[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:13

sorry galopsprong, maar als jij paard tijdens de SR en met HB laat testen, vind ik het niet raar dat er zo een uitslag uitkomt, ik vind de symptomen ook helemaal niet met cushing te maken hebben eigenlijk en ik vind het ook heel normaal dat als dan 6 weken later de pijn van de hb weer grotendeels (hopelijk) gezakt is en je tegen het einde van de SR aanloopt je ook weer aan een hele logische 2e uitslag komt.
Sorry maar is paard wel getest op I.R. of dat niet?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:43

Geven jullie je paarden weerstandsverhogende supplementen? Zo ja, welke?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Nu de winter weer voor de deur staat, wil ik preventief Furi haar weerstand verhogen. Ze krijgt momenteel 1 kg (droog met 5,5 l water) equifyt zupa met 1 schep zemelen, voor deze winter hebben we beschikking over een koeienwei, waar de paarden beperkt overdag kunnen grazen. 's Nachts staan ze alleen op de paddock met inloopstallen. Ze heeft 24/7 beschikking over hooi, maar dat eet ze niet altijd (heeft weinig tanden, 20e komt de TA weer). Wat vitaminen betreft schiet ik nu tekort?
Ik weet nog niet of ze van de winter extra zupa of iets van seniorenmuesli erbij krijgt, even afwachten ivm de koeienwei (lang gras krijgt ze wel goed verwerkt). Nu wil ik dus al rustig gaan beginnen met supplementen om haar weerstand te verhogen, het moet iets 'puur' zijn, niet iets verwerkt in muesli of iets dergelijks en niet iets dat te veel energie geeft. Kan ik dan beter kijken voor vitamines (bepaalde of juist alround) of iets zoals L-Lysine? En dan het liefste iets dat enigszins betaalbaar is. help

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:44

Je zou van Naf Opkikker kunnen geven. Dit zijn mineraleren, vitamines en prebiotica in poedervorm.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:03

Nou bloed is afgenomen en nu volgens da 1 week wachten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:40

Mijne krijgt als supplement NAF kompleet plus. Een poeder. Hij krijgt het door een handje marstall vito. Het bevalt tot nu toe prima!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:08

Marcella schreef:

1 week? Jeetje dat vind ik best lang.
De mijne was er binnen 2 dagen.

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:12

ohjajoh6 schreef:
sorry galopsprong, maar als jij paard tijdens de SR en met HB laat testen, vind ik het niet raar dat er zo een uitslag uitkomt, ik vind de symptomen ook helemaal niet met cushing te maken hebben eigenlijk en ik vind het ook heel normaal dat als dan 6 weken later de pijn van de hb weer grotendeels (hopelijk) gezakt is en je tegen het einde van de SR aanloopt je ook weer aan een hele logische 2e uitslag komt.
Sorry maar is paard wel getest op I.R. of dat niet?

Het was niet bedoeld als aanval maar gewoon als een vraag. Van die HB had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Hij had lichte HB en is nu helemaal pijn vrij.
Ja tuurlijk ik heb hem laten testen, anders zou ik niet zeggen dag hij geen IR heeft.
Insuline en glucose is allemaal in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:18

Ik weet in ieder geval 1 ding zeker en dat is dat ik met de dag minder in de hele acth test ga geloven als ik dit soort dingen lees: zijn toch idioot grote verschillen in zo een korte periode, wat is er dan nog waarheid, vraag ik mij dan af?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:12

@ohjajoh6, cynthiar en Jelleee: bedankt voor jullie antwoord!

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:59

net te horen gekregen dat mijn paard cushing heeft, lees graag mee.
Weet wel wat het is,
Zijn er hier meer mensen die deze producten gebruiken?
Las het nl op deze site, en heb de producten bekeken, maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben.

Citaat:

Onze ervaring is dat het dagelijks bijvoeren van anti-oxidanten (NAF Cushinaze) en plantaardige olie (Omega Olie Gold) en het 2-3 keer per jaar geven van een weerstand verhogende kuur met Echinacea (NAF Immu Liquid) bij veel paarden erg goede resultaten geeft.

http://www.paardendrogist.nl/advies/7425/cushing/ (onderin)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:08

galopsprong schreef:
Ik heb hem laten testen omdat hij hoef bevangen was, hij zat goed in zijn vacht.
Hij had alleen van de zomer een paar keer last van mok, dat lijkt nu over te zijn. Hij had last van''zomer eczeem'' dat is nu helemaal weg. Ik had van het voorjaar een keer zijn exceem deken afgedaan.. halve manenkam weggeschuurd. Nu staat hij al een week of 6 zonder deken, geen jeuk meer niks. Komt of door de medicatie of doordat hij niet meer op het gras staat, geen idee? Ik dacht zelf dat hij insuline resistent was maar dat is het dus niet. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Hij had soms lichte jeuk maar de laatste 2/3 jaar was het veel erger geworden, alleen in zijn manenkam.

Geen ervaring met cushies die schuren, wel met een gewoon gezonde PRE...van het moment dat hij wat teveel gras kan vreten, gaat ie ook schuren aan z'n manen. Beperk ik een paar dagen het gras, dan is het ook weer gelijk over...Oorzaak ligt dus volgens mij aan ( te rijk ) gras :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:13

Lifeforhorse schreef:
Weet wel wat het is,
Las het nl op deze site, en heb de producten bekeken, maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben.

Citaat:

Onze ervaring is dat het dagelijks bijvoeren van anti-oxidanten (NAF Cushinaze) en plantaardige olie (Omega Olie Gold) en het 2-3 keer per jaar geven van een weerstand verhogende kuur met Echinacea (NAF Immu Liquid) bij veel paarden erg goede resultaten geeft.

Hey...en dus welkom hier :)
Heb de NAF Cushinaze geprobeerd, maar cushie wou het niet eten...echt niet :7 Heb 't dan maar aan de andere paarden gegeven, daar ging het wel in, maar ook niet van harte...terwijl het hier normaal echt geen moeilijke eters zijn :Y)
Weerstandsverhogende dingen krijgen ze hier niet, dus geen ervaring mee...
Ik geef wel lijnzaadbrokken naast beperkt hooi en wat gras...

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:16

Pandora2 schreef:
Lifeforhorse schreef:
Weet wel wat het is,

Citaat:

Hey...en dus welkom hier :)
Heb de NAF Cushinaze geprobeerd, maar cushie wou het niet eten...echt niet :7 Heb 't dan maar aan de andere paarden gegeven, daar ging het wel in, maar ook niet van harte...terwijl het hier normaal echt geen moeilijke eters zijn :Y)
Weerstandsverhogende dingen krijgen ze hier niet, dus geen ervaring mee...
Ik geef wel lijnzaadbrokken naast beperkt hooi en wat gras...

Heb je toevallig een vervangend middel gevonden voor cushinaze? of weet je meschien iets?
:o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:55

CushX van Hilton Herbs...een dik jaar gegeven met heel goed resultaat, maar haar vacht werd na verloop van tijd toch iets te mammoet-achtig, dus daarna maar aan de pillen :7
Dit is vloeibaar en vond ze wel heel lekker :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:02

Welkom Lifeforhorse!

Poeh.. Ook weer een illusie armer vandaag. Chico moet nu naar 2 tabletten per dag, omdat zijn waarden niet genoeg dalen #) Hij ziet er al beter uit dan eerst, maar nog niet geweldig en dat komt dus wel overeen met de test.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:07

Mosh schreef:
Welkom Lifeforhorse!

Poeh.. Ook weer een illusie armer vandaag. Chico moet nu naar 2 tabletten per dag, omdat zijn waarden niet genoeg dalen #) Hij ziet er al beter uit dan eerst, maar nog niet geweldig en dat komt dus wel overeen met de test.

jee...dat gaat wat kosten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:15

Syrianda schreef:
Marcella schreef:

1 week? Jeetje dat vind ik best lang.
De mijne was er binnen 2 dagen.

Kijk wel aan hoop aan de ene kant dat de uitslag sneller bekend is.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:28

geerke schreef:
Mosh schreef:
Welkom Lifeforhorse!

jee...dat gaat wat kosten?

Het loopt nu wel de spuigaten uit.. Testen is ook behoorlijk duur. En wat moet ik doen als 2 tabletten ook niet genoeg is? Nog meer? Waar ligt de grens?

Hij staat ook op speciaal voer (is ook aanzienlijk duurder) en daarnaast eet hij nog dagelijks 2 kilo aan speciale slobber of lucerne.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:47

Mosh vreselijk.....dat is zwaar balen.
Ik snap je dilemma. Vreselijk lastig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:20

Mijn pony krijgt een heel brijsel op het moment.
Hij krijgt een 3/4 kinderbeker slobber met 20 a 30 gr gebroken lijnzaad, 3 magnesium pillen, een handje Metazoa (in de winter een fatsoenlijk portje), een poedertje voor zijn luchtwegen (dit stopt dadelijk) en zijn prascend.
Het maakt niet uit wat ik er allemaal in gooi hij likt de bak helemaal uit.
Alleen laatst had ik de wintermix gegeven en dat zijn allemaal kruiden en rozenbottel, dat hoefde die niet zo graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:02

Sorry Mosh, maar licht mij even in als je wilt tenminste hoor;
Want hoelang staat Chico van jou dan al op medicatie als ik vragen mag en wanneer heb jij precies getest , data en acth waardes, als je zou willen?
Want wellicht zijn er wel andere oplossingen voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:08

Voel bij MiniMe gelukkig al de hele week geen pulsaties meer en is nu net zonder haar halve zakje buut naar buiten gegaan, net zo soepeltjes als met de buut in haar mik, dus so far so good...
Het was voor de hond trouwens maar goed dat ze haar graasmasker nog gewoon om heeft: die liep voor haar voeten en had anders echt een paar tanden in haar donder gehad, hahaha en terecht...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:03

Pandora2 schreef:
galopsprong schreef:
Ik heb hem laten testen omdat hij hoef bevangen was, hij zat goed in zijn vacht.
Hij had alleen van de zomer een paar keer last van mok, dat lijkt nu over te zijn. Hij had last van''zomer eczeem'' dat is nu helemaal weg. Ik had van het voorjaar een keer zijn exceem deken afgedaan.. halve manenkam weggeschuurd. Nu staat hij al een week of 6 zonder deken, geen jeuk meer niks. Komt of door de medicatie of doordat hij niet meer op het gras staat, geen idee? Ik dacht zelf dat hij insuline resistent was maar dat is het dus niet. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Hij had soms lichte jeuk maar de laatste 2/3 jaar was het veel erger geworden, alleen in zijn manenkam.

Geen ervaring met cushies die schuren, wel met een gewoon gezonde PRE...van het moment dat hij wat teveel gras kan vreten, gaat ie ook schuren aan z'n manen. Beperk ik een paar dagen het gras, dan is het ook weer gelijk over...Oorzaak ligt dus volgens mij aan ( te rijk ) gras :j

Ik heb wel eens begrepen dat een echte eczemer als ie cushing ontwikkeld, juist kan 'genezen' van het eczeem omdat er meer cortisol door het lichaam wordt aangemaakt.

Maar dat een schuurder nu stopt met schuren is niet vreemd, zeker niet in een regio waar het snachts al wat kouder wordt, dan zitten er gewoon minder muggen.

Fijn ohjajoh!

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:07

Ik meld mij hier ook maar. Nu is eindelijk bij mij de shock een beetje over.

Mijn pony is getest op de Ziekte van Lyme en op PPID. Helaas positief voor beide. Verklaard wel enorm veel dingen bij deze pony. Maar momenteel weet ik nog niet zo goed hoe wij gaan behandelen. Dierenarts komt langs om de pony te bekijken maar ik heb een zeer slecht onderbuik gevoel over deze praktijk.

Zijn er goede dierenartsen/praktijken die ervaring hebben met deze rotziektes? Ik zou het graag weten.

De bloedtest wees uit dat zij een ACTH waarde heeft van 68, voor de geïntereseerden (dus wat ik begreep valt het nog wel mee?). Pony is 15, heeft dus ook nog mogelijk lyme of in iedergeval in het verleden gehad. Ze zit duidelijk niet lekker in haar vel...
Hier een foto van de pony, ze heeft wel al een beetje een wintervacht: http://i1358.photobucket.com/albums/q77 ... 093cb6.jpg

Verder ben ik erg benieuwd hoe mensen het aanpakken met training en beweging? Zijn er specifieke dingen waar jullie op letten? Of hoe ziet de training van een PPID paard er uit?