Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:51

fargo schreef:
Als ze al een week krijgt, ga dan maar naar 0,5 mg denk ik dat is toch de helft en zou al veel moeten schelen. Kijk het paar dagen aan, vind je haar nog niet frisser en minder suf dan evt nog verder terug. En dan geleidelijk weer opbouwen evt.

Wat voor problemen had ze precies? Waren die heel ernstig? Je zou ook kunnen beslissen om zowiezo voorlopig naar 0,5mg te gaan ...

okee dankjewel!

heel veel en dik krullend haar slechte conditie slechte weerstand waardoor ze al 2 jaar last heeft van een herpes infectie in haar oog en dikke benen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:25

Zijn er hier mensen die eigenlijk preventief hebben getest (dus zonder geen enkel symptoom) en dus toch verhoogde ACTH waarden hadden?

Dit is nl het geval bij Shamrock. hij had geen symptomen maar ik wou hem preventief testen gezien de test momenteel gratis was en hij al 22 is. Daar kwam sterk verhoogde waarden uit. Maar dus nul symptomen. Zowel mijn dierenarts als ik verschoten van de uitslag. Ik vroeg mij af of er hier nog mensen dit hebben meegemaakt

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:29

Ja, nu de firma Prascend overal gratis testen aanbiedt zal dat zeker wel meer gebeuren.
Wat was trouwens de ACTH waarde van het paard dat jij en je DA ervan verschoten??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:18

bente12 schreef:
fargo schreef:
Als ze al een week krijgt, ga dan maar naar 0,5 mg denk ik dat is toch de helft en zou al veel moeten schelen. Kijk het paar dagen aan, vind je haar nog niet frisser en minder suf dan evt nog verder terug. En dan geleidelijk weer opbouwen evt.

Wat voor problemen had ze precies? Waren die heel ernstig? Je zou ook kunnen beslissen om zowiezo voorlopig naar 0,5mg te gaan ...

okee dankjewel!

heel veel en dik krullend haar slechte conditie slechte weerstand waardoor ze al 2 jaar last heeft van een herpes infectie in haar oog en dikke benen.

Ok, slechte weerstand dus en hele dikke vacht zo te lezen. Mijn insteek zou ook zijn om haar in ieder geval ook te ondersteunen in haar weerstand, door bijvoorbeeld MSM zwavel te gaan geven en/of echinacea druppels (van Bloem - gewoon via de mensendrogist).

Op basis van puur haar gewicht mag ze 550 x 0,002 mg = 1,1 mg hebben. Dit is een vuistregel/adviesregel, dat mag ze. Maar als ze verder nog niet zoveel ernstige problemen heeft zou ik denk ik eerst lekker starten met 0,5 mg en kijken hoe ver je daar mee komt, evt naar 0,75 als je niet genoeg ziet nog.
Het idee is dat je wel goede resultaten wilt uiteraard: dus een fitter paard, betere vacht, minder ontstekingen e.d maar liefst met zo weinig mogelijk medicijn, zodat je altijd omhoog kunt als dat later nodig is en dat je niet overdoseert als ze het nog niet nodig heeft.. Ivm bijwerkingen en minder medicijn is natuurlijk altijd wenselijk als dat gaat (maar ook natuurlijk kostenplaatje ;-) ).

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:26

Jannepauli schreef:
Ja, nu de firma Prascend overal gratis testen aanbiedt zal dat zeker wel meer gebeuren.
Wat was trouwens de ACTH waarde van het paard dat jij en je DA ervan verschoten??

Bijna 200 terwijl de meeste paarden die ze testen die rond die waarden zijn echt al actieve symptomen hadden

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 07:46

@fargo, bij de dosering is natuurlijk het gewicht van het paard/pony van belang, maar kijken ze dan ook naar de gemeten ACTH waarde?
Die 2 merries van ons ontlopen elkaar niet heel veel in gewicht maar de 1 moet volgens de DA 0,5 gaan krijgen (die had iets van 88) en de ander die wel iets zwaarder is maar denk nog geen 50 kilo moet 1mg. gaan krijgen (en haar ACTH waarde was iets van 216 zo uit mijn hoofd).
Was zaterdag gestart bij beide op 0,25 en wilde vandaag de dosis verhogen naar 0,5mg. bij beide merries.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 08:22

Bij een pony die bij ons gestald staat werd er ook positief getest op Cushing. Volgens de eigenaren zou het beestje 35 jaar zijn, wij denken dat ze maar 25 ofzo zou zijn. Beestje heeft nooit iets gemankeert en was nog fris voor haar leeftijd. Op een avond had zij een soort van kortsluiting in de hersenen en had zij geen controle meer over haar lichaam, zij is toen ook over de kop op de grond gevallen. Ze bleef toen even liggen en stond daarna weer recht alsof er niks gebeurd was. De DA kwam en aan het beestje was niks meer te zien, maar ik had alles op video. Zij heeft al enkele jaren een heel krullende vacht en de DA wou haar bloed toch testen op Cushing. Dit was positief, ik weet niet welke test ze deed maar de waarden moesten rond 29 zijn ofzo en zij had 143. De eigenaren hebben besloten om geen medicatie te geven omdat dit toch enkel wat verzacht en niet echt geneest + de (nogal hoge) prijs van de medicatie speelde ook een rol in deze beslissing. Beestje heeft haar hele leven zwaar gewerkt als manegepony en had nog nooit een weide of gras gezien + ze stond altijd vastgebonden in een stand als ze niet moest rijden. Toen de manege werd afgebroken kwam ze bij ons te staan en mogt ze haar verdere leven slijten in de weide samen met vriendjes. Zij heeft de laatste 4-5 jaar een geweldig paardenleven gehad, als haar toestand verminderd of ze krijgt weer zo een aanval krijgt zij een spuitje (beslissing van de eigenaren). Ze hoeft niet te blijven leven tot ze echt veel pijn krijgt, of hoefbevangen wordt.

Is dit een wijze beslissing of zijn die pilletjes echt wondermiddels?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:37

@ Emilieke: Nee, het is geen wondermiddel - de aandoening die de ziekte veroorzaakt wordt er niet mee genezen. Wat het wel doet is de verschijnselen 'bijsturen' en daardoor de levenskwalitit van het dier verbeteren.
Als het paardje op dit moment in goede doen is, zou ik nog niet gaan dokteren, ook niet met allerlei vrij verkrijgbare supplementen - bij zo'n oud beestje gooi je dan meer overhoop dan goed is. Wel kun je met goede voeding (laag in suiker/zetmeel) het dier in een zo goed mogelijke conditie houden.

@ Elibeest: ik haal maar weer eens de woorden van mijn leermeester aan: de enige juiste dosis, is de dosis die werkt.
Gewicht is niet alleen bepalend, de hoogte van de ACTH waarde moet zeker meespelen.
Mijn mening is dat als je met pergolide begint, je niet meteen op de hoge dosis begint, als was het alleen maar om de zgn 'pergolide sluier' te voorkomen. De pergolide sluier wordt zo genoemd om de verschijnselen die een paard kan krijgen bij aanvang van de medicatie (misselijk, lusteloos, angstig etc.) te beschrijven.
Begin met een kwart pilletje ( 0,25mg) en ga in stapjes van 3-4 dagen omhoog naar de gewenste dosis.
NB: als je pillen zelf breekt, goed je handen wassen nadien - je wilt het zelf niet binnenkrijgen!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:48

@Jannepauli, ik wil vandaag dus naar 0,5 gaan voor beide merries. Dan zit de oudste dus op de dosis die ze volgens de DA moet hebben. De ander op de helft. Die wil ik dan in principe volgende week dinsdag of woensdag naar 0,75 mg. doen. Denk je dat het dan wijs is eerst een poosje daar op te houden? Paar weken zeg maar? of toch verder opbouwen naar 1mg?
Of hebben jullie ook wel meer gegeven en dan toch later weer minder?

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:55

Dankje Jannepauli. Wij hebben in heel onze paardenloopbaan nog nooit een paard gehad/gekent met deze ziekte en al onze kennis nu is afkomstig van internet en DA. Beestje heeft vele kindjes leren rijden en verdiend een goed leven zonder dat ze moet afzien. Haar eten hebben we aangepast, ze loopt overdag op een weitje waar niet teveel gras staat en waar ze wat kan peuzelen. 's Morgens en 'savonds krijgt ze hooi en een klein bietje. Enkel de eigenaars snappen niet echt wat hoefbevangen is en overladen haar met snoepjes en andere zoete dingen als ze op bezoek komen, ondanks de waarschuwing die hen geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:08

emilieke schreef:
Bij een pony die bij ons gestald staat werd er ook positief getest op Cushing. Volgens de eigenaren zou het beestje 35 jaar zijn, wij denken dat ze maar 25 ofzo zou zijn. Beestje heeft nooit iets gemankeert en was nog fris voor haar leeftijd. Op een avond had zij een soort van kortsluiting in de hersenen en had zij geen controle meer over haar lichaam, zij is toen ook over de kop op de grond gevallen. Ze bleef toen even liggen en stond daarna weer recht alsof er niks gebeurd was. De DA kwam en aan het beestje was niks meer te zien, maar ik had alles op video. Zij heeft al enkele jaren een heel krullende vacht en de DA wou haar bloed toch testen op Cushing. Dit was positief, ik weet niet welke test ze deed maar de waarden moesten rond 29 zijn ofzo en zij had 143. De eigenaren hebben besloten om geen medicatie te geven omdat dit toch enkel wat verzacht en niet echt geneest + de (nogal hoge) prijs van de medicatie speelde ook een rol in deze beslissing. Beestje heeft haar hele leven zwaar gewerkt als manegepony en had nog nooit een weide of gras gezien + ze stond altijd vastgebonden in een stand als ze niet moest rijden. Toen de manege werd afgebroken kwam ze bij ons te staan en mogt ze haar verdere leven slijten in de weide samen met vriendjes. Zij heeft de laatste 4-5 jaar een geweldig paardenleven gehad, als haar toestand verminderd of ze krijgt weer zo een aanval krijgt zij een spuitje (beslissing van de eigenaren). Ze hoeft niet te blijven leven tot ze echt veel pijn krijgt, of hoefbevangen wordt.

Is dit een wijze beslissing of zijn die pilletjes echt wondermiddels?

5,5 jaar geleden had ons cushing paard ook aanvallen, leken een beetje epileptische aanvallen waarbij hij meestal viel of half zat of rondjes ging draaien. Die zijn helemaal weggegaan toen hij op pergolide is gezet en hij heeft nog ruim 5 jaar een goed leven gehad.
Dit medicijn verzacht niet, dit medicijn zorgt ervoor dat de hormoonhuishouding die helemaal van slag is weer in balans wordt gebracht waardoor het paard er vaak weer jaren tegen aan kan, zeker als ze nog niet bevangen is geweest.
Een spuitje bij de volgende aanval is NIET op zijn plaats wat mij betreft, met medicijnen zullen deze aanvallen verdwijnen namelijk, maar zonder zal ze ongetwijfeld nogmaals een aanval krijgen als dat eenmaal begonnenis doordat de hormonen zo van slag zijn. En ik zou zeker WEL beginnen met medicijnen want je paard gaat meerdere van dit soort aanvallen krijgen als dat eenmaal begint en er verder niets aan wordt gedaan - dat weet ik uit ervaring ..
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-11-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:09

Elibeest: ik zou er zelf voor kiezen om lager te beginnen: 0,25 mg en dan na een dag of 3, 4 te verhogen naar 0,5mg. Je kunt met name het paard wat een hogere dosis moet hebben best een tijdje laten staan op de halve dosering: ophogen is makkelijker dan afbouwen. Paarden goed observeren hoe ze het erop doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:10

elibeest schreef:
@Jannepauli, ik wil vandaag dus naar 0,5 gaan voor beide merries. Dan zit de oudste dus op de dosis die ze volgens de DA moet hebben. De ander op de helft. Die wil ik dan in principe volgende week dinsdag of woensdag naar 0,75 mg. doen. Denk je dat het dan wijs is eerst een poosje daar op te houden? Paar weken zeg maar? of toch verder opbouwen naar 1mg?
Of hebben jullie ook wel meer gegeven en dan toch later weer minder?

Voor zover ik weet heeft Jannepauli helemaal nog niet (langdurig) pergolide aan haar paard gegeven..
Wat is het gewicht van beide merries en waar hadden ze last van (naast de hoge ACTH waarde..)
Het zijn D-ponies toch? Hoe groot zijn die ook al weer :o
(Kleine)Ponies zijn over het algemeen genomen gevoeliger voor pergolide
@Jannepauli - ehmm ze is toch al aan het opbouwen, ze gaat van 0,25 naar 0,5... zegt ze net?
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-11-12 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:19

Waar slaat dat op Fargo? Of ik mijn paard wel of niet pergolide geef.. wat heeft dat ermee te maken? Ga jij aan je DA vragen of hij iedere pil die hij voorschrijft, ook aan z'n eigen beestje geeft?

Ik zie nergens staan dat ze al op 0,25 staat.. lees ik erover heen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:22

elibeest schreef:
@fargo, bij de dosering is natuurlijk het gewicht van het paard/pony van belang, maar kijken ze dan ook naar de gemeten ACTH waarde?
Die 2 merries van ons ontlopen elkaar niet heel veel in gewicht maar de 1 moet volgens de DA 0,5 gaan krijgen (die had iets van 88) en de ander die wel iets zwaarder is maar denk nog geen 50 kilo moet 1mg. gaan krijgen (en haar ACTH waarde was iets van 216 zo uit mijn hoofd).
Was zaterdag gestart bij beide op 0,25 en wilde vandaag de dosis verhogen naar 0,5mg. bij beide merries.

Hier staat het in de laatste regel.
Joh, bedoelde het niet banketstaaf maar ze vroeg of jij ook zelf eerst had opgebouwd en weer afgebouwd etc en aangezien jij laatst aangaf dat je maar kort had gebruikt - dat bedoelde ik te zeggen :o :D - no worries en no harm intended :o :j

Elibeest om te bepalen of je eerst een tijd op 0,75 kan blijven zitten is die extra info die ik hierboven vraag even handig... vandaar.. om een beeld te bepalen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:24

elibeest schreef:

Jannepauli je hebt er idd overheen gelezen zie bovenstaande.
En ze geeft aan te willen verhogen

Fargo zie net dat je al had gereageert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:25

Sorry... in beide gevallen verkeerd gelezen/geïnterpreteerd. :o

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:33

@ fargo de oudste 38, weegt ongeveer 300/350. zou volgens DA 0,5 mg p/d moeten. ACTH iets van 88.
Zij heeft in het verleden aantal x soort van toeval gehad, ineens ondersteboven gevallen. Dan weer opstaan alsof er niets gebeurt is. lange krullerige vacht. Huid irritaties. Nog nooit bevangen geweest. Matige bovenlijn. Slappe achterhand. regelmatig oog infecties (hiervan denken we eigenlijk dat ze door de huidirritaties gaat schuren en dan gewoon haar oog bezeert tijdens het schuren, ze heeft ook hele diepe kuilen boven haar ogen, dus die doe ik iedere dag even uit met een doekje en kriebel ik even in)
veel plassen (dus ook drinken), vermagering ondanks zeer grote eetlust, schuren.

de ander bijna 30, weegt ongeveer 350/400. zou volgens de DA 1 mg p/d moeten. ACTH iets van 216.
Sind enige tijd lang krullend haar. Lange geschiedenis van regelmatig hoefbevangen. diarree. slappe achterhand. Huid irritaties. Schuren. heeft wel een hangbuik, maar meer door alle veulens die ze voordat ze bij ons kwam gehad heeft, vruchtbaarheidproblemen. (niet dat we er nog mee gaan fokken hoor! maar wij hebben haar toen overgenomen omdat ze niet meer drachtig werdt, waarschijnlijk toen al mede door cushing ze was toen ook al 24 ofzo)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:55

De eerste zou ik zowiezo inderdaad op 0,5 zetten en niet zomaar meer, ook op basis van haar gewicht is de vuistregel ongeveer 0,6 a 0,7mg dat ze "mag" hebben, dus zit je met 0,5 heel netjes. Gewoon gaan aankijken, heeel misschien kan ze met minder toe, maar eerst zo maar eens 2 maanden gebruiken en zien hoe ze verandert.

De ander heeft natuurlijk hele hoge waardes, zou op basis van gewicht ook op bij wijze van spreken 0,7 uit komen - dus puur qua gewicht zou 0,75 prima zijn.. Maar ze heeft wel die hoefbevangenheidervaringen en nu dus erg hoge ACTH.. Lastig want je wilt ook niet te weinig geven. Misschien toch maar doorbouwen naar 1 maar rustig aan, weer ongeveer 5 daagjes per stap en heel goed kijken of ze niet te suf wordt als ze eenmaal op de 1mg is aangeland (dan zou het toch te hoog kunnen zijn namelijk dan mag dat niet te lang duren, ze moeten natuurlijk ook wennen maar als ze dan echt suffer is dan je haar kent en slomer dan zou het te hoog zijn voor haar)..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:58

oke, we gaan het zien, ben echt heel benieuwd. Die gekke ouwe beesten. zo oud en nog zo'n blij hoofd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:05

elibeest schreef:
oke, we gaan het zien, ben echt heel benieuwd. Die gekke ouwe beesten. zo oud en nog zo'n blij hoofd.

Fijn dat ze blije hoofden hebben, ponies kunnen natuurlijk echt best oud worden, ouder nog dan de meeste paarden.
Ben benieuwd of ze goed gaan veranderen!
Overigens ondersteun jij deze 2 dametjes hun weerstand ook al extra? Want die huid, oog- en schuurproblemen zijn heel erg door de weerstandproblemen die cushings veroorzaakt. Daar kun je dus bijvoorbeeld met echanicea druppels en MSM weer aan bijdragen.
Dat vele plassen en drinken en vermageren ondanks eetlus moet gaan verbeteren binnen paar weken - want dan komt suikerhuishouding beter op orde doordat hormoonhuishouding weer verbetert. Dan zal ze dus ook weer wat minder mager worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:14

Ik ga hälga nu toch ook testen. Vandaag komt de d.a en die doet meteen een hele check. Twijfel zo met haar... was veel leeg aan het mennen in stap omdat ze moet afvallen (ze was al veel te dik toen ik haar kreeg en ik krijg het er vooralsnog niet vanaf), maar ze wil gewoon niet meer, loopt niet zuiver en ik vind haar er niet erg florisant uitzien. Ik loop er nu al zo lang mee, dat ik er dan, ondanks alle torenhoge rekeningen, nog maar een keer een paar honderd tegenaan gooi (helaas... zo duur is het hier...Test van Billy: 250 euro) . Ik maak mijzelf anders gek en ik redeneer maar zo... als het cushing is en ze wordt daardoor ziek, dan wordt het nog veel duurder.
Ergens hoop ik op cushing, hoe idioot het ook klinkt. Maar dat betekent dat ze behandeld kan worden en zich nog wellicht wat jaartjes prima kan voelen. Als het dat niet is, zie ik het duister in... want dan zijn er andere ernstige gezondheidsproblemen. Hälga wordt komend jaar 18.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:18

Maar Liljebo.. kijk even naar je hotmail. De test die je bij Billy hebt laten uitvoeren is geen Cushingtest geweest.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:24

Jawel. Die is apart van de EMS test gedaan. Heb daar alle gegevens en tijdstippen van.
:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:33

Maar.. wat je me stuurde, staat er geen ACTH test op. Dat cijfer voor ACTH wat in de testresultaten staat, is niet bepalend.