Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:05

Jorienn schreef:
PSvanLot schreef:
Wat krijt hij van Ekygard?

Gastrogard, wat een geld idd! Verschrikelijk.

Met de rest erbij opgeteld al helemaal, maar ach.. haha.

Hij krijgt echt Ekygard zelf.
https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/m ... gKjkPD_BwE

Dat is inderdaad ook nog een flinke kosten post.

Ik krijg morgen voor mijn driejarige zandweg binnen met pre en probiotica. Ben benieuwd.

PSvanLot

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:29

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:57

PSvanLot schreef:
https://thefeedcompany.nl/producten/paa ... raldigest/

Iemand hier ervaring mee, ze waren dit jaar ook product van het jaar.

Ziet er op zich goed uit! Al heeft het de voorkeur om probioticum en prebioticum samen te geven. Liefst zie ik dan een supplement die beide bevat.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:55

Femke_Tweety schreef:
Ik heb ook een moddervet paard met een zéér ernstig maagzweren verleden.

Die van mij is inmiddels 26, doet het qua maag inmiddels geweldig op het huidige beleid.
Na 24 jaar een heel extreme luchtzuiger nu zélfs 2 jaar 100% luchtzuigvrij.

In mijn geval accepteer ik zijn gewicht.
Ik ben me volledig bewust van de nadelen van zulk overgewicht.

Aan de andere kant heb ik éindelijk, éindelijk een paard dat zich mentaal écht heel goed voelt.
En zeker gezien zijn leeftijd vind ik dat zo belangrijk dat ik (met enige stress en pijn, dat wel) besloten heb om niets aan zijn obesitas te doen.

In dit geval, het zij zo.

Was hij een stuk jonger, of niet zo'n extreme maagpatient, dan zou ik er anders mee omgaan overigens.

Dat begrijp ik! Ik had me er ook liever bij neergelegd en via sport er wat aan gedaan, maar zelfs met sport komt ze bij en ik heb examens nu. Ze is ook nog maar 16. Sommige dierenartsen vinden dat al "oud" en hebben me verteld het op te geven, maar wat ze het liefste doet is buiten héél lang wandelen en crossen... en ik merk dat het vet haar parten speelt. Ze wílt zo graag, maar kan gewoonweg niet. Ik stel me serieuze vragen bij veel mensen die zeggen "maar ze kunnen moddervet zijn én superfit!" :')

Hier zat ze toch terug wat heftiger te krampen deze ochtend met haar graasmasker aan... geen idee wat ik nog moet doen. Ik ga denk ik bij pernaturam bestellen... 20 euro verzendkosten wel. :=

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:13

'Jammer' dat er zoveel mensen bijgekomen zijn, sterkte voor jullie en jullie paardjes :(:) Wat lastig zeg allemaal.

PSvanLot, die van mij heeft vorige week pas voor het eerst een scopie gehad. Daarvoor is hij een poos behandeld met omeprazol, zonder scopie, maar ook puur op de symptomen :j Hij reageerde er erg goed op. Kan geen kwaad (behalve in je portemonnee misschien) om gewoon op de symptomen een kuur te starten en te zien of je paard er op veranderd en de klachten afnemen. Hoop dierenartsen doen het ook zo, zonder scopie :j

Dat hoop ik ook, sorbetje.

Biancaaaa, lief dat je het vraagt. Hij is gelukkig weer redelijk bijgetrokken van het hele avontuur. Maar verder nog geen verschil, heb de omeprazol ook nog niet binnen (komt via een andere dierenarts (scheelt best wat :$) maar die had het niet voorradig..) Hoop volgende week wel te kunnen starten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:18

@yinthee, oh pff, zo zonder bij de DA te bestellen lijkt mij dat inderdaad wel erg duur := sterkte!

Hier graasmasker maar afgelaten... Terug ingevallen flanken. Bij haar heel duidelijk teken dat ze pijn heeft en de maagzweren parten spelen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:51

Het is bij de dierenarts juist niet goedkoper hoor, haha. :=

Ik heb de kit vandaag binnengekregen, dus morgen starten. Ben benieuwd hoe hij deze keer reageert.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:04

Hoe gaat het hier met iedereen?

Heeft hier iemand ervaring met appelpulp en waar je dat eventueel kan kopen? Ik ben weer met voeding bezig, we hadden bedacht dat hij ongeveer 400 gram bietenpulp (ongeweekt) zou krijgen om zodoende flink wat pectine vezels (circa 100 gram) te eten. Helaas krijg ik er met geen mogelijkheid slobber meer in dus nu wilde ik appelpulp proberen als alternatief (desnoods aanmengen met bietenpulp om het weer smakelijker te maken).

Supplementen vallen eigenlijk af, ben daarmee gaan rekenen en daar kom ik op max. 2 gram pectine per dag wat wellicht bijdraagt maar niet voldoende is.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:19

biancaaaa schreef:

Heeft hier iemand ervaring met appelpulp en waar je dat eventueel kan kopen? Ik ben weer met voeding bezig, we hadden bedacht dat hij ongeveer 400 gram bietenpulp (ongeweekt) zou krijgen om zodoende flink wat pectine vezels (circa 100 gram) te eten. Helaas krijg ik er met geen mogelijkheid slobber meer in dus nu wilde ik appelpulp proberen als alternatief (desnoods aanmengen met bietenpulp om het weer smakelijker te maken).

Supplementen vallen eigenlijk af, ben daarmee gaan rekenen en daar kom ik op max. 2 gram pectine per dag wat wellicht bijdraagt maar niet voldoende is.

En fiberbeet? Ik ken de waardes niet goed genoeg, maar mijn enorme kieskeurig eter doet er een moord voor.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:34

Chesss schreef:
biancaaaa schreef:

En fiberbeet? Ik ken de waardes niet goed genoeg, maar mijn enorme kieskeurig eter doet er een moord voor.

Ga eens kijken voor een proefverpakking maar zijn vaste prakje (Nutrimash en luzernebrok geweekt) zonder bietenpulp blieft hij ook niet meer dus vraag me af of dit er dan wel ingaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:35

Chesss schreef:
biancaaaa schreef:

Dat laat de mijne dus weer staan. T lijkt ook wel karton vind ik haha

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:54

Zou ik mij mogen melden in dit topic met een vraag? Aangezien hier echte kenners lijken te zitten :)

Mijn paard is net 5 jaar oud, een klein jaartje ohz en helemaal niet intensief. Door omstandigheden is hij in datzelfde jaar 3 keer verhuisd en staat nu zo'n 3 maanden op zijn huidige plek. Hij is zeer sensitief en snel gestrest, terwijl hij tegelijkertijd heel lief en meegaand is, en altijd zijn angst overwint met zijn nieuwsgierigheid.

De laatste tijd hebben we echter wat problemen. Hij reageert fel op de singel en soms ook op het opstappen, en hij heeft me er nu 2 x vanaf gebokt. Het inrijden ging zeer soepel en dit ken ik dus ook zeker niet van hem! Daarnaast gaapt hij vaak. Ik vermoedde problemen met zijn zadel en spieropbouw, dus de fysio is geweest. Dit heeft zeker verbetering gegeven in zijn bewegen, maar hij geeft nog steeds reactie op bijvoorbeeld een longeersingel. Het zadel gaat er momenteel niet op tot de zadelpasser volgende week geweest is.

Ik vraag me nu alleen af of ik het in de verkeerde hoek zoek... Is dit een 5 jarige die niet lekker meer onder zijn zadel loopt en daardoor zijn pijn uit (mede door slechte ervaring van al eerder pijn en daarom reactie singel)? Of zou dit misschien toch maagproblemen kunnen zijn door stress van het laatste jaar?

Hij zit verder goed in zijn vel. Eet 24/7 onverpakt grof hooi, 1 x per dag 1/4 suikerarme muesli, zit stralend in zijn vacht. Wel gaapt hij vaak. Zijn mest is goed.

Een scopie zie ik zeker niet zitten. Maar ik twijfel wel om hem dus 'blind' te gaan behandelen om te kijken wat het doet. Is dit aan te raden en wat zouden jullie doen? En belangrijker, stel het is geen maagzweer en ik behandel hem wel, kan dit dan kwaad?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:50

Hoi!

Ik ben op zoek naar testers voor een nieuw voedingssupplement voor paarden met een gevoelige maag/maagzweren. Wie zou dit willen testen? Stuur me dan even een PB. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:03

MalaQ schreef:
Zou ik mij mogen melden in dit topic met een vraag? Aangezien hier echte kenners lijken te zitten :)

Mijn paard is net 5 jaar oud, een klein jaartje ohz en helemaal niet intensief. Door omstandigheden is hij in datzelfde jaar 3 keer verhuisd en staat nu zo'n 3 maanden op zijn huidige plek. Hij is zeer sensitief en snel gestrest, terwijl hij tegelijkertijd heel lief en meegaand is, en altijd zijn angst overwint met zijn nieuwsgierigheid.

De laatste tijd hebben we echter wat problemen. Hij reageert fel op de singel en soms ook op het opstappen, en hij heeft me er nu 2 x vanaf gebokt. Het inrijden ging zeer soepel en dit ken ik dus ook zeker niet van hem! Daarnaast gaapt hij vaak. Ik vermoedde problemen met zijn zadel en spieropbouw, dus de fysio is geweest. Dit heeft zeker verbetering gegeven in zijn bewegen, maar hij geeft nog steeds reactie op bijvoorbeeld een longeersingel. Het zadel gaat er momenteel niet op tot de zadelpasser volgende week geweest is.

Ik vraag me nu alleen af of ik het in de verkeerde hoek zoek... Is dit een 5 jarige die niet lekker meer onder zijn zadel loopt en daardoor zijn pijn uit (mede door slechte ervaring van al eerder pijn en daarom reactie singel)? Of zou dit misschien toch maagproblemen kunnen zijn door stress van het laatste jaar?

Hij zit verder goed in zijn vel. Eet 24/7 onverpakt grof hooi, 1 x per dag 1/4 suikerarme muesli, zit stralend in zijn vacht. Wel gaapt hij vaak. Zijn mest is goed.

Een scopie zie ik zeker niet zitten. Maar ik twijfel wel om hem dus 'blind' te gaan behandelen om te kijken wat het doet. Is dit aan te raden en wat zouden jullie doen? En belangrijker, stel het is geen maagzweer en ik behandel hem wel, kan dit dan kwaad?

Het is heel lastig. Die van mij had op lichte gasvorming en wat meer gapen ook niets. Zag er ook goed uit ec etc en daar is geen echt stress moment geweest. Je weet het niet, je zou medicatie kunnen geven en het daarmee testen als je geen scopie wilt. Die van mij is wel opgenomen geweest en daar is dus ook een scopie gedaan.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:23

Bedankt voor je reactie Jorienn! Ik heb besloten te behandelen om gewoon eens te kijken wat het doet. Doet het niets, is het duidelijk dat ik het in de goede hoek zocht (training, zadel etc), en dan kan ik daarin doorpakken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:26

Jorienn fijn dat het beter gaat!
Ik heb de eerste keer na 3 weken spuiten afgebouwd met 2 weken halve spuiten. Dit op advies van de d.a. mijn paard viel echter snel terug
Hierna heb ik weer 3 weken gegeven (maar dan a.b.ler) met 6 weken afbouw. Nu staat ie er echt vele malen beter bij.
Ik las ook meerdere malen in dit topic dat de ervaring was dat langer afbouwen beter was dus misschien kan je wat met mijn ervaring

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:48

Hi iedereen,

Ook ik kom mij graag even melden en hoor graag jullie mening.

Sinds februari heb ik mijn aller eerste paard gekocht, een 10-jarige merrie kruising Fries x KWPN, Z1 geklasseerd.

Gedurende de eerste periode had ze erg veel stress, we zijn toen na 1,5 maand verhuisd van stal en hier doet ze het erg goed. Echter lopen we tegen wat probleempjes aan:

- Sinds vorige week heeft ze een nieuw zadel, sinds we dit nieuwe zadel hebben trapt ze met haar achter benen naar je been toe als je haar om verzameling/gedragenheid vraagt.
- Ook is ze erg gevoelig bij aanrakingen op haar rug, lendenen en buik. Als je hier met je hand komt trapt ze ook met haar achterbeen je hand weg of gaat ze schrapen. Dit is ook sinds we het nieuwe zadel hebben.
- Ze was echt super goed te rijden, verbeterde zichzelf iedere week, vond het ook leuk om de hogere oefeningen te doen maar nu wordt ze pissig en nijdig als je haar vraagt om verzameling/ het bekken kantelen.

Wij denken/dachten dat het aan het nieuwe zadel ligt, alhoewel we twijfelen omdat ze altijd al iets gevoelig is geweest op haar rug maar nu laat ze ineens heel duidelijk zien dat er iets niet goed is. Daarnaast komt ze niet goed door haar vacht heen, zweet ze erg tijdens het werk en lijkt ze niet zo'n goede conditie te hebben. Afgelopen weken is de tandarts voor haar geweest en ook de osteopaat. Op aanraden osteopaat heb ik haar geprobeerd Red Cell te geven, dit neemt ze echter niet in. Ik heb het toen 1x gegeven middels een spuit en toen sprongen de tranen in haar ogen, ik ga nu bedenken of die ene spuit haar maag heeft aangetast, maar wellicht is dat ver gezocht. Ook geef ik haar sinds 2 weken keltisch zout voor het zweten, kan dit ook een boosdoener zijn?

Ik zag een filmpje over een paard die maagzweren had en haar gedrag lijkt er erg op vandaar dat ik dit topic tegen kwam en ben ik benieuwd of jullie haar symptomen kunnen koppelen aan een maagzweer.

Ze staat op 1/2 bix per dag, 1/4 muesli, daarnaast voer ik magnesium bij en Pavo Vital. Per vandaag wil ik luzerne gaan voeren, lijnzaadolie, terug naar een handje bix en Vitalbix Daily Complete. Wellicht reageert ze op suikers? Ze staat ong 4 uur per dag op het land (dit was eerst 5,5 uur).

We gaan in ieder geval mijn oude zadel weer even proberen voor een weekje om te kijken of het aan het zadel ligt. Ik denk eerder een combi van.

Hebben jullie nog ideeën?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:51

Dabiscui schreef:
Hi iedereen,

Sinds februari heb ik mijn aller eerste paard gekocht, een 10-jarige merrie kruising Fries x KWPN, Z1 geklasseerd.

Gedurende de eerste periode had ze erg veel stress, we zijn toen na 1,5 maand verhuisd van stal en hier doet ze het erg goed. Echter lopen we tegen wat probleempjes aan:

- Sinds vorige week heeft ze een nieuw zadel, sinds we dit nieuwe zadel hebben trapt ze met haar achter benen naar je been toe als je haar om verzameling/gedragenheid vraagt.
- Ook is ze erg gevoelig bij aanrakingen op haar rug, lendenen en buik. Als je hier met je hand komt trapt ze ook met haar achterbeen je hand weg of gaat ze schrapen. Dit is ook sinds we het nieuwe zadel hebben.
- Ze was echt super goed te rijden, verbeterde zichzelf iedere week, vond het ook leuk om de hogere oefeningen te doen maar nu wordt ze pissig en nijdig als je haar vraagt om verzameling/ het bekken kantelen.

Wij denken/dachten dat het aan het nieuwe zadel ligt, alhoewel we twijfelen omdat ze altijd al iets gevoelig is geweest op haar rug maar nu laat ze ineens heel duidelijk zien dat er iets niet goed is. Daarnaast komt ze niet goed door haar vacht heen, zweet ze erg tijdens het werk en lijkt ze niet zo'n goede conditie te hebben. Afgelopen weken is de tandarts voor haar geweest en ook de osteopaat. Op aanraden osteopaat heb ik haar geprobeerd Red Cell te geven, dit neemt ze echter niet in. Ik heb het toen 1x gegeven middels een spuit en toen sprongen de tranen in haar ogen, ik ga nu bedenken of die ene spuit haar maag heeft aangetast, maar wellicht is dat ver gezocht. Ook geef ik haar sinds 2 weken keltisch zout voor het zweten, kan dit ook een boosdoener zijn?

Ik zag een filmpje over een paard die maagzweren had en haar gedrag lijkt er erg op vandaar dat ik dit topic tegen kwam en ben ik benieuwd of jullie haar symptomen kunnen koppelen aan een maagzweer.

Ze staat op 1/2 bix per dag, 1/4 muesli, daarnaast voer ik magnesium bij en Pavo Vital. Per vandaag wil ik luzerne gaan voeren, lijnzaadolie, terug naar een handje bix en Vitalbix Daily Complete. Wellicht reageert ze op suikers? Ze staat ong 4 uur per dag op het land (dit was eerst 5,5 uur).

We gaan in ieder geval mijn oude zadel weer even proberen voor een weekje om te kijken of het aan het zadel ligt. Ik denk eerder een combi van.

Oei vervelend, maar wel goed dat je meteen zoekt naar een mogelijke oorzaak. Is het nieuwe zadel op de rug langer dan haar oude? Kan ook zijn dat ie daarmee het al iets gevoelige dan net triggert? En qua singel: is dat nog dezelfde en komt die met dit zadel op dezelfde plek? Ook daar geld dat een klein beetje verschil soms al heel veel kan uitmaken als er iets van irritatie zit.

Hoeveelheid krachtvoer zou ook kunnen irriteren inderdaad. Maar zeker omdat je aangeeft dat het sinds het nieuwe zadel is, lijkt dat een logische 1e te onderzoeken stap

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:01

Dank voor je reactie darkadia. Nee zadel is juist korter (Van 17,5 inch naar 17) omdat ze een redelijk korte rug heeft. Singel is hetzelfde. Maar kussens zijn wel weer harder dus de drukverdeling is wel anders. Ik ga morgen met mijn oude zadel rijden hopelijk dus ben benieuwd wat daar uit komt.

Maar omdat ze ook zo slecht in haar vacht zit, moe is en niet normaal zweet, ben ik verder gaan kijken. Misschien zijn er naast het zadel nog wel andere problemen die nu ineens omhoog komen. Lastig hoor...

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:02

Dabiscui schreef:
Hi iedereen,

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:14

Ik vind het bij jou te toevallig dat je net een nieuw zadel en dergelijke hebt, ik zou eerst dat idd even goed uittesten. En luzerne bijvoeren kan altijd (alleen maak je daar bij maagzweren geen verschil mee).

Ik ben zelf sowieso geen fan van krachtvoer en geef dat zo min mogelijk, maar dat deed ik eigenlijk altijd wel. Voldoende ruwvoer en 1 goede vitaminebrok/slobber moet afdoende zijn naar mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:06

Slobber juist ook niet... Dat is voor veel ook echt niet goed :n zit ook bomvol suikers en zetmeel de meeste slobbers. Dan eerder bietenbulp van pavo.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:59

Ik heb vandaag de tip gekregen om een half uur voor het werk een halve voerschep met luzerne die je beetje nat maakt te geven, dit zou de maag bufferen en zo minder prettig zijn om te werken maagsappen worden dan opgenomen door de luzerne. Ik ga morgen proberen ik weet niet of het wat is natuurlijk.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:50

Chesss schreef:
Ik heb vandaag de tip gekregen om een half uur voor het werk een halve voerschep met luzerne die je beetje nat maakt te geven, dit zou de maag bufferen en zo minder prettig zijn om te werken maagsappen worden dan opgenomen door de luzerne. Ik ga morgen proberen ik weet niet of het wat is natuurlijk.

Ja klopt maar dit is met elk ruwvoer! Het zorgt dat het maagzweer minder opspat met werk!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:55

Slobber geef ik ook gewoon hoor... Daar zijn de meningen over verdeeld. De meeste slobbers absoluut, maar bv. Van equifyt, agrobs, de graan/melassevrije van marstall... Da's iets totaal anders dan slobbers van pavo of cavalor, die ook nog eens een hoop rotzooi bevatten.