[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:26

hagelslag schreef:
@wieke
Je ontwormt alleen als er wormen in de mest gevonden worden en niet 2x per jaar sws preventief?
Dat is al een flink risico. Wormen en zand worden niet altijd uitgescheiden bij elke drol die ze draaien.

Het filmpje herken ik niet echt.
Maar voor mijn gevoel zit er duidelijk ergens iets wat vast zit/irriteert

Jawel, ook preventief elk jaar ontwormen en zandkuren, vergeten te vermelden!

Ja voor mijn gevoel ook iets wat irriteert, maar wel gek dat dat soms ook met periodes heel erg opspeelt, of juist bijna weg is.
Ik denk dat dit nu al wel zo'n 2 a 3 maanden speelt..

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:31

Heel vervelend Wieke.
Mijn pony doet ook wel 'gek' met zijn mond tijdens een hoestbui. Net alsof hij 'kauwt' op het slijm ofzo.
Ook maakt hij dan soms een soort gaap bewegingen en steekt hij zijn tong naar buiten. Mijn eerste gedachte was dat het slijm dat naar boven wordt opgehoest dat soort gekke bekken veroorzaakt.

Bij ons is de benauwdheid per dag verschillend helaas. Valt ook geen pijl op te trekken. Vrijdag weer naar kliniek voor onderzoek.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:58

1,5 maand volledig vrij van klachten.

Viel me ineens op dat ze meer begon te proesten. Dus er is weer irritatie. En sinds een dag bij aandraven een hoest. Gestart met vernevelen van zout.

Ze staat nog 24/7 op de wei.

Enige verschil is dat ze hooi bijgevoerd krijgt. Deed ik eerst nat maken en nu vernevelen met de silverlinde hooispray.

Maar ik voer ook florian ruwvoermix. Volgens t product zit daar stro in.
Iemand ervaring dat ze kunnen reageren daarop? Vind zo gek.

De ruwvoermix is nu sinds een week a 1,5.

Hooi krijgt ze al vanaf dat ze klachtvrij was. Maar goed ik weet ook dat het even duurt voordat de klachten aan de buitenkant zichtbaar zijn.

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:12

ik vind die ruwvoermix persoonlijk niets... veel te prikkend en stoffig. Dus kan goed daarvan komen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 13:47

Spenk schreef:
ik vind die ruwvoermix persoonlijk niets... veel te prikkend en stoffig. Dus kan goed daarvan komen.

Voordeel van deze is juist dat het niet prikkend is. Het is echt heel fijn zacht spul. Maar dus wel met;

Ingrediënten
-Hooi
-Luzerne
-Tarwezemelen
-Gerstestro
-Lijnzaadolie
-Muntolie

Ik ga er maar even mee stoppen en zien of ze verbeterd.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:34

Voor het doen van een BAL onderzoek, moesten jullie toen je medicatie een week van te voren stoppen? Ik heb vrijdag een onderzoek, deze arts zegt dat het niet nodig is.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:26

Is er iemand die ervaring heeft met de Sahoma Inhalator?

Hij ziet er goed uit en heeft een iets fijner prijsje dan de flexineb. Mijn ruin is weer heel erg aan het hoesten sinds we hooi bij voeren, we stomen het hooi in de haygain maar lijkt niet te helpen :(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:57

Ik heb de inhalator van mediware.
Die prijs is ook goed te doen

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:34

Mijn pony staat inmiddels nu alweer 5 dagen op zijn logeeradresje. Een 24/7 buiten plekje.

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je verbetering zag van het 24/7 buiten? Ik zie nog 0.0 verbetering nu. We wilden het een maand te tijd geven. Hij zit nu nog op 4 pufjes flucatison per dag en ik wil dat morgen gaan stoppen om het 24/7 buiten de kans te geven. Maar ik zie het echt somber in.

Mijn pony is van de ene op de andere dag asmatisch geworden. Ik snap er nog steeds niks van. Altijd goede conditie, nooit kortademig. En toen plotseling de diagnose astma. Hij staat nu ook continue op buikademhaling in combinatie met onregelmatig ademhalen en heel snel/oppervlakkig. Ook hoest hij regelmatig.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:52

Helaas of gelukkig stond de mijne al 24/7 buiten.
Ik denk dat je met een maand verbetering ansich realistisch bent

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:17

Unleash schreef:
Mijn pony staat inmiddels nu alweer 5 dagen op zijn logeeradresje. Een 24/7 buiten plekje.

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je verbetering zag van het 24/7 buiten? Ik zie nog 0.0 verbetering nu. We wilden het een maand te tijd geven. Hij zit nu nog op 4 pufjes flucatison per dag en ik wil dat morgen gaan stoppen om het 24/7 buiten de kans te geven. Maar ik zie het echt somber in.

Mijn pony is van de ene op de andere dag asmatisch geworden. Ik snap er nog steeds niks van. Altijd goede conditie, nooit kortademig. En toen plotseling de diagnose astma. Hij staat nu ook continue op buikademhaling in combinatie met onregelmatig ademhalen en heel snel/oppervlakkig. Ook hoest hij regelmatig.

Als hij nog hoest en kortademig is zou ik voor nu nog niet stoppen met de medicatie persoonlijk. Wel rustig aan gaan afbouwen en evt een supplement (kruiden of bijv vloeibaar) ter ondersteuning van de luchtwegen.

Dat laatste is hier beide keren het succes geweest tot weer een klachtenvrij paard tot 2x toe. De 2e keer dat hij klachten kreeg stond hij al 24/7 buiten. Toen ook eerst weer op medicatie gestart en supplement erbij en nog aantal weken met de flexineb verneveld de 2e keer en nu weer klachtenvrij

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:13

Wat geef je dan allemaal?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:23

En dan kom je voor een volgend dilemma te staan.
De wolf…..

Wij hebben wel de mogelijkheid om de paarden in de nacht binnen te zetten, maar voor Splash met zijn astma is dat alles behalve ideaal.
Zeker gezien hij nog niet klachtenvrij is, als hij dat ooit al weer word.

Maar de wolf word nu regelmatig een paar km verderop gespot en heeft een aantal dagen geleden (waarschijnlijk) een pony dood gebeten.

En dan waar kies je dan voor :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:34

Even een korte vraag: vernevelen jullie balsamic air met de groene cup?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:36

Phoe lastig dilemma Zerena, een hoestend paard op stal zetten en wolven in de buurt..

Ik lees hier veel over vernevelen met medicijnen etc, wat voor klachten hebben die paarden? Ook slijm etc of droge hoest?

Een tijdje geleden hier een post geplaatst over mijn hoestende paard, nu ik het hooi week, is de hoest bijna helemaal weg, heel af en toe 1 hoest, geen aanvallen meer.

Weten jullie of hij ooit weer zonder geweekt hooi zou kunnen, en vanaf wanneer je hier weer aan kunt denken? Ik heb het wel voor hem over hoor, maar als het niet meer hoeft is natuurlijk veel minder intensief.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:44

Wij weken dan niet, maar stomen het hooi.
Maar onze dierenarts gaf aan dat het voor erg veel paarden goed zou zijn om gestoomd hooi te krijgen.

Juist omdat je paard is opgeknapt met geweekt hooi, zou ik daar niet zo snel mee stoppen.

Splash hoest niet eens zoveel maar ademt nog niet goed.
Gelukkig zag de dierenarts wel verbetering bij hem dus we zijn goed bezig.
Maar het is voor hem nog steeds wel zo dat prikkels (zoals stof en dergelijke) zoveel mogelijk beperkt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:52

Wieke schreef:
Phoe lastig dilemma Zerena, een hoestend paard op stal zetten en wolven in de buurt..

Ik lees hier veel over vernevelen met medicijnen etc, wat voor klachten hebben die paarden? Ook slijm etc of droge hoest?

Een tijdje geleden hier een post geplaatst over mijn hoestende paard, nu ik het hooi week, is de hoest bijna helemaal weg, heel af en toe 1 hoest, geen aanvallen meer.

Weten jullie of hij ooit weer zonder geweekt hooi zou kunnen, en vanaf wanneer je hier weer aan kunt denken? Ik heb het wel voor hem over hoor, maar als het niet meer hoeft is natuurlijk veel minder intensief.

Hier kan het zonder geweekt hooi. Maakt echt 0,0 verschil hier.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:19

Mijne staat gewoon snachts op stal in de winter. Nu scheelt het natuurlijk dat ik alles in eigen beheer heb, dus geen andere paarden op stro/hooi e.d.
Mijne staan allebei op equibedding (aanrader wat mij betreft!) en krijgen dus ook beiden gestoomd hooi. Met de luiken op kiepstand. Dit gaat niet beter/slechter dan 24/7 buiten. Verder uiteraard de standaard dingen als niet vegen etc.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:53

Ik heb ook eigen beheer.
Dus dat zou het probleem niet zijn.
Ik kan alleen geen ramen op kiepstand zetten.
Ik ga eens kijken op equibedding.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:46

Ik ga denk ik weer af van de Equibedding. Ik vond het in de zomer een stofdrama. Nu valt het wel mee, maar op FB stond een bericht dat de nieuwe lading stoffiger was door de droge zomer. Ik heb alleen nog geen goed alternatief.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:37

Vlas?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:01

Zerena schreef:
Vlas?

Dat wil de boer niet op z'n land (net als houtkrullen)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:08

Hier zit ik ook met afvoerproblemen kwa vlas en houtkrullen, maar ik heb nog geen problemen met mn equibedding. Ik maak het iets natter dan m'n vorige batch wel voor de zekerheid. Paard doet het er ook niet slechter op dan voorgaande winters. Ik ben nog steeds fan

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:06

Die van mij begon van de zomer enorm te hoesten ervan. Nu is het over gelukkig.
Heb nu gehakseld koolzaad stro erover gegooid. Lijkt ook wel goed te gaan. Dat vind ik makkelijker dans at geklooi met water (zeker in de winter)

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:46

Door het verhuizen van een paard, ik heb een VitaSalt halogenerator te koop. ideal voor behandelen in 'h box of een trailer tot 20m2. Ideal voor paarden die geen masker tolereren. Mp voor meer informatie.