emilieke schreef:Bij een pony die bij ons gestald staat werd er ook positief getest op Cushing. Volgens de eigenaren zou het beestje 35 jaar zijn, wij denken dat ze maar 25 ofzo zou zijn. Beestje heeft nooit iets gemankeert en was nog fris voor haar leeftijd. Op een avond had zij een soort van kortsluiting in de hersenen en had zij geen controle meer over haar lichaam, zij is toen ook over de kop op de grond gevallen. Ze bleef toen even liggen en stond daarna weer recht alsof er niks gebeurd was. De DA kwam en aan het beestje was niks meer te zien, maar ik had alles op video. Zij heeft al enkele jaren een heel krullende vacht en de DA wou haar bloed toch testen op Cushing. Dit was positief, ik weet niet welke test ze deed maar de waarden moesten rond 29 zijn ofzo en zij had 143. De eigenaren hebben besloten om geen medicatie te geven omdat dit toch enkel wat verzacht en niet echt geneest + de (nogal hoge) prijs van de medicatie speelde ook een rol in deze beslissing. Beestje heeft haar hele leven zwaar gewerkt als manegepony en had nog nooit een weide of gras gezien + ze stond altijd vastgebonden in een stand als ze niet moest rijden. Toen de manege werd afgebroken kwam ze bij ons te staan en mogt ze haar verdere leven slijten in de weide samen met vriendjes. Zij heeft de laatste 4-5 jaar een geweldig paardenleven gehad, als haar toestand verminderd of ze krijgt weer zo een aanval krijgt zij een spuitje (beslissing van de eigenaren). Ze hoeft niet te blijven leven tot ze echt veel pijn krijgt, of hoefbevangen wordt.
Is dit een wijze beslissing of zijn die pilletjes echt wondermiddels?
5,5 jaar geleden had ons cushing paard ook aanvallen, leken een beetje epileptische aanvallen waarbij hij meestal viel of half zat of rondjes ging draaien. Die zijn helemaal weggegaan toen hij op pergolide is gezet en hij heeft nog ruim 5 jaar een goed leven gehad.
Dit medicijn verzacht niet, dit medicijn zorgt ervoor dat de hormoonhuishouding die helemaal van slag is weer in balans wordt gebracht waardoor het paard er vaak weer jaren tegen aan kan, zeker als ze nog niet bevangen is geweest.
Een spuitje bij de volgende aanval is NIET op zijn plaats wat mij betreft, met medicijnen zullen deze aanvallen verdwijnen namelijk, maar zonder zal ze ongetwijfeld nogmaals een aanval krijgen als dat eenmaal begonnenis doordat de hormonen zo van slag zijn. En ik zou zeker WEL beginnen met medicijnen want je paard gaat meerdere van dit soort aanvallen krijgen als dat eenmaal begint en er verder niets aan wordt gedaan - dat weet ik uit ervaring ..
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-11-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt