef:
Idee is dat hoge bloeddruk zorgt voor kleine inwendige bloedingen, o.a. op huidniveau, waardoor de zenuwen worden getriggerd en het paard overgevoelig wordt. Zij hebben speciale patches die dat oplossen en pretenderen dat het dé oplossing voor HS is, no cure no pay.

'Patches'? Zijn dat dingen die je er aan de buitenkant opplakt ofzo?? :o? En wat zit er in die Patches?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:19

Electrolyten:

The Equiwinner patch has a balanced package of sealed electrolytes, e.g. sodium, potassium, magnesium, chloride, calcium, and carbon.

Hun idee is dat wanneer je de patch opplakt, het lichaam zelf electrolyten vrijmaakt die opgeslagen lagen in het lichaam. Vaag verhaal, maar als het werkelijk no cure no pay is, dan wil ik het wel proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:30

nu, ja, daar loop ik ook tegenaan. er is zóveel maar eigenlijk niet echt concreet, ook omdat er meerdere mogelijke oorzaken en triggers zijn. er zijn paarden die met alleen een pollennetje verder goed functioneren, er zijn er ook die goed reageren op allergie-behandelingen. waar begin je, en waar houdt het op? m.i. is het een zoektocht, je moet érgens beginnen en dus een keuze maken, voor hetzelfde geld schiet je in één keer raak. gelukkig heeft mijn Zned het niet zo erg, dat geeft voor mij gevoelsmatig de rust om alles in ieder geval grondig te lezen en proberen mogelijkheden af te wegen en op me te laten inwerken.
desondanks is er wel de druk om zo snel mogelijk íéts te doen, logischerwijs. je komt zóveel tegen, de één is hier enthousiast over en een ander weer over iets anders. lastig, maar mijns inziens ook prettig, want zonder al die mogelijkheden en ervaringen blijf je m.i. al snel steken bij de DA uit de buurt, wat bij mij dus niet genoeg oplevert.

de theorie van equiwinner snap ik op zich wel, kan er ook wel wat mee maar ik heb niet het gevoel dat dat voor de mijne dé oplossing is. daarnaast vind ik het altijd zo apart bij dit soort dingen, net als bij bijv. ZE, dat er altijd wel een paar wonder-cures de kop opsteken, die een hoop geld kosten, maar niet in de publiciteit komen zeg maar. als de pads van equiwinner dé oplossing zouden zijn, zou het mijns inziens al veel bekender moeten zijn en zou er ook onderzoek naar en mee zijn gedaan door bijvoorbeeld een dierenkliniek of universiteit. dat vind ik dan zo apart. bij de ZE zie je dat ook, als je product X gebruikt, aangevuld met ditjes en datjes, en zus en zo doet, geneest het ZE in héél veel gevallen. vervolgens blijkt dat in de praktijk dan nogal tegen te vallen.

ik heb de afgelopen tijd heel veel opgezocht en gelezen en mensen gesproken, en de enigen die ik gehoord/ gezien heb die aangeven écht voor langere tijd (meerdere HS seizoenen, oftewel jaren), en dus misschien ook permanent (maar dat weet je pas zeker als het paard het nooit meer krijgt) genezen zijn, zijn degenen waarbij iets aan de nek gedaan is, zoals het paard van henny_w, wiens post ik hier laatst neerzette.

gezien de dingen die onze fysio me heeft uitgelegd in de afgelopen jaren, vind ik dat op zich een logische, en ik merk bij Zneddie dus ook verschil als ik zijn nek/ schedeldak masseer en ontspannen houd.

hebben jullie weleens een soort 'pulsering' gevoeld, als je je hand zacht maar stevig laat rusten op de plaats van het kopstuk van het halster? ik voelde dit bij Zneddie, bij Faram niet en bij Mone ook, hetzij in iets mindere mate voor mijn idee. het voelt aan als een soort hartslag maar niet met die regelmaat, net als wanneer je je vingers tegen de slokdarm legt wanneer ze drinken, van die 'schokjes', zeg ik dat goed? weet iemand wat dat is?

@ singasong, hmmm ik ga eens even neuzen over het stempelen van kiezen...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:32

Ik geloof dat die pulsering is waar cranio-therapeuten mee werken, MV.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:44

nou ja dat was dus ook wat door mijn hoofd ging toen ik het voelde. ik ben ervan overtuigd dat hij het ook voelt of voelt aankomen of dat het gevolg is van iets wat hij voelt, hij kan zich namelijk behoorlijk heftig gedragen als ik dat doe. de ene keer kan ik hem dus volledig de ontspanning in masseren ermee, en de andere keer mag ik er eigenlijk niet aan, probeert hij me te ontlopen en/of bijten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:46

Hmm, ik zou misschien niet teveel gaan doe-het-zelven met dat deel van het lichaam..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:00

oh ik doe er niks bijzonders mee hoor. als hij aangeeft het niet te willen doe ik niks, als hij erom vraagt wel.
het masseren wat ik doe is niet hard wrijven oid, meer een beetje kroelen. maar als ik dus mijn hand gewoon stil erop hou voel ik soms die 'pulse'. Hij is momenteel ook weleens wat jeukerig op dat stukje, ivm onder andere het losse haar. dan duwt ie zo een beetje dat stukje tegen je hand, en vindt het heerlijk als je 'm flink krabt. dat doe ik dus wel op die momenten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:05

Ok, dat zou geen kwaad moeten kunnen idd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:13

Vind het een vaag verhaal idd over die Patches. Maar dat vinden mensen ook als ik het verhaal vertel over de behandeling van Niek.

Overigens heeft hij nog steeds niet geschud!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:14

Wat fijn singasong! De mijne schudde gisteren voor het eerst ook vrijwel niet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:17

Heb jij toevallig een filmpje singasong waarin te zien is hoe heftig jouw paard schudde?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:26

FCSA, nee die heb ik niet. Maar het is zo erg geweest dat hij mij niet meer zag staan, niet meer voor rede vatbaar was en heel apatisch werd en alleen nog met zijn neus in een hoekje van de stal wilde staan. Was echt om te huilen (en dat heb ik ook heel veel gedaan)! Je voelt je zo machteloos!

Het schudden is hetzelfde als bijv. Appie doet van Ellepel maar toen nog veel heftiger. Zoals de paarden in het filmpje wat in de beginpost staat van proff. Knottenbelt.
Aan deze vorm van HS zie ook dat het echt de aangezichtszenuw betreft.

Hij is nu een jaar schudvrij. Vanaf vorig jaar deze tijd. Hij begon een paar wk. geleden met een paar knikjes maar omdat ik er zo snel bij was hebben we het hoop ik voor kunnen zijn. Ben nog wantrouwend hoor. Dat komt gewoon omdat hij er zo veel jaren last van heeft gehad dat je bijna niet kunt geloven dat het dit jaar weer goed zal gaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:27

Fingers crossed!

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:41

@singasong ik heb begrepen dqt het stempelen bij zozo geen keuze meer was, omdat er een ontsteking zat....
hij was toen ook nog niet van mij. toch heb ik wel echt het idee dat het schudden nog steeds langzaam minder
aan het worden is! toen hij november bij mij kwam, kon hij nog geen 5 minuten met halster op stal staan dan had ie m al kapot geschuurd. nu is dat niet meer en zou ik m als het ware 24 uur per dag een halster aan durven te doen.......
ik blijf gewoon hopen dat de klachten langzaan zullen verdwijnen ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:44

Dat hoop ik ook voor Zozo!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:02

Mijn paard krijgt trouwens alleen basisbrok. Zou het kunnen zijn dat hij iets mist, waardoor zijn weerstand omlaag gaat/hs ontstaat? Voeren jullie iets speciaals bij?