Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xJitskee schreef:Ik ben even wat meningen nodig, willen jullie even meedenken?
Ik heb een mini van +/- 125 kilo. Ze staat nu op 1/8e prascend per dag, nu ongeveer een jaar. Ze heeft eigenlijk vrij weinig klachten, het enige probleem is dat ze om de haverklap bevangen is. Nu ook weer, ondanks dat ze alleen vitaminekorrel krijgt en niet op de wei staat. Het was nooit een grote eter, ze eet een paar plukjes hooi over de hele dag. Ik wil de medicatie ophogen om te kijken of dat helpt, maar zodra de dosis te hoog wordt, wordt het een depressieve pony die helemaal niet meer eet. Daar ben ik zo bang voor.... Wat is verstandig? Ophogen naar 1/6e of 1/4e pil, helemaal niet ophogen?
Als ze haar pijnstillers krijgt is het een hele lieve, vrolijke dame en zie je er weinig aan, op een vreemd loopje na, maar ik kan haar ook niet zo lang op pijnstillers laten lopen.
Batlow schreef:Mijn cushinger begint meer kwaaltjes te vertonen. De dierenarts was er gisteren voor zijn gebit, hij heeft diastasen en eotrh.. hooi eet hij best lastig. Maar naar mijn idee ook heel kieskeurig met wat hij lekker vindt (misschien mede door prascend). Voeren is daarom erg moeilijk. Heb nou een zak bonpard senior en kijken of dat wat gaat doen.
Hoe houden jullie je paard ‘dik’?
pluisbeer schreef:Batlow schreef:Mijn cushinger begint meer kwaaltjes te vertonen. De dierenarts was er gisteren voor zijn gebit, hij heeft diastasen en eotrh.. hooi eet hij best lastig. Maar naar mijn idee ook heel kieskeurig met wat hij lekker vindt (misschien mede door prascend). Voeren is daarom erg moeilijk. Heb nou een zak bonpard senior en kijken of dat wat gaat doen.
Grasbrok, fibrebeet, speedibeet, fibrenuggets, olie
Pandora2 schreef:Nope.
Maar die Bonpard Senior is volgens mij een compleet voer, dus inclusief ruwvoervervanger.
Heb dit vroeger aan mijn oldie zonder tanden gegeven op aanraden van de kliniek. Toen noemde het anders, maar kan even op de naam niet meer komen
Batlow schreef:Mijn cushinger begint meer kwaaltjes te vertonen. De dierenarts was er gisteren voor zijn gebit, hij heeft diastasen en eotrh.. hooi eet hij best lastig. Maar naar mijn idee ook heel kieskeurig met wat hij lekker vindt (misschien mede door prascend). Voeren is daarom erg moeilijk. Heb nou een zak bonpard senior en kijken of dat wat gaat doen.
Batlow schreef:Ze staan nu even niet op het gras ivm bemesten en hooien. Maar daar moet ik vooralsnog ook mee uit kijken omdat hij wel gevoelig is voor bevangenheid. Gewone brok weken met speedibeet is ook geen optie, zit te veel suiker in. Hij krijgt verder klein handje brok met zijn pilletje. Vandaag een beetje bonpard gegeven en dat lijkt er vooralsnog goed in te gaan. Daar even mee aan de slag en anders is SP zeker een optie
Mama2018 schreef:Ik heb al een wat oudere merrie. Afgelopen najaar met de gratis test haar laten testen en de waarde was toen 19 wat zou duidde op ppid. In overleg met de dierenarts besproken om haar in het voorjaar nogmaals te testen en dan te kijken om evt op medicijnen over te gaan. 2 weken geleden weer laten testen en waarde was nu 6 wat dus hardstikke goed is.
Hebben meerdere mensen dit wel eens gehad?
i
Maris schreef:Mama2018 schreef:Ik heb al een wat oudere merrie. Afgelopen najaar met de gratis test haar laten testen en de waarde was toen 19 wat zou duidde op ppid. In overleg met de dierenarts besproken om haar in het voorjaar nogmaals te testen en dan te kijken om evt op medicijnen over te gaan. 2 weken geleden weer laten testen en waarde was nu 6 wat dus hardstikke goed is.
Hebben meerdere mensen dit wel eens gehad?
Ja, daarom wordt in dit topic ook aangeraden niet te laten testen in de SR, als de test gratis is. Omdat dan de kans op niet correcte uitslagen zeker aanwezig is.
Maris schreef:Ja, daarom wordt in dit topic ook aangeraden niet te laten testen in de SR, als de test gratis is. Omdat dan de kans op niet correcte uitslagen zeker aanwezig is.