Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:31

cynthiar schreef:
Ik hoorde dat er vandaag weer een geval bevestigd is (zal geen naam noemen) en dat daardoor de voorzorgsmaatregelen weer 2 weken langer aangehouden moeten worden.

cynthiar schreef:
Het is bevestigd door de KNHS.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:37

Brainless schreef:
cynthiar schreef:
Ik hoorde dat er vandaag weer een geval bevestigd is (zal geen naam noemen) en dat daardoor de voorzorgsmaatregelen weer 2 weken langer aangehouden moeten worden.

cynthiar schreef:
Het is bevestigd door de KNHS.

Feiten?

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:41

Bericht van endurance forum vandaag!!
Al enkele dagen geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie

ERMELO – Vandaag zijn ongeveer 30 laboratoriumuitslagen bekend geworden van monsters welke onderzocht zijn op de aanwezigheid van Rhinopneumonie. Er zijn geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie geconstateerd.

Tot op heden is op drie bedrijven de neurologische vorm van Rhinopneumonie bevestigd, te weten in Heumen, Berg en Dal en in Woubrugge. De behandelend dierenarts van de bedrijven in Heumen en Berg en Dal heeft verklaard dat de paarden op die bedrijven met klinische verschijnselen, weliswaar langzaam, herstellende zijn.

Wel is in Duitsland, vijftien kilometer over de grens met Nederland bij Aken, een ouder paard met verminderde weerstand ziek geworden en vervolgens geëuthanaseerd. Door middel van laboratoriumtesten is vastgesteld dat er sprake was vanRhinopneumonie. Het betreffende paard is recentelijk niet in Nederland geweest. "De overige honderd paarden op hetzelfde bedrijf vertonen geen ziekteverschijnselen”, aldus de behandelend dierenarts uit Duitsland.

Rhinopneumonie is endemisch aanwezig in Europa en steekt jaarlijks wel ergens in Nederland de kop op. De omvang blijft meestal beperkt en normaal gesproken is het virus na een paar weken weer onder controle. Rhinopneumonie infecties (Equine HerpesVirus - EHV) kunnen bij het paard griepachtige verschijnselen, abortus of neurologische verschijnselen (ataxie of verlamming) veroorzaken. Paarden herstellen meestal volledig van de luchtweginfectie. De neurologische vorm geeft soms wel ernstige problemen. Besmetting vindt plaats via de luchtwegen. Voorkomen van contact is de belangrijkste preventieve maatregel.

In de Sectoragenda infectieuze ziekten paard stelt de Sectorraad Paarden (SRP) dat Rhinopneumonie, hoe vervelend ook, wordt gezien als normaal bedrijfs- en/of ondernemersrisico. Het beleid is vooral gericht op voorlichting en het voorkomen van onnodig risico contact tussen paarden en in sommige gevallen verplicht vaccineren. Bezoeken aan de hoefsmid en de dierenarts en dergelijke kunnen doorgang vinden mits hygiëne in acht genomen wordt. Bij twijfel raadpleeg eerst uw dierenarts.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:43

Dat bericht staat ook al op de vorige pagina. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:43

ok verkeerd gelezen dan die update, had het vandaag gehoord dat het vandaag bekent was geworden en weer een verlenging zou komen voor 14 dagen, dus had ik gegoogles en dus verkeerd gelezen.
Nou gelukkig dat het niet waar is of oud nieuws :o

Tooske

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:56

Geen plaatsnamen!! Kunnen mensen wel lezen hier?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:32

Ik kreeg ook mail dat men liever niet had dat er bezoek bij de paardjes kwam (paardje staat van zn oude dag te genieten op n heel leuk stekkie!!) Maar volgens mij kan een mens A: niet rhino hebben en dus zeker niet overdragen. B.lijkt mij dat er niets aan de hand is als je verder niet met andere paarden in aanraking bent geweest.

Toch snap ik het wel zij hebben de zorg over een heleboel oudere of lichamelijk niet meer te rijden dieren.Dus willen ze geen risico's lopen ik denk dat mensen die hun paard daar hebben staan dat best respecteren dan wel er begrip voor hebben.

Maar ik vindt wel dat er in sommige media overdreven wordt gereageert en dat door veeartsen makkelijk word uitgebuit door allerlei dingen aan te smeren bij mensen die denken dat alles te voorkomen is met een of ander middeltje...

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:47

cynthiar schreef:

Meen je dit?? geen oud nieuws?? jemig wij popelen om hier weer wat te gaan doen met de paardjes

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:57

Blijkt toch oud nieuws te zijn (gelukkig).

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:58

ok dan vergeten we het weer. gelukkig maar

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:21

Als je zieke paarden, of besmette paarden van contact haalt van paarden.
De paarden naar buiten doet die geen rhino hebben en zrogt dat er geen paarden vervoerd worden is er niets aan de hand.

Een vochtige besmetting op mens leeft de virus maar 20 minuten vertelde de DA mij. Dus met snot op mijn jasje.
Haren van het paard netzo. Dit omdat de ziekte zo snel mogelijk naar binnen moet dringen.

Wanneer men met paarden veel op concoursen gaat, en veel op een gesloten stal staat met veel paarden is de besmettingskans heel erg groot.

Mijn DA vertelde ook dat er niet veel besmettings gevallen waren vergeleken met vorig jaar. Sterf gevallen maar 2 meer dan vorig jaar. Dit alleen omdat eigenaren er zelf voor kiezen om het paard te laten inslapen. Terwijl bij sommige gevallen zelfs het paard nog kan aansterken.

Volgens mn DA is het gewoon een opgehitste iets, omdat het er eigenlijk altijd is. En vooral voorkomt tussen oktober en mei. GEwoon een media hype dus.
Zoals MontenClausië een paar jaar geleden.

Rendac haalt de paarden gewoon op die ingeslapen zijn met besmetting van het virus. En de wagens worden na ieder afhaal opdracht gedesinfecteert (Heb zelf ff gebeld)

WIl je het voorkomen?
Zorg er dan voor dat je paard niet in de buurt staat van besmette paarden. Zet je paarden vooral buiten. Omdat binnen besmettings kans groter is.

Was je hande met desinfectie middel, en doe schone gewassen kleding aan. Als je met besmette paarden bezig bent geweest.

Wil je echt zekerheid?

Bel gewoon je DA op

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:28

MontenClausië ???

mond en klauw zeer bedoel je denk ik?

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:33

Ik hoorde vandaag op de radio, dat het Rhinovirus bijna over is! Dus hopen!
Edit: Oh ik lees dat het hierboven ookal zoiets is gezegt haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:50

Ik heb net vijf minuten liggen lachen over MontenClausië.
@maralyn die blunder vergeet je nooit van je leven meer :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:53

Hahahaha wat creatief MontenClausië! Geweldig!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:54

probabeest schreef:
MontenClausië ???

mond en klauw zeer bedoel je denk ik?

Nou, mondzeer heb ik zeker nu, van het lachen! :')
Sjieke variant van MKZ...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:58

MariekeB schreef:
Ik heb net vijf minuten liggen lachen over MontenClausië.
@maralyn die blunder vergeet je nooit van je leven meer :)

_/-\o_
Hilarisch, tranen in m'n ogen :') MontenClausie...

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:06

MontenClausie ligt dat in Albanie ofzo haha wat een geinige verspreking :')

Fijn dat er geen nieuwe gevallen meer bijgekomen zijn, hopelijk kunnen de kampioenschappen straks alsnog plaatsvinden.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:10

MontenClausië?! Serieus? :')
Hihihi sorry maar hier moet ik ook best even heel erg om lachen :j

Weer even ontopic ( :D ): hoe zit het eigenlijk met politiepaarden /3 ?
(weet niet of deze vraag al gesteld is)

Zou wel fijn zijn als alle paniek weer overwaait (en daarmee bedoel ik NIET dat men minder voorzichtig moet zijn!) want gisteren hoorde ik op stal een paard hoesten en dacht direct het ergste :+
Op mijn werk kwamen niet-paardenmensen zelfs naar me toe: "Vreselijk hè die Rhino"...toen werd ik wel effe zenuwachtig!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:10

Ik heb nog steeds geen les, maar vind het ook wel lekker zo

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:21

_Apple_ schreef:

Dan ga je toekomst maar bij het vissen zoeken. :(:)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:23

maralyn schreef:
Zoals MontenClausië een paar jaar geleden.

_O- OMG raap me op!! :')

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:28

Ginger0410 schreef:
Zou wel fijn zijn als alle paniek weer overwaait (en daarmee bedoel ik NIET dat men minder voorzichtig moet zijn!) want gisteren hoorde ik op stal een paard hoesten en dacht direct het ergste :+
Op mijn werk kwamen niet-paardenmensen zelfs naar me toe: "Vreselijk hè die Rhino"...toen werd ik wel effe zenuwachtig!

Het is heel gewoon in paardenland dat er weer een storm in een glas water was..
[VN] Al enkele dagen geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie

en verder ned. ruiters die het vandaag uitzonderlijk tot goed deden.
http://eventcontent.hippoonline.de/659/ ... tyle=escon

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:46

ceasario schreef:
_Apple_ schreef:

Dan ga je toekomst maar bij het vissen zoeken. :(:)

Mijn goudvissen hebben eens de witte-stip ziekte gehad. Toen zwommen ze op hun zij en waren ze ook snel dood. Maar das erg offtopic :+

MontenClausië klinkt eerder als een ver land :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:05

ceasario schreef:
Ginger0410 schreef:

Het is heel gewoon in paardenland dat er weer een storm in een glas water was..
[VN] Al enkele dagen geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie

en verder ned. ruiters die het vandaag uitzonderlijk tot goed deden.
http://eventcontent.hippoonline.de/659/ ... tyle=escon

weer zo typisch ..de dressuurruiters blijven thuis en de springruiters gaan op cc :7