[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:31

Mijn pony's lopen het zelfde als voorheen, maar niet intensief. 2 á 3x in de week een half uurtje, meestal kinderlesjes dus niet zwaar.
Dennis is altijd een beetje lui geweest en vind het wel prima en doet het er prima op.
Judith heeft veel meer looplust uit zich zelf en loopt sinds deze zomer weer meer voor de wagen (ivm te groot wordende verzorgmeiden) en dat doet haar echt veel goed ivm haar atactische been. Van de week kon ze een hele hoefslag galoperen, voor het eerst in 5 jaar, en in het land kan ze beter mee komen als ze speelkwartier hebben.

Pony van Jelleee is echt op geknapt de laatste weken, en nu hij op de pillen staat verwacht ik dat hij nog beter gaat worden :j . Het was een dood vogeltje die niets wou, liep niet heel beroerd, maar was dus wel bevangen. Van de week was hij weer blij en heeft hij niet eens boos tegen mij gedaan (en dat is wel anders geweest :P ).

MCSchout

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:52

Ik was namelijk recentelijk dressuur aan de lange teugel tegen gekomen en dat leek mij ontzettend leuk om te doen met haar. En rustig mennen voor de tweewieler. Dus niet erg intensief.

Maar met deze uitslag van de bloedtest zag ik mijn plannen eigenlijk ernstig in het water vallen maar dat valt mee? Is dus meer afhankelijk van de pony zelf of ze het kan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:11

Idd, gewoon naar je pony kijken en het daar vanaf laten hangen.

Die van mij lopen onder het zadel, aan de lange teugel, aan de (dubbele)longe en Judith ook voor de wagen. En ook wel eens naast de fiets, al vinden Dennis z'n gevoelige voetjes dat op de weg niet helemaal super ook al vind hij het wel heel leuk (en hoefschoenen vind hij stom, maar we doen het wel soms, hij is braaf genoeg om aan een lang touw verder van mij af in de berm te lopen)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:46

randalinpony schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat een echte eczemer als ie cushing ontwikkeld, juist kan 'genezen' van het eczeem omdat er meer cortisol door het lichaam wordt aangemaakt.

!

Bij Joris is de eczeem over(daarvoor echt alles geprobeerd). Afkloppen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:32

Mosh schreef:
Zijn ACTH waarde was trouwens 27 tijdens de laatste test, hij kwam van 37.

Begin juni zijn we gestart met de Pascend.

Ik weet dat er eerder al gezegd is dat het testen om de zoveel weken geen zin heeft, maar dan nog zijn de waardes niet genoeg gedaald. Met 0,5 tablet niet, 1 niet, 1,5 niet. Stel dat hij aan 0,5 genoeg heeft, waarom is dat dan niet terug te vinden? Of te zien..

Volgende testmoment komt in december, maar wat moet ik met de uitslag? Moet er gewoon nog langer gewacht worden met testen terwijl hij op bijv. 1 tablet blijft staan? Of zou de Pascend überhaupt niet goed werken? Toen ik destijds zijn voer veranderde zag ik al heel snel resultaat. Nu zie ik alleen dat hij minder last heeft van ontstekingen. 2 weken geleden heb ik hem geschoren en dat is nu al bijna niet meer te zien.

Tips voor hoe ik het anders aan zou moeten pakken hoor ik graag, maar feit blijft dat de Pascend amper lijkt te werken.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:34

Paar weken terug fotoshoot gehad van mijn paard, jammer genoeg begon ze net al een dikkere vacht te krijgen. Maar ze blijft toch een schoonheid, 30 lentes jong (2 jaar geleden diagnose PPID vastgesteld)

Afbeelding

Afbeelding

en samen in actie <3

Afbeelding

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:39

pluisbeer schreef:
randalinpony schreef:
Ik heb wel eens begrepen dat een echte eczemer als ie cushing ontwikkeld, juist kan 'genezen' van het eczeem omdat er meer cortisol door het lichaam wordt aangemaakt.

!

Bij Joris is de eczeem over(daarvoor echt alles geprobeerd). Afkloppen.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Hij heeft al vanaf begin augustus geen jeuk meer, in die periode zijn er altijd nog wel veel mugjes.
Ik hoop dat jullie gelijk hebben is er nog iets positiefs aan de cushing ;) mijn dierenarts had ook al verteld dat het daardoor over zou kunnen gaan, maar ze wist het ook niet precies hoe het zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:08

Mosh schreef:
Mosh schreef:
Zijn ACTH waarde was trouwens 27 tijdens de laatste test, hij kwam van 37.

Begin juni zijn we gestart met de Pascend.

Ik weet dat er eerder al gezegd is dat het testen om de zoveel weken geen zin heeft, maar dan nog zijn de waardes niet genoeg gedaald. Met 0,5 tablet niet, 1 niet, 1,5 niet. Stel dat hij aan 0,5 genoeg heeft, waarom is dat dan niet terug te vinden? Of te zien..

Volgende testmoment komt in december, maar wat moet ik met de uitslag? Moet er gewoon nog langer gewacht worden met testen terwijl hij op bijv. 1 tablet blijft staan? Of zou de Pascend überhaupt niet goed werken? Toen ik destijds zijn voer veranderde zag ik al heel snel resultaat. Nu zie ik alleen dat hij minder last heeft van ontstekingen. 2 weken geleden heb ik hem geschoren en dat is nu al bijna niet meer te zien.

Tips voor hoe ik het anders aan zou moeten pakken hoor ik graag, maar feit blijft dat de Pascend amper lijkt te werken.

Is dat dan pmo/l of pg, die waardes van jou? Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je nu precies wilt? Dat de waardes binnen no time op nul komen te staan ofzo? Ik wil echt niet vervelend doen hoor, maar het klinkt alsof je zeer onrealistische verwachtingen hebt...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:05

Nee, dat verwacht ik ook niet. Maar ik vraag mij wel af of het voor het effect op de symptomen nuttig is om zo'n hoge dosis te geven. Kan ik niet beter wachten met verhogen en over een paar maanden weer testen? Want al met al zit er vanaf het startpunt met de medicijnen maar 3 maanden tussen (te kort om de Pascend zijn werk te laten doen?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:22

Ik snap zowieZo al niet wat je nou eigenlijk aan het doen bent: en je zegt het toch eigenlijk ook zelf al, je pompt paard in 3 mnd tijd overvol met prascend en ook al zakt de acth ( in de SR notabene!!) vind je het blijkbaar nog niet genoeg ?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:31

Die ziet er voor zijn 30 lentes nog fit uit Furi!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:49

ohjajoh6 schreef:
Ik snap zowieZo al niet wat je nou eigenlijk aan het doen bent: en je zegt het toch eigenlijk ook zelf al, je pompt paard in 3 mnd tijd overvol met prascend en ook al zakt de acth ( in de SR notabene!!) vind je het blijkbaar nog niet genoeg ?

Ik vind het niet goed genoeg, omdat er in zo'n korte tijd zo'n hoge dosis in gaat. Terwijl het dus best lang kan duren voordat de boel in werking gezet wordt. Eigenlijk precies wat jij zegt.

Ik heb mij laten adviseren door mijn DA en vandaar het testen en verhogen van de dosis. Maar blijkbaar is dat niet de manier. Zal zelf nu op zoek moeten gaan naar een passende methode.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:16

FYI, Tinkerbell is vanaf het begin op de huidige dosis gezet (kwart pil.) Das zeker niet weinig voor een pony van rond de 100 kg ideaalgewicht.

Nu weten we dat opbouwen beter is, dat wisten we toen niet.

Die heeft dus ook zeker wel in het begin wat lusteloze periode gehad, maar binnen de eerste drie maanden was er duidelijk een klinische verbetering te zien. Geen toevallen meer, chronische infecties verdwenen, mooi verharen, meer spiermassa en voor het eerst sinds haar jeugd haar gewicht makkelijk onder controle. En meer vitaliteit.

Ik denk dat je gewoon moet afwachten, je paard staat nu al 3 maanden op de huidige dosis, de waardes zijn gezakt.... Maar het lichaam van je paard zit wel gewoon in de verharingsperiode. Iedereen die zijn paard in deze periode geschoren heeft zal dat binnen enkele weken wel opnieuw kunnen doen, en de waardes horen in deze periode hoger te zijn, anders kan het paard zijn lichaam niet 'winterklaar' maken.

Ik zou zeggen, even pas op de plaats, als je ziet dat je paard infecties beter onder controle krijgt en fitter word, beter uit zijn ogen gaat kijken, en vooral niet stijf gaat bewegen.... misschien even afwachten tot december?

Maar dit wel met je VA overleggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:25

@ Mosh: wat was het laatste testresultaat van jouw paard? In pmol of pg?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:21

Die van mij had met even op stal staan om te eten wel erg warm en kwam dus weer bezweet uit stal. En was ook even bezig met verzorging bijtwondjes, maar kwam er achter dat een hoop geen bijtwondjes waren. Het leken eerder soort van ontstekingen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:24

Dat is ook een symptoom van Cushing, Marcella!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:16

Zit er nu zelfs aan te denken om hem helemaal te scheren, maar dat wil ik eigenlijk ook weer niet aangezien hij 24/7 buiten staat. Maar kan dan wel goed duidelijk bekijken wat er onder die dikke vacht vandaan kom.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:23

Met dit warme weer kan het ook verstikking zijn, het is zo raar warm en als ik naar de vachten van die van mij kijk. Pony's staan de hele dag te zweten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:26

Vacht is wel altijd heel compact in elkaar in de begin groei dus dit zou ook inderdaad verstikking kunnen zijn. Daarom zit ik te denken ook aan helemaal scheren.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:06

Mosh schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik vind het niet goed genoeg, omdat er in zo'n korte tijd zo'n hoge dosis in gaat. Terwijl het dus best lang kan duren voordat de boel in werking gezet wordt. Eigenlijk precies wat jij zegt.

Ik heb mij laten adviseren door mijn DA en vandaar het testen en verhogen van de dosis. Maar blijkbaar is dat niet de manier. Zal zelf nu op zoek moeten gaan naar een passende methode.

Mijn pony is begonnen met een waarde van 734. Na een jaar op een kwart pil is ze gezakt naar 239. Enorme daling dus, maar uiteraard nog niet voldoende. Maar de symptomen zijn zo goed als weg. Geen bulten boven de ogen, geen traanogen, geen lethargie (slaapmomenten), geen huidontstekingen meer, vacht laat af en toe uit zichzelf los, veel fitter. Ik ben vanaf de laatste test (mei 2014) wel opgehoogd naar een halve en laat haar eind oktober weer testen. Wie weet kan ik nog ophogen naar 3/4 pil. Maar de symptomen zijn voor mij wel de leidraad, niet de waardes

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:45

Even een vraag van een meelezer:

Ik heb sinds 3 weken mijn 19 pony op Prascend staan en ben echt verbluft over de resultaten. Ik zie nu al een duidelijk gladdere vacht, sinds 4 dagen is hij van de HB-heid af en ziet er lekker opgewekt uit.
Hij is 4 weken geleden positief getest op IR en PPID. (272)

Nu heb ik nog een 34-jarige lopen met PPID (juni 2013: 69,4). In overleg met de VA afgesproken om geen Prascend te gaan geven omdat ze eigenlijk nergens last van heeft. Behalve de vachtproblemen. Extreem veel/dik haar, hier en daar krult het. Nu ik mijn 19 jarige zo zie overweeg ik om de 34-jarige ook op de Prascend te zetten, want dat vele haar geeft veel hinder. Moet haar regelmatig scheren en is niet goed (zeker in de winter) schoon te houden.

Is het voor jou een reden (vacht problemen) om je paard op Prascend te zetten? Ik ben altijd huiverig geweest voor de bijwerkingen, zeker bij zo'n oudje.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:47

Ik moet me helaas ook hier melden. Mijn haflinger van 20 heeft dus ook ppid. Ze is 6 weken geleden getest en de waarde was 234. Toen gelijk begonnen met Parscend, begonnen met 1 pil. Net nog overleg gehad met mn da, dinsdag heeft ie een infomiddag over ppid en dan gaan we dus weer verder in overleg over eventueel hertesten met een paar weken.

De symptomen die ze had waren jeuk, extreem zweten, slecht verharen, verminderde spieren op dr rug en niet zichzelf zijn. Ook merkte ik dat ze wat mat was in het rijden, terwijl ze altijd een hysterische was. Dus toch maar laten testen. Mijn da geloofde niet echt dat ze het had, hij zag het niet aan dr. Maar je moet ergens beginnen, dus toch maar ppid getest en maar kijken wat eruit kwam. Dus toch positief, mn da schrok ervan, had ie echt niet verwacht.

Sinds ze aan de Prascend staat is ze echt weer zichzelf geworden. Ik heb mn hysterische wijffie weer terug met rijden, heb mn thiedeman er weer aan die ik al achterin de kast gepropt had haha. Ze is vrolijker en de spieren in dr rug zijn weer redelijk terug gekomen. Alleen het extreem zweten is er nog en het verharen gaat nog steeds niet echt goed heb ik het idee. Wel is de rare gelige gloed bijna van dr hals verdwenen. De jeuk gaat ook beter, is nog niet helemaal verdwenen maar is wel minder geworden. Ze is trouwens zover ik weet nog nooit hb geweest(ik heb haar 7 jaar), wel apart maar gelukkig maar.

Ik lees nu ook al een paar weken mee en leer er een hoop van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:56

Jemawi schreef:

Ik heb sinds 3 weken mijn 19 pony op Prascend staan en ben echt verbluft over de resultaten. Ik zie nu al een duidelijk gladdere vacht, sinds 4 dagen is hij van de HB-heid af en ziet er lekker opgewekt uit.

Nu heb ik nog een 34-jarige lopen met PPID (juni 2013: 69,4). In overleg met de VA afgesproken om geen Prascend te gaan geven omdat ze eigenlijk nergens last van heeft. Behalve de vachtproblemen. Extreem veel/dik haar, hier en daar krult het. Nu ik mijn 19 jarige zo zie overweeg ik om de 34-jarige ook op de Prascend te zetten, want dat vele haar geeft veel hinder. Moet haar regelmatig scheren en is niet goed (zeker in de winter) schoon te houden.

Is het voor jou een reden (vacht problemen) om je paard op Prascend te zetten? Ik ben altijd huiverig geweest voor de bijwerkingen, zeker bij zo'n oudje.

Ik zou het wel doen. Er kunnen nog veel meer symptomen zijn die je gewoon niet ziet en je paard wel degelijk ervaart.

Mijn paard ging op zijn 29ste nog aan de medicijnen en is daar ook van opgeknapt. Hij miste heel veel tanden, at al lang bijna geen hooi meer, dus ik vond het normaal dat hij op die leeftijd wat dunner was ondanks de speciale voeding en hooi vervangers. Eenmaal op de medicijnen kwam hij weer helemaal aan. Zelfs de gespierde billen kwamen weer terug terwijl hij al heel lang met pensioen was. Hij is wat karakter en gedrag betreft nooit veranderd ten opzichte van zijn jonge jaren en ook de Prascend had hier geen invloed op, maar je hoort toch wel vaker dat een paard weer helemaal opleeft na het geven van de medicijnen. Dus er is zeker nog heel veel verbetering voor je paard mogelijk, ook wat je in eerste instantie niet ziet.

Ik zou zeggen, gewoon langzaam opbouwen en kijken hoe ze het ervaart.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:00

Megan's deken is sinds gisteren weer af. Het is natuurlijk warm weer en ze stond echt te zweten onder dat ding :S.

Ze krijgt sinds vier dagen pergolide. De eerste drie dagen was ze er slap en lusteloos van, ze wilde ook niet eten. Nu op dag vier is ze opgewekt, draaft naar me toe (1,5 week geleden hb) en vliegt haar hooi aan alsof het het sappigste gras is wat er bestaat.
Toevallig of...?

We houden het in de gaten.

Wat voor hooi krijgen jullie paarden? En wordt dat nog speciaal behandeld (geweekt)?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:10

Jessix schreef:
Jemawi schreef:

Ik zou het wel doen. Er kunnen nog veel meer symptomen zijn die je gewoon niet ziet en je paard wel degelijk ervaart.

Mijn paard ging op zijn 29ste nog aan de medicijnen en is daar ook van opgeknapt. Hij miste heel veel tanden, at al lang bijna geen hooi meer, dus ik vond het normaal dat hij op die leeftijd wat dunner was ondanks de speciale voeding en hooi vervangers. Eenmaal op de medicijnen kwam hij weer helemaal aan. Zelfs de gespierde billen kwamen weer terug terwijl hij al heel lang met pensioen was. Hij is wat karakter en gedrag betreft nooit veranderd ten opzichte van zijn jonge jaren en ook de Prascend had hier geen invloed op, maar je hoort toch wel vaker dat een paard weer helemaal opleeft na het geven van de medicijnen. Dus er is zeker nog heel veel verbetering voor je paard mogelijk, ook wat je in eerste instantie niet ziet.

Ik zou zeggen, gewoon langzaam opbouwen en kijken hoe ze het ervaart.

Helemaal eens met Jessix!
Hier begonnen met 28, voornaamste reden om te testen was de vacht. Test was positief. En achteraf krijg je toch vaak dingetjes waarvan je nu denkt dat het ook de PPID al was. Voor de eerste test had ze bv. huidirritaties, lichte ontstekingen. Nu denk ik dat dat door de PPID is geweest.

@Jessix, mag ik vragen wat jouw paard op een dag allemaal te eten krijgt? Mijne heeft ook nog amper tanden, hooi blijft moeilijk. Ben wel benieuwd hoe dat bij andere gaat?