Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:39

Nee, maar er is uitgebreid overleg en uitleg geweest en je mag mij gewoon op het woord geloven, dat er wel dergelijk een cushingtest is geweest. De leverontsteking had niets met het ACTH te maken. Andersom was wel mogelijk; Cushing en daardoor een leverinfectie. Ik kan je de zweedse rapporten toesturen, maar zie daar geen meerwaarde in.
Ik heb hier begeleiding van deskundige mensen en daar vertrouw ik op. Voor mij is dat voldoende.
Een verdere discussie ga ik dan ook liever niet aan. Ik hoop dat je dat begrijpt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:41

liljebo schreef:
Nee, maar er is uitgebreid overleg en uitleg geweest en je mag mij gewoon op het woord geloven, dat er wel dergelijk een cushingtest is geweest. De leverontsteking had niets met het ACTH te maken. Andersom was wel mogelijk; Cushing en daardoor een leverinfectie. Ik kan je de zweedse rapporten toesturen, maar zie daar geen meerwaarde in.
Ik heb hier begeleiding van deskundige mensen en daar vertrouw ik op. Voor mij is dat voldoende.
Een verdere discussie ga ik dan ook liever niet aan. Ik hoop dat je dat begrijpt.

ik zou niet zo heel blindelings vertrouwen op dierenartsen....het zijn immers ook mensen die een fout kunnen maken of iets over het hoofd kunnen zien.
Altijd zelf goed blijven nadenken :j

Gaat Billy iets beter? :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:45

Daarom heb ik ook twee verschillende dierenartsen en ondersteuning van iemand hier met goede medische kennis en veel ervaring met zowel EMS als cushing, Zelf nadenken blijf ik wel doen, maar overleg en rapporten sturen naar /met nog meer mensen, gaan mij veel te veel tijd en energie kosten. De meeste papieren zijn trouwens in het zweeds.

Billy gaat nu goed,. De kuilen boven zijn ogen verdwijnen stilaan en hij ziet er weer veel beter uit. Hij wil ook weer dingen doen, dus pakken we voorzichtig een klein beetje 'werk' op in de zin van stappen aan een lang teugeltje. Vooralsnog 10 minuutjes. Hij wil wel meer maar hij is heel erg ziek geweest en dan ben ik liever voorzichtig. Hij wordt weer een beetje het stoute spook wat ik kende (maar eigenlijk al lang kwijt was.)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:48

Een leverontsteking veroorzaakt wel degelijk een hoog ACTH maar dat betekent niet per definitie Cushing. Maar goed, geen discussie verder. :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:50

Die mogelijkheid is meegenomen en afgewezen in zijn geval. Maar thanx. Kan ik lekker hier mee blijven lezen e.d. om evengoed mijn eigen kennis te vergroten. Want dat is natuurlijk nooit weg.
Overigens... ik weet heel goed dat het allemaal goed is bedoeld. Maar mijn kop ontploft van al het gedoe wat we hier meemaken met de paarden, dus ben ik blij met het begrip voor mijn houding daarin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:58

Zen.... adem in, adem uit..:)
Niemand wil je wegjagen hier, gewoon lekker blijven meelezen/schrijven!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:05

Thanx ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:12

liljebo schreef:
Daarom heb ik ook twee verschillende dierenartsen en ondersteuning van iemand hier met goede medische kennis en veel ervaring met zowel EMS als cushing, Zelf nadenken blijf ik wel doen, maar overleg en rapporten sturen naar /met nog meer mensen, gaan mij veel te veel tijd en energie kosten. De meeste papieren zijn trouwens in het zweeds.

Billy gaat nu goed,. De kuilen boven zijn ogen verdwijnen stilaan en hij ziet er weer veel beter uit. Hij wil ook weer dingen doen, dus pakken we voorzichtig een klein beetje 'werk' op in de zin van stappen aan een lang teugeltje. Vooralsnog 10 minuutjes. Hij wil wel meer maar hij is heel erg ziek geweest en dan ben ik liever voorzichtig. Hij wordt weer een beetje het stoute spook wat ik kende (maar eigenlijk al lang kwijt was.)

DAT klinkt in ieder geval als een herstellend cushing mannetje - die trucjes en praatjes die ze dan ineens weer terug vinden ;-) :')

En ik moet eerlijk zeggen dat de foto's in jouw profiel al eerder aanleiding waren voor mij om een opmerking te maken over potentiele cushing bij jouw merrie, dus ik denk dat ik zelf die test ook inderdaad zou laten doen. Zeker als ze nu ineens zo gaat kwakkelen. Sterkte meis, wat een gedoe al die zieke paarden om je heen :(:) :(:) en zeker mee blijven lezen & schrijven!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:21

As maandag komt de DA bij mijn pony bloed afnemen (heb ik al eerder gemeld :) ) heb toch nog wat vragen!

Behalve dat ik hem eruit vind zien als een cushing paard (wat slag in het haar op de pijpbeenderen, kuiltjes boven de ogen waren flink gevuld -> dat is nu bijna weg, komt al 2 jaar slecht door zijn wintervacht heen, heeft een bolle buik maar de ribben zijn heel goed te zien en voelen. Heeft eeuwig honger.. Hij is bevangen geweest-ondanks maar halve dagen op het land staan- en helaas veel aanleg voor overgewicht.)

Verder lijkt hij zich wel heel erg goed te voelen, is vrolijk, loopt graag..

Ik zou het zo fijn voor hem vinden als hij volgend jaar weer met de kudde mee kan op het land (alleen de nachten, overdag staat hij op de paddoch met wat hooi).
- Ondanks dat hij zich zo goed lijkt te voelen (oortjes erop etc) toch starten met Pergolide als de waarde verhoogd blijkt? Want ik lees hier net dat je niet direct bij elk paard met verhoogde waardes start!
-Hebben jullie enig idee of die aanleg voor bevangenheid verminderd op het moment dat je ze Pergolide geeft?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:55

@IMJ Ze worden minder gauw bevangen als ze op pergolide staan, maar als ze eenmaal bevangen geweest zijn, kan (hoeft niet) dat wel wat meer een probleem blijven.
Ehm verhoogde waardes is voor mijn gevoel toch echt wel een reden om te gaan behandelen, want je kunt beter licht gaan behandelen en verergering voorkomen dan wachten tot het erger wordt en dan misschien niet meer terug kunnen naar een fitte situatie omdat je paard al te ver heen is.
Oortjes erop is natuurlijk wel heel fijn, maar bolle buik, maar toch ribben, lange wintervacht waar hij moeilijk doorheen komt, eeuwig honger (suikerziekteachtige verschijnselen!!) en bevangenheid duiden toch echt erop dat ie wat hulp kan gebruiken!

Dan wordt ie weer voller, met een gewone vetverdeling en gewone trek, een minder rare vacht en gewoon veel fitter en frisser. Zijn hormoonhuishouding is hoe dan ook niet in orde, als dat weer op orde komt zal hij nog beter weer voor elkaar zijn en minder kans op bevangenheid hebben. Geef je al magnesium (hulp om bevangenheid te voorkomen en voor suikerhuishouding en vetverdeling)?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:06

Zo. De da. geweest en ze heeft geprikt op cushing. Helaas heeft ze wrs ook behoorlijk artrose. Ze is onderzocht en heeft een probleem met het lopen op het harde, vooral voor, maar ook achter niet zuiver.
Ze is op haar vorige adres enorm onzorgvuldig gereden en is gewoon op.
Op het zachte lopen, in de wei, op eigen tempo kan wel nog.
Advies: pijnstiller om de ernst van de pijn in te schatten en verder pensioen, met gewoon dagelijks wandelingetje in de wei voor de smering van de gewrichten, als ze zelf niet zoveel loopt.
De uitslag van de test moet ik afwachten.

Dat betekent iig een definitieve streep door het rijden in de toekomst, inspannen of lange teugelwerk.
Nja dat laatste kan nog met Billy.
Klinkt dramatisch, maar de duidelijkheid geeft ook een vorm van opluchting.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:17

zo dat is geen prettige uitslag liljebo, inderdaad wel fijn om nu duidelijkheid te hebben.
Dan weet je waar je aan toe bent en wat wel en niet kan/moet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:32

Het lopen op het harde dat niet lekker gaat, is dat dan vanuit de hoef ook? Want gevoelige en zere hoeven had Willy ook in het voortraject voordat hij behandeld werd, later nooit meer last van gehad.
Nou eerst de uitslag maar eens afwachten en kijken wat er dan uit komt en nog mogelijk blijkt te zijn. Sterkte!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:38

Hanke, bedankt.
Fargo, nee het kwam niet vanuit de hoef (was een van de redenen waarom ik op cushing wilde testen... ergens had ik die 'hoop') Het zat duidelijk veel hoger, meer in knieën en schouders.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:38

@fargo, Ze krijgen nu nog niets, moet even kijken wat ik het beste aan welk paard kan geven (we hebben een aantal kreukelaars staan) hebben nu dat APF, MSM, Magnesium en Chlorella staan. Hoop dat ik me vandaag na het werk daar even in kan verdiepen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:45

Fargo, ik geef geen extra magnesium, wel een voedingssupplement waar in principe alles in zit zodat ze toch voldoende voedingsstoffen binnen krijgen wanneer je uitsluitend ruwvoer geeft. Daar zit magnesium in. Is het belangrijk extra te geven?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:51

Paarden met cushings hebben vaak magnesium tekort of behoefte en bijvoorbeeld mensen met suikerziekte hebben ook vaak magnesium tekort. Paarden met cushing hebben vaak ook suikerziekteachtige verschijnselen (drinken, plassen, veel willen eten) en daar kun je ze een beetje mee helpen. Verder is cortisol het stress hormoon dat overgeproduceerd wordt, magnesium helpt ook bij stress en bij spierspanning die daarbij ontstaat. En het is een hulpmiddel voor suikerhuishouding, vetverdeling e.d. en daardoor is het ook hulpmiddel om evt hoefbevangenheid voor te zijn.
Ik zie het nut zeker wel en mijn DA ook.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:53

Vraagje: deze zomer zat Shamrock op een wei waar echt een gemene merrie mee zat. Ze is heel dominant in de kudde en durft zelfs mensen aan te vallen. zou dit kunnen een trigger geweest zijn (stress) om de waarden naar de hoogte te doen schieten gezien Shamrock echt niets van symptomen vertoond

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:55

Ga ik me daar ook is wat meer in verdiepen. Verkoopt de welkoop/boerenbond het ook voor zover je weet?
Dank voor je antwoord iig :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:59

dookia schreef:
Vraagje: deze zomer zat Shamrock op een wei waar echt een gemene merrie mee zat. Ze is heel dominant in de kudde en durft zelfs mensen aan te vallen. zou dit kunnen een trigger geweest zijn (stress) om de waarden naar de hoogte te doen schieten gezien Shamrock echt niets van symptomen vertoond

Stress zoals verlies van een maatje, een verhuizing, een nieuwe kudde kunnen de situatie van een paard zeer zeker nadelig beinvloeden en de situatie verslechteren. Jammer genoeg gaat die dip niet altijd vanzelf over daarna.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:00

IMJ schreef:
Ga ik me daar ook is wat meer in verdiepen. Verkoopt de welkoop/boerenbond het ook voor zover je weet?
Dank voor je antwoord iig :)

Volgens mij wel, maar de paardendrogist verkoop Biomag (nu in de aanbieding ;-)), niet te duur en je hoeft maar echt heel klein schepje te voeren terwijl andere varianten juist vaak best veel en grote scheppen zijn..

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:01

@fargo: De pony staat bij ons op stal maar is niet van ons, de eigenaars hebben het laatste woord en zij willen geen geld geven aan medicatie. Het zou 1euro zijn voor 1 pilletje per dag, dat lijkt niet veel maar na een tijdje is dat al een aardig bedrag. Als het mijn paard zou zijn dan gaf ik haar deze pillen om het toch een kans te geven.
Zij heeft 3 weken geleden zo een aanval gehad die wij toen hebben gezien, misschien heeft zij dit 's nachts al eens gehad of wanneer zij in de zomer dag en nacht op de weide stond, dat weten we natuurlijk niet. Sindsdien doet zij terug gewoon zoals ze altijd was, maar ze ziet er precies wat ongelukkig uit.

Wat ik mij nu afvraag na jouw antwoord is, of die aanval nu komt omdat er iets niet juist is met haar hormonen of omdat het gezwel in haar hoofd ergens tegen een deel van de hersenen drukt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:04

Het komt door de hormonenhuishouding die is zo in de war dat paarden er zelfs duizelig, misselijk en angstig én depressief van kunnen zijn. (banketstaaf gezegd worden ze vergiftigd van binnenuit hierdoor.)
Dat ergens tegen aandrukken van het gezwel is toch een beetje een fabeltje, want als dat het geval zou zijn geweest bij ons paard, dan zou dat daarna niet ineens weg zijn geweest 5,5 jaar lang en niet meer zijn teruggeweest.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:11

Die biomag van de paardendrogist, eten ze dat goed? Ik heb hier voorheen het spul van paardnatuurlijk, en nu een goedkope versie magnesiumoxide geprobeerd, maar het ruikt erg bitter en ze laat het dus mooi staan.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:48

Gems, met slobber eet Nado echt alles, ook die magnesium, die idd vies ruikt. Ik deed het dan in de slobber (subli, heel geurig), liet dat een minuut of 5 staan tot het wat ingedroogd was, en dan rook je de magnesium ook niet meer, alleen nog maar de slobber. En dan at hij het gewoon. Over ander voer at hij het niet.