[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:01

Die van mij kunnen alleen schuren aan elkaar en aan de waterbak (en nu nog aan de hooibak, maar die gaat er uit als ze geen hooi meer krijgen) en zij krijgen zeker weten een deken op. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:17

Britt_Pit schreef:
Houden jullie er ook rekening mee dat de nacht temperatuur nog steeds laag is???
Ieder jaar staan hier dezelfde berichten, uiteindelijk schuren ze toch weer bijna allemaal.

heb je gelijk in!
maar toch ben ik blij dat ap nu al een paar weken lekker zonder deken kan rondlopen.
ik verwacht wel elke keer dat als ik op stal kom dan een rommelige staart aan tref :j
en het is hier heel droog, en om eitjes te kunne nleggen hebben ze toch water nodig, dus dat scheelt ook

karev:
appie laat zien hoe paarden schuren zonder paaltjes enzo!
Afbeelding
gewoon met de tandjes! :D

Afbeelding

of tegen een weidegenootje aan
Afbeelding

en anders gebruik je je achterhoeven!
Afbeelding

en staartje kriebelen doen ze gewoon door na het rollen te blijven zitten en dan nog even rond te draaien..alleen heb ik daar nou net geen foto van _O-

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:40

Ondanks dat het snachts nog kouder is, zie ik hier wel al veel insecten. De hommels vliegen al, ik heb mega grote zwermen muggen gezien en er zitten ook al van die vieze huisvliegen op stal. Je maakt mij niet wijs dat er dan ook geen cullicoidesmugjes zitten bij ons. Als de rest er is, is die mug er vast ook al.

Paardjes hier zijn jeukerig, maar dat kan ook komen door het verharen. Ik zag van de week veel paarden het hoofd schuren. De grootste eczemer heb ik nog niet zien schuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:40

Britt_Pit schreef:
De mijne staat ook (nog) zonder, inderdaad niks zo lekker als een bloot paard, lekker zonnetje op de huid, goed voor de vit.D
Ieder jaar is het hier op bokt bijna een strijd wie het het langst zonder deken red, daar verbaas ik me dan over, want volgens mij weet bijna iedereen die al langer een exceempaard heeft, dat t toch weer schuren wordt zodra de temp. toeneemt en de paarden weer het gras (suikers) opgaan.
buiten het hele grasverhaal is er een heel simpele uitleg van nu nog geen jeuk, de nacht temp is nu vaak rond het nul punt, die straks hoger is , dan worden de muggetje pas echt actief en zal de jeuk inderdaad komen
want hoewel bij veel dieren fructaan en zetmeel etc meespeelt.. word het pas echt bal als de muggen weer wakker worden

hoewel ik al wel schokkend veel gespuis zie vliegen btw :=
hier dan ook al wel met smeren beginnen sinds 2,5 week

wat betreft wedstrijdje zo lang mogelijk zonder deken ? ik vind het fijner zonder dan met deken moet ik zeggen en als er geen jeuk is, gaat die deken ook niet op :n vorig jaar met derfen smeren zelfs vrijwel geen symptomen gezien bij paard en dus ook blote kont hoogzomer in de wei ...heerlijk

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:02

Sonja_vR schreef:
Wat betreft wedstrijdje zo lang mogelijk zonder deken ? ik vind het fijner zonder dan met deken moet ik zeggen en als er geen jeuk is, gaat die deken ook niet op :n vorig jaar met derfen smeren zelfs vrijwel geen symptomen gezien bij paard en dus ook blote kont hoogzomer in de wei ...heerlijk

En daar ga ik dus ook voor :j Vorig jaar in augustus begonnen met Derfen smeren en sindsdien heeft ze heerlijk zonder deken 24/7 buiten kunnen lopen. Ik hoop dat we dat nu de hele zomer door vol kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:21

Die Derfen is precies goed spul als ik het zo hoor :+

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:27

Bij ons hebben ze de dekens ook nog niet op. Ik
Moet nog ff foto's maken van die fantastische manen. Ik wacht altijd tot ze echt wat jeukerig worden voordat ik de deken op doe. Nu hoeft dat bij die van mij de komende weken nog niet dus laat ik ze lekker bloot. Meestal hoeft de deken in mei pas op en tot die tijd kunnen ze lekker naakt :-)

Steph_rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:36

halloo
zou iemand mij kunnen helpen ik heb een jonge pony en toen ik gister ging rijden heb ik ontdekt dat hij heeft geschuurd. hij heeft verder geen eczeem of rare dingen. weet iemand of dit eenmalig kan zijn of hoe je het kan tegen gaan. srry als dit al in een andere topic staat maar ben hier nog niet zolang.
xxxx

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:49

Sen heeft haar deken ook nog niet op. Ik heb op stal nog geen muggen gezien. Haar winterdeken is ook al een paar weken af en ik hoop dat ze nog even zonder deken kan blijven lopen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:53

Die derfen, heeft dat negatief effect op witte manen?

Ben er echt benieuwd naar want anders wil ik het ook eens proberen!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:27

Ik ben bang dat witte manen bruin worden. Daarom heb ik het ook niet geprobeerd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:47

karev schreef:
doen jullie ze ook, als ze echt 24-7 op de wei staan, en niet kunnen schuren aan paaltjes e.d, geen deken op?

Dat zou zowiezo wel heel erg zielig zijn hoor, ookal schuren ze dan nog evengoed...
Wit haar wordt wel vies, maar het is net hoe erg je het vind.
Een aantal pagina's terug staan ook wat foto's wat witte manen met derfen ingesmeerd.

En Derfen is goed spul, maar niet voor gevoelige huid, er zijn paarden die er niet tegen kunnnen(zere plekken) en het is aan te raden op gevoelige plekken (gezicht, uiers)eerst wat vaseline oid er onder te smeren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:58

karev schreef:
doen jullie ze ook, als ze echt 24-7 op de wei staan, en niet kunnen schuren aan paaltjes e.d, geen deken op?

dan schuren ze wel aan andere dingen of laten ze zich schuren.
zoals met foto's een paar post boven erg goed is weergegeven

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:04

En als ze dat niet kunnen, is het gewoon onwijs zielig. ;( Jeuk hebben en niet kunnen krabben is het ergste dat er bestaat.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:11

dan moet het weiland wel afgesloten zijn met een gladde plastic wand.

anders schuren ze over de grond of aan electriteitspaaltjes.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:49

Bij mij gaat de deken op zodra ze jeuk krijgt. Hopelijk pas nadat ze haar winterhaar kwijt is anders hangt de deken gelijk weer vol :-(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:19

derfen op een licht paard ga je zeker zien :j
is een bruinige vloeistof

over jeuk en kunnen krabben
als je niet wil dat ze kunnen krabben moet je ze in een vlak met gladde wanden en vloer zetten en dan ook eenzame opsluiting :=
geen paard zo lenig als een eczemer met jeuk op moeilijke plekken en anders zijn er wel weidegenootjes die wel even willen helpen...of je ziet er 1 met zijn buik over de grond schuren als het moet

het weghalen van schuurmogelijkheden vind ik erg sneu voor het dier...je moet juist de jeuk bestrijden en voorkomen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:26

-O- Hier nu ook jeuk, dus ik heb vanmiddag de deken op gedaan bij mn meiske.
Jeuk begon gisteravond, maar ik was mn deken kwijt. :roll:
Maargoed, paardlief staat nu tevreden in de wei met haar pyjama aan.

Mijn paard heeft trouwens wel schuurmogelijkheden. Ze schuurt nu aldoor haar koppie aan zo'n prikpaaltje waar je draad doorheen doet.

Ze heeft trouwens onder haar kin zegmaar helemaal een kale plek door het schuren aan dat paaltje. Had ze vorig jaar niet. Meer paarden die dit hebben?

En verder kan ze ook aan het hek en aan de hooiruif schuren als ze dat wil, maar dat doet ze niet echt.
Oh ja, en haar weidegenootje wil haar ook wel helpen. :P

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 19:30

Er was hier iemand met een bonte (Wisse toch?) met witte manen. Zij maakte vlechtjes in de manen en smeerde met het tuutje dan de Derfen rechtstreeks op de huid tussen de vlechten. Op deze manier werden de manen ook niet zo extreem vies.
Maar wat dat betreft ben ik dan wel weer blij dat het mijn effen bruine is met ZE en niet mijn bonte met witte manen :')

Over het weghalen van schuurplekken of niet.... zodra Dunla gaat schuren dan wordt hier aan huis de toegang naar hun 'bosje' weer afgezet. Op de zomerweide staan in principe alle bomen buiten het schriklint behalve die ene perenboom die we altijd afzetten met steekpaaltjes en lint (zonder stroom). Dunla zoekt d'r mams wel op als ze jeuk heeft en anders heeft ze nog altijd haar achterbenen om mee te krabben. Aan de weidepalen durft ze niet te komen want we hebben (aan huis en op de zomerweide) er FLINK stroom op staan }> (dat heb je wel nodig met een Shet erbij :+ ).
En ik heb ook niet het idee dat ze het echt erg vind, helemaal niet sinds we de combinatie Cavalesse+Derfen gebruiken.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:38

Vandaag eindelijk de boett hoofdkap binnen, hij past goed en sluit erg mooi aan :D
Eventjes de klipjes op de deken naaien en dan zit ie helemaal goed vast!

Hopen dat deze hoofdkap wel werkt :P

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:23

Derfen als je dat gebruikt, zie je dat ook op een geheel zwart paard?

Shetshop_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:31

Dit voorjaar heeft Derfen iets nieuws op de markt. Namelijk shampoo speciaal voor lichte eczeempaarden die Derfen gebruiken en bv een wedstrijd hebben. Hiermee was je de Derfen eruit terwijl de huid in conditie blijft.

Ook komt er een creme uit speciaal voor plaatsen waar met een lotion moeilijker bij te komen is.

Derfen is nu ook bij onze webshop te koop --->www.shetshop.nl

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:33

Zijn er mensen met ervaring met andere hoofdkappen bij een Boett deken?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 22:46

Shetshop_nl schreef:
Dit voorjaar heeft Derfen iets nieuws op de markt. Namelijk shampoo speciaal voor lichte eczeempaarden die Derfen gebruiken en bv een wedstrijd hebben. Hiermee was je de Derfen eruit terwijl de huid in conditie blijft.

tja die beloofden ze vorige zomer al, toen werd het najaar 1010, toen voorjaar 2011 maar het is er volgens mij nog steeds niet.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:02

Colonel staat nu snachts met zijn winterdeken op en overdag met de eczeemdeken. Ik ga echt niet afwachten tot hij gaat jeuken, dan is het meteen een ramp. Het einde van zijn staartwortel zit al vol schilfers, ben ik nu met klitwortel aan het behandelen. En eens in de twee dagen (heel klein beetje) Derfen op zijn manenkam, oksels, liezen en keel.