Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:52

Ah ja dat zou hij wel moeten eten.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:53

Peet_Paneel schreef:
Kan iemand mij vertellen welk maatschepje er bij de Gastri Comp hoort? Ik heb deze besteld maar er zat geen maatschepje bij. Er staat op de verpakking wel het aantal grams maar ik wil graag op het maatschepje vermelde ml weten.. Ik heb wel maatschepjes liggen dus daar zal de juiste wel bij zitten die ik kan gebruiken..

Wie kan mij helpen?

Ik heb een blauw maatschepje volgens mij erin zitten? Als je wilt kan ik hem wel naar je opsturen?

Sassieja

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:54

Ah Bianca wat een gedoe he. Heel herkenbaar hoor, meestal knapte die van mij met een paar dagen wel weer op.

Eet hij wel ruwvoer?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:59

Ik heb een heel stuk van het topic doorgelezen en zou graag wat vragen stellen. Is dat mogelijk?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:02

Hij eet wel ruwvoer maar aan zijn conditie te zien (wat aan de schrale kant - zeker in vergelijking met de andere paarden die er staan, die kun je rollen) eet hij niet genoeg. Dat heb ik wel een beetje los gelaten maar dat hij nu terwijl hij al op volle medicatie (omeprazole en sulcrafaat) staat niet wil eten vind ik wel apart. Maar we gaan het zien, hoop dat hij deze week bedenkt. Voor geinteresseerde heb ik een filmpje (link per PB).

Oja als mensen schepjes of bussen van supplementen zoeken? Ik heb ook nog genoeg liggen (bedenk ik me nu).

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:00

PSvanLot, stel maar hoor zitten hier genoeg ervaringsdeskundigen.

Biancaaaa, je mag het naar mij sturen hoor.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:22

Dankje Sorbetje. Allereerst sterkte voor alle paarden en eigenaren in dit topic. Ik lees een hoop gedoe zo. Vervelend voor beide.

Eerst een klein paspoortje
Merrie, 3 jaar oud, warmbloed, 169.
Stal met stro
Staat paar uur per dag buiten op zand met volop voordroog
Flinke wormbesmetting gehad, 2x ontwormd, laatste keer met Equest groen. Eind juni weer mestonderzoek.
Voer: Voordroog, 2x 0,75kg basisbrok 0,5 kg pianissimo
Werk: zadelmak, 3x pw klein half uur onder zadel, 1x pw longeren

De vragen die ik heb zijn de volgende. Zijn er eigenaren die een kuur Gastrogard/Ulcergold/Abler voeren op zichtbare verschijnselen hebben en niet op een diagnose gesteld dmv een scopie?

Ik heb een paard staan welke wat verschijnselen vertoond van een maagzweer. Veel likken aan lippen, natte mest (wisselend van constitentie), brok/muesli eet ze goed, voordroog wisselend.
Ze zit niet mooi in haar vet/spieren maar wel heel mooi in haar vacht.

Het is een driejarig paard welke wanneer er iets anders is dan anders snel stress opbouwt. Een beetje apart karakter want ze is eigenlijk nergens bang van. Vorige week voor het eerst een stuk met haar langs de kant gewandeld. Dan snurkt ze als een dolle maar kijkt niet naar auto's, fietsers of wat dan ook om haar heen.

Nu kreeg ik het advies om bij haar brokken een theelepel baking soda te doen, omdat dit maagzuurremmend werkt. Ook krijgt ze sinds deze week Abler. 4 zakjes per dag 4 weken lang en daarna nog 2 weken 2 zakjes.

Wat zou ik verder nog kunnen doen om haar te ondersteunen?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:41

Hoe staat ze op de paddock en hoeveel uur? Alleen? Staat ze graag met anderen of niet? Ik zou vooral bij een dergelijk paard gaan kijken naar routine en rituelen. Dus altijd op zelfde manier poetsen. Stukje wandelen linksom en rechtsom en dan opstappen dat soort dingen. Ik merk dat het goed werkt als ze weten waar ze aan toe zijn. Je zou kunnen kijken naar supplementen om haar te ondersteunen voor de maag, maar dan ook voor de darmen(goed kijken of er in product geen tarwegries zit daar reageren ze vaak heftig op en wordt veel gebruikt als bindmiddel). Wat voor brok krijgt ze?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:49

sorbetje schreef:
Hoe staat ze op de paddock en hoeveel uur? Alleen? Staat ze graag met anderen of niet? Ik zou vooral bij een dergelijk paard gaan kijken naar routine en rituelen. Dus altijd op zelfde manier poetsen. Stukje wandelen linksom en rechtsom en dan opstappen dat soort dingen. Ik merk dat het goed werkt als ze weten waar ze aan toe zijn. Je zou kunnen kijken naar supplementen om haar te ondersteunen voor de maag, maar dan ook voor de darmen(goed kijken of er in product geen tarwegries zit daar reageren ze vaak heftig op en wordt veel gebruikt als bindmiddel). Wat voor brok krijgt ze?

Ze staat er 4 tot 6 uur per dag gemiddeld op. Ze staan met 3en. Met eentje staat ze samen en met de andere zit er een draadje tussen. Op stal staat ze ook tussen deze 2 in. Het zijn dichte boxen met ongeveer een vierkante meter met tralies waar ze elkaar kunnen zien en aanraken. Ze hebben buitendeuren en kijken over allerlei land. Paarden van de buren, schapen, fruitbomen etc. Daar is ze aan huis niet van onder de indruk. Maar als ik de dam afga en het is nieuw, dan raakt ze gestresst.

De stress heeft ze niet met dingen die ze al kent. Borstelen, rijden, longeren levert geen problemen op. Ze is goed gewend aan huis en dat vindt ze prima. Ze is als het allemaal gewoon is echt heel relaxed en lief.

Ze krijgt van Havens basisbrok.

Ik wil haar sowieso een zandkur geven, maar weet niet of dat tegelijkertijd met de Ablerkuur kan.

Wat voor supp zou je aanraden?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 12:58

PSvanLot schreef:
Dankje Sorbetje. Allereerst sterkte voor alle paarden en eigenaren in dit topic. Ik lees een hoop gedoe zo. Vervelend voor beide.

Stal met stro
Flinke wormbesmetting gehad, 2x ontwormd, laatste keer met Equest groen. Eind juni weer mestonderzoek.

De vragen die ik heb zijn de volgende. Zijn er eigenaren die een kuur Gastrogard/Ulcergold/Abler voeren op zichtbare verschijnselen hebben en niet op een diagnose gesteld dmv een scopie?

Ik heb een paard staan welke wat verschijnselen vertoond van een maagzweer. Veel likken aan lippen, natte mest (wisselend van constitentie), brok/muesli eet ze goed, voordroog wisselend.

Het is een driejarig paard welke wanneer er iets anders is dan anders snel stress opbouwt. Een beetje apart karakter want ze is eigenlijk nergens bang van. Vorige week voor het eerst een stuk met haar langs de kant gewandeld. Dan snurkt ze als een dolle maar kijkt niet naar auto's, fietsers of wat dan ook om haar heen.

Nu kreeg ik het advies om bij haar brokken een theelepel baking soda te doen, omdat dit maagzuurremmend werkt. Ook krijgt ze sinds deze week Abler. 4 zakjes per dag 4 weken lang en daarna nog 2 weken 2 zakjes.

Eerste keer hebben we enkel op basis van vermoeden zonder scopen behandeld en met succes. Daarna is het zeker 2 maanden goed gegaan. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik scopen wel fijn vind omdat je dan precies/zeker weet wat er zit en waar in de maag.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:00

biancaaaa schreef:
PSvanLot schreef:

Stal met stro

Eerste keer hebben we enkel op basis van vermoeden zonder scopen behandeld en met succes. Daarna is het zeker 2 maanden goed gegaan. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik scopen wel fijn vind omdat je dan precies/zeker weet wat er zit en waar in de maag.

Thanks voor je bericht. Ik vind het scopen wat dubbel. Ze is al mager en dan ook nog eens een lange tijd vasten... Dan laat ik haar liever een keer achteraf scopen als ze echt topfit is of wanneer het terugkomt.
Echt vervelend dat het alleen op deze manier kan.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:05

Zou ze langer op de paddock kunnen? Daar knappen ze vaak echt wel van op. Thuis heeft ze nergens stress van? Ook niet gehad. Zijn er rituelen die je van thuis mee kan nemen naar buiten (bijvoorbeeld een grondwerk oefening of iets waar ze vastigheid van krijgt). Havens basisbrok zit best wel hoog in zetmeel en suiker, die zou ik naar beneden brengen als je toch natriumcarbonaat wil bijgeven misschien gastro+overwegen. Hoeveel voordroog krijgt ze? Is het droog of natter(daar reageren ze ook vaak op of bij wisselende kwaliteit). Zandkuur geef ik ook tegelijk met medicatie, nooit problemen gehad. Behalve als ze koliekerig zijn dan wacht ik.

Ik heb zelf veel baat bij de Gastrokind. Anderen hier bij Mastic horse, gastro comp of maag comp. Dat is helaas beetje zoeken per paard. Voor de darmen zou ik kijken naar pectine(eventueel speedibeet) en eventueel yea sacc. Het is en blijft beetje zoeken hoor!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:06

Trouwens merken jullie ook verschil met bodembedekking. Hier merk ik echt verschil. Op stro veel beter dan op vlas!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:12

Paard heeft altijd op stro gestaan staat nu 24/7 buiten in het zand maar af en toe loopt hij alsnog naar de stal (nu het zomer is hangt hier een draadje voor want ze gebruikten het alleen als paarden toilet) om een hap stro te eten. Hij heeft heel kort op zaagsel gestaan maar dat ging eigenlijk niet (heel erg afgevallen).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:14

sorbetje schreef:
Zou ze langer op de paddock kunnen? Daar knappen ze vaak echt wel van op. Thuis heeft ze nergens stress van? Ook niet gehad. Zijn er rituelen die je van thuis mee kan nemen naar buiten (bijvoorbeeld een grondwerk oefening of iets waar ze vastigheid van krijgt). Havens basisbrok zit best wel hoog in zetmeel en suiker, die zou ik naar beneden brengen als je toch natriumcarbonaat wil bijgeven misschien gastro+overwegen. Hoeveel voordroog krijgt ze? Is het droog of natter(daar reageren ze ook vaak op of bij wisselende kwaliteit). Zandkuur geef ik ook tegelijk met medicatie, nooit problemen gehad. Behalve als ze koliekerig zijn dan wacht ik.

Ik heb zelf veel baat bij de Gastrokind. Anderen hier bij Mastic horse, gastro comp of maag comp. Dat is helaas beetje zoeken per paard. Voor de darmen zou ik kijken naar pectine(eventueel speedibeet) en eventueel yea sacc. Het is en blijft beetje zoeken hoor!

Langer is niet altijd mogelijk, soms wel maar soms ook niet. Grondwerk etc doe ik niet, ik denk dat vooral met regelmaat herhalen bij haar goed werkt. In het begin heeft ze wel wat stress gehad, een dag of 2. In maart uit de opfok gehaald, zadelmak gemaakt, 29 april naar andere stal, 30 april weer terug en 1 mei heb ik haar gekocht en is ze met mij mee gegaan. Dat is natuurlijk zeker niet goed voor haar geweest.
Wat voor brok zit laag in zetmeel en suiker?
Ze krijgt zoveel voordroog als ze lust, van eigen land wat zeer droog is en altijd van dezelfde kwaliteit. Het is zeker zo droog als hooi.
Ze knabbelt ook lekker wat stro zo door de dag viel me van de week op.

Speedibeet eet ze niet, dat heb ik al geprobeerd.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:24

Heeft er iemand hier ervaring met een graasmasker bij een paard met maagzweren? Ik heb het nu voor het eerst terug aangedaan, een nieuwe, maar ze is echt moddervet en is blijkbaar toch ook IR, dus dan zit je daar mooi mee :') Ik weet niet of het veel negatief effect heeft op de zweren. Ze staat sowieso op de weide, want op hooi heeft ze de neiging te hoesten (ook bij natgemaakt hooi, en vanwege haar gewicht is voordroog uit den boze).

elin2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:39

Ik heb mijn paard 3x op verschillende manieren een abler kuur gegeven. Zonder dat ik een gescoopt had. Hij heeft meerdere kenmerken wat op maagzweren kan duiden.
Verder is mijn paard echt een binnenvetter en bouwt snel spanning op. Hij komt moeilijk aan en zuigt lucht.

Qua eten eet hij ook bijna niets. Ik heb hem nu op subli omnia, maar de verbetering merk ik nog niet. Verder al veel verschillende supplementen maar nergens echt baat bij.

Nu ga ik binnenkort hoveler pur mash proberen. Dit zou ideaal zijn om het maag klimaar weer terug te krijgen. Dus wie weet! Ik hou jullie op de hoogte. Lastig dat paarden niet gewoon kunnen praten......

PSvanLot schreef:
sorbetje schreef:

Langer is niet altijd mogelijk, soms wel maar soms ook niet. Grondwerk etc doe ik niet, ik denk dat vooral met regelmaat herhalen bij haar goed werkt. In het begin heeft ze wel wat stress gehad, een dag of 2. In maart uit de opfok gehaald, zadelmak gemaakt, 29 april naar andere stal, 30 april weer terug en 1 mei heb ik haar gekocht en is ze met mij mee gegaan. Dat is natuurlijk zeker niet goed voor haar geweest.
Wat voor brok zit laag in zetmeel en suiker?
Ze krijgt zoveel voordroog als ze lust, van eigen land wat zeer droog is en altijd van dezelfde kwaliteit. Het is zeker zo droog als hooi.
Ze knabbelt ook lekker wat stro zo door de dag viel me van de week op.

Speedibeet eet ze niet, dat heb ik al geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:49

Even een kleine update, wij zijn nu weer een weekje thuis van de kliniek. Godzijdank geen klachten meer gehad en geen gaskoliek. Hij gaapt nog wel (soms) maar dat deed hij daarvoor ook.

Hij krijgt nu (nog steeds) onbeperkt hooi, alleen nu een nat en droog hooinet zodat hij kan kiezen. Hij eet dan beter. Heeft 2 weken op de Gastrogard gestaan en 2 weken Halve spuiten nu nog.

Daarnaast dagelijks 2x slobber van Pharmahorse waar al Elektrolyten inzitten. Hij krijgt daarnaast Maagcompositium, Ekygard (nu nog 4 schepjes dalijk 2 na deze pot), Magnesium, Vitamine Excellent en Glucosamine bijgevoerd. Daar lijkt hij het goed op te doen!
Hij staat nu ook weer 3 uurtjes op het land (bouwen voorzichtig op).

Bedankt allemaal voor jullie steun!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 08:07

Fijn dat je paard zich weer wat beter voelt!
Wat krijgt hij een hoop supplementen, moet je dat vol blijven houden?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:54

Inmiddels ben ik het schepje in de Gastri comp tegen gekomen. Het is een 5 ml maatschepje.

Bedankt voor alle reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:11

PSvanLot schreef:
Fijn dat je paard zich weer wat beter voelt!
Wat krijgt hij een hoop supplementen, moet je dat vol blijven houden?

Ja dat vind mijn bankrekening helaas ook.

De glucosamine gaat er dalijk af, die hebben we er gratis bijgekregen. Ik denk dat Pharmahorse medelijden had met de mega bestellingen, haha.

De Gastrogard valt dalijk weg. Hij blijft dan alleen de maagcompositium, vitamine excellent + magnesium (kreeg hij al) en ekygard (halve dosering) bijgevoegd. Ik durf daar nog niet zo snel vanaf te stappen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 10:14

Wat krijt hij van Ekygard?

Gastrogard, wat een geld idd! Verschrikelijk.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:40

Jorienn schreef:
Even een kleine update, wij zijn nu weer een weekje thuis van de kliniek. Godzijdank geen klachten meer gehad en geen gaskoliek. Hij gaapt nog wel (soms) maar dat deed hij daarvoor ook.

Hij krijgt nu (nog steeds) onbeperkt hooi, alleen nu een nat en droog hooinet zodat hij kan kiezen. Hij eet dan beter. Heeft 2 weken op de Gastrogard gestaan en 2 weken Halve spuiten nu nog.

Daarnaast dagelijks 2x slobber van Pharmahorse waar al Elektrolyten inzitten. Hij krijgt daarnaast Maagcompositium, Ekygard (nu nog 4 schepjes dalijk 2 na deze pot), Magnesium, Vitamine Excellent en Glucosamine bijgevoerd. Daar lijkt hij het goed op te doen!
Hij staat nu ook weer 3 uurtjes op het land (bouwen voorzichtig op).

Bedankt allemaal voor jullie steun!

Wat fijn zeg dat het de goede kant op lijkt te gaan!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:36

Kirania schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met een graasmasker bij een paard met maagzweren? Ik heb het nu voor het eerst terug aangedaan, een nieuwe, maar ze is echt moddervet en is blijkbaar toch ook IR, dus dan zit je daar mooi mee :') Ik weet niet of het veel negatief effect heeft op de zweren. Ze staat sowieso op de weide, want op hooi heeft ze de neiging te hoesten (ook bij natgemaakt hooi, en vanwege haar gewicht is voordroog uit den boze).

Ik heb ook een moddervet paard met een zéér ernstig maagzweren verleden.

Die van mij is inmiddels 26, doet het qua maag inmiddels geweldig op het huidige beleid.
Na 24 jaar een heel extreme luchtzuiger nu zélfs 2 jaar 100% luchtzuigvrij.

In mijn geval accepteer ik zijn gewicht.
Ik ben me volledig bewust van de nadelen van zulk overgewicht.

Aan de andere kant heb ik éindelijk, éindelijk een paard dat zich mentaal écht heel goed voelt.
En zeker gezien zijn leeftijd vind ik dat zo belangrijk dat ik (met enige stress en pijn, dat wel) besloten heb om niets aan zijn obesitas te doen.

In dit geval, het zij zo.

Was hij een stuk jonger, of niet zo'n extreme maagpatient, dan zou ik er anders mee omgaan overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:52