[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:02

[/quote]
grappig, Zozo (mijn shaker) eet het uit zichzelf... hij schraapt zeg maar met zijn hoef de wortels vrij en eet deze dan op :)
mijn andere paardje eet graag distels, weet je misschien ook wat daar dan inzit??[/quote]

Ligt er aan welke distel. Kan bloedzuiverend werken, net zoals brandnetels dat doen.[/quote]

welke distel?, geen idee, die met prikkers :P

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:04

Vanmorgen gereden, was fris hier, wel shaken he.....niet zo veel maar wel heftiger dan de vorige keer...zon en warmte zegt dus niets..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:44

russel schreef:
Ellepel, het zou zo maar kunnen.....gun hem wel weeeeer een da, maar staan ze open voor zelfdiagnose....hoe zijn de bijwerkingen bij paarden...bij mensen slaperigheid en duf....maar ik ga eens nadenken over hoe ik bel....of het weinig kwaad kan, corticosteroiden zijn bagger....kunnen ze ook hoefbevangen van geraken en hij staat op extra voer omdat hij te mager is.......en immuunsysteem staat nu ook al onder druk....wat een zorg is paarden toch he? Ben ervdagelijks zo mee bezig alles controleren ,mest, gewicht, kuchje, schudje, regelmatigheid, kogels, einschussbeen in de gaten houden..zucht.......wat een leven...

hahah,ik heb ook een kneusjepoownie <3
appie heeft ook prednisolon gehad,ventipulmin er bij en die was wat sloom,maar verder weinig problemen gehad.
einschussbeen heeft appie ook gehad,maar bleek later geen einschuss te zijn,maar een gebroken girffelbeentje,dus toen antibiotica er in en ze wilden nog veel meer medicatie geven en opereren,maar daar heb ik voor bedankt.
met veel rust en het zelfgenezend vermogen van een lichaam is hij weer helemaal beter :D

nu alleen de zomereczeem en het schuddeen nog genezen _O-

appie schud trouwens nu niet meer.
ankep:
ga eens op google zoeken naar mariadistel,want die bedoel jij denk ik?
die helpt te lever te zuiveren en een vervuild lichaam kan ook zorgen voor headshaking,dan zouden toxines de oorzaak kunnen zijn

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:29

ellepel schreef:
[....,dan zouden toxines de oorzaak kunnen zijn

Precies de oorzaak waarom Niek vorige week begon met schudden.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:51

@ellepel
ik heb even op google gezocht en het is inderdaad de mariadistel of akkerdistel (zie geen verschil behalve hoe groot ze kunnen worden en daar krijgen ze bij mij de kans niet voor dus weet ik niet ;) )
het paard dat distels eet is niet mijn headshaker, maar mijn 20 jarige merrie. ze eet echt al jaren distels, en ik ga er al die tijd al vanuit dat het een vorm van zelfmedicatie is maar wist tot nu toe niet waarvoor.
in principe is ze gewoon gezond, alleen erg schraal na een koliek. gelukkig komt het gras weer door en heb ik een erg diverse wei, waar ze kunnen zoeken en eten wat ze denken nodig te hebben :)

edit: typefoutje :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:12

Ankep, wat was de oorzaak van de koliek? Gezonde paarden krijgen namelijk geen koliek. Ook niet als ze zand eten bijv. want ook daar is een reden voor.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:57

Ik heb vandaag dit geprobeerd: http://www.youtube.com/watch?v=DegSrwcSF3k en zowaar: het werkte! Hij proestte wel enorm en wilde het ding eraf hebben, maar hij schudde niet. Laatste paar minuten zonder laten lopen en toen begon hij weer (behandeling door Steffi was dus niet de gouden greep - ondanks dat ze veel voor hem heeft kunnen doen). Kwam er ook echter dat hij veel jeuk bij/aan/in zijn oren heeft > na een oormassage was hij stukken relaxter.. We blijven experimenteren :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:27

Behandeling van Steffi heeft ook even de tijd nodig om goed te werken. nog even afwachten dus !

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:28

Zal geduldig zijn :)

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:57

singasong het was een darm ontsteking en een verstopping.
waarschijnlijk is het begonnen met de ontsteking, waarna ze vlas is gaan eten
(waarschijnlijk ook poging tot zelfmedicatie....) de verstopping heeft er echter 14 dagen
over gedaan om los te komen, ben heel blij dat het geen totale afsluiting was!!
dat is het moment dat ik heb besloten chef met pensioen te sturen en werd Zozo me aangeboden.
zo is zozo in mijn leven gekomen en ik ben vanaf het begin op de hoogte van zijn verhaal!
ik ben zo ongeveer de enige die de precieze reden van het shaken van zijn paard kent ;-)
(sorry als de lay out van deze post raar is, zit dit op mn tel te posten, geen computer in de buurt)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:01

Maris schreef:
Wisten jullie dat brandnetel anti histaminica bevat ......?!

ja en daarom heeft appie in het verleden ook een kuur met brandnetels gehad
:D
ik weet alleen niet meer of ik het nou tegen de zomereczeem gaf of tegen het schudden,maar ik geloof niet dat het geholpen heeft

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:15

FCSA schreef:
Ik heb vandaag dit geprobeerd: http://www.youtube.com/watch?v=DegSrwcSF3k en zowaar: het werkte! Hij proestte wel enorm en wilde het ding eraf hebben, maar hij schudde niet. Laatste paar minuten zonder laten lopen en toen begon hij weer (behandeling door Steffi was dus niet de gouden greep - ondanks dat ze veel voor hem heeft kunnen doen). Kwam er ook echter dat hij veel jeuk bij/aan/in zijn oren heeft > na een oormassage was hij stukken relaxter.. We blijven experimenteren :)

Hoe zou het voelen om een panty strak over je neus getrokken te hebben. Moet je zelf eens proberen. Vind het niet gek dat hij het ding er af wilde hebben.

Moet die behandeling van Steffi nu al helpen? Ik heb het even gemist maar heeft ze nog iets gedaan rondom die atlas/nekwervels?
Anders zou je mss contact met haar kunnen opnemen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:17

ankep schreef:
singasong het was een darm ontsteking en een verstopping.
waarschijnlijk is het begonnen met de ontsteking, waarna ze vlas is gaan eten
(waarschijnlijk ook poging tot zelfmedicatie....) de verstopping heeft er echter 14 dagen
over gedaan om los te komen, ben heel blij dat het geen totale afsluiting was!!
dat is het moment dat ik heb besloten chef met pensioen te sturen en werd Zozo me aangeboden.
zo is zozo in mijn leven gekomen en ik ben vanaf het begin op de hoogte van zijn verhaal!
ik ben zo ongeveer de enige die de precieze reden van het shaken van zijn paard kent ;-)
(sorry als de lay out van deze post raar is, zit dit op mn tel te posten, geen computer in de buurt)

Wat erg zeg, 14 dagen!! Weet je ook wat de darmontsteking veroorzaakt heeft?

Volgens mij heb ik de oorzaak gemist van het schudden van Zozo. Heb je die hier al gepost?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:17

Brandnetels zijn ook vooral bloedzuiverend. Toen Niek HB had, heb ik hem o.a. ook brandnetels bijgevoerd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:40

singasong schreef:
Hoe zou het voelen om een panty strak over je neus getrokken te hebben. Moet je zelf eens proberen. Vind het niet gek dat hij het ding er af wilde hebben.

Moet die behandeling van Steffi nu al helpen? Ik heb het even gemist maar heeft ze nog iets gedaan rondom die atlas/nekwervels? Anders zou je mss contact met haar kunnen opnemen.

Mensen doen het ook wel eens :) > http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/re ... ooft-vrouw Denk dat het gewoon wennen is (het paard in het filmpje vindt het ook prima). Nu ik dit weet, ga ik mijn gewone neusnetje ook nog eens proberen. Symptoombestrijding, maar het betekent wel dat mijn paard weer even normaal kan bewegen en zijn energie kwijt kan.

Heb met Steffi gemaild, die zegt dat er waarschijnlijk meer dingen aan de hand zijn dan alleen de scheve atlas die ze heeft rechtgezet.. Allergieen, bijvoorbeeld.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:44

singasong schreef:
Brandnetels zijn ook vooral bloedzuiverend. Toen Niek HB had, heb ik hem o.a. ook brandnetels bijgevoerd.

EN ze bevatten heel veel mineralen en dus ook anti histamines.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:42

kalk, ook. ik knip er weleens wat af voor ze. moet ze wel meer dan een dag laten liggen om de prik eruit te krijgen trouwens.

Zned zijn hoofd is weer dun, hij had wel iets HS vandaag maar heb niet kunnen masseren vandaag, dus weet niet of dat geholpen zou hebben. in de ontspanning gewoon aan het werk in stap ging prima, aandacht bij mij houden scheelt ook. hij was ook wat afwezig af en toe.

@ Singasong, weet ik, het is niet anders nu. maar nogmaals, het kan maar zó zijn dat ik alsnog bij S uitkom omdat er meer achter zit.

ik kom straks nog even op de rest terug, moet even bijlezen maar moet zo eerst weg...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:38

Pfff wat een vreselijke dag vandaag om te rijden, word er gek van. Begin wel het idee te krijgen dat er een waarheid in dat zenuwidee kan zitten, hoe zou ik dat kunnen testen? Neusriem afhalen oid?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:40

Waarom zou dat nut hebben? Die van mij staat zonder halster oid op de wei en schudt ook...

Hmm hoop dat het bij mij dan beter gaat, ik heb les straks. Maar als hij het doet kan ik wel mijn galop theorie weer uittesten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:07

je kunt natuurlijk altijd kijken of het weglaten van de neusriem door je paard gewaardeerd wordt. volgens mij zou dat, indien het de trigeminus betreft niet uitmaken. tenzij de neusriem de trigger op zich is natuurlijk.

@ somebitch, hoop voor je dat dat inderdaad uitmaakt. Faram heeft het ook een tijd gedaan, en die kwam er ook tijdens het rijden ineens doorheen. is al een tijd geleden en erg veel kennis en kunde van dressuur had ik toen sowieso niet dus ik zou bij God niet weten wat ik gedaan heb, maar ineens was het weg bij hem en ook nooit teruggekomen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:34

Hey, WolinLotte, ik kom er nu ineens achter dat ik jou van vroeger ken! Ik was het baasje van Staldo, toen bij de Ripse Ruiters :)

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:53

hey singasong, de oorzaak van de darmontsteking hebben we niet kunnen achterhalen helaas.
het zou kunnen dat de oorzaak is dat ze vlas had gegeten, maar is ook niet logisch ze staat al een jaar of 10 op vlas
waarom dan nu ineens eten.......

zozo is aan een tand geopereerd en dat is via de buitenkant gedaan. bij die operatie is zeer
waarschijnlijk de zenuw geraakt want daarna is het schudden begonnen. in eerste instantie
zeer heftig maar nu veel minder. ik probeer het te filmen maar dat lukt nog niet echt duidelijk -O-

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:00

Hmm paard schudde bij het instappen, toen moest ik afstappen omdat de draad niet dicht was wat ik niet had gezien en er ineens nog een paard in de bak stond. :+ toen afgestapt en weer opgestapt en daarna heeft hij niet meer geschud. :?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:17

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:42

Goedenavond, ik zou graag willen weten of mensen hier tips/ervaringen voor mij hebben.

Sinds een half jaar ben ik de verzorgster/ bijrijdster van een geweldig leuke Tinkermerrie. De eigenaresse rijdt recreatief met haar, meestal in een laag tempo. Omdat de merrie in kwestie wel wat extra beweging kon gebruiken ben ik haar gaan bijrijden, mijn tempo met haar ligt vaak wat hoger. Na een paar weken/enkele maanden rijden begon zij met "headshaken". Ze zou dat daarvoor al "wel eens" een beetje gedaan hebben. Langzaam aan nam dat steeds heftigere vormen aan. Toen het echt erg werd hebben we haar stil gezet (ook ivm eigen lichamelijke klachten).

Een paar weken terug is er een osteo bij geweest en die heeft haar eerste werfel/ atlas losgemaakt, die zat vast. Verder was er niks aan de merrie te ontdekken, haar rug was er -ondanks haar verleden als fokmerrie- er een uit een boekje. Sinds een week of 2 a 3 ben ik weer met de merrie aan het rijden. We rijden bitloos (lange teugel, ze is op twee pinken te rijden), uitsluitend buiten (bos), en met een barefootzadel. De eerste paar keer ging geweldig, ze liep als een zonnetje, niks aan de hand. Helaas was het "headshaken" de eergisteren in alle hevigheid terug. Vandaag heb ik haar gelongeerd waarbij ze helaas ook weer geschud heeft.

Voor het bezoek van de osteo schudde ze ook in rust als ze op de wei stond. Sinds het losmaken van de atlas heeft de eigenaresse (die zicht op haar weide heeft vanuit haar woonkamer) haar dat niet meer zien doen, ik ook niet in de uren dat ik op stal ben. (Tenzij ze vanmiddag na het longeren er ineens weer mee begonnen is)

Wat ik vooral wil weten is of hier iets aan te doen is, zoja wat. Of er hulpdingetjes zijn die de symptonen kunnen verminderen (zou het kunnen zijn dat het een soort "tik" is geworden?), of dat dit eigenlijk iets onherstelbaars is. Zou het zo kunnen zijn dat de atlas nu weer "verkeerd" geschoten is en dit dus een zwakke plek blijft? Na het bezoek van de osteo hebben we als oefening meegekregen haar naar links en rechts te laten buigen om het soepel te houden, dit doet ze nog steeds braaf. (maargoed, een Tinker doet vrij veel voor wat lekkers...)

Of moet ik de hele link tussen het "headshaken" en de vastzittende atlas vergeten en verder zoeken naar een andere oorzaak?

(Ze schudde ook toen het vroor, en dus nu al maandenlang, pollen, en ook lichtintensiteit, durf ik inmiddels eigenlijk wel uit te sluiten)