[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:09

Heb mijn paard alweer een dikke week onder de RSIH staan, het is 's nachts nog wel koud maar ze is haar wintervacht ook nog niet helemaal kwijt dus ik denk wel dat ze dit overleeft. Ze heeft nog geen enkele schuurplek of kale plek in haar manen/staart, dus ben dat ook graag voor. Hoorde van de dierenarts dat als je gaat wachten tot ze gaan schuren dat het dan eigenlijk al te laat is, want dan blijft het nog wel een aantal weken door jeuken.. Heb niet het idee dat mn paard het erg vind om onder de deken te staan, dus ik hoop op mooie manen+staart deze zomer :d

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:21

ligt aan de ernst van de allergie :j

als appie begint met jeuk en ik doe hem zijn deken om,dan is het binnen een week weg.
andere eczemer op stal had wel al jeuk en heeft de deken dus om,maar na precies een week is haar jeuk ook over :)

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:13

Ik doe bij Wiss idd vlechtjes en dan met het tuutje smeren, dan worden de manen zelf niet zo vies. De hals wordt natuurlijk wel vies, dus ik wacht op de shamppooooo!!!!! :(
Dit jaar ga ik niet preventief de hele hals / maanaanzet smeren met Derfen maar alleen de plekjes waar hij schuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 18:32

Ben vandaag bij poon geraakt, hij had z'n deken van vorig seizoen opliggen (ik had het nieuwe wel hier maar zat wat vast dus hebben ze het oude opgelegd), toen ik aankwam zag ik al meteen dat z'n hoofdkap halverwege z'n nek hing :( En de bluikflap hing ook al helemaal samengedrukt .. heeft erg veel zin zo :+

Dus ik heb hem maar verlost van dat kwaad en z'n nieuwe deken opgelegd :Y)
Hij ziet er nu zo uit:
Afbeelding

En vindt het wel ok :Y)
Afbeelding

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:24

@[***] van welk merk is jou deken? Hebben ze die ook in het bruin/zwart?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:29

hahaha die 2e foto! :D

Indi staat nog steeds naakt... Gaat nog goed hier en hoop dat ze het nog een tijdje volhoud zonder deken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 19:32

:D

Het deken is een RSH Saela. Je zou het kunnen navragen maar ik denk dat het enkel deze kleur is.
Via www.eczeempaarden.nl kan je contact opnemen met de verdeler ;)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:07

:wave:

Meldt zich ook hier. Heb een mini shetlander ruin met zomereczeem.
Hij begon dit jaar al weer vroeg met ernstig schuren, dus vandaag heb ik hem helemaal laten scheren om de plekken goed te behandelen.
Hij heeft ook nog eens HB en komt daardoor moeilijk tot niet uit zn wintervacht en deze was erg dik, dus dat ging lekker broeien in dit heerlijke weer.
Hoop het zo te kunnen redden, en het zonder deken te doen :)

Welke deken zouden jullie aanraden? (mocht het toch nodig zijn?) Ik heb maat 125 nodig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:10

@Aam_Mic, waarom zou je een donkere deken willen?

@Karin_deB: Ik heb een boett deken, en die bevalt supergoed. Waar heeft je Shet jeuk? Ik heb de Rambo Sweet Itch Hoody ook gehad voor mijn paard, maar mijn paard heeft erg jeuk aan haar buik, en daar beschermde die deken niet optimaal. Maar als je paard geen jeuk aan de buik heeft is dat ook een super deken, en wat goedkoper dan de Boett. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:15

Only_Gold schreef:
Derfen als je dat gebruikt, zie je dat ook op een geheel zwart paard?

Nééh, zie je niks van!(gelukkig!)

Sabine V, wat een koppie, haha! :D

Mijn peerd heb ik de deken ook pas opgedaan toen ze jeuk kreeg, maar ik kan wel elke beweging in de gaten houden omdat ze achter het huis staat, dus ben ik er snel bij.
Ze heeft dan ook nauwelijk jeuk daarna als de deken opligt.
Anders zou ik er ook voor kiezen om het van te voren op te doen.

En Sodeletuut en Karin de B, je kunt ook een losse buikflap onder de RSI doen ;)
Of zo'n gazen buikflap.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:16

Met name heeft hij jeuk op de borst en bij zn manenkam. 2 jaar geleden toen hij nog niet van mij was heeft hij al zn manen eraf geschuurd.
Vorig jaar heeft hij het heel licht en pas later in de zomer gekregen, en was toen goed onder controle te houden met ZT shampoo.

Ik hoop het dit jaar ook onder controle te krijgen, maar goed een deken achter de hand is altijd fijn :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:20

MF, dat gaat toch schuiven?

Karin_deb: Dan denk ik dat een RSIH of een Boett goed zijn. Er zijn ook goedkopere dekens, alleen weet ik niet of die er in maatje shet zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:22

Sodeletuut schreef:

Karin_deb: Dan denk ik dat een RSIH of een Boett goed zijn. Er zijn ook goedkopere dekens, alleen weet ik niet of die er in maatje shet zijn.

Heb al even snel gekeken maar die gaan meestal vanaf grotere maten.
Maar goed liever in een keer een flinke smak geld neerleggen voor een goede deken, dan telkens de goedkopere vervangen want dan ben ik nog duur uit :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:49

karin_db:
heeft je pony geen insuline resistentie?
dat gaat wel samen met HB en jeuk.

en ik zeg het nogmaals tegen iedereen:
kijk je paard na op luis en mijt!
dat veroorzaakt veel jeuk momenteel en lijkt kwa klachten wel op zomereczeem..vooral mijt is echt vervelend,maar wel te behandelen :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-03-11 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:57

ellepel schreef:
dat veroorzaakt veel jeuk momenteel en lijkt kwa klachten wel op zomereczeem..vooral mijt is echt vervelend,maar wel te behandelen :j

Ik heb mijn paard nog nooit laten testen op iets, maar mijt is toch niet iets wat elke zomer terug komt ofzo? :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 23:59

jawel hoor, zeker als paarden verharen gaan dan gaat de weerstand vaak omlaag en kunnen mijten hun gang gaan.
wel belangrijk om daar toch goed naar te kijken

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:01

heb misschien goedkope pyjama's via een particulier, paardje was helaas overleden.
een ivanhoe en een pagony :)

sabine, hij is er wel erg blij mee hahahaha.

hier merk ik dat ze allemaal wat jeukerig worden van de vacht, maar de manen en staart zijn nog rustig gelukkig.
hoop dat ze tot half april nog lekker kan naaktlopen.

l4atjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 01:35

Staan er al meer op hun teentjes wat de eczeem betreft! Ik hou mijn IJslander ook goed in de gaten, overweeg al wel om Derfen te gaan gebruiken in manen in staart - beter voorkomen dan...-
En aangezien het de afgelopen week al belachelijk warm is geweest en ik al kuddes muggen eropuit heb zien trekken ("gewone" muggen) krijg ik ook al stilletjes de kriebels..!

Pandra draagt, als die ellende weer begint, ook alleen een halsdeken van Ivanhoe. Staart krijgt extra Derfen...verder heeft ze er gelukkig niet ontzettend veel last van (misschien komt het ook door de dikke laag stof op haar huid en in de vacht - en hoe ik ook borstel ze rolt het er elke keer weer bij de mafkees!).

Oh ja, mn schoonzus begon over Puur Culico - heb wel wat informatie gevonden erover, maar hoor toch ook graag van mensen die het gebruiken of gebruikt hebben...Is het wat, wie heeft er ervaring mee, etc?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 01:42

nog een keertje spammen:
Afbeelding
deze heb ik te koop
40 euro,inclusief verzendkosten..is een maatje 165,maar voor appie(1m38) net te groot

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:34

ellepel schreef:
Dat zijn gewoon beestjes die je moet zien zitten toch?

Ik snap er namelijk echt geen hout van, maar mijn paard is als enige eczeemgevoelige bij ons op stal aan het schuren :? De echte eczemer nog niet, maar Vies dus wel. Ik héb hem niet zien schuren (enkel zijn oortjes en voorpluk) maar zijn hals ziet er geschuurd uit. Hij vindt het ook lekker als je hem daar borsteld.
Gekke is dat hij onder de iniminie schilfers zit. In zijn staart, zijn manen en zelfs hier en daar gewoon in zijn vacht (lastig te zien omdat hij zo licht van kleur is). Ik snap er niets van, want we hebben niets veranderd aan het voer. Hij krijgt nu een maand of twee een halve kilo brok meer, hij krijgt net zoveel hooi als anders, hij staat niet op gras. Het enige verschil is dat alle merries hengstig zijn en hem wel heel erg leuk vinden, dat zijn vaste maatje hem opeens niet zo lief meer vindt (en ze dus niet meer samen in de paddock kunnen) en dat hij helemaal bloot buiten staat omdat het zo lekker warm is.

Wie oh wie weet wat het kan zijn? :) Ik vind het zonde om nu de deken op te moeten leggen en sowieso heb ik enkel de halsdeken thuis en ligt de RSIH bij de zadelmaker.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:42

ellepel schreef:
karin_db:
heeft je pony geen insuline resistentie?
dat gaat wel samen met HB en jeuk.

Hij is vorige week daarop getest, wacht nog op de uitslag :)

Joppie als kale knakker :D
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:11

Annetje schreef:
ellepel schreef:
Dat zijn gewoon beestjes die je moet zien zitten toch?

Luis zou je kunnen zien, maar zijn wel heel klein. Mijten kun je echt niet zien hoor!
Die zijn zo ieniemienie...

Wikipedia:
Citaat:
Wat betreft de grootte van een luis kunnen we zeggen dat dit varieert van 0,5-10mm.

Citaat:
Deze minder dan 0,5 mm grote Mijt graaft gangen in de huid.

Dus grote luizen zijn nog wel zichtbaar, maar 0,5 mm kan ik niet zien.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:32

Ik zocht vorige week naar middelen tegen SME die onderzocht waren. Ik stuitte op de site van NML Health (die van Puur Culico). Zij beginnen zeer snel al met een onderzoek. Aangezien ik ergens anders dit al geschreven heb, ff copy-paste:

Het is een bedrijf wat zelf middelen op de markt brengt en heeft gebracht (zoals Puur Allergie en Puur Mok). Allemaal op basis van natuurlijke middelen; vitamines, mineralen en kruiden. Klonk erg goed en heb me aangemeld!

Je begint eerst met een Detox kuurtje, daarna met de inwendige en/of uitwendige middelen. Er zijn 2 groepen in het onderzoek; 1 die beide middelen krijgt, en 1 die alleen het uitwendig middel krijgt. Het inwendige middel is in poedervorm, dus makkelijk toe te dienen! Het uitwendige middel is een lotion die de jeuk moet verlichten. Het mooie is dat het niet uitmaakt of je paard een deken op heeft of niet (by the way; die van mij is gisteren helemaal aan gort getrokken.. thanks weidegenootjes! ). Wel mag je daarnaast niet met andere middelen werken, anders kunnen ze het effect van hun producten natuurlijk niet goed testen. Volgens mij hebben ze nog plek, dus geef je op! O, ja; het kost niets om deel te nemen. Je krijgt middelen voor het hele seizoen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 16:39

Sodeletuut schreef:

Je hebt verschillende soorten, hier bijv. deze, die kun je gewoon 'los' omdoen.
Afbeelding

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 17:45

waar komt die onderste buikflap vandaan?? want ik heb een tinker die ik dit jaar voor het eerst inpak.
Maar ze heeft het eigenlijk alleen maar onder op haar buik, bij haar navel ongeveer en daar komt zo'n exceemdeken eigenlijk net niet.