Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:20

SamLoveRoos schreef:
Je kunt dus niet rijden buiten je stalling als er Rhino heerst?

Jawel hoor maar dan moeten jullie beide dus een mond/neuskapje voor ! :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:43

TolineS schreef:
haha nee ik geloofde het aid verhaal al niet hoor , maar wilde het toch even zeker weten. Bij ons op stal zijn ze maatregelen gaan nemen nadat ikzelf en ander stalgenootje afgelopen zondag erg boos zijn geworden omdat er wel een stalgenootje is die stage blijft lopen op een stal en zij blijft nu nog stad en land afzoeken naar een eigen paard. Savonds hadden ze opeens regels opgesteld en stond er een ontsmettingsbak voor je voeten , het ontsmetspul is tot op vandaag nog niet ververst hahaha!! Ik zal eens op het bord zetten dat buiten rijden gewoon weer mag mits je paard niet in aanmerking komt met andere paarden.

doe geen moeite.. je praat tegen de lucht. Er zijn een paar mensen die ieder gerucht geloven en volkomen doorslaan in de maatregelen. Want je weet maar nooit. Bij ons ook een buitenrij verbod. En een verbod voor lesgevers op stal, of ze zich nu wassen en schone kleren/jas aantrekken of niet. Maar de klanten van een bedrijf dat paardentherapie geeft mogen weer wel gewoon komen, want die hebben een mail gehad en die hebben zelf geen paarden.

En als je zegt dat door horses.nl is gemeld dat er helemaal geen rhino is in een zeker dorp hier in de regio, maar dat het ging om één ziek paard een paar weken terug en een verworpen tweeling, dan is het antwoord dat ze dat niet geloven. Ja als je de regio-roddels boven het oordeel van een gediplomeerde dierenarts gaat stellen, dan weet ik het ook niet meer. En het trieste is dat ze daarmee het onderwerp van die roddels ook wat aandoen. Die wordt met de nek aangekeken o.b.v. roddels die steeds erger worden. Want ik had al verhalen gehoord over tenminste 10 verworpen veulens in één week.

Er is niet meer rhino dan andere jaren. Het verschil is hart van Nederland. En het feit dat mensen liever roddels geloven dan dat ze zich echt verdiepen in hoe zo'n virus verspreid wordt. Het lijkt de dagen van de pest wel vroeger.. Misschien helpt aderlaten ook wel :D
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-03-12 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:45

Anya, een vrouw naar mijn hart.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:51

Het is dat die mensen van die 3bedrijven dit jaar zo eerlijk zijn geweest om het naar buiten te brengen. Gebeurd zo vaak dat paarden via de achterdeur verdwijnen en er geen media bij wordt gehaald..Dan is er nix aan het handje.. Niemand ongerust!De meeste paarden hebben in hun eertse levensjaar allang een lichte vorm van rhino doorgemaakt zonder dat wij er iets van dachten.. denk aan de jongkies met snotneus en dat is ook goed want zo bouwd een paard al weerstand hiervoor op. (informatie avond gehad van een dierenarts, erg intressant!!)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:51

Ik heb een vraagje, is het verstandig om nu bij een stal ( 10 min van mijn eigen stal ) te gaan rijden?
Ik woon in de buurt van Rotterdam / Dordrecht. En voor zover ik weet is de enige plek waar officieel Rhino is in Zuid-Holland, boven in Zuid-Holland.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:08

Ik zou het niet doen want je krijgt iedereen over je heen. En mocht er wel rhino zijn, dan heb je in een afgesloten ruimte nét iets meer risico. Moeten er wel klodders snot in het rond gaan of een heel hoge infectiedruk zijn.

Maar nog altijd is de kans dat de paarden in een eigen stal elkaar besmetten omdat ze drager zijn en de weerstand verlaagt bij één paard en daardoor één paard virus gaat uitscheiden vele malen hoger. Alleen dat schijnt al helemaal niemand te snappen. En dat heeft niets met de hoeveelheid hersencellen te maken. Ik hoor goed opgeleide mensen dezelfde 'je weet maar nooit-onzin' uitkramen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:13

Anya schreef:
TolineS schreef:
haha nee ik geloofde het aid verhaal al niet hoor , maar wilde het toch even zeker weten. Bij ons op stal zijn ze maatregelen gaan nemen nadat ikzelf en ander stalgenootje afgelopen zondag erg boos zijn geworden omdat er wel een stalgenootje is die stage blijft lopen op een stal en zij blijft nu nog stad en land afzoeken naar een eigen paard. Savonds hadden ze opeens regels opgesteld en stond er een ontsmettingsbak voor je voeten , het ontsmetspul is tot op vandaag nog niet ververst hahaha!! Ik zal eens op het bord zetten dat buiten rijden gewoon weer mag mits je paard niet in aanmerking komt met andere paarden.

doe geen moeite.. je praat tegen de lucht. Er zijn een paar mensen die ieder gerucht geloven en volkomen doorslaan in de maatregelen. Want je weet maar nooit. Bij ons ook een buitenrij verbod. En een verbod voor lesgevers op stal, of ze zich nu wassen en schone kleren/jas aantrekken of niet. Maar de klanten van een bedrijf dat paardentherapie geeft mogen weer wel gewoon komen, want die hebben een mail gehad en die hebben zelf geen paarden.

En als je zegt dat door horses.nl is gemeld dat er helemaal geen rhino is in een zeker dorp hier in de regio, maar dat het ging om één ziek paard een paar weken terug en een verworpen tweeling, dan is het antwoord dat ze dat niet geloven. Ja als je de regio-roddels boven het oordeel van een gediplomeerde dierenarts gaat stellen, dan weet ik het ook niet meer. En het trieste is dat ze daarmee het onderwerp van die roddels ook wat aandoen. Die wordt met de nek aangekeken o.b.v. roddels die steeds erger worden. Want ik had al verhalen gehoord over tenminste 10 verworpen veulens in één week.

Er is niet meer rhino dan andere jaren. Het verschil is hart van Nederland. En het feit dat mensen liever roddels geloven dan dat ze zich echt verdiepen in hoe zo'n virus verspreid wordt. Het lijkt de dagen van de pest wel vroeger.. Misschien helpt aderlaten ook wel :D

_/-\o_

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:17

Anya schreef:
Ik zou het niet doen want je krijgt iedereen over je heen. En mocht er wel rhino zijn, dan heb je in een afgesloten ruimte nét iets meer risico. Moeten er wel klodders snot in het rond gaan of een heel hoge infectiedruk zijn.

Ik sta bij een vriendin aan huis :) Ohh en sorry vergeten te melden, het gaat om een buitenbak O:)
Maar als het inderdaad niet verstandig is, zal ik het zeker niet doen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:21

Ik gooi er zo een zadel op en ga het bos in. Bij ons geen verbod, wel mensen met gezond verstand :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:38

Zou het inderdaad ook niet doen in een gebied waar Rhino heerst....
Al is het maar om mede-paardeneigenaren rustig te houden.
Met zn allen kunnen we ervoor zorgen dat de Rhino zich koest houdt, dus samenwerking is nu wel even hard gewenst :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:41

ik heb nog heel veel l-lysine over omdat er alleen maar grotere potten te krijgen waren en heb maar 1 pony
wie wil voor zacht prijsje wat L-Lysine over nemen?
kan het zo voor je opsturen dan.
heb het gekocht bij dierenarts.
stuur me maar een pb als je belang hebt in wat grams.

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:48

Ik vind die van die AID ook wel sterk! Maar je moet wat verzinnen als je je zin niet krijgt kennelijk. Hier in de buurt wordt het steeds hilarischer. En weten zelfs de hysterische pensionklanten van een pension verderop met een hoop manipuleerwerk voor elkaar te krijgen dat wij ons erf niet meer af mogen. Het moet niet gekker worden. Dichtsbijzijnde bevestigde stal maar liefst 50+ km verderop. Ik zal de argumenten maar niet herhalen waar we mee gebombardeerd werden, want ik kan ze niet met droge ogen navertellen. Als mensen nou eens op zoek gingen naar serieuze informatie, wetenschappelijk onderbouwd en eens luisterden naar wat er echt gezegd werd. Zou veel schelen! Maar ipv daarvan zijn ze hier heel erg druk met roepen dat die stal en die stal en die stal Rhino heeft en dat je daar weg moet blijven, want anders gaat je paard dood en het hunne ook. Want als een ziek paard in het bos tegen een boom aan gestoten heeft en jouw paard dan ook tegen die ene boom aan botst dat je dan besmet kunt raken.
We zijn inmiddels drie weken verder en niet een van al die genoemde stallen heeft Rhino. En ik weet niet wat jullie in het bos doen, maar mijn paard is geen botsautootje...

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:59

Mijn buurman heeft uit voorzorg ook maar de boel 'dicht' gedaan. Niet omdat hij zich zorgen maakt, maar meer om iedereen tevreden te stellen. Om een beetje netjes te blijven blijf ik met mijn paardjes ook maar thuis. Maar over 2 weken ga ik toch echt mijn nieuwe aanwinst ophalen. (Donderdag gekocht). Ik maak me nog steeds weinig zorgen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:01

Ik maak me er helemaal niet meer druk over,het virus is zo goed als vertrokken.
Geen meldingen meer,dus de paardentandarts [uit Duitsland] komt gewoon vanmiddag.
De kust is veilig nu.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:06

amazing_lady schreef:
Mijn buurman heeft uit voorzorg ook maar de boel 'dicht' gedaan. Niet omdat hij zich zorgen maakt, maar meer om iedereen tevreden te stellen. Om een beetje netjes te blijven blijf ik met mijn paardjes ook maar thuis. Maar over 2 weken ga ik toch echt mijn nieuwe aanwinst ophalen. (Donderdag gekocht). Ik maak me nog steeds weinig zorgen.

Ik ga vrijdag al mn nieuwe paardje ophalen! Volgens mij loop je namelijk altijd risico ...op een of ander virus ! Heb nu twee weken gewacht!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:12

Ik had haar het liefst gelijk meegenomen, maar wil iets rekening houden met mijn buurman. Staan toch zo'n 25 pensionpaarden daar.
Wel zo netjes dacht ik.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:24

Dribbelkont schreef:
ik heb nog heel veel l-lysine over omdat er alleen maar grotere potten te krijgen waren en heb maar 1 pony
wie wil voor zacht prijsje wat L-Lysine over nemen?
kan het zo voor je opsturen dan.
heb het gekocht bij dierenarts.
stuur me maar een pb als je belang hebt in wat grams.

Zorg je wel voor goed afsluitbare containers?
Straks ligt Nederland 3 weken lam vanwege mogelijke poederbrieven.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:26

Hallo iedereen.
Ik heb advies nodig. Dit is er aan de hand:

Over 1 week is er strao. Dit is een soort feest dat elk jaar wordt gehouden om te vieren dat de paarden weer naar buiten mogen.
De paarden (dit is eigenlijk een feest voor trekpaarden, maar pony's en paarden doeno ok mee) zijn mooi versiert. Er is een grote rit met 1 of 2 stoppen. En waar het om gaat is het voeten wassen in de zee bij het strand. In sommige dorpen wordt er ook nog ringgestoken.

Nu heb ik in één dorp vorige week al meegedaan op een trekpaard (niet van mezelf). En nu wil ik volgende week in een ander dorp ook meegaan doen op mijn eigen paard. Mijn paard is best snel en een beetje schrikachtig. Maar er doet een bekend paard mee, dus ik zie wel hoe het gaat.

Alleen nu zit ik toch te twijfelen of ik mee zal doen, door het rhinovirus. Er zijn heel veel paarden bij elkaar. Er is nu door het virus al wel afgesproken dat er alleen paarden mee mogen doen die van het eiland komen, en op het eiland hier is nog geen rhino geval..

Wat denken jullie??

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:28

Zo, nu het allemaal weer iets minder hysterisch eraan toegaat hier, kom ik met een (redelijk) positief verhaal. Ik wilde het lange tijd niet vertellen, bang voor negatief commentaar of onnodig 'gedoe'. Ik vertel het nu wel, juist omdat het laat zien dat het ook goed af kan lopen. En dat voorzichtigheid goed is, maar dat je ook niet hoeft te overdrijven.

Mijn pensioenpaard, die zijn oude dag slijt de Belgische Ardennen, werd helaas 13 februari flink ziek. Hij zakte aan een kant door z'n achterhand heen, gebruikte zijn linkerachterbeen niet meer, ging veel liggen, kon niet rechtop staan op rechtuit lopen.

Een week later bleek uit het bloedonderzoek dat hij Rhino had, de neurologische variant dus. Hij heeft een paar hele slechte dagen gehad, maar eigenlijk ging het al vrij snel weer de goede kant op. Hij is nu, nauwelijks een maand later, al bijna helemaal hersteld! Hij staat nog niet helemaal recht, maar eet als een dijkwerker, kijkt fris uit z'n ogen, stoeit weer met z'n maatje en trekt als het nodig is zelfs weer een klein sprintje!

Natuurlijk heeft de eigenaar van deze pensioenstal alle nodige maatregelen genomen. Ik heb het volste vertrouwen in haar en ben heel tevreden in hoe ze heeft gehandeld en hoe ze mij op de hoogte heeft gehouden. Mijn paard heeft wekenlang apart gestaan, ze heeft de rest goed in de gaten gehouden w.b. koorts en andere verschijnselen. Er hebben zich geen andere gevallen voorgedaan, niet op haar stal en ook niet daar in de omgeving voor zover ik weet. Gegeven de incubatietijd ga ik er dus vanuit dat het op deze plek dus weer helemaal over & uit is. Gelukkig maar.

Ik ben op 3 maart ben mijn paard langsgeweest, ik wilde hem graag zien en vond het heel fijn om met eigen ogen te zien dat hij toen alweer flink aan de beterende hand was. Vanzelfsprekend heb ook ik zelf alle nodige maatregelen genomen, kleding en schoenen van mij die ik daar aan had, heb ik schoongemaakt/gewassen. En het zijn sowieso al spullen die ik normaal niet naar stal aanheb, dus dat zit wel goed.

Mijn ouwetje wordt dit voorjaar 22 jaar. Ik baal ervan dat hij de neurologische variant van Rhino heeft gekregen, maar het is een kwestie van stomme pech en zegt helemaal niets over het stalmanagement van de plek waar hij nu staat. Hooguit complimenten: want de besmetting heeft zich dus beperkt tot alleen mijn paard. Ik ben trots op mijn beessie dat hij er zo goed doorheen is gekomen, het moet een sterk paard zijn. Nu komt gelukkig de lente in zicht, kan hij weer heerlijk van z'n oude dag genieten daar.

Groeten,
Ester

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:35

@esterW wat geweldig dat jouw paardje weer opgeknapt is. Zeker gezien de leeftijd. Dat laat maar zien dat er heel veel paniek geweest is terwijl het uiteindelijk overal voorkomt en ook zeker goed af kan lopen.

Ik hoop maar dat iedereen hier van leert en er volgend jaar niet weer zo een paniek uitbreekt.

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:38

Wauw das zeker eens sterke vechter als ie er zo goed en snel doorheen komt. Gefeliciteerd daarmee!
Tis wel triest dat je zo in spanning zit over je paard en dat met niemand kan delen omdat er dan van alles van gedacht wordt.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:50

MarietteRV schreef:
Wauw das zeker eens sterke vechter als ie er zo goed en snel doorheen komt. Gefeliciteerd daarmee!
Tis wel triest dat je zo in spanning zit over je paard en dat met niemand kan delen omdat er dan van alles van gedacht wordt.

Dat klopt, ik heb het er ook op mijn eigen stal (waar ik met mijn nieuwe paard sta), maar niet over gehad. En tegen mensen in mijn omgeving die wisten dat mijn ouwetje zo ziek was, heb ik meestal ook de diagnose niet verteld. Op mijn nieuwe stal hebben ze overigens alle 'normale' voorzorgsmaatregelen genomen, het is wel een onderwerp, maar er was en is daar geen hysterie. Toch had ik door alle discussies op stal en op internet het idee dat ik er niet gewoon open over kon zijn. Iemand zei vele pagina's eerder in dit topic dat het toch een stigma heeft, door alle verhalen erom heen. Dat gevoel heb ik ook wel gekregen. Jammer.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:50

amazing_lady schreef:
Ik hoop maar dat iedereen hier van leert en er volgend jaar niet weer zo een paniek uitbreekt.

Daar ben ik het niet mee eens. Je bent er zelf bij of je er wel of geen paniek van maakt, dat is vaak een gebrek aan kennis.
Ik maak er geen paniek van, maar ik wil het wel weten als er rhino heerst.
Gewoon om met gezond verstand sommige dingen even niet te doen. We hebben deze weken ook buiten gereden, we krijgen les, maar we vermijden contact met andere paarden/stallen of wisselen in elk geval van kleding (zo ook de instructrice). Zou er rhino dichterbij heersen dan kun je nog strengere maatregelen nemen.

Het is niet zomaar een "verkoudheidje" waar we het over hebben. En als je iets niet weet, kun je er ook geen rekening mee houden. Rhino op je stal krijgen kan stomme pech zijn, ineens is het er. Dat is erg genoeg.
Maar weet je dat je rhino op stal hebt of heb je een sterk vermoeden, geef openheid.

Een stigma/hysterie ontstaat ook door onwetendheid. Als er meer openheid is, komt met de tijd er ook steeds meer kennis over en scheelt dat in de hysterie.

@EsterW, super dat je paard ervan is op geknapt! Dat zijn akelige weken geweest.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:22

een warme douche voor de stal van EsterW!!!!!!! *\o/*

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:36

Ik heb gisteravond heerlijk gelest, idd in Duitsland. Heb contact gehad met de DA van de vereniging en zij moest erg lachen om alle commotie die in Nederland heerst. TV, tijdschriften en internet verdienen goed geld op dit moment, evenals DAen die overuren draaien.
In Duitsland is het protocol als volgt: een stal die een uitbraak heeft van Rhino gaat op slot. De omgeving krijgt een melding waarbij voorzichtigheid wordt aangeraden. Verder worden er geen maatregelen genomen. Deze DA is van mening dat elk paard wel of niet Rhino kan krijgen. Weerstand en gevoeligheid hebben hier alles mee te maken, net als dat het ene paard wel verkouden wordt en het andere niet. Daarnaast worden veel paarden in Duitsland al 2x per jaar geent voor Rhino. Ik was dus ook van harte welkom om te komen rijden in de les en er is ook werkelijk niemand geweest die mij met een schuin oog heeft aangekeken.