[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:24

Zerena schreef:
Ik moet even mijn ei kwijt.
Wij hebben vandaag helaas slecht nieuws gehad.
Uiteraard zagen we het wel een beetje aankomen.
We gaan de strijd tegen de astma verliezen.
Nu net na de 3e prednison kuur in een half jaar tijd is ze toch echt lang niet voldoende opgeknapt, oftewel slecht.
Vandaag met haar naar de kliniek geweest en de echo van haar luchtpijp was niet goed, veel astmaschuim.
De longfoto was ook slecht, haar longen werken nog maar voor de helft.
En fysiek tja, ze heeft ongeveer wel 2 jassen uitgedaan ;(

Het is klaar, we moeten afscheid gaan nemen.

:(:) Heel veel sterkte. Soms is het leven simpelweg niet eerlijk, en is het beste wat je voor je paard kunt doen, loslaten...

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 02:56

Hoii, laatste paar weken ging het met mijn paardje met ernstige astma en pollen/stof allergie een stuk beter. Nu merkte ik dat hij vandaag helaas toch weer flink moest hoesten. Ik vernevel nog steeds dagelijks zoutoplossing via de flexineb. Hebben jullie nog ideeën hoe ik hem meer kan ondersteunen? Vind hem voor zijn doen wel nog redelijk fit, maar helaas dus wel weer flink hoesten.

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:30

Robyn_paard schreef:
Hoii, laatste paar weken ging het met mijn paardje met ernstige astma en pollen/stof allergie een stuk beter. Nu merkte ik dat hij vandaag helaas toch weer flink moest hoesten. Ik vernevel nog steeds dagelijks zoutoplossing via de flexineb. Hebben jullie nog ideeën hoe ik hem meer kan ondersteunen? Vind hem voor zijn doen wel nog redelijk fit, maar helaas dus wel weer flink hoesten.


Welke zoutoplossing vernevelen je?
Als het nog de 3% is zou ik de overstap maken naar de 0.9%.
De 3% kan op den duur te droog worden van binnenuit en dus gaan irriteren

Tevens is de mijne nu iets meer aan het hoesten door het weer.
We hebben flink wat regen gehad en helaas reageert ze dan ook met iets meer snot

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:40

hagelslag schreef:
Robyn_paard schreef:
Hoii, laatste paar weken ging het met mijn paardje met ernstige astma en pollen/stof allergie een stuk beter. Nu merkte ik dat hij vandaag helaas toch weer flink moest hoesten. Ik vernevel nog steeds dagelijks zoutoplossing via de flexineb. Hebben jullie nog ideeën hoe ik hem meer kan ondersteunen? Vind hem voor zijn doen wel nog redelijk fit, maar helaas dus wel weer flink hoesten.


Welke zoutoplossing vernevelen je?
Als het nog de 3% is zou ik de overstap maken naar de 0.9%.
De 3% kan op den duur te droog worden van binnenuit en dus gaan irriteren

Tevens is de mijne nu iets meer aan het hoesten door het weer.
We hebben flink wat regen gehad en helaas reageert ze dan ook met iets meer snot


Ik deed inderdaad nog steeds de 3%. Dan ga ik iniedergeval weer de 0,9% proberen. Dankje! Ik denk inderdaad dat de weersverandering ook een grote invloed heeft. Zijn weerstand is ook nog niet optimaal.

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:45

Dan kan het idd zijn dat de luchtwegen door de 3% te droog geworden zijn.

De 0.9% is meer lichaam eigen. Vandaar dat die het minst "schadelijk/vervelend/irriterend" is

Ik was helaas te laat met de regendeken erop te doen....
Maar er komen nog weer een paar warmere dagen aan.dus hopelijk zet de snot productie niet door

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:33

Ik mag mij hier ook melden.

Spanjaard, 8 jaar. 24/7 buiten, altijd op gras en/of onbeperkt hooi gestaan.
In de winterperiodes naar het einde toe altijd een periode dat ze hoest, ik weet het aan verminderde weerstand en dun velletje. Ze staat bij langdurige regen altijd onder een regen of winterdeken.

Dit jaar in de winter even gehoest, en dan beter geworden, Bij het overweiden nog hooi bijgevoerd, maar was nog een pak van vorig jaar en daarop begon ze hard te hoesten. Da heeft haar komen spuiten, twee weken voordroog gevoerd en dan was er gras.
Deze zomer opnieuw gaan hoesten, opnieuw toen ik hooi begon bijvoeren (wel goede kwaliteit nu). Het was ook wel erg droog. Ingespoten, dan geen problemen meer gehad.
Nu staan ze op de paddock met een kleiner stuk gras, en onbeperkt hooi, buiten in een ruif in een net. Onder een regendeken, en ik hoorde ze gisteren weer hoesten.

Dierenarts vermoed dat het door het hooi komt. Echter hoest ze zelden tijdens het eten, maar altijd nadien als ze in de weide staat om te grazen...

Advies is opnieuw inspuiten en overschakelen op voordroog. Gezien ik nog twee trekpaarden heb en ze alledrie eerder te dik zijn dan te mager, is dit eigenlijk niet mijn voorkeur.

Ofwel moet ik paard gaan wisselen bij vriendin, maar dit heeft dan weer logistieke gevolgen (niet op locatie kunnen gaan trainen), ofwel zet ik ze gewoon allemaal onbeperkt op voordroog met een net over. Of ik schakel over op onbeperkt stro en geef eens per dag een portie voordroog bij zodat ze beter op gewicht blijven (maar dus met het risico dat ze meerdere uren per dag enkel stro hebben ipv echt ruwvoer ...)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:21

Duhelo schreef:
Ik mag mij hier ook melden.

Spanjaard, 8 jaar. 24/7 buiten, altijd op gras en/of onbeperkt hooi gestaan.
In de winterperiodes naar het einde toe altijd een periode dat ze hoest, ik weet het aan verminderde weerstand en dun velletje. Ze staat bij langdurige regen altijd onder een regen of winterdeken.

Dit jaar in de winter even gehoest, en dan beter geworden, Bij het overweiden nog hooi bijgevoerd, maar was nog een pak van vorig jaar en daarop begon ze hard te hoesten. Da heeft haar komen spuiten, twee weken voordroog gevoerd en dan was er gras.
Deze zomer opnieuw gaan hoesten, opnieuw toen ik hooi begon bijvoeren (wel goede kwaliteit nu). Het was ook wel erg droog. Ingespoten, dan geen problemen meer gehad.
Nu staan ze op de paddock met een kleiner stuk gras, en onbeperkt hooi, buiten in een ruif in een net. Onder een regendeken, en ik hoorde ze gisteren weer hoesten.

Dierenarts vermoed dat het door het hooi komt. Echter hoest ze zelden tijdens het eten, maar altijd nadien als ze in de weide staat om te grazen...

Advies is opnieuw inspuiten en overschakelen op voordroog. Gezien ik nog twee trekpaarden heb en ze alledrie eerder te dik zijn dan te mager, is dit eigenlijk niet mijn voorkeur.

Ofwel moet ik paard gaan wisselen bij vriendin, maar dit heeft dan weer logistieke gevolgen (niet op locatie kunnen gaan trainen), ofwel zet ik ze gewoon allemaal onbeperkt op voordroog met een net over. Of ik schakel over op onbeperkt stro en geef eens per dag een portie voordroog bij zodat ze beter op gewicht blijven (maar dus met het risico dat ze meerdere uren per dag enkel stro hebben ipv echt ruwvoer ...)


Dit hoeft helaas niks te betekenen. Het is vaker zo dat ze ergens stof/prikkel krijgen, en dat hoesten pas uiten als ze hun hoofd laten zakken (dus inderdaad grazen of lang en laag rijden). Ik zou wel echt overstappen op voordroog, ik heb de mijne een tijdje op hooi gehad en bij mij was het echt funest voor zn longen. Ondanks dat het goede kwaliteit was.

Wat bedoel je met inspuiten? Wat wordt er ingespoten?

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:27

Medicijnen. Blijkbaar een kortwerkende cortisone en nog iets anders, maar ik ben de naam weer vergeten.
Vorige keer was 23/08, dus nu amper 5 weken ertussen voor het weer begint. Het is hier wel erg nat en koud geworden, ondanks regendeken. Misschien heeft dit wel weer sneller een duw gegeven...
Ik gooi de groep straks weer op de grote weide en haal eind deze week een pak voordroog bij. Met wat geluk kan ik nog een goede maand overbruggen daar, en hoef ik nog niet onbeperkt voordroog te gaan voeren.
Als het wel terugkomt kan ik hooi als oorzaak uitsluiten, blijft het weg, dan moeten we kijken hoe we het oplossen gezien mijn trekpaarden bij voorkeur geen voordroog krijgen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:30

Duhelo schreef:
Medicijnen. Blijkbaar een kortwerkende cortisone en nog iets anders, maar ik ben de naam weer vergeten.
Vorige keer was 23/08, dus nu amper 5 weken ertussen voor het weer begint. Het is hier wel erg nat en koud geworden, ondanks regendeken. Misschien heeft dit wel weer sneller een duw gegeven...
Ik gooi de groep straks weer op de grote weide en haal eind deze week een pak voordroog bij. Met wat geluk kan ik nog een goede maand overbruggen daar, en hoef ik nog niet onbeperkt voordroog te gaan voeren.
Als het wel terugkomt kan ik hooi als oorzaak uitsluiten, blijft het weg, dan moeten we kijken hoe we het oplossen gezien mijn trekpaarden bij voorkeur geen voordroog krijgen.


Ik las in je andere topic dat er geen slijm bij komt kijken, als het een stukje weerstand is komt er bij de mijne juist vaak wel slijm bij kijken. Droge hoest is toch vaak een stofprikkel cq overirritatie van de longen.

Je hebt ook voordroog wat qua droogstof% en suikers ongeveer direct hooi is, wellicht is dat een optie?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:37

Voordroog is lang niet voor elk paard geschikt. Mijne kan daar absoluut niet tegen krijgt die koliek van. Dus mijn dierenarts zei dat voor mijn paard koliek erger is dan de astma... Dus geen voordroog maar hooi. Hij kan niet tegen het fermentatie proces van voordroog.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:59

Ik gebruik de hooispray van silverlinde over het hooi heen en voor het rijden. Merk echt duidelijk verschil in hoe veel lucht ze krijgt en het komt er goed los van. Echt aanrader. Ik week mn hooi niet en er word gezegd dat dit ook niet meer nodig is bij gebruik van de spray. Het is hier beduidend beter sinds de spray en niet meer weken. Hopen dat dit doorzet

Edit: spray over de borst van het paard

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:39

Horseloverl schreef:
Ik gebruik de hooispray van silverlinde over het hooi heen en voor het rijden. Merk echt duidelijk verschil in hoe veel lucht ze krijgt en het komt er goed los van. Echt aanrader. Ik week mn hooi niet en er word gezegd dat dit ook niet meer nodig is bij gebruik van de spray. Het is hier beduidend beter sinds de spray en niet meer weken. Hopen dat dit doorzet

Edit: spray over de borst van het paard



Je sprayt iets ok de borst van je paard?

@duhelo
Zou je eens kunnen kijken of je een inhalator kunt lenen?
Juist beginnen met hoesten na gras eten vind ik een beetje typisch.

Hier komt namelijk het slijm los tijdens het rijden na het inhaleren.
Of na het inhaleren en dan laten gras eten

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:12

Hier eergisteren toch ook maar bezoekje aan de DA gebracht. Geen hoest (laat ons hopen dat die niet komt!!), geen abnormale neusloop, maar bij het uitademen toch een flinke ‘duw’. Irritatie van de lymfeklieren en toch wat ruis op de longen.

Kuurtje ventipulmin-poeder 5 dagen en zijn al 1,5 week 2x daags aan het vernevelen met Silvaplex.

Heb een ongevoerde regendeken op, vanavond toch maar een iets dikkere, ze heeft echt frisjes met dit natte weer.

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13323
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:22

Horseloverl schreef:
Ik gebruik de hooispray van silverlinde over het hooi heen en voor het rijden. Merk echt duidelijk verschil in hoe veel lucht ze krijgt en het komt er goed los van. Echt aanrader. Ik week mn hooi niet en er word gezegd dat dit ook niet meer nodig is bij gebruik van de spray. Het is hier beduidend beter sinds de spray en niet meer weken. Hopen dat dit doorzet

Edit: spray over de borst van het paard


Indrukwekkend. Maar hoe kan dat zn werk dan doen?

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:35

Zou dan een potje tijgerbalsem of vaporup of hoe het heet dan ook helpen :?

Ik weet vanuit een duitse fb groep dat ze daar niet echt extreem te spreken zijn over de hooispray die ze daar hadden besproken.
Ja je kleeft het stof aan het hooi, maar dat doe je ook als je er water overheen gooit

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:20

Maar als het vriest gebruik ik toch liever een spray ipv te hanessen met een slang. Hooispray ruikt ook lekker en zit bijv ecalyot in, waardoor ze dat inademen als ze hooi eten.

Ik gebruik het ook, maar meestal als water geen optie is met vrieskou of ik even snel nog een extra plak geef.

Voor de mijne is het sproeien of onderdompelen al voldoende heb ik het idee.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:30

hagelslag schreef:
Horseloverl schreef:
Ik gebruik de hooispray van silverlinde over het hooi heen en voor het rijden. Merk echt duidelijk verschil in hoe veel lucht ze krijgt en het komt er goed los van. Echt aanrader. Ik week mn hooi niet en er word gezegd dat dit ook niet meer nodig is bij gebruik van de spray. Het is hier beduidend beter sinds de spray en niet meer weken. Hopen dat dit doorzet

Edit: spray over de borst van het paard



Je sprayt iets ok de borst van je paard?

@duhelo
Zou je eens kunnen kijken of je een inhalator kunt lenen?
Juist beginnen met hoesten na gras eten vind ik een beetje typisch.

Hier komt namelijk het slijm los tijdens het rijden na het inhaleren.
Of na het inhaleren en dan laten gras eten


Typisch voor wat dan precies?

Da is gisteren geweest, ze was wat koortsig dus hij denkt mss eerder iets onder de leden. Medicijnen gespoten en nu op de weide met gras en straks met voordroog bijvoeren, als het terugkomt ligt het niet aan het hooi, als het wegblijft kunnen we gaan testen of ze het straks opnieuw doet op hooi of niet. Beetje de simpelste manier om uit te sluiten of hooi de oorzaak is of niet.

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:34

@duhelo


Typisch in de zin van, niet makkelijk te verklaren typisch zeg maar.

Maar goed dat je de dierenarts hebt laten voorbij komen en dat ze waarschijnlijk iets onder de leden heeft ipv slechts hoesten/snot.

Ik "gun" je van harte een simpel verkoudheidje ipv de variatie dat je echt nonstop op alles moet gaan letten en eventueel inhaleren etc

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:39

hagelslag schreef:
@duhelo


Typisch in de zin van, niet makkelijk te verklaren typisch zeg maar.

Maar goed dat je de dierenarts hebt laten voorbij komen en dat ze waarschijnlijk iets onder de leden heeft ipv slechts hoesten/snot.

Ik "gun" je van harte een simpel verkoudheidje ipv de variatie dat je echt nonstop op alles moet gaan letten en eventueel inhaleren etc

Ah op die manier! Ja, dat vond ik ook een moeilijke. Als ze echt reageert op hooi zou ik tenminste wel reactie verwachten tijdens het eten van hooi, niet 2 uur later als ze al een tijdje in de wei staat gras te peuzelen.

Ik vermoed wel dat ze deze zomer last had van de droogte en stoffig, dat hooi dan getriggerd heeft, en misschien gezien dit nog vrij kort was en de weersverandering, dat de combi van alles de hoest triggert.

Ik hoop ook heel hard dat het nu netjes over gaat. Als er een chronisch probleem zou zijn pakken we dat natuurlijk aan, maar het is een heel stuk simpeler als ik gewoon de baaltjes hooi in de ruif kan blijven schuiven :+

hagelslag
Berichten: 9320
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:42

Het duurt natuurlijk wel een beetje bij sommige paarden voordat ze op iets reageren

Ik weet bij de mijne nog altijd niet wat nu de echte trigger is.

Ja stof, maar ze kan 3-4 weken droog hooi krijgen en dan vanuit het niets slecht staan.
Ja als de bak stoffig is.
Maar ook als de bak kurkdroog is, geen droog hooi maar wel regen.

Dus tsja....

Chronisch is vervelend, dus hopelijk gaat het met een sisser aan jullie voorbij

Unleash

Berichten: 1055
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:04

Ik las iets over koortsig?
Bij mijn pony kwam zijn eerste astma aanval compleet uit het niets. Hij was heel benauwd en had hoge koorts.
Zien jullie dat vaker bij jullie astma patentientjes? Astma aanval icm met koorts?
Bij mij dacht de DA ook een virusje. Maar omdat de benauwdheid na 3 weken nog niet beter was geworden (koorts wel weg) bleek het toch astma te zijn na onderzoek incl bronchoscopie.


Ben ook heel erg benieuwd waarom sommige ventipulmin voorgeschreven krijgen en andere flucatison. De ene is luchtwegverwijder en de ander ontstekingsremmer. Wanneer kies(t) je (DA) het 1 en wanneer het ander?

Zerena

Berichten: 3893
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:43

Ik heb nu gister voor mijn eigen paard (paard wat ingeslapen is was van mijn moeder) ventipulmin voorgeschreven gekregen.
En daarnaast vernevelen.
Hopelijk krijgen we hem dan wel weer “goed”.

Anders kunnen we straks nog 1 in laten slapen.

Potver wat heb ik astma onderschat.
Ik had echt niet verwacht dat dat zo snel zo heftig kon zijn.

Mi_Amore

Berichten: 14853
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:13

Mijn DA probeert altijd eerst verwijder in combi met flexineb omdat het antibiotica bvb het afweersysteem naar beneden haalt.

Zerena

Berichten: 3893
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 19:03

Zijn er hier meer mensen die vernevelen met Balsamic air?
En hoe vind je paard dat?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 23:21

Hier ook ervaring met wat hijgerig zijn in het werk? Hoorde mijn paard ineens veel meer dan anders beetje zo'n geluid wanneer je ze enorm zwaar een keer traint wat je ook wel hoort af en toe bij losrijden met hoge klasses als ze de paarden heel flink in werk zetten (die dan wit van het schuim zijn)

Ik twijfel of het slijm is dat loskomt? Ik ben 2 weken met vakantie geweest dus er is 8 dagen niet verneveld daarna is vriendin weer begonnen ermee die pakte hem ook weer op en gisteren hoorde ze dit dan al (4e keer weer rijden) en ikzelf vandaag ook.

Omdat hij verder totaal niet aandoet of hij echt benauwd is en niet kan heb ik gewoon getraind. Heeft energie voor 10 en fijn te rijden. Maar wel dat geluid. Na het rijden flinke snotsneus. Ben nu weer begonnen met balsamic air te vernevelen dan sinds vandaag.