Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:09

Pauli is een reus! Ze heeft een schofthoogte van 1.76m en weegt circa 620 kg. Een hele stoer paard voor zo'n onderdeurtje als ik!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:11

Wo 1.76 :oo ?
En ik vind mijn Naomi af en toe al groot.. Die is 1.52 :')

Balen dat je ook op de medicatie moet...
Hier hou ik tot morgen de medicatie op 0,75 en ga dan morgen terug op 0,5 om te kijken of ik verslechtering zie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:13

Dat is helemaal geen reus ;-) :P :') mijn Whizz is 1,82m jullie hebben allemaal kleintjes..
Willy was overigens 1,74 m maar hij had heel veel body en volume en dat heeft Paulie toch echt minder..

Dan snap ik de 1 mg al iets beter, maar goed, ze heeft niet echt ernstige klachten toch nog? Dusseh ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:18

Ja baas boven baas.. maar Fargo, de keren dat ik met Pauli over straat ging en de mensen me vroegen of ik dat wel durfde met zo'n enorme hengst.. ( ze is een merrie).. zegt dat genoeg over haar volume! Ze is enorm imposant, breed gebouwd dankzij wat Gelders bloed, maar vooral ook door haar super bespiering. Totilas is er niks bij :))

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:39

Ook gelders bloed dus, dat had ik er nog niet aan afgezien - net als Willy. Je eigen Totilas dus!
Welke bloedlijnen zitten er in Pauli, heeft ze papieren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:24

Pauli heeft Samber als vader en Lucky Boy aan moeder's kant. Vol papier KWPN.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:10

Illo heeft trouwens nooit bulten boven zijn ogen gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:48

Jannepauli schreef:
Pauli heeft Samber als vader en Lucky Boy aan moeder's kant. Vol papier KWPN.

Leuk en wat zijn haar gelderse roots?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:08

Bij mijn Dennis ben ik er nog steeds niet helemaal achter wat hem nu mankeert. Begin september op cushing bloed getest, hij had een waarde van 150 waar hij tussen de 80 en 250 moest zitten (geen idee welke test, er zijn wat buisjes bloed afgenomen toen).
Dennis heeft 2 weken geleden een hele flinke koliek gehad. Bij de 2e keer VA raakte hij in shock na een spuit darmontspanner (heel eng, viel zo neer, ogen draaide weg, hele lijf in de kramp en lag te schokken met 4 benen recht de lucht in), maar de VA had hem binnen een paar minuten weer over eind en 'fit' (voor zo ver een paard met koliek fit is natuurlijk). Dag er na toch naar de kliniek, heeft daar echt kritiek gestaan, maar hij is er boven op gekomen! Hij is nu wel echt mager, dus ben hem heel voorzichtig wat aan het bij voeren (Omega 369 van subli).
Maar nu kreeg ik vandaag van iemand een berichtje dat cushing paarden zo heftig kunnen reageren op dit soort injecties.
Weet iemand hier meer van? Hij is met Buscopan compositum gespoten toen hij in shock raakte (heeft het overigens 3x gekregen en 2x normaal gereageerd).

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:58

Jannepauli schreef:
liljebo schreef:
De hele analyse? (is een hele lange lijst van gemeten waarden... of wat bedoel je precies?)

Als er een waslijst is, dan zijn gelijktijdig andere dingen onderzocht. Voor Cushing zijn maar een paar dingen nodig: ACTH/Cortisol/T3 en T4.
Kun je die waslijst van jou niet scannen ( en evt per pb sturen), ben toch wel heel erg benieuwd !

Met alleen de ACTH bepaling ben je er dus niet?
Waar staat T3 en T4 voor?

Had de GD in Deventer in een mail gevraagd wat de kosten waren om het ACTH te bepalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:42

T3/4 staat voor het functoneren van de schildklier (het hormoon)
Met de nieuwe ACTH basaaltest is niets méér nodig - er werd ditmaal ook maar één buisje afgenomen. Bij de vorige test waren dat er nog meerdere en kreeg ik zowel Insuline, cortisol en T3/T4.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:20

@jannepauli bedankt voor de uitleg. Er is al getest op IR maar dat was in orde. Althans dat was bijna een jaar terug. Nu is hij zo onzeker aan het lopen soms lijkt hij wel dronken. Uit de test kwam glucose te kort. Inmiddels heeft hij nu meer brokken en kunnen we weer wat rondstappen. Maar de hele dikke vacht, veel drinken, gevoelig lopen, dikke hangbuik, heel snel zweten. DA ziet eigenlijk nog geen reden om te testen ACTH.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:46

Uit alles wat jij beschrijft gaan bij mij wel alarmbellen af. Ik zou sterk aandringen op een ACTH test - je hoeft niet met het paard naar Utrecht, bloed kan gewoon opgestuurd worden met de koerier. Wel moet het bloed binnen 4 uur door de DA gecentrifugeerd worden en dan gekoeld verzonden worden.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:56

@jomaro, en anders andere DA het laten doen. Jij bent tenslotte klant, en als jij die test gedaan wil hebben....

Die 2 merries van ons zijn net D maat, de 1 wat smaller, kleiner dan de ander.
Die willen ze op 0,5 mg en die ander op 1 (waardes waren iets van 88 en 216 ofzo)
ben nu begonnen sinds zaterdag met 0,25 mg. Ga morgen bij beide merries naar 0,5 mg. en bouw het gewoon met 0,25 per 5 dagen op tot de benodigde hoeveelheid. Met een stukje banaan gaan de pilletjes er zonder problemen in.
Het spul tegen de misselijkheid was binnen, maar heb ik eigenlijk nog niet gegeven. We hebben nog een andere merrie staan met IR en EMS en zoals het er nu naar uit ziet gaan we haar dat spul geven. (gezien de omschrijving van het spul) maar moet nog even kijken. Want als die 2 ouwe nu geen problemen hebben met de 0,25 en opbouw daarvan....

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:15

@elibeest Heb je gelijk in hoor als ik het echt zou willen dan moeten ze dat natuurlijk gewoon doen. Ben al van DA veranderd in 2010. Maar beide DA geven of gaven zijn overgewicht de schuld van alles. Maar nu eet hij meer dan voorheen en de klachten worden eigenlijk alleen maar groter/meer. En hij is allang niet meer de tank van vroeger. Ja zijn buik die blijft. Heb visdonk in Roosendaal een mail gestuurd om meer info te krijgen en vooral de kosten ;) Weet dat het bij de GD in Deventer voor ACTH bepaling 25 euro is. Maar goed dan is er nog geen DA aan huis en is er nog geen bloed afgenomen. Ben me ooit rot geschrokken van bloed afnemen en de prijs, nu inmiddels al 3 x dit jaar een behoorlijke rekening gehad. Toch liever eenmaal te veel dan had ik maar..............Wordt vervolgt dus.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:41

Maar ja juist dat overgewicht en die hangbuik kan heel goed ook een symptoom zijn. En de rest van het plaatje dat je schetst, is wel alarmerend inderdaad.

Of om het om te keren, paarden die gedurende hun leven vaak of langer overgewicht hebben gehad, hebben meer kans om later cushings te hebben.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:54

mijn paard krijgt sinds een week pergolide, maar is sinds ze dat krijgt echt zichzelf niet meer ontzettend futloos en wilt haast niet meer lopen terwijl ze echt altijd juist 'soms veel te' graag liep!

kan dit een bijwerking zijn? want ze had dit voor de medicijnen nog niet..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:14

Wat voor dosis krijgt ze benthe, en hoe groot en zwaar is je paard. Dit kan een bijwerking zijn van het medicijn, maar suf en sloom zijn ze meestal als de dosis ineens behoorlijk hoog is bijvoorbeeld. Dus wat krijgt ze nu en ben je voorzichtig aan het opbouwen of geef je bijv in 1 keer 1 pilletje van 1mg....

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:17

fargo schreef:
Wat voor dosis krijgt ze benthe, en hoe groot en zwaar is je paard. Dit kan een bijwerking zijn van het medicijn, maar suf en sloom zijn ze meestal als de dosis ineens behoorlijk hoog is bijvoorbeeld. Dus wat krijgt ze nu en ben je voorzichtig aan het opbouwen of geef je bijv in 1 keer 1 pilletje van 1mg....

ze krijgt 1 mg geloof ik dat zei de dierenarts dat dat de begindosis was.. ze is geloof ik ongeveer 550 kilo? en 1.63 groot!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:19

Tja... ik dacht dat je hier advies gevraagd had en dat er gezegd was dat je het beste rustig kon gaan opbouwen - maar ik kan me vergissen hoor.
EDIT SORRY Normaal reageren we altijd op een vraag als de jouwe dat je rustig aan moet opbouwen, zit nu terug te lezen en dat is helaas niet gebeurd. Al wordt het hier wel regelmatig verteld :o :o

1 mg in een keer is een behoorlijke dosis voor een paard en dan kan je paard nu echt duizelig en misselijk zijn door die dosis.
Er wordt geadviseerd om in stapjes van 0,25 mg op te bouwen met een paar dagen per stapje, dat betekent dus een kwart pilletje voor een paar dagen en dan een half pilletje voor een paar dagen. Het is helemaal niet raar dat je paard niet lekker is ervan.. Dus ik zou vanaf morgen toch snel terug gaan naar eerst een lagere dosis meis.

Het lastige is dat veel DA's niet goed op de hoogte zijn en dus toch dit advies geven van 1 mg als begindosis... Het kan zelfs best zijn dat je paardje eigenlijk met een lagere dosis toe kan, maar dat kan ik zo niet inschatten..
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-11-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:22

Mijn DA wil al z'n Cushing patienten testen op ACTH volgende week en vroeg of ik ook mee wilde doen.

Is dit raadzaam? Naomi staat sinds vandaag weer op 0,5 mg. Ik wilde eigenlijk eens van het voorjaar het testen. Ze staat nu in totaal 3 maanden op pergolide.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:24

Focussed, kwaad kan het niet toch? Het geeft je wel weer even een indicatie. Maar moet je er gewoon voor betalen of is het service ;-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:29

Nee dat is inderdaad waar. Maar ik weet niet of ik er voor moet betalen, hij had alleen m'n voicemail ingesproken met of ik mee wilde doen. Ik wilde hem morgen even terug bellen over de kosten. Als het gratis is doe ik het sowieso, maar als ik er voor moet betalen twijfel ik.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:33

fargo schreef:
Tja... ik dacht dat je hier advies gevraagd had en dat er gezegd was dat je het beste rustig kon gaan opbouwen - maar ik kan me vergissen hoor.
EDIT SORRY Normaal reageren we altijd op een vraag als de jouwe dat je rustig aan moet opbouwen, zit nu terug te lezen en dat is helaas niet gebeurd. Al wordt het hier wel regelmatig verteld :o :o

1 mg in een keer is een behoorlijke dosis voor een paard en dan kan je paard nu echt duizelig en misselijk zijn door die dosis.
Er wordt geadviseerd om in stapjes van 0,25 mg op te bouwen met een paar dagen per stapje, dat betekent dus een kwart pilletje voor een paar dagen en dan een half pilletje voor een paar dagen. Het is helemaal niet raar dat je paard niet lekker is ervan.. Dus ik zou vanaf morgen toch snel terug gaan naar eerst een lagere dosis meis.

Het lastige is dat veel DA's niet goed op de hoogte zijn en dus toch dit advies geven van 1 mg als begindosis... Het kan zelfs best zijn dat je paardje eigenlijk met een lagere dosis toe kan, maar dat kan ik zo niet inschatten..

jaa klopt ik heb het wel vaak gelezen.. maar ik dacht dat de DA er wel verstand van had en waarschijnlijk heeft die dat ook zeker maar in dit geval is er dan toch iets mis gegaan?

ik ga morgen gelijk terug naar 0,5 of zelfs naar 0,25?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:49

Als ze al een week krijgt, ga dan maar naar 0,5 mg denk ik dat is toch de helft en zou al veel moeten schelen. Kijk het paar dagen aan, vind je haar nog niet frisser en minder suf dan evt nog verder terug. En dan geleidelijk weer opbouwen evt.

Wat voor problemen had ze precies? Waren die heel ernstig? Je zou ook kunnen beslissen om zowiezo voorlopig naar 0,5mg te gaan ...