[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:25

De zelf vind ik heerlijk ruiken haha. Ik smeer het nu om de dag, blijft er best lang opzitten namelijk.

Grappig hé dat verhaal van je over dat doorwaaien. Plek is wel degelijk van belang hóór. Merk hier het verschil ook heel erg.

Zo'n dazenval zou ik ook wel willen maken, maar dan maak ik hem ook voor de tig andere paarden op stal, en dat vind ik eigenlijk niet leuk. De reden? omdat ik bijna de enige ben die echt heel veel ervoor doet. Anderen niet. En wil niet energie en tijd steken in zoiets. Ok, ik zou die dieren dan ook kunnen helpen, maar dan zou ik wel een vergoeding of wat willen ontvangen van de anderen, want ze mogen er ook wel wat voor over hebben vind ik. Egoïstisch misschien, maja.

Oww, ben zo benieuwd, Shadow wordt om 4 uur behandeld met shambala energie. Zo spannend!!!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:25

Hoi Ja dat klopt
maar dat is met exceem die van mij heeft een allergische reactie op dezelfde mug die exceem veroorzaakt en zee zou hem niet helpen
ik heb nu die olie om door het voer te doen cojosololie die werkt tegen de jeuk en is goed voor herstel van manen wondjes e.d
het is tegen allergieèn asceem mok mijt schimmel.e.d.
mijn paard heeft het 100% geholpen
Adje heeft geen last meer van jeuk heb vandaar voor het eerst sinds 2 maanden met hem gereden zonder dat hij ging rollen met mij erop
( ik kon in de zomdermaanden nooit gaan rijden hij ging dan rolen met of zonder mij erop ) is vorrig jaar op het nippertje goed gegaan anders had ik hier nu niet gezeten of anderes bij gezeten.
Ik kon dus in de zomer niet meer rijden met hem nu wel weer hij heeft geen last van de jeuk en door dat ik veel knoflook door zijnvoer doe ook niet veel meer van de dazen.
jippie
lang leve groene leem kuur en cojosol olie.
meesten van jullie hier hebben dit al gelezen maar ziedat er een antal tussenstaan die dit nog niet weten
onze paardenzaak heeft het sinds gisteren vast in het assortiment op mijn aanraden en hier in de omgeving is iedereen dik tevreden
ik kocht ook wel eens iets van pegasus ruitersport die hadden biting midge reme tegen de jeuk dat hielp maar een beetje ook jolanda van pegasus ruitersport ging info inwinnen om dit wordermiddel in haar assortiment op te nemen

MIJN PAARD HOEFT GEEN DEKEN MEER OP NIET CONTINUE TE WORDEN INGESPOTEN EN INGESMEERD OF GEKRABT TE WORDEN
HIJ IS GEZOND FIT EN JEUK VRIJ DANZIJ DE OLIE HEEFT HIJ GEEN HINDER MEER

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:29

Die dazenvallen houden de paarden niet daas vrij maar vangen er alleen een aantal weg dit wil niet zeggen dat de paarden niet gestoken worden
hier in t veld staan er div 1 had hem gekocht toen ze net op de markt waren toen nog 800 euro nu nog maar iets van 199 had ik laatst in mijn mailbox
maar ook die paarden staan nog als gekken te zwiepen op de wei voor die krengen.

CarolShadow schreef:
De zelf vind ik heerlijk ruiken haha. Ik smeer het nu om de dag, blijft er best lang opzitten namelijk.

Grappig hé dat verhaal van je over dat doorwaaien. Plek is wel degelijk van belang hóór. Merk hier het verschil ook heel erg.

Zo'n dazenval zou ik ook wel willen maken, maar dan maak ik hem ook voor de tig andere paarden op stal, en dat vind ik eigenlijk niet leuk. De reden? omdat ik bijna de enige ben die echt heel veel ervoor doet. Anderen niet. En wil niet energie en tijd steken in zoiets. Ok, ik zou die dieren dan ook kunnen helpen, maar dan zou ik wel een vergoeding of wat willen ontvangen van de anderen, want ze mogen er ook wel wat voor over hebben vind ik. Egoïstisch misschien, maja.

Oww, ben zo benieuwd, Shadow wordt om 4 uur behandeld met shambala energie. Zo spannend!!!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:29

opisop_shop schreef:
Ik ga morgen eens de ingredienten vergelijken met de levertraanzalf in elk geval, die wax is stukken goedkoper uiteraard.

Levertraanzalf is toch al erg goedkoop? Heb eergisteren nog een tube gekocht voor iets meer dan 4 euro.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:46

[
Citaat:
quote="opisop_shop"]
Zag zonet nogmaals een bevestiging van wat ik eerder hier schreef voor Indra; hoe plaatselijk het kan zijn wat betreft muggen en welke invloed de wind daarin speelt.
Sinds vrijdag mogen de paarden even bij de boeren staan, omdat het land bij ons compleet kaal is en zij een stuk voor het huis hebben liggen waar het kniehoog stond omdat ze de koeien achter het huis hebben lopen.

Citaat:
Wij wilden even in de eigen wei bezig, die ligt er dus hemelsbreed zo'n 30meter vanaf en daar waaide het harder omdat het achter de wei helemaal open is (natuurgebied). Echt, geen enkele mug te bekennen en dat terwijl er dus bij onze paarden op elk paard wel zo'n 25 muggen zaten! Ik keek vanuit ons weiland eens naar de paarden en zag al meteen waar het aan lag; de grote koeienschuur staat daar voor het weiland, en dus staan de paarden daar nu helemaal uit de wind.
Hoppekee, dat zei ik dus eerder ook al tegen Indra; het kan zoooo ontzettend plaatselijk zijn en de wind heeft echt enorm veel invloed!

Ja dat klopt weer is zeker an invloed maar
Mijn tinker staat in het open veld rondom vrij en daar waait het eigenlijk altijd nouja tenzij het echt windstil is maar dat is het zelden
en toch heeft hij enorme last

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:56

Hier op stal hebben ze ook sinds kort 4 dazenvallen staan en dat helpt wel degelijk! Wij staan nog recht aan de bossen ook.
Helaas helpt het niet tegen de exceem boosdoeners.

Indrasjack:
Doe je dat Colosol olie door het voer? Hoe vaak?

Hier gaat het nog super. Vanacht deken af gehad en dat is geen probleem geweest. Dat ga ik dus vaker doen. Was wel duidelijk meer poetswerk moet ik zeggen :)).
Wondjes onder de ogen zijn weg, nog wat kale plekjes waar het halster zit bij de kaken maar dat hebben meer paarden op stal, bij ons moeten ze namelijk altijd een halster om hebben dus dan is dat nogal eens gebeurt.
Volgensmij voelt Pride zich ook prettig, vorig jaar hoefde ik geen 10 sec weg te lopen of hij stond giga te schuren aan zijn staart, dat is dit jaar nouwlijks.

Vandaag weer lekker eens helemaal gewassen met teatrea shampoo. Ziet er daarna altijd zo lekker pluffie uit :D

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:08

Hoi Pink horizon.
Ja cojosololie is super bij de mijne was de jeuk na 8 dagen al over echt top
cojosololie voor paarden 2x p.d 50 ml door het voer
http://www.pcs-horsecareproducts.nl/
en ik heb een ongiftingskuur van 20 dagen ( vertargil groene leem grove korrel (divoza) ( en nee het is niet gevaarlijk voor chip die zou volgens sommigen eruit komen) bakkepraat hihi

deze kuur krijgt hij vanaf nu 4x per jaar op advies van de DA
20 dagen 2x p.d 50-60 gr groene leem door het voer

Pink_Horizon schreef:
Hier op stal hebben ze ook sinds kort 4 dazenvallen staan en dat helpt wel degelijk! Wij staan nog recht aan de bossen ook.
Helaas helpt het niet tegen de exceem boosdoeners.

Indrasjack:
Doe je dat Colosol olie door het voer? Hoe vaak?

Hier gaat het nog super. Vanacht deken af gehad en dat is geen probleem geweest. Dat ga ik dus vaker doen. Was wel duidelijk meer poetswerk moet ik zeggen :)).
Wondjes onder de ogen zijn weg, nog wat kale plekjes waar het halster zit bij de kaken maar dat hebben meer paarden op stal, bij ons moeten ze namelijk altijd een halster om hebben dus dan is dat nogal eens gebeurt.
Volgensmij voelt Pride zich ook prettig, vorig jaar hoefde ik geen 10 sec weg te lopen of hij stond giga te schuren aan zijn staart, dat is dit jaar nouwlijks.

Vandaag weer lekker eens helemaal gewassen met teatrea shampoo. Ziet er daarna altijd zo lekker pluffie uit :D

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:09

ja goed het is wel zo dat die dazen die in de val gevangen worden natuurlijk je paard niet meer kunnen steken maar veel mensen denken dat de paarden dan nooit meer een daas op zich zulen krijgen en dat is niet waar vandaar dat ik het zei was verkeerd geformuleerd he?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:42

Nee maar elke daas minder is er 1
Nou ik heb besloten een body suit te kopen, ga zo het geld overmaken en hoop dat ze hem dan morgen op de post doet en dan dinsdag bezorger. Elke dag minder met jeuk is voor hem wel zo fijn. Arme dier.

Het waaide vandaag flink in mijn kleine Ty's zijn wei. Maakte wel degelijk verschil, hij had veel minder jeuk :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:44

ik hoop dat het bij dids op de wei ook meeviel..
ben zijn equitheme burka aan het restaureren..
al 3uur werk in gestoken en voorlopig nog niet klaar.. (alle handmatig gestikte gaatjes lostornen en met de machine terug dichtnaaien.. véél gaatjes! :') )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:20

Nou, ik ben weer terug van stal.
Shadow heeft een energie-healing gehad.
Mijn vermoedens klopten.

Hieronder even het verhaal van de dame die het uitgevoerd heeft.

Hoi Susanne,

De behandeling zit erop. Mijn handen werden erg warm en de energie werd goed gebruikt door Shadow. Ze kon het inderdaad gebruiken.

Ik ben erg benieuwd of je wat aan haar hebt gemerkt tijdens de behandeling.

Ook heb ik een vraag aan jou over haar voeding. Wat krijgt ze voor voeding iedere dag en hoeveel?? Ik krijg haar lever/ maag gebied extra te zien namelijk. Daar heb ik extra energie heen gestuurd.

Verder krijg ik een hoop liefde te voelen, heel fijn. En ik werd een beetje onrustig, kun je dat plaatsen bij haar??

Ik zou graag op de hoogte worden gehouden van de onderzoeken. Ook de genezing van haar verbrande neus en eczeem (ik heb het meegenomen, maar haar lever en maagstreek vroeg meer aandacht).

Morgen even een belletje voor bloedonderzoek voor lever doen dus. Was dit al van plan maja het is zo'n hectische tijd nu dat ik zelf erg weinig tijd heb.

Shadow werd eerst heel onrustig, daarna ging ze suffen. Haar hele hoofd en lichaam zaten onder de vliegen, maar ze deed er niets op uit, zo relaxt was ze. Ben benieuwd of ik de komende dagen nog wat aan d'r ga merken.

En dat voer, ja ben er toch niet tevreden over zoals ik vorige maand (sorry als dat nog langer geleden was) ook al hier postte.
Nu lees ik ook dingen over verbrande lichaamsdelen en de link met lucerne.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:22

Ga hier toch maar over op een deken, Heaven d'r staart is prima te behandelen met Befix, daar heeft ze nu dus ook weer een mooie haarbos op, maar d'r manen gaan de verkeerde kant op, die laat ze dan ook absoluut niet insmeren. :\

Welke deken raden jullie aan?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:26

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:30

CarolShadow schreef:
Nu lees ik ook dingen over verbrande lichaamsdelen en de link met lucerne.

?
wat lees jij daar dan over?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:55

Nou schijnt dat lucerne, en uiteraard nog wat andere voedingsmiddelen. een bepaalde werking hebben ofzo bij een wat slechtere lever en dat zich dat dan uit in verbranding van neus e.d.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:00

Cojosol door het voer heb ik nog nooit van gehoord, maar ik durf niet zo snel dingen bij m'n pony naar binnen te gieten..

Vandaag had ik overigens even grotere zorgen dan z'n ZE, m'n pony heeft 'n mep gehad net boven z'n kogel aan het rechter achterbeen. Het wondje zelf viel wel mee heb z'n been maar een kleine tien minuten af staan spoelen, was namelijk wel flink warm en opgezet.. hij liep gelukkig (nog) niet kreupel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:02

CarolShadow schreef:
Nou schijnt dat lucerne, en uiteraard nog wat andere voedingsmiddelen. een bepaalde werking hebben ofzo bij een wat slechtere lever en dat zich dat dan uit in verbranding van neus e.d.

ohw?
nou vorig jaar had ap steeds een verbrande neus en toen kreeg hij voer zonder lucerne.
toen kreeg hij de cool mix nog van Havens
en nu is er niks aan de hand en krijgt hij voer met wat meer lucerne er in,bevalt hartstikke goed!:D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:46

zonnebrand door bijv. lucerne ligt niet aan de lucerne, maar meer dat sommige paarden moeite hebben met sommige eiwitten in lucerne of andere vlinderbloemigen, heel vaak is het ook tijdelijk.

het hoeft ook echt niet aan de werking van de lever zelf te liggen, niet alle paarden hebben alle mogelijkheden in hun lijf meegekregen om de goede enzymen aan te maken, ook is alles erover niet heel bekend, kan dus ook best dat er ooit uit komt dat er een heel specifiek stofje mist in zijn voer.

nadeel is dat je bij een paard met witte vlekken of aftekeningen dan problemen krijgt, op een eenkleurige zie je het niet.

lever krijgt ook heel vaak de schuld, maar die doet vaak niets anders dan van bepaalde bouwstenen een bruikbaar enzym maken om allerlei stoffen om te zetten in bruikbaarder of ongevaarlijk materiaal, lever kan er ook weinig aan doen als een bouwstof ontbreekt of een stof even in zulke hoeveelheden binnenkomt dat het niet bij te houden is.

bij een echt zieke lever heb je ook een heel ziek paard, vandaar dat je er wel heel zuinig op moet zijn, ook is het vaak zo dat er gewoon tijd nodig is om goed om te schakelen op nieuwe stoffen in voer, vandaar ook het aloude advies dat altijd langzaam op te bouwen.

witte vlekken zijn ook echt iets wat bij gefokte paarden hoort, wilde paarden waren eenkleurig en hadden er ook geen last van, ze zullen dus naar verwachting ook niet echt geselecteerd zijn op dit soort reactie's.

Aloysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:14

Mijn paard heb een witte neus die nu ontzettend verbrand is. De korsten hangen eraan terwijl ik hem wel insmeer elke dag met een hoge factor. Hij krijgt het nu idd ook in zijn koten en bij zijn neus loopt het helemaal door naar ze lippen. Heel vreemd want de zon heeft zich al een paar dagen niet meer laten zien. Het zijn ook echt oranje/geel achtige korsten, het lijkt niet echt meer op een verbrande huid. Vandaag dus maar flink met sudocreme ingesmeerd en morgen de dierenarts erbij. Vertrouw het toch niet helemaal!

Iemand dezelfde symptomen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:13

Aloysia schreef:
Mijn paard heb een witte neus die nu ontzettend verbrand is. De korsten hangen eraan terwijl ik hem wel insmeer elke dag met een hoge factor. Hij krijgt het nu idd ook in zijn koten en bij zijn neus loopt het helemaal door naar ze lippen. Heel vreemd want de zon heeft zich al een paar dagen niet meer laten zien. Het zijn ook echt oranje/geel achtige korsten, het lijkt niet echt meer op een verbrande huid. Vandaag dus maar flink met sudocreme ingesmeerd en morgen de dierenarts erbij. Vertrouw het toch niet helemaal!

Iemand dezelfde symptomen?

die van mij had dat vorig jaar,net dat ze op een stuk kort gras stonden waar smorgens dus geen dauw inzat.
en net op die stukken verbrandde hij.
heb bloedonderzoek laten doen waaruit bleek dat hij zijn eten niet helemaal goed verteerd, en daarom moet hij extra vitamines hebben.
gaat nu best wel goed vind ik, en hij is nog niet verbrand

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:16

Aloysia: Hier hebben we net een paar rotweken achter de rug met een gigantisch verbrandde neus. Uit de zon gehouden en behandeld met calendulan. Is nu weer helemaal dicht, maar nog heel erg kwetsbaar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:30

Muzefee schreef:
Iemand ervaring met de volgende deken?

http://www.roelruitersport.nl/catalog/p ... 237d732462

Ja, ikke wel aangezien wij dus zelf ook alles van Pfiff leveren

Deze deken is heel erg fijnmazig;
Afbeelding

en is in feite daarom ook niets anders dan een vliegendeken in eczeemmodel.
Voor echte eczemers niet geschikt, voor paarden die met vliegendeken moeten staan kan hij prima.
Zelf zou ik hem niet kopen voor eczemers; hij heeft als ik het me goed herinner ook geen voering op de hals of staartflap en is imo daarom ook niet geschikt tegen eczeem.
Pasvorm is verder wel prima trouwens, maar puur door het fijnmazige-verhaal niet voor eczemers.
Wel tegen dazen enz.
Bovendien zou ik zelf met een gewone vliegendeken qua werking, helemaal niet meer willen zitten met over het hoofd aantrekken en buikflap omdoen enz.

De deken die ik eerder al aankaarte hier vind ik daarom stukken beter; gevoerd dus ook geschikte voor eczemers (milde; geen buikflap dus wel minder bedekt. Mocht Wisse toch jeuk aan zijn buik krijgen gooi ik denk ik de buikbeschermers van mijn oude HH fly protection om de singels heen ;) ) en heel gemakkelijk aan en uit te trekken!
De hals laat ik gewoon aan de deken zitten; 4 klittenbandjes losmaken en verder gewoon de deken qua sluitingen en huppekee :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 19-07-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:35

indrasjacks schreef:
Hoi Ja dat klopt
maar dat is met exceem die van mij heeft een allergische reactie op dezelfde mug die exceem veroorzaakt en zee zou hem niet helpen
ik heb nu die olie om door het voer te doen cojosololie die werkt tegen de jeuk en is goed voor herstel van manen wondjes e.d
het is tegen allergieèn asceem mok mijt schimmel.e.d.
mijn paard heeft het 100% geholpen
Adje heeft geen last meer van jeuk heb vandaar voor het eerst sinds 2 maanden met hem gereden zonder dat hij ging rollen met mij erop
( ik kon in de zomdermaanden nooit gaan rijden hij ging dan rolen met of zonder mij erop ) is vorrig jaar op het nippertje goed gegaan anders had ik hier nu niet gezeten of anderes bij gezeten.
Ik kon dus in de zomer niet meer rijden met hem nu wel weer hij heeft geen last van de jeuk en door dat ik veel knoflook door zijnvoer doe ook niet veel meer van de dazen.
jippie
lang leve groene leem kuur en cojosol olie.
meesten van jullie hier hebben dit al gelezen maar ziedat er een antal tussenstaan die dit nog niet weten
onze paardenzaak heeft het sinds gisteren vast in het assortiment op mijn aanraden en hier in de omgeving is iedereen dik tevreden
ik kocht ook wel eens iets van pegasus ruitersport die hadden biting midge reme tegen de jeuk dat hielp maar een beetje ook jolanda van pegasus ruitersport ging info inwinnen om dit wordermiddel in haar assortiment op te nemen

MIJN PAARD HOEFT GEEN DEKEN MEER OP NIET CONTINUE TE WORDEN INGESPOTEN EN INGESMEERD OF GEKRABT TE WORDEN
HIJ IS GEZOND FIT EN JEUK VRIJ DANZIJ DE OLIE HEEFT HIJ GEEN HINDER MEER

Sorry dat ik het zeg, maar je spreekt jezelf dus wel tegen :o
Zoals ik al uitlegde en je zelf ook al aangeeft; scheelt plaatselijk en winderigheid echt wel qua hoeveelheid vliegjes.
Jij zegt dat hij allergisch is voor de eczeemmugjes, juist dan zou het aan zee staan enorm schelen; daar komen die mugjes gewoonweg veel minder voor!

Ik zeg niet dat je hem nu weg moet doen naar zee, want met de cojosol gaat het prima met hem zeg je, fijn!!!
Maar aangezien er gesproken werd over inslapen als het erge eczeem betreft; daarom kaart ik even aan dat wat mij betreft dan een optie overgeslagen wordt, namelijk het paard verhuizen naar een plek waar je de trigger wegneemt; de mugjes dus.

Dat de olie bij jouw paard helpt is erg fijn voor hem, maar het aansmeergehalte mag wat mij betreft wel iets minder, misschien even je capslock uitzetten :Y)

Carol, als je zo'n val wilt maken; lekker doen!
Niet nalaten te doen wat jij het beste vindt voor Shadow; als een ander meeprofiteert van jouw goede bedoelingen en inzet voor jouw paard; so be it. Het kost jou geen extra moeite omdat er meer paarden staat ofzo, dus ik snap je gevoel maar zou zelf gewoon voor je eigen paardje kiezen en hem dus mooi zo'n val geven :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:05

@CS; hoe werkte dat met die energie healing? klinkt wel interessant? :o

Diddle zag er netjes uit! :) plaats zo fotos van zijn manen en staartje

lipje had hij last van..

edit;
fotos

Afbeelding
staart..
nog beetje gehavend

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2126.jpg
manen voor de CM en het pluizen

Afbeelding
uitgekamd
(nog een of 2 maanden en dan wordt alles op 1 lengte gewiekt :) moet nog bedenken of het knippen of trekken wordt)

en dan lipje
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2140.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2139.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2138.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2137.jpg

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:09

Naaltje schreef:
@CS; hoe werkte dat met die energie healing? klinkt wel interessant? :o

Diddle zag er netjes uit! :) plaats zo fotos van zijn manen en staartje

lipje had hij last van..

edit;
fotos

Afbeelding
staart..
nog beetje gehavend

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2126.jpg
manen voor de CM en het pluizen

Afbeelding
uitgekamd
(nog een of 2 maanden en dan wordt alles op 1 lengte gewiekt :) moet nog bedenken of het knippen of trekken wordt)

en dan lipje
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2140.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2139.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2138.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF2137.jpg

Even wat je manen betreft, niet gaan trekken daar worden ze ook dunner van.
Knippen ook niewt want dan worden ze zo kunstmatig recht van.
Ik heb de manen toen der tijd gesneden.
Je pakt dan de langere plukken net zo als bij het trekken.
Doet al het andere haar om hoog en snijd de lange plukken net iets korter af als de korte plukken.
Snap je wat ik bedoel.
Dan worden de kortere haren van de manen de lengte maar je houd wel het volume.
En het blijft er natuurlijk uit zien.