Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:09

Zo zullen de dressuurpaarden wel op gehokt staan en staan de springpaarden lekker op de wei, zucht

Die beesten zijn vast getest oid

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:11

PercyLeen schreef:
Zo zullen de dressuurpaarden wel op gehokt staan en staan de springpaarden lekker op de wei, zucht

Die beesten zijn vast getest oid

Op onze stal staat alles "opgehokt" , betreft een springstal die geen risico`s wenst te nemen. Paarden komen gewoon op de wei, worden dagelijks getraind maar nee geen wedstrijden.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 07:42

Beste pensiongasten,
9 maart zijn ongeveer 30 laboratoriumuitslagen bekend geworden van monsters welke onderzocht zijn op de aanwezigheid van Rhinopneumonie. Er zijn geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie geconstateerd.

Op basis van deze berichtgeving  en na overleg met de FNRS (brancheorganisatie) en sectorraad paarden hebben wij besloten de voorzorgsmaatregelen per 10 maart aan te passen.  

We mogen weer buiten rijden. Andere regels zijn nog van kracht.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:38

Buitenrijden kan dus geen kwaad meer?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:40

Christyj138 schreef:

dat kon het al niet

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:59

niet?? nou dat moet je tegen mijn staleigenaren zeggen die helemaal flipte toen ik 5 meter met Dexter van het erf af liep om te wandelen.. Ze vertelde dat de AID of AED zo je paard in beslag neemt als je van het erf af bent???

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:04

TolineS schreef:
niet?? nou dat moet je tegen mijn staleigenaren zeggen die helemaal flipte toen ik 5 meter met Dexter van het erf af liep om te wandelen.. Ze vertelde dat de AID of AED zo je paard in beslag neemt als je van het erf af bent???

Dat meen je niet!!!
Dat is wel heel erg hoor, en dat je dat geloofd vind ik ook wel erg.
Moet er stiekum wel een beetje om lachen, al is het voor jou niet leuk.

Maar buiten rijden kon dus gewoon, mits je de voorzorgsmaatregelingen maar volgt.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:04

Dat lijkt me ook een beeeeeeetje sterk. Er is namelijk geen verbod, alleen adviezen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:11

en één van die adviezen houdt in grofweg dat buitenrijden geen probleem is zolang je je paard onderweg maar niet in contact brengt met andere paarden.
wij hebben het buitenrijden gewoon laten doorgaan, en wat er gepland stond aan wedstrijden en dergelijke is vooralsnog afgelast.
gelukkig lijkt het weet op z'n beloop te zijn, mijn evenementje in Maart is verplaatst naar April, maar dan moet het tegen die tijd wel weg zijn natuurlijk he...

ik vind wel dat er overmatig gepanikeerd wordt zo hier en daar. natuurlijk moet je voorzichtig zijn maar écht...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:26

eldango schreef:
Beste pensiongasten,
9 maart zijn ongeveer 30 laboratoriumuitslagen bekend geworden van monsters welke onderzocht zijn op de aanwezigheid van Rhinopneumonie. Er zijn geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie geconstateerd.

Op basis van deze berichtgeving  en na overleg met de FNRS (brancheorganisatie) en sectorraad paarden hebben wij besloten de voorzorgsmaatregelen per 10 maart aan te passen.  

We mogen weer buiten rijden. Andere regels zijn nog van kracht.

Laboratoriumuitslagen van welke stal? Die van jullie? En was dat er al een die op de lijst stond met verdachte stallen? Welke plaats, regio? Halve berichtgevingen kunnen we niet zoveel mee ;)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:28

Dat is een bericht overgenomen van de sectorraad paarden, klopt wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:48

Pensionstallen slaan echt door hoor. Ik hoor echt zulke belachelijke verhalen.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:52

Het gaat om de uitslagen van verdachte paarden.

Weet dat een stal uit Erp ook bloedmonsters heeft laten testen en deze dus onder die uitslagen valt.
Andere regio's en plaatsen is mij niet bekend.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:56

Suzanne F. schreef:

Ja ik vind ook dat sommige stallen erg doorslaan, maar goed ik snap de pensionhouders ook dat ze absoluut dit virus buiten de deur willen houden.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:23

Onze stal eigenaresse is er heel nuchter onder, volgt alle adviezen wel op maar vindt ze volgens mij lichtelijk overdreven.
Ben wel blij met de maatregelen omdat ik niet zit te wachten op onnodige risico's. Wel wist ik dat buiten rijden geen kwaad
kan, en aangezien mijn fjord eigenlijk hoofdzakelijk in het bos wordt gereden ben ik dit gewoon blijven doen. Zowel stalhoudster
als DA gaan hier mee akkoord en niemand kijkt er raar van op. Ondanks dat een aantal besmette stallen niet al te ver bij ons
vandaan zijn, lijkt de rust wedergekeerd. Vandaag zal er wel weer een update-brief aan mijn staldeur hangen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:45

yvonnedv schreef:
Christyj138 schreef:

dat kon het al niet

Precies en daarom ben ik gisteren 2.5 uur het bos in geweest met m'n paard.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:57

haha nee ik geloofde het aid verhaal al niet hoor , maar wilde het toch even zeker weten. Bij ons op stal zijn ze maatregelen gaan nemen nadat ikzelf en ander stalgenootje afgelopen zondag erg boos zijn geworden omdat er wel een stalgenootje is die stage blijft lopen op een stal en zij blijft nu nog stad en land afzoeken naar een eigen paard. Savonds hadden ze opeens regels opgesteld en stond er een ontsmettingsbak voor je voeten , het ontsmetspul is tot op vandaag nog niet ververst hahaha!! Ik zal eens op het bord zetten dat buiten rijden gewoon weer mag mits je paard niet in aanmerking komt met andere paarden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:04

jesito schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja ik vind ook dat sommige stallen erg doorslaan, maar goed ik snap de pensionhouders ook dat ze absoluut dit virus buiten de deur willen houden.

Probleem met pensionhouders is gewoon dat hij te stellen heeft met andermans paarden. Als je alleen je eigen paarden hebt staan, is het je eigen verantwoording.

Ik hoop dat de hele rhino-paniek snel voor bij is. Wordt er nogal moe van....

@ TolineS: een buitenritje kan GEEN kwaad. Het is niet overdraagbaar door de lucht, alleen via (in)direct contact. En wat betreft dat AID verhaal: niet zo goed gelovig zijn ;) Er is niet eens een vervoersverbod en in beslag nemen komt al helemaal niet in dit straatje voor.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:18

Er slaan nu echt wel mensen door zeg,ook in mijn omgeving zijn er mensen die denken wanneer ze geld terug krijgen van iemand en diegene is in aanraking geweest met een besmet dier,dat je het dan al kunt overbrengen!!Moet toch niet gekker worden!

Ook is er een kaartje in omtrek met punaises en de rode geven de besmette stallen aan en de overige zijn blauw,lezen mensen dat de plaatsen met punaises besmet zijn,nee mensen met de RODE kleur niet de overige!!!

Goed lezen!!Onrust stokers heb je genoeg in Nederland en dan vooral onder degene die niet lezen wat er staat!!
Doe even allemaal normaal zeg!!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:18

tolines het blijft lach wekkend. dat zijn mensen met paarden kennis???? en als ze het voetenbadje niet verversen kunnen ze er net zo goed geen 1 neer zetten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:26

TolineS schreef:

Haha nou zeg maar tegen je staleigenaren dat overdrijven ook een vak is,in beslagname omdat je het erf af gaat!! :+

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:03

TolineS schreef:

_O- nee dat meen je niet? Nou das wel erg overdreven hoor

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:13

Ik snap het wel als pensionstallen voorzorgsmaatregelen nemen. Wellicht valt het Rhinovirus mee, maar je kunt als pensionstalhouder niet het risico nemen alle activiteiten door te laten gaan. Liever een beetje te voorzichtig dan net te laconiek en het virus wel op je stal. Als pensionstalhouder is het ook niet al te gemakkelijk mensen in te laten zien wat de gevolgen van een bezoekje op een andere stal kunnen zijn, want de meesten hebben zoiets van: maar ik let wel op! Of wat ik doe kan geen kwaad..
Ook een beetje banketstaaf als een pensionklant door niet luisteren naar de wensen van de pensionstalhouder het virus naar je stal toebrengt. Ik zal dan niet al te blij zijn met die klant als pensionstalhouder. Daarnaast is het maar voor korte tijd, dus een kleine moeite om je aan de regels te houden. Des te beter minder contact je hebt met andere paarden, des te sneller het virus over is.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:17

Zoals het nu lijkt zal de KNHS de adviezen rond 13 maart weer intrekken?
Geen nieuwe gevallen na 3 maart toch?

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:18

Je kunt dus niet rijden buiten je stalling als er Rhino heerst?