Condesa schreef:Even een vraagje! Heb zelf eigenlijk vrij weinig ervaring met zomereczeem..
Ik heb een nu 2 jarige New Forest merrie. Vorig jaar eind van de zomer begon ze helaas met schuren (als jaarling dus).
Dit jaar maar een eczeemdeken (van Pagony) opgedaan. Maar volgens mij schuurt ze gewoon door de deken heen, kan helaas zien aan haar staart en begin van de manen dat ze daar nog steeds schuurt/heeft geschuurd![]()
Zou dit nou echt eczeem zijn, of kan het ook nare gewoonte of nog iets anders zijn? Ik dacht dat met een deken ze niet meer geprikt kon worden = geen jeuk meer.. Daarbij is 1 jaar toch wel heel erg jong om dan al zomereczeem te hebben? Las op de wiki dat dit meestal pas rond het 3e jaar begint.. Of krijgen paarden van bijv. schimmel ook jeuk?
En wat zijn hier de ervaringen met de Pagony eczeemdeken? Het is wel zo dat hij bij de hals een beetje afzakt, waardoor het beginstukje van de manen niet bedekt zijn, dus dat is wel logisch dat ze daar dan nog kan schuren. Maar haar staart is toch echt volledig bedekt en schuurt dus nog..
Anders zou ik misschien nog een andere deken kunnen proberen, maar als het een gewoonte is, dan heeft dat ook weinig zin..
Bedankt!
Fenna begon met twee jaar te schuren, dus zo jong kan inderdaad. Zij heeft ook een Pagony deken en die zakt ook iets terug bij de hals. Ze heeft een hap in haar manen zitten, dus ik kan precies zien hoe ver die altijd terug zakt.
Van schimmel kunnen ze inderdaad ook jeuk krijgen, misschien moet je de dierenarts eens vragen.