[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:54

heb je ook enig idee hoe het komt dat hij die schimmels krijgt/ er gevoelig voor is? of is dat eigenlijk gewoon toeval?

PS ik voel me aangesproken door je vorige post, logischerwijs. het is echter niet zo dat ik S en haar methodes afwijs. gevoelsmatig zit er bij mij simpelweg meer in het neuro- verhaal, hoewel ik een schimmel oid niet direct uitsluit. ik moet ergens een keuze maken, en dat is al lastig genoeg as it is. ik ben absoluut niet uit op gratis advies op een slinkse manier oid, wil ook met alle liefde een telefonisch consult betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:56

Van morgen gereden, paard voor het eerst flink wat spastische rukken, leken wel tics...vind het verontrustend, paard is 19 en dan zomaar dit...blijf bij idee van schimmels uit hooi/voordroog dat neurologische problemen veroorzaakt...

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:59

heb jij mogelijkheid om je paard helemaal van het hooi af te halen, en op het land te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:03

Nee was maar waar heb te weinig gras....
Wat mij wel opviel was dat hij nog jeuk heeft aan 1 neusgat....stel dat er jeuk is bij de paarden, maar dan meer in midden van neus, dat het schudden een uiting is van een prikkeling, jeuk, dus dat alles gebaseerd is op jeuk/irritatatie neusslijmvlies.

Hoe zou het zijn als ze anti histaminica krijgen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:04

geen idee, heeft nog niemand dat geprobeerd?

kan ook zijn dat er maar één zenuwtak overprikkeld is, of is dat niet mogelijk? weet niet precies hoe dat allemaal werkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:07

Hoe werken tics?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:14

Anti histaminica wil ik wel proberen, maar hoe? Lijkt me niet dat je gewoon een antihooikoortstabletje bij de drogist koopt en aan je paard geeft toch? Mag je er wel 10 geven denk ik zo.

Merrieveulen, het hoesten is bij hem gekomen na het eten van beschimmeld hooi. Ik vond namelijk een halve plak beschimmeld en aan elkaar geplakt hooi in zijn stal toen, kan je nagaan hoe de rest geweest moet zijn. Zelfde week nog een DA geweest, voor de zekerheid AB gegeven en 3 weken rust. Nouja 1 + 1 = 2 toch?
Daarvoor schudde hij al wel trouwens, bij de koop al maar gezien ik hem in de zomer kocht dacht ik dat het van de vliegen was.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:27

hmm dus dat hooi zou ook nog toeval kunnen zijn, vwb het headshaken, niet het hoesten. als het hooi erg slecht is laten de meeste paarden het wel liggen, althans dat is wat enkele paarden hier deden toen er slecht voer tussen zat. wil niet zeggen dat dat voor alle dieren geldt. mijn eigen zijn overigens niet met dergelijk voer in contact geweest.

ik vind het dan zo raar dat men 'voor de zekerheid' AB geeft. mijn zusje studeert diergeneeskunde en ik hoor daar wel meer raars over. wordt hier en daar gezien als een soort zoethoudertje ofzo, beter iets doen dan niets, ook al is het eigenlijk niet noodzakelijk.

vwb de antihistaminen, die kan je evt. ook van je DA krijgen. Zned heeft dat vorig jaar gehad toen hij een spontane heftige reactie had, die zich uitte in bultjes die enorm jeukten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:36

Heb verse pollen besteld bij imker hier en honing, even kijken of daar ook wat mee te doen is

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:40

Ik gebruik nu trouwens ook wel fenegriek, maar heb het idee dat het werkt als hoestdrankje, dus net wanneer hij het binnenkrijgt. Het stinkt wel :=

Ben benieuwd of het helpt Russel

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:52

merrieveulen schreef:
heb je ook enig idee hoe het komt dat hij die schimmels krijgt/ er gevoelig voor is? of is dat eigenlijk gewoon toeval?

PS ik voel me aangesproken door je vorige post, logischerwijs. het is echter niet zo dat ik S en haar methodes afwijs. gevoelsmatig zit er bij mij simpelweg meer in het neuro- verhaal, hoewel ik een schimmel oid niet direct uitsluit. ik moet ergens een keuze maken, en dat is al lastig genoeg as it is. ik ben absoluut niet uit op gratis advies op een slinkse manier oid, wil ook met alle liefde een telefonisch consult betalen.

Moet je eerlijk zeggen dat ik het wel n.a.v. jou 'actie' heb neergezet. Maar het is me al eerder overkomen dus ik dacht, nu ga ik er iets over neerzetten.

En ik heb je al eerder gezegd en dat meen ik ook echt, je moet je gevoel volgen. En als dat jou nu zegt dat je het eerst op een andere manier moet gaan proberen moet je dat gewoon doen. Tis jouw paard!!

Dan nog over die 'schimmels'. Ik ben ook erg gevoelig voor schimmels. De ene mens meer dan de andere, zo wss ook bij paarden. Schijnt ook alles te maken te hebben met het 'geheugen' wat je lichaam heeft, waar het in het verleden besmet mee is geweest en dingen herkent. Is een hele ingewikkelde theorie. Weet ik niet alles van. Maar mocht je mijn therapeute nog eens spreken vraag het haar. Ze kan je er alles over vertellen ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:55

Pentax schreef:
Anti histaminica wil ik wel proberen, maar hoe? Lijkt me niet dat je gewoon een antihooikoortstabletje bij de drogist koopt en aan je paard geeft toch? Mag je er wel 10 geven denk ik zo.

Merrieveulen, het hoesten is bij hem gekomen na het eten van beschimmeld hooi. Ik vond namelijk een halve plak beschimmeld en aan elkaar geplakt hooi in zijn stal toen, kan je nagaan hoe de rest geweest moet zijn. Zelfde week nog een DA geweest, voor de zekerheid AB gegeven en 3 weken rust. Nouja 1 + 1 = 2 toch?
Daarvoor schudde hij al wel trouwens, bij de koop al maar gezien ik hem in de zomer kocht dacht ik dat het van de vliegen was.

En AB helpt dus niet tegen schimmels. Het is namelijk geen bacterie.

Komt jouw paard bij een handelaar vandaan of heb je hem particulier gekocht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 06:21

Pentax schreef:
Heeft iemand misschien een idee bij welke alternatief genezer ik kan zijn voor een antischimmel behandeling? Pas op, ik ben wel heel nuchter :o

De DA zei; 'ja maar hij kan alleen schimmel hebben als hij paard AB gehad heeft'. Ik kan de afgelopen 2 jaar al 3 keer noemen dat hij een flinke kuur gehad heeft, en ook de corticosteroiden even niet vergeten.
Waarop ze zegt; 'Ja maar dan moet Ventipulmin genoeg zijn'.
Ik vroeg nog of een insolinjectie wat deed, tja weet ik veel :o

Als het dus wel schimmel is, kan hij dus misschien wel genezen... dan is ventipulmin toch echt niet genoeg :o? Dat is een tijdelijk (en DUUR) lapmiddeltje.

Tranen doen een aantal paarden hier ook, en die hebben geen HS. Misschien door de droogte of de vliegjes die weer komen nu?

ventipulmin tegen schimmel?
weet niet welke opleiding die arts gedaan heeft,maar dat klopt niet.
ik ken ventipulmin,gebruiik het zelf ook voor astma, en bij elke keer dat ik dat gebruik KRIJG ik juist een schimmelinfectie in mijn keel omdat die ntroep daar plakken blijft -O-
ga zelf even googlen, er staat zo veel info op internet over schimmels en de bestrijding er van, je hebt helemaal geen arts nodig.
probiotica pakt ook schimmels aan :j
schimmels heeft elk dier,die horen in je darmen thuis,en er kunnen wel 400 verschillende soorten zijn.
maar soms gaat er wat fout, krijg je verkeerde schimmel en word je ziek.
mar ga zelf even info zoeken op google,staat genoeg :j

russel,heeft je paard geen allergische rhinitis?
dat veroorzaakt ook schudden.
ff zoeken op google!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:41

Ik denk dat door vermoedelijk schimmels in het hooi er een prikkeling/irritatie in de luchtwegen zijn gekomen en dat de da voor het gemak tegen hoesten zoals bij chronische bronchitis dit heeft gegeven.... Lekker makkelijk...maar hb je wel eens de da laten komen en hij ging weer weg zonder goedje?? Net zoals mensen bij ha verwachten een pilletje te krijgen...

Maar de da verdiend er nog iets extra's op, denk k dan maar weer.....als aard niet meer hoest is baasje tevreden, ongeacht of de oorzaak gevonden is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:49

Ellepel, het zou zo maar kunnen.....gun hem wel weeeeer een da, maar staan ze open voor zelfdiagnose....hoe zijn de bijwerkingen bij paarden...bij mensen slaperigheid en duf....maar ik ga eens nadenken over hoe ik bel....of het weinig kwaad kan, corticosteroiden zijn bagger....kunnen ze ook hoefbevangen van geraken en hij staat op extra voer omdat hij te mager is.......en immuunsysteem staat nu ook al onder druk....wat een zorg is paarden toch he? Ben ervdagelijks zo mee bezig alles controleren ,mest, gewicht, kuchje, schudje, regelmatigheid, kogels, einschussbeen in de gaten houden..zucht.......wat een leven...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:18

Wisten jullie dat brandnetel anti histaminica bevat ......?!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:29

russel schreef:
Wat mij wel opviel was dat hij nog jeuk heeft aan 1 neusgat....stel dat er jeuk is bij de paarden, maar dan meer in midden van neus, dat het schudden een uiting is van een prikkeling, jeuk, dus dat alles gebaseerd is op jeuk/irritatatie neusslijmvlies.

En kuil voeren dan?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:18

Zou het....?...Is wel bloedzuiverend, groeit hier welig, maar ze eten er niet van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:19

mebianca schreef:
russel schreef:

En kuil voeren dan?

Hij krijgt voordroog, maar illusie te denken dat daar geen schimmelsporen in zitten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:22

russel schreef:
Zou het....?...Is wel bloedzuiverend, groeit hier welig, maar ze eten er niet van....

_O- je zult het eerst moeten afknippen/maaien. Na een uur is vaak de 'prik' er al af en kunnen ze het eten maar je kunt het ook een dag laten drogen en bij het hooi geven.

Als je paard het niet nodig heeft, zal hij het niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:23

Vreemd dat ze wel distels eten die kan je hier niet zonder ijzeren handschoenen aanpakken....zal een een lekker brandnetelhapje voor ze gaan maken :P

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:26

Maris schreef:

grappig, Zozo (mijn shaker) eet het uit zichzelf... hij schraapt zeg maar met zijn hoef de wortels vrij en eet deze dan op :)
mijn andere paardje eet graag distels, weet je misschien ook wat daar dan inzit??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:33

russel schreef:
Vreemd dat ze wel distels eten die kan je hier niet zonder ijzeren handschoenen aanpakken....zal een een lekker brandnetelhapje voor ze gaan maken :P

Die veroorzaken geen 'brandt' op de huid/mond.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:34

ankep schreef:
Maris schreef:

grappig, Zozo (mijn shaker) eet het uit zichzelf... hij schraapt zeg maar met zijn hoef de wortels vrij en eet deze dan op :)
mijn andere paardje eet graag distels, weet je misschien ook wat daar dan inzit??

Ligt er aan welke distel. Kan bloedzuiverend werken, net zoals brandnetels dat doen.