[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

love_juliet

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:58

Hallo,

Ik heb even snel het topic doorgespit, maar ik stel mijn specifieke vraag toch maar even zo.
Mijn pony zie ik nu sinds ongv. 3 weken haar manen kapot schuren. Ook de bovenkant van haar staart begint kaal te worden. Ik heb haar nu 5 jaar, en heb haar in dit jaargetijde vaak 1x per dag met veerust ingesprayd wat altijd goed hielp. Schuren deed ze eigenlijk nooit. Toen veerust van de markt ging ben ik vorig jaar overgestapt op antidazen en muggen spray, wat heerlijk spul is (of nouja het helpt goed, stinkt verschrikkelijk :Y) ) Ik spray haar nu om de dag in met die spray, maar toch schuurt ze haar manen een beetje kapot. In het begin hingen de plukken er echt uit, en nu valt het redelijk mee, maar het hoort niet.

Hebben jullie enkele tips voor mij, zodat mijn pony van de jeuk afkomt? Ze staat het hele jaar door 24/7 buiten in een kudde op 2 grote paddocks en overdag op het weiland.

Bedankt alvast :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:03

zo ik heb de ej deken. lijkt me ook stevige deken hopelijk gaat hij langer mee als de RSIH

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:38

Jeee *\o/* Derfen is besteld, ik ben benieuwd! het was afgelopen weekend nogal dramatisch :(:) hij heeft toch allemaal jeuk en korstjes, ondanks dat ik zijn deken heb opgelaten

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:32

Mi_Amore schreef:
Even een update van mijn kant, Zyta had een stuk manen afgeschuurd waarvan ik vermoedde dat het van de deken kwam.

Ik heb nu dus de RSIH breder gemaakt aan de borst dmv extra musketonhaken.
Verder smeer ik elke dag die plaats van haar hals in met Cojosol-crème.
En rara, er groeit terug haar op *\o/* *\o/*

Het was echt helemaal kaal en nu zie je toch al een mooi toefje wit haar van zo'n anderhalve centimeter :D

Ik hoop dat ik het nu gevonden heb zodat ze komende jaren gelijke manen kan laten groeien.

was de deken te krap bij de hals of bij de borst?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 08:55

Ik durf het bijna niet te zeggen maar mijn jongste paard doet het tot nu toe echt heel goed. Nog steeds geen geschuur (*klopt af) en zijn manen groeien nog steeds mooi bij! Gister weer lekker met hem gereden, na het rijden lekker gedoucht en ingespoten met vliegenspray. Vrijdag ga ik hem weer smeren met Derfen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:35

@rooswita: bij de borst, de groene naad die over de hals loopt schuurde over de hals.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:22

hmm dat heb ik bij mijn deken ook een beetje. vorig jaar had hij het heel erg, maar wat die van mij al wel weer krijgt is van die kleine irritaties op zijn borst van de deken. die van mij is ook heel breed

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:12

Waar bestel je derfen?

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:30

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:42

ik heb een recept op web gevonden en dat ben ik nou aan proberen en ben er al 1,5 mnd mee bezig en gaat erg goed.

Situatie:
Paardjes staan 24/7 buiten krijgen gras en wat meusli bijgevoerd 3 keer per week
Verder alle schuur plekken, in ons geval fruitbomen af geschermd door middel van een stroom draadje.

Hier vind je de info ik ben er erg tevreden mee, Houd de muggen ook op afstand. Kwa aanschaf ben je ongeveer ruim gerekend 40 euro kwijt en met de olien kun je 2 keer een pot maken.

http://www.freewebs.com/gydjulind/eczeemzalf.htm

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:57

Na lang wikken en wegen heb ik bij www.eczeempaarden.nl de RSH deken besteld.
Wilde jullie nog even laten weten dat deze deken een echte aanrader is!
Super pasvorm, fijne stof, en licht van kleur zodat de deken niet warm is.
De buikflap is mooi lang zodat ook echt de hele buik bedekt is.

Mijn paard is er ook blij mee, hoewel ze nog een beetje moet wennen aan het over het hoofd trekken van de deken. Hiervoor had ik de Fly Free met klittenband aan de voorzijde.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:01

Hafflylover. Is het dan de zalf welke helpt of heeft je paard nu wel jeuk, maar kan het nergens schuren. Dus geen verdere schade meer? Gebruik je alleen de zalf of ook nog een deken?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:53

toch ff vraagje ..bij onze fjord maakt niet uit wat voor deken erop ligt hij krijgt altijd voorelkaar om 1 binnenkant flap onder te poepen zijn staart gaat omhoog en je ziet de drollen binnenkant deken raken dus elke x vieze binnenkant ..hebben jullie dat nu ook of ligt aan onze fjord???

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:29

Hallo,
Ik meld me hier ook aan.
Mijn fjord Fenna heeft ook ZE in lichte mate en tot nu toe heeft ze gelukkig weinig jeuk.
Haar hoofd is wel echt een probleem. Rond haar ogen en neus is het helemaal kapot, ondanks haar vliegenkap. Twee keer per dag smeer ik het in met honingzalf. Heeft iemand nog een tip wat ik nog meer kan doen?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:45

misschien toch derfen proberen

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:45

zuma1 schreef:
toch ff vraagje ..bij onze fjord maakt niet uit wat voor deken erop ligt hij krijgt altijd voorelkaar om 1 binnenkant flap onder te poepen zijn staart gaat omhoog en je ziet de drollen binnenkant deken raken dus elke x vieze binnenkant ..hebben jullie dat nu ook of ligt aan onze fjord???

wie o wie

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:48

ik heb zowel rambo als de deken van ej en bij beide dekens geen last van haal wel de staart door het lusje wat aan de deken zit.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:09

norton84 schreef:
ik heb zowel rambo als de deken van ej en bij beide dekens geen last van haal wel de staart door het lusje wat aan de deken zit.

Dat lusje was er bij de mijne meteen al af, maar dan nog heb ik geen last van mest aan de binnenkant.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:12

Biies schreef:
Als iemand nog intresse heeft in 2 RSIH ! Beide maat 183

in 1 zitten gaatjes bij hals en staart flap ( deze mag weg voor 35 euro !!! )
in 1 zitten alleen gaatjes bij de hals, en deze zijn heel klein heb je bijna geen last van ( deze mag weg voor 45 euro !! )

Als je een foto wil moet je even een pb sturen met je email

Wat ontzéttend jammer dat mijn paard 195/205 heeft -O-

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:42

Ik heb ook de deken van ej opgedaan.
Ik weet niet zeker of hij maanexceem heeft.Gisteren was er wel een stuk van zijn manen maar ik heb een schuurpaal in de wei en die gebruikt hij niet.Denk dat het door het rollen komt want er lag een pluk manen op een plek waar hij gerolt had.Deed de deken op en op de borst rukt hij gelijk het kaartje eraf ik dacht ohje dat is maar 1 dag dan is hij kapot maar hij trok alleen het kaartje eraf :o Dus terug brengen kan niet meer. _/-\o_
Moet ik hem nu gewassen onder de deken doen of kan het gewoon zo.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:06

TinePine schreef:
Hafflylover. Is het dan de zalf welke helpt of heeft je paard nu wel jeuk, maar kan het nergens schuren. Dus geen verdere schade meer? Gebruik je alleen de zalf of ook nog een deken?

Mijn paard heeft geen deken. Ze schuurt zich tegen de grond want ze heeft vooral last van haar staart dus ze gaan op de grond zitten of tegen het stal gebouw schuren.

Dus het is echt de zalf die help.

ik heb hem eerst op 1 van de haflingers geprobeerde en nou doen we het ook bij de andere haflingers

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:51

Rhys schreef:
Na lang wikken en wegen heb ik bij http://www.eczeempaarden.nl de RSH deken besteld.
Wilde jullie nog even laten weten dat deze deken een echte aanrader is!
Super pasvorm, fijne stof, en licht van kleur zodat de deken niet warm is.
De buikflap is mooi lang zodat ook echt de hele buik bedekt is.

Mijn paard is er ook blij mee, hoewel ze nog een beetje moet wennen aan het over het hoofd trekken van de deken. Hiervoor had ik de Fly Free met klittenband aan de voorzijde.

heb je om een specifieke reden van dit merk besteld, omdat je heir zoveel versies van hebt

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:06

@Rooswita, ja mijn redenen om voor dit merk te kiezen staan in de post die je zelf quote! ;-)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:08

Even een vraagje! Heb zelf eigenlijk vrij weinig ervaring met zomereczeem..
Ik heb een nu 2 jarige New Forest merrie. Vorig jaar eind van de zomer begon ze helaas met schuren (als jaarling dus) ;( .
Dit jaar maar een eczeemdeken (van Pagony) opgedaan. Maar volgens mij schuurt ze gewoon door de deken heen, kan helaas zien aan haar staart en begin van de manen dat ze daar nog steeds schuurt/heeft geschuurd -:(-
Zou dit nou echt eczeem zijn, of kan het ook nare gewoonte of nog iets anders zijn? Ik dacht dat met een deken ze niet meer geprikt kon worden = geen jeuk meer.. Daarbij is 1 jaar toch wel heel erg jong om dan al zomereczeem te hebben? Las op de wiki dat dit meestal pas rond het 3e jaar begint.. Of krijgen paarden van bijv. schimmel ook jeuk?
En wat zijn hier de ervaringen met de Pagony eczeemdeken? Het is wel zo dat hij bij de hals een beetje afzakt, waardoor het beginstukje van de manen niet bedekt zijn, dus dat is wel logisch dat ze daar dan nog kan schuren. Maar haar staart is toch echt volledig bedekt en schuurt dus nog..
Anders zou ik misschien nog een andere deken kunnen proberen, maar als het een gewoonte is, dan heeft dat ook weinig zin..

Bedankt!

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:01

Rhys schreef:
@Rooswita, ja mijn redenen om voor dit merk te kiezen staan in de post die je zelf quote! ;-)

jewel maar ik bedoel waarom deze en niet de goedkope versie hiervan zoals die van ej, divoza en qhp enzo? omdat dat qua uiterlijk dezelfde deken is