Jemawi schreef:Even een vraag van een meelezer:
Ik heb sinds 3 weken mijn 19 pony op Prascend staan en ben echt verbluft over de resultaten. Ik zie nu al een duidelijk gladdere vacht, sinds 4 dagen is hij van de HB-heid af en ziet er lekker opgewekt uit.
Hij is 4 weken geleden positief getest op IR en PPID. (272)
Nu heb ik nog een 34-jarige lopen met PPID (juni 2013: 69,4). In overleg met de VA afgesproken om geen Prascend te gaan geven omdat ze eigenlijk nergens last van heeft. Behalve de vachtproblemen. Extreem veel/dik haar, hier en daar krult het. Nu ik mijn 19 jarige zo zie overweeg ik om de 34-jarige ook op de Prascend te zetten, want dat vele haar geeft veel hinder. Moet haar regelmatig scheren en is niet goed (zeker in de winter) schoon te houden.
Is het voor jou een reden (vacht problemen) om je paard op Prascend te zetten? Ik ben altijd huiverig geweest voor de bijwerkingen, zeker bij zo'n oudje.
Ik zou het wel doen. Er kunnen nog veel meer symptomen zijn die je gewoon niet ziet en je paard wel degelijk ervaart.
Mijn paard ging op zijn 29ste nog aan de medicijnen en is daar ook van opgeknapt. Hij miste heel veel tanden, at al lang bijna geen hooi meer, dus ik vond het normaal dat hij op die leeftijd wat dunner was ondanks de speciale voeding en hooi vervangers. Eenmaal op de medicijnen kwam hij weer helemaal aan. Zelfs de gespierde billen kwamen weer terug terwijl hij al heel lang met pensioen was. Hij is wat karakter en gedrag betreft nooit veranderd ten opzichte van zijn jonge jaren en ook de Prascend had hier geen invloed op, maar je hoort toch wel vaker dat een paard weer helemaal opleeft na het geven van de medicijnen. Dus er is zeker nog heel veel verbetering voor je paard mogelijk, ook wat je in eerste instantie niet ziet.
Ik zou zeggen, gewoon langzaam opbouwen en kijken hoe ze het ervaart.