Dabiscui schreef:Hi iedereen,
Ook ik kom mij graag even melden en hoor graag jullie mening.
Sinds februari heb ik mijn aller eerste paard gekocht, een 10-jarige merrie kruising Fries x KWPN, Z1 geklasseerd.
Gedurende de eerste periode had ze erg veel stress, we zijn toen na 1,5 maand verhuisd van stal en hier doet ze het erg goed. Echter lopen we tegen wat probleempjes aan:
- Sinds vorige week heeft ze een nieuw zadel, sinds we dit nieuwe zadel hebben trapt ze met haar achter benen naar je been toe als je haar om verzameling/gedragenheid vraagt.
- Ook is ze erg gevoelig bij aanrakingen op haar rug, lendenen en buik. Als je hier met je hand komt trapt ze ook met haar achterbeen je hand weg of gaat ze schrapen. Dit is ook sinds we het nieuwe zadel hebben.
- Ze was echt super goed te rijden, verbeterde zichzelf iedere week, vond het ook leuk om de hogere oefeningen te doen maar nu wordt ze pissig en nijdig als je haar vraagt om verzameling/ het bekken kantelen.
Wij denken/dachten dat het aan het nieuwe zadel ligt, alhoewel we twijfelen omdat ze altijd al iets gevoelig is geweest op haar rug maar nu laat ze ineens heel duidelijk zien dat er iets niet goed is. Daarnaast komt ze niet goed door haar vacht heen, zweet ze erg tijdens het werk en lijkt ze niet zo'n goede conditie te hebben. Afgelopen weken is de tandarts voor haar geweest en ook de osteopaat. Op aanraden osteopaat heb ik haar geprobeerd Red Cell te geven, dit neemt ze echter niet in. Ik heb het toen 1x gegeven middels een spuit en toen sprongen de tranen in haar ogen, ik ga nu bedenken of die ene spuit haar maag heeft aangetast, maar wellicht is dat ver gezocht. Ook geef ik haar sinds 2 weken keltisch zout voor het zweten, kan dit ook een boosdoener zijn?
Ik zag een filmpje over een paard die maagzweren had en haar gedrag lijkt er erg op vandaar dat ik dit topic tegen kwam en ben ik benieuwd of jullie haar symptomen kunnen koppelen aan een maagzweer.
Ze staat op 1/2 bix per dag, 1/4 muesli, daarnaast voer ik magnesium bij en Pavo Vital. Per vandaag wil ik luzerne gaan voeren, lijnzaadolie, terug naar een handje bix en Vitalbix Daily Complete. Wellicht reageert ze op suikers? Ze staat ong 4 uur per dag op het land (dit was eerst 5,5 uur).
We gaan in ieder geval mijn oude zadel weer even proberen voor een weekje om te kijken of het aan het zadel ligt. Ik denk eerder een combi van.
Hebben jullie nog ideeën?
Oei vervelend, maar wel goed dat je meteen zoekt naar een mogelijke oorzaak. Is het nieuwe zadel op de rug langer dan haar oude? Kan ook zijn dat ie daarmee het al iets gevoelige dan net triggert? En qua singel: is dat nog dezelfde en komt die met dit zadel op dezelfde plek? Ook daar geld dat een klein beetje verschil soms al heel veel kan uitmaken als er iets van irritatie zit.
Hoeveelheid krachtvoer zou ook kunnen irriteren inderdaad. Maar zeker omdat je aangeeft dat het sinds het nieuwe zadel is, lijkt dat een logische 1e te onderzoeken stap