[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:30

shera schreef:
Hé, ik heb gisteren de osteopaat voor onze pony gehad. Die heeft rugproblemen. maar als het ook helpt voor haar zomereczeem ben ik dubbel gelukkig Knipoog (en dan laat ik haar weer komen om mijnn paard onder handen te nemen.
Bijzonder gezicht trouwens, hoe de pony reageerde op de behandeling.

ja, mooi is dat he, mijn pony ontspande zich helemaal!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:43

Dus een osteopaat kan ook de lever aanpakken? Of je bedoelt dat het helpt bij afvalstoffen afvoeren...

Ik voer Dendie al jaren lang stengelig hooi... Maar op welk gras kunnen ze nou het beste staan? Gras dat volledig is uitgebloeid? Dus het liefst op zo min mogelijk kort gras? Dan moet die van mij echt op weidebeperking van de zomer.... Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:06

shera schreef:
Nou de kern van het verhaal is dat we eigenlijk de darmflora van het paard weer optimaal moeten krijgen door weinig suiker en veel structuurrijke voeding (cellulose) te voeren. We moeten stoppen met het voeren van oa
Biks, muesli, granen,kort slecht bemest gras, hooi van slecht bemeste wei en luzerne. Appels en wortels af en toe maar niet teveel (ivm de suikers)
Wel voeren:
bietenpulp(waar haal ik dat??)zemelen, zeewier, goed hooi, takken met bast en blad bv wilg, berk, linde, beuk.
Snelgroeiend gras(door kunstmest) bevat te weinig cellulose en teveel suiker. Beter is het lange gras wat ze liever niet eten Tong uitsteken

het boek gaat uitgebreid in op de werking van de darm van het paard en nog veel meer. Het is absoluut interessant en erg aannemelijk Haha!

nou dan doe ik het goed..want zo voer ik al Knipoog

ap staat op paardengras, krijgt wel takken, die raap ik bij hen rond de wei gewoon op, en de rest klopt ook

staat wel wat in dat bij te lang voeren niet goed is hoor.
zeewier bevat namelijk erg veel jodium en bij te lang voeren kan de schildklier daar op reageren. dus als je verpakking leeg is gewoon stoppen Knipoog

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:16

Dendie schreef:
Dus een osteopaat kan ook de lever aanpakken? Of je bedoelt dat het helpt bij afvalstoffen afvoeren...

De ostheopaat kwam voor mijn 32 jarige pony die niet of nauwelijks verhaard (mogelijk cushing). Ik heb ook verteld dat zij ZE heeft. Zij heeft mijn pony gewoon helemaal behandeld van kop tot staart.
Zoals ik al zei: op het verharen had de behandeling geen effect. Wel op de ZE. Ik vermoed zelf dat de afvalstoffen die zomer beter afgevoerd werden en dat ze daardoor beduidend minder jeuk had, zonder dat de overige omstandigheden met andere jaren veranderd waren.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:08

Ik voer elke zomer een klein schapje zeewier bij het voer... is dat dan ook slecht voor de schildklier? Staat niks op de site van bijv paardendrogist over... ook slecht.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:43

Het valt me wel op dat veel bokkers in dit topic iets tegen de reguliere geneeskunde lijken te hebben.

Hydrocortison smeren (met mate!) is een goede behandeling voor ZE die gegarandeerd effect heeft. Meetbaar, objectief effect.
En toch wordt het in dit topic telkens opnieuw afgekraakt alsof het paardenvergif is. Ja, er zijn bijwerkingen. daarom moet je het niet met bakken gaan toedienen. Maar onder medische begeleiding doet het echt fantastische dingen voor je paard.

Iedereen lijkt hier elk jaar opnieuw hoog op te lopen met allerlei spulletjes en smeerseltjes die zouden helpen voor ZE. Geen van die dingen heeft ooit bewezen dat ze effectief zijn. En omdat ze 'alternatief' zijn wordt er ook nooit gekeken naar de bijwerkingen. Want die zijn er dan zogezegd niet.

Ik durf er goed geld op in te zetten dat een flink deel van de paarden in dit topic schuurt omdat ze allergie/irritatie hebben door alle rommel die hun baasjes in hun staarten en manen smeren en die daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Klitwortel, dettol, tea tree olie, babyolie, isobetadine .... de lijst is eindeloos. Om van die Leen Taal-achtige kruidenpreparaten en andere rommel maar te zwijgen. Zonder bijwerkingen...yeah right.

Wat mij betreft, ik vertrouw medicijnen pas als ze WEL van de DA komen. Dan is het namelijk gecontroleerd en zeker effectief.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:45

Oef, ik denk dat na dit verhaal er weer een hoop discussie losbarst.....

vjenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:37

hoe ziet manen zomer exceem eruit??? mijn pony heeft het nog nooit gehda maar begint nu der manen te schuren???
wie kan me helpen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:19

Klara16 schreef:
Het valt me wel op dat veel bokkers in dit topic iets tegen de reguliere geneeskunde lijken te hebben.

Hydrocortison smeren (met mate!) is een goede behandeling voor ZE die gegarandeerd effect heeft. Meetbaar, objectief effect.
En toch wordt het in dit topic telkens opnieuw afgekraakt alsof het paardenvergif is. Ja, er zijn bijwerkingen. daarom moet je het niet met bakken gaan toedienen. Maar onder medische begeleiding doet het echt fantastische dingen voor je paard.

Iedereen lijkt hier elk jaar opnieuw hoog op te lopen met allerlei spulletjes en smeerseltjes die zouden helpen voor ZE. Geen van die dingen heeft ooit bewezen dat ze effectief zijn. En omdat ze 'alternatief' zijn wordt er ook nooit gekeken naar de bijwerkingen. Want die zijn er dan zogezegd niet.

Ik durf er goed geld op in te zetten dat een flink deel van de paarden in dit topic schuurt omdat ze allergie/irritatie hebben door alle rommel die hun baasjes in hun staarten en manen smeren en die daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Klitwortel, dettol, tea tree olie, babyolie, isobetadine .... de lijst is eindeloos. Om van die Leen Taal-achtige kruidenpreparaten en andere rommel maar te zwijgen. Zonder bijwerkingen...yeah right.

Wat mij betreft, ik vertrouw medicijnen pas als ze WEL van de DA komen. Dan is het namelijk gecontroleerd en zeker effectief.

Ben het met je eens, hoef er verder niet zoveel aan toe te voegen.

Denk alleen niet dat de helft schuurt vanwege smeerseltjes en andere (mogelijke) rommel. Men begint pas te smeren als er een reden voor is (hoop ik). Het is wel zo dat er rommel in het opgesmeerde vet blijft zitten dus dat dat ook weer jeuk veroorzaakt. Moet dus wel goed schoon gehouden worden.

Ook is een hele groep zich er terdege van bewust dat alleen de deken echt helpt, mits consequent gebruikt.

Ook zou men zich moeten realiseren dat mensen geen DA worden om hun klanten geld uit de zak te kloppen. Mensen beginnen aan een studie diergeneeskunde omdat ze beestengek zijn. Sterker nog, ik ken veel dierenartsen die zelf schuurders hebben en daar ook zeker het beste mee voor hebben.
Ook staan dierenartsen best open voor alternatieven zolang de werkzaamheid daarvan maar bewezen is. En de crux zit hem nou net in het laatste stukje. Eerst bewijs van werkzaamheid en dan toepassen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:30

Moet hier toch ff op reageren... Als het inderdaad onder behandeling van een DA is die weet wat wel en niet kan dan zal het meestal inderdaad wel goed gaan met deze middelen. Helaas lees je o.a. in dit topic dat dat meestal niet gebeurt en mensen niet weten dat je dit maar voor korte duur mag gebruiken en DA's ook meer geven dan nodig is/mag. Ik kan toch echt niet zeggen dat alles wat door DA of HA wordt voorgeschreven dan meteen de oplossing is. Heb zelf ondervonden wat medicatie met een lichaam kan doen en neem maar van mij aan dat dat echt niet leuk is. Ook als staat er van alles in de bijsluiter, je gaat ervan uit dan mensen die zo'n opleiding hebben genoten ff wat verder kijken en ook info geven over de gevolgen van medicijnen. Je leest hier toch ook van anderen die op de "natuurlijke" manier oplossingen danwel verbeteringen hebben gevonden... Mag dat dan niet? Ik ben van mening dat je dit juist met elkaar moet delen en dat zal ik dus met mijn "experiment" ook doen...

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:40

Klara16 schreef:

de tea tree shampoo was ik mijn pony der manen straks in de zomer wel afentoe mee.
maar dit omdat haar manen anders vies worden.
(bonte pony met zwarte en witte manen) ( je ziet op het witte erg goed wat voor vuil er in de manen zit doordat ze een deken op heeft. dit zorgt volgens mij aleen maar voor extra jeuk.
dus was ik het als het nodig is met tea tree shampoo, wat jeuk stillend is dus ben ik niet met je eens dat dat het schuren erger maakt.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:48

Zammie schreef:
Moet hier toch ff op reageren... Als het inderdaad onder behandeling van een DA is die weet wat wel en niet kan dan zal het meestal inderdaad wel goed gaan met deze middelen. Helaas lees je o.a. in dit topic dat dat meestal niet gebeurt en mensen niet weten dat je dit maar voor korte duur mag gebruiken en DA's ook meer geven dan nodig is/mag. Ik kan toch echt niet zeggen dat alles wat door DA of HA wordt voorgeschreven dan meteen de oplossing is. Heb zelf ondervonden wat medicatie met een lichaam kan doen en neem maar van mij aan dat dat echt niet leuk is. Ook als staat er van alles in de bijsluiter, je gaat ervan uit dan mensen die zo'n opleiding hebben genoten ff wat verder kijken en ook info geven over de gevolgen van medicijnen. Je leest hier toch ook van anderen die op de "natuurlijke" manier oplossingen danwel verbeteringen hebben gevonden... Mag dat dan niet? Ik ben van mening dat je dit juist met elkaar moet delen en dat zal ik dus met mijn "experiment" ook doen...

Natuurlijk mag dat wel. Het is alleen zo jammer dat er soms de indruk gewekt wordt dat regulier per definitie niet goed is. Ik denk dat dat is wat bedoeld is.
Ik ben het ook met je eens dat je als je bij de HA terecht komt, je soms haast zelf medisch onderlegd moet zijn om te voorkomen dat zaken radicaal mis gaan (heb meerdere voorbeelden dichtbij). Bij alternatief is dit helaas echter nog veel sterker het geval.

Ook ben ik met je eens dat bijvoorbeeld corticosteroiden echt rotzooi zijn en dat tje het bij voorkeur niet moet gebruiken, maar ik weet ook dat het soms in bepaalde situaties juist de jeuk-schuren-genezen-jeuk-schuren-genezen-etc cyclus kan doorbreken.

Het mooie van dit topic vind ik ook juist dat we ervaringen met elkaar delen en zo niet ieder op zich het wiel hoeven uitvinden.

Wat ik nog het allerbelangrijkste is dat we elkaar proberen te behoeden voor kwakzalvers. Daar zijn er namelijk zo veel van. We worden met z'n allen helemaal wanhopig als we onze arme paarden zo vreselijk zien jeuken. Ik kan het echt niet aanzien. En die wanhoop is nou net waar zoveel mensen gebruik van maken en hoe ons allerlei middeltjes aangesmeerd worden. Ook ik heb de kast vol staan waarvan ik trouwens een flink deel ga weggooien. Ben er ook van overtuigd dat een gewoon zacht cremetje verlichting kan geven bij een (sterk) geirriteerde huid maar het kan dus ook zoals gezegd negatief werken als e.e.a niet goed schoon gehouden wordt of als het paard ook nog overgevoelig op het cremetje reageert en dit misschien niet onderkend wordt omdat hij toch immers eczeem heeft.

Ik heb overigens niets tegen een flinke discussie zolang er maar steekhoudende argumenten gebruikt worden. Daar kunnen we weer een boel van leren. Ikzelf heb al heel veel aan allerlei meningen en ervaringen gehad sinds ik dit topic gevonden heb.

Ik heb sinds ik de deken gebruik geen cremetjes meer hoeven gebruiken. De deken was afdoende.

Hm, 't is een flink verhaal geworden. Kan je weer zien hoe het je bezig houdt heh?
Ik hoop dat we het in ieder geval een constructieve discussie kunnen houden!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:36

Ik heb niks tegen op mijn reguliere dierenarts, integendeel. Als het ECHT niet anders kan krijgt mijn paard corticosteroiden. Maar dat kan ik nou eenmaal niet een hele zomer gebruiken, dit wordt me ook ten sterkste afgeraden door mijn dierenarts. En helaas werkt het middel heel goed maar ook kortdurend.
Ook zie ik in mijn werk als verpleegkundige de geweldige werking van corticosteroiden, maar ook zeker de vervelende gevolgen van langdurig gebruik.

Aangezien de reguliere diergeneeskunde helaas nogsteeds geen ander effectief middel tegen zomereczeem heeft (en dit zijn ook de woorden van mijn veearts) moet ik het wel in het alternatieve circuit zoeken om mijn paard van haar jeuk af te helpen.
En ik heb goede ervaringen met sommige van deze middelen (met veel ook niet...)
Regulier en alternatief gaan bij zomereczeem uitstekend samen.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:41

Ik heb even een vraagje:

Heeft iemand hier ervaring met PUUR Culico (een of ander middel wat de paardendrogist verkoopt)?

Mijn pony heeft namelijk een lichte vorm van zomer eczeem, maar het paard van mn vriendin veel erger dus dacht misschien kunnen we dit eens uitproberen. Maar het is altijd handig om te weten of iemand er al ervaring mee heeft Haha!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:14

Whitepanther schreef:
Ik heb even een vraagje:

Heeft iemand hier ervaring met PUUR Culico (een of ander middel wat de paardendrogist verkoopt)?

Mijn pony heeft namelijk een lichte vorm van zomer eczeem, maar het paard van mn vriendin veel erger dus dacht misschien kunnen we dit eens uitproberen. Maar het is altijd handig om te weten of iemand er al ervaring mee heeft Haha!

jaa ervaring mee Haha!
mijn vz pony heeft het vorigjaar ook gekregen Lachen het is geen middel dat ervoor zorgt dat het overgaat maar het verminderd de jeuk wel;)

het is wel aan te raden om te proberen, maar ik zou er niet al te veel van verwachten als je alleen dat middeltje gebruikt..
wij hebben ook een zomereczeem deken erop plus dit middeltje en dan is het goed onder controle te houden:)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:48

Bij die van mij werkte puur cullico niet... had hem in combinatie met allergitum (wat ook aangeraden wordt) en een drainage compositum van te voren.

Twee jaar geprobeerd... niks uit gehaald.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:13

Heb allergitum en cullico vorig jaar voor het eerst gegeven, en ik moet zeggen, we hebben een top zomer gehad Haha! Of deze middelen hebben geholpen, ik hoop het, maar zeker weten doe ik het niet, er zijn vorig jaar meer schuurders geweest die een goede zomer gehad hebben. Ik ga in ieder geval zo weer met beide middelen beginnen Knipoog Mijn paard staat wel gewoon met deken op overigens.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:02

Wow bij mij was het gelukkig loosalarm en kan de deken weer af.
Maar de therapie die ik nu volg werkt echt fantastisch. Wat je dus vaak merkt bij ZE paarden is dat ze helemaal "stijf" zijn bij de manenkam. Die van mij had dat ook heel erg dat kan je gewoonb amper bewegen en vandaag had ze der ene laaste sessie en het is helemaal losgekomen. Ook al het roos van der huid is omhoog gaan komen. En je kan weer echt der huid zien inplaats van alleen maar roos en ze glimt ook helemaal Haha! Ik hoop echt zo dat het van de zomer minder gaat worden van dit, maar ik heb er goeie moed in. Ik houd jullie zeker op de hoogte van dit Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:54

@aline4: dat is wat ik bedoel ja.

Ik heb niet per definitie iets tegen alternatief. Ik stel gewoon vast dat mensen soms op eigen houtje minder slimme dingen gaan doen met hun paard en daar dan ook nog veel geld aan uitgeven. Elke zomer opnieuw vind je in dit forum mensen die een nieuw middel proberen te slijten aan eigenaars van exceempaarden. Soms worden ze met pek en veren uit het topic gejaagd, maar vaak worden die dingen opgepikt en een tijdlang geprobeerd door iedereen. Terwijl je van kilometers ver al ziet aankomen dat het niet kan werken, en dat alleen de portemonnee van het baasje ervan zal afslanken.

ZE is een ziekte waar tot nu toe geen definiteve oplossing voor bestaat. En dat maakt ons allemaal hier makkelijke slachtoffers voor kwakzalvers. Want we willen allemaal zo graag geloven dat de oplossing gevonden is. Iets dat beter en makkelijker is dat de soepjurk en opstallen. Wat zou het toch fantastisch zijn als je ZE kon genezen met een kruidenspulletje door het voer. Dat spulletje zal helaas nooit gevonden worden omdat het niet bestaat... Verdrietig

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:43

Klara16 schreef:

Ik heb niet per definitie iets tegen alternatief. Ik stel gewoon vast dat mensen soms op eigen houtje minder slimme dingen gaan doen met hun paard en daar dan ook nog veel geld aan uitgeven. Elke zomer opnieuw vind je in dit forum mensen die een nieuw middel proberen te slijten aan eigenaars van exceempaarden. Soms worden ze met pek en veren uit het topic gejaagd, maar vaak worden die dingen opgepikt en een tijdlang geprobeerd door iedereen. Terwijl je van kilometers ver al ziet aankomen dat het niet kan werken, en dat alleen de portemonnee van het baasje ervan zal afslanken.

ZE is een ziekte waar tot nu toe geen definiteve oplossing voor bestaat. En dat maakt ons allemaal hier makkelijke slachtoffers voor kwakzalvers. Want we willen allemaal zo graag geloven dat de oplossing gevonden is. Iets dat beter en makkelijker is dat de soepjurk en opstallen. Wat zou het toch fantastisch zijn als je ZE kon genezen met een kruidenspulletje door het voer. Dat spulletje zal helaas nooit gevonden worden omdat het niet bestaat... Verdrietig

misschien geen spul dat het geneest, maar met puur culico en een zomereczeem deken ben ik heel erg tevreden.
en opletten dat ze niet te veel eiwitten en suikers binnen krijgt is het redelijk onder controle te houden bij mijn vz pony.

ik denk dat het per paard verscheeld wat werkt en wat niet omdat elk paard weer anders erop reageerd.

en al is het geen middel dat het verhelpt, het verminderd de ZE wel.
en dat vind ik al een hele verbetering..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:27

wupke... wat heb jij voor therapie gedaan?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:34

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:54

Hmm... het word dit weekend weer +10 graden. Gaat bij jullie de deken weer om??
Ik twijfel nog...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:04

corinagirl schreef:
Hmm... het word dit weekend weer +10 graden. Gaat bij jullie de deken weer om??
Ik twijfel nog...

Ligt eraan, het zou nogal waaien en dan hebben we er hier nog niet zo gauw last van. ik houdt het natuurlijk zelf gewoon goed in de gaten en kan de halsdeken er zo bij om doen. Zam heeft de gewone deken nog op, maar hoorde dat het zondag wel heel erg lekker weer wordt. Ik bekijk het gewoon van dag tot dag. De dekens liggen in ieder geval gereed... Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:08

Klara16 schreef:

Je bedoeld zeker omdat ik nu de Bachdruppels geef.
Ik ga echt niet zomaar wat geven aan een paard en ben er juist achter met een ander paard dat iets heel simpels een paard heel erg goed kan helpen/ondersteunen. Ik heb wel het 1 en ander nagevraagd en contact met mensen opgenomen. Ik ga echt niet over 1 nacht ijs.... Daar zijn m'n paardjes me veeeeel te dierbaar voor. en ik vind het absoluut niet teveel moeite om deken op/af te doen en op stal te zetten. ik denk dat je een beetje een verkeerde toon zet met dit bericht...