[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:48

Ik ben even wat meningen nodig, willen jullie even meedenken?
Ik heb een mini van +/- 125 kilo. Ze staat nu op 1/8e prascend per dag, nu ongeveer een jaar. Ze heeft eigenlijk vrij weinig klachten, het enige probleem is dat ze om de haverklap bevangen is. Nu ook weer, ondanks dat ze alleen vitaminekorrel krijgt en niet op de wei staat. Het was nooit een grote eter, ze eet een paar plukjes hooi over de hele dag. Ik wil de medicatie ophogen om te kijken of dat helpt, maar zodra de dosis te hoog wordt, wordt het een depressieve pony die helemaal niet meer eet. Daar ben ik zo bang voor.... Wat is verstandig? Ophogen naar 1/6e of 1/4e pil, helemaal niet ophogen?

Als ze haar pijnstillers krijgt is het een hele lieve, vrolijke dame en zie je er weinig aan, op een vreemd loopje na, maar ik kan haar ook niet zo lang op pijnstillers laten lopen.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:00

Ik zou ophogen via 1/6e naar 1/4e. Dus eerst tenminste 2 weken 1/6e geven voordat je naar 1/4e gaat.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:50

Hoe lang na de ophoging werd ze de vorige keer depressief? Ik zou ook eerst naar 1/6e ophogen en dat eerst een tijd zo houden om haar stemming goed te kunnen observeren.

Wat naar dat je weer een cushie bevangen hebt staan Isapaardje.
De mijne is 30+, dat zal ook wel invloed hebben op de vachtstructuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:03

De vorige keer was ik direct met een halve pil gestart op aanraden van de DA. Pas toen ik me o.a. hier in ging lezen kwam ik tot de conclusie dat dat niet heel handig was, ze heeft toen ongeveer een week op een halve pil gestaan. Mijne is deze week net 13 geworden, dus nog wel heel jong... :(

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:15

xJitskee schreef:
Ik ben even wat meningen nodig, willen jullie even meedenken?
Ik heb een mini van +/- 125 kilo. Ze staat nu op 1/8e prascend per dag, nu ongeveer een jaar. Ze heeft eigenlijk vrij weinig klachten, het enige probleem is dat ze om de haverklap bevangen is. Nu ook weer, ondanks dat ze alleen vitaminekorrel krijgt en niet op de wei staat. Het was nooit een grote eter, ze eet een paar plukjes hooi over de hele dag. Ik wil de medicatie ophogen om te kijken of dat helpt, maar zodra de dosis te hoog wordt, wordt het een depressieve pony die helemaal niet meer eet. Daar ben ik zo bang voor.... Wat is verstandig? Ophogen naar 1/6e of 1/4e pil, helemaal niet ophogen?

Als ze haar pijnstillers krijgt is het een hele lieve, vrolijke dame en zie je er weinig aan, op een vreemd loopje na, maar ik kan haar ook niet zo lang op pijnstillers laten lopen.

Van bevangen gaan ze uiteindelijk dood en zoals je al aangeeft er is een max aan de pijnstillers die je er in kan stoppen, dus ja ik zou die dosis ophogen (natuurlijk als dat ook het aanbevelen van je arts is). Meestal gaat het depressieve er na 1 a 2 weken vanaf!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:56

Mijn cushinger begint meer kwaaltjes te vertonen. De dierenarts was er gisteren voor zijn gebit, hij heeft diastasen en eotrh.. hooi eet hij best lastig. Maar naar mijn idee ook heel kieskeurig met wat hij lekker vindt (misschien mede door prascend). Voeren is daarom erg moeilijk. Heb nou een zak bonpard senior en kijken of dat wat gaat doen.

Hoe houden jullie je paard ‘dik’?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:08

Batlow schreef:
Mijn cushinger begint meer kwaaltjes te vertonen. De dierenarts was er gisteren voor zijn gebit, hij heeft diastasen en eotrh.. hooi eet hij best lastig. Maar naar mijn idee ook heel kieskeurig met wat hij lekker vindt (misschien mede door prascend). Voeren is daarom erg moeilijk. Heb nou een zak bonpard senior en kijken of dat wat gaat doen.

Grasbrok, fibrebeet, speedibeet, fibrenuggets, olie

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:11

Toen mijn dame van 36 er nog was gaf ik haar Senior Priores.Wel 2 halve badkuipen per dag.Ze knabbelde alleen nog een beetje hooi weg en in sp zit alles wat ze nodig had.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:24

pluisbeer schreef:
Batlow schreef:

Grasbrok, fibrebeet, speedibeet, fibrenuggets, olie

Speedibeet eet hij dus niet :') doe er vaak idd olie bij maar dan ook niet altijd

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:33

Cushcare van Dodson&Horell was hier de dikmaker bij uitstek !
Werkte zo goed dat ik er na 5 maand mee gestopt ben omdat ze te vet werden :=
Is wel op weinig plaatsen te krijgen, maar als je de kans hebt, zeker het proberen waard.

Mijn oudste doet het goed met 500gr Bodybuilder van Hippalgo ( via Mijten ). En eten ze ook heel erg graag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:05

Als je ruwvoervervangers zoekt lees dan dit artikel eens daar staan er een groot aantal bij elkaar.
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
En heb je al eens geprobeerd door de speedibeet gewone brok te weken ? Dan vinden ze het vaak lekker. En dan langzaam al minder brok er door heen doen.

Kan cushcare ook ruwvoer vervangen Pandora2 ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:38

Nope.
Maar die Bonpard Senior is volgens mij een compleet voer, dus inclusief ruwvoervervanger.
Heb dit vroeger aan mijn oldie zonder tanden gegeven op aanraden van de kliniek. Toen noemde het anders, maar kan even op de naam niet meer komen :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:12

Pandora2 schreef:
Nope.
Maar die Bonpard Senior is volgens mij een compleet voer, dus inclusief ruwvoervervanger.
Heb dit vroeger aan mijn oldie zonder tanden gegeven op aanraden van de kliniek. Toen noemde het anders, maar kan even op de naam niet meer komen :+

Sanequi ;) Maar dat is mega duur voer, misschien dat , zeker bij grotere hoeveelheden sp / masters/ etc een stuk fijner is voor het geldboompje.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 12:30

:)* Juist!
Ja, pokkeduur is het wel idd.
Maar sp is hier niet te verkrijgen. En 10 jaar geleden had je ook niet zoveel keuze natuurlijk :P

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:41

Batlow schreef:

Grasmix, grasbrok, muesli, seniorenbrok masters, marstall wiesen fasern en zoveel mogelijk gras. In de winter mag hij zolang het kan ook overdag op het gras. Is nu 29 en gaat nog steeds als de brandweer

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:04

Ze staan nu even niet op het gras ivm bemesten en hooien. Maar daar moet ik vooralsnog ook mee uit kijken omdat hij wel gevoelig is voor bevangenheid. Gewone brok weken met speedibeet is ook geen optie, zit te veel suiker in. Hij krijgt verder klein handje brok met zijn pilletje. Vandaag een beetje bonpard gegeven en dat lijkt er vooralsnog goed in te gaan. Daar even mee aan de slag en anders is SP zeker een optie

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:17

Batlow schreef:
Ze staan nu even niet op het gras ivm bemesten en hooien. Maar daar moet ik vooralsnog ook mee uit kijken omdat hij wel gevoelig is voor bevangenheid. Gewone brok weken met speedibeet is ook geen optie, zit te veel suiker in. Hij krijgt verder klein handje brok met zijn pilletje. Vandaag een beetje bonpard gegeven en dat lijkt er vooralsnog goed in te gaan. Daar even mee aan de slag en anders is SP zeker een optie

Misschien een klein beetje lijnmeel toevoegen aan de speedibeet/SP. Dat maakt het net wat meer slobberig (of hoe je het ook zegt) in plaats van natte prut. Voordeel van de lijnmeel is dat je het ook bijna overal in kleine zakjes kan kopen.
Die van mij vond de Seniores Priores niet echt lekker maar met een beetje lijn en maismeel erdoor ging het wel naar binnen. Uiteindelijk maar overgestapt op de seniorenbrok van Masters, hier hoef ik eigenlijk niks door te doen om het op te laten eten.
Ook heb ik de mazzel dat hij vol in het gras kan

Mama2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:59

Ik heb al een wat oudere merrie. Afgelopen najaar met de gratis test haar laten testen en de waarde was toen 19 wat zou duidde op ppid. In overleg met de dierenarts besproken om haar in het voorjaar nogmaals te testen en dan te kijken om evt op medicijnen over te gaan. 2 weken geleden weer laten testen en waarde was nu 6 wat dus hardstikke goed is.
Hebben meerdere mensen dit wel eens gehad?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:39

De waarde schommelt zelfs per dag. Het is altijd momentopname.
Ik zou met een waarde van 19 mezelf niet zo'n zorgen maken.
Mijne (shet) hadden 255 aan waarde, dan weet je zeker dat het cushing is, maar zelfs met hele tablet prascend zakt het nog niet tot erg laag (blijft boven de 100). Ik laat om die reden niet meer testen, want meer prascend wil ik ook niet gaan geven.

Mama2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:34

Ik had idd ook gelezen dat het al met wat stress kan verhogen de waarde.

Dank je wel voor je reactie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:38

Hier ook heel hoge waarden. Met pillen ook nooit binnen de grens gekregen, maar klinisch beeld wel stukken beter dan zonder.
Ik heb dus ook niet meer laten testen en kijk gewoon hoe ze het doet.

Mama2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:48

Dat is idd ook iets om naar te kijken.
Ze is al wat ouder en ook wat bespiering op dr bovenlijn kwijt maar ik moet zeggen we trainen niet heel actief.
Ook heeft ze in de winter een koude vacht maar ze is een paardje wat t snel koud heeft.
Maar bedankt voor jullie tips en verhalen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:52

Mama2018 schreef:
Ik heb al een wat oudere merrie. Afgelopen najaar met de gratis test haar laten testen en de waarde was toen 19 wat zou duidde op ppid. In overleg met de dierenarts besproken om haar in het voorjaar nogmaals te testen en dan te kijken om evt op medicijnen over te gaan. 2 weken geleden weer laten testen en waarde was nu 6 wat dus hardstikke goed is.

Ja, daarom wordt in dit topic ook aangeraden niet te laten testen in de SR, als de test gratis is. Omdat dan de kans op niet correcte uitslagen zeker aanwezig is.

Mama2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:48

Code
i
Maris schreef:
Mama2018 schreef:

Ja, daarom wordt in dit topic ook aangeraden niet te laten testen in de SR, als de test gratis is. Omdat dan de kans op niet correcte uitslagen zeker aanwezig is.

Goed dat ik dat nu weet! :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:36

Maris schreef:

Een Duits artikel gelezen waarin sowieso het hele PPID verhaal (en dan met name de wijze van testen en het gebruik van prascend) in twijfel wordt getrokken.
Dit omdat er ineens heel veel cushing paarden lijken te zijn, maar ook omdat er nooit serieus is gekeken naar de bijwerkingen van prascend (pergolide) op de langere termijn, met name wat betreft de werking van oa het hart.
Niet dat ik nu stop met Prascend gebruik hoor, maar ik vond het wel interessant artikel om te lezen.

Voor degene die Duits kunnen en interesse hebben, hieronder de link:
https://hufrehebehandlung.eu/cushing-und-hufrehe/