[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:13

Ik weet ook geen hoeveelheden van wat er precies in de Fibra zit.

Heb weer honingzalf besteld, die krijg ik dinsdag binnen. Fibra bewaar ik dan gewoon als ze weer kale
plekje bij haar voor pluk heeft, want bij de andere plekken lijkt het alleen maar erger te worden.
Heb wel eens een tube honingzalf gebruikt, maar weet eerlijk gezegd niet meer of het nou hielp, dus daarom maar even opnieuw proberen.

@Zinzi_jewel Welke groene leem gebruik je dan altijd?
Laatst bijgewerkt door irisje2 op 31-07-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:14

ellepel schreef:
Geen kap, vind ze eng en appie vind ze raar,dus die gaan niet om.
Heb er eentje te koop, een witte met oortjes van amigo
[ [url=m/QlYlBg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maat cob, 5 euro,kan wel in een envelop,

Ik wil hem wel van je overnemen, heb je een bp gestuurd.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:16

Zinzi_jewel schreef:
Vetramil is een fijne zalf idd .
Bevordert de wond genezing goed .
Wat ook super werkt is Groene Leem .
Smeer dat nu een paar dagen .
2 dagen wel , 1 dag honing zalf en weer wassen en dan weer groene leem .
En ze ziet er stukken beter uit .
Fibra twijfel ik nog over ...
Neig er zeker naar . Maar wat zit erin ?
Vindt ik dat ergens ?
Hoeveelheden hoef ik niet te weten maar wel bestanddelen

Ik was vorige week nog positief over fibra, in die zin van dat ik het nog een kans wou geven en een week door ben blijven smeren. Helaas bij mijn pony lijken er meer wondjes bij te komen ipv te verdwijnen. Voor mij geen fibra meer dus, misschien dat andere paarden er baat bij hebben maar hier helaas niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:25

Henny, dettol ga ik bij appie niet gebruiken, heb dat vroeger gedaan en dat tast de natuurlijke afweer van de huid zo aan dat appie er juist een flinke schimmelinfecie van kreeg :(
Bij hem is een deken voldoende en zinkzalf voor de plekjes.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:02

ellepel schreef:
Henny, dettol ga ik bij appie niet gebruiken, heb dat vroeger gedaan en dat tast de natuurlijke afweer van de huid zo aan dat appie er juist een flinke schimmelinfecie van kreeg :(
Bij hem is een deken voldoende en zinkzalf voor de plekjes.

Nee, dan zeker bij Appie niet gebruiken :)

Ik doe het om ze 's even zonder deken te kunnen zetten zodat ze lekker even het zonnetje op hun pokkel krijgen.
Op 1 paard na staan ze hier uitsluitend onder een deken uitsluitend vanwege de dazen.
Met een deken op gaan die rotkrengen aldoor onder de buik en bij de uiers zitten.
Ze hebben gelukkig geen deken meer nodig voor de mugjes.

Een paar jaar terug is er vlakbij een Leliebollenbedrijf gekomen.
Ze verbouwen de bollen elders maar hier vlakbij worden de bollen gewassen, gedroogd en verwerkt voor verkoop.
Achter het bedrijf zo'n 100 meter van onze wei liggen een viertal grote waterbekkens met het jaar rond stilstaand water erin. Dat is het spoelwater van de bollen.
Volgens mij is dat bedrijf de oorzaak van de vele dazen die we sindsdien hebben.
Eerder was het nooit zo erg :n

MoniekV

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:04

Dettol ga ik ook niet op mijn paarden gebruiken, ene paard heeft er al een 'litteken' aan over gehouden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:33

Hier nog steeds zeer enthousiast ver de Fibra Anti Itch creme.
het lijkt overigens wel een middel "van de dag", want als ik 1 dag 'smorgens niet smeer (aanbevolen wordt iedere ochtend 1 x) dan zie ik Shetmerrie Barbie om eeen uur of 11.00 in de ochtend al weer schuren. Kan niet zoveel kwaad, want ze heeft een dekentje op, maar het is wel opvallend.
Pak ik dan de pot Fibra en smeer ik alsnog dan zie ik eigenlijk na een uurtjes de rest van hetetmaal toch weer helemaal géén geschuur.
Conclusie: er moet toch iets inzitten wat de jeukprikkel van buitenaf verdooft.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:49

@ ellepel: Vetramil is onder andere bij de paardendrogist te koop, ook bij Agradi (waar het op het moment iets goedkoper is). Maar ik zou gewoon even googelen, want de prijs verschilt erg per webshop. Je vind Vetramil namelijk ook goedkoper dan bij Agradi, maar ikzelf bestel vaker dingen daar dus dan is het weer voordeliger ivm verzendkosten.
Dermiel (ook voor dieren) is gemiddeld net wat duurder dan Vetramil. De varianten voor mensen (Mesitran bij apotheek en bijv. Dermagiq bij drogist) zijn dan weer goedkoper.
Ik heb laatst van die 4 de ingrediënten vergeleken, dat is best interessant. Allemaal toch wat anders van samenstelling. Ben benieuwd of er in werking veel verschil zoja welke dan het fijnst is.

@ irisje2: welk merk honingzalf heb jij en waar besteld?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:44

kim1207 schreef:
Ow jee , pony de oren tot bloedens toe open geschuurd. Ze staat onder rsih maar die kap werkt ze af ( als ik m al op krijg)
Pony in boett kap doet t goed. Die kap past alleen niet op de tinker. Welke kap met oren die 24/7 moet blijven zitten gebruiken jullie? Iemand misschien boett mt 5 te leen om te passen ( de kap)

Ik heb de pagony van Divoza, mss iets voor die van jou?
Blijft hier wel goed opziten ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:01

Hallo beste bokkers,
Mag ik hier mij ook melden? Ik heb een Fell Pony ruin, en die heb ik nu ongeveer 2,5 jaar. Komt bij de kust vandaan, nooit eczeem gehad, maar bij mij in Drenthe dus ontstaan. Ieder jaar wordt zijn eczeem erger. Nou heb ik werkelijk van alles geprobeerd en staat hij 24/7 ingepakt, maar ik krijg met name zijn gezicht niet onder controle. Het is vreselijk om aan te zien. Hij kan nergens aan schuren, behalve aan zijn waterbak, maar ja, die kan ik moeilijk weghalen. De Fibra creme is inmiddels ook besteld (1 vd weinige producten die ik nog niet geprobeerd heb) en ik wil nog groene leem proberen. Maar hij heeft dus niet alleen korsten, maar ook allemaal open plekken waar het bloed uitstroomt. Momenteel bezig met Vetericyn 2 x daags insprayen, maar ook dit wil niet baten. Iemand tips voor eczeem op het gezicht? Ik ben echt ten einde raad. Hij heeft overal eczeem trouwens, buik, benen, billen, oren, manen, staart etc. maar zijn hoofd is dus het allermoeilijkst om onder controle te houden. Verder gebruik ik nu Derfen voor de rest van zijn lichaam en een rambo eczeemdeken en hoofdkap. Ik hoop dat iemand tips heeft voor het gezicht wat ik misschien nog niet geprobeerd heb. Wat ik o.a. al geprobeerd heb: Vetericyn, derfen, pure neemolie, skincalmin, uierzalf, sectolin sweetitch, animal van ballisto, itch free gel, grand national, TKC97 lotion, tea tree olie en nog zo een aantal dingen, maar vooralsnog wil niks echt werken en als het werkt dan maar voor even. Uiteraard heb ik ook periodes geprobeerd om er niks aan te doen, maar dan wordt het nog veel erger. Verder krijgt hij beperkt gras, geen kuil, alleen goed hooi, vitalbix feralcare of metazoa, krijgt 2x daags druppels van Puur voor eczeem en allergie, mineralen en zoutsteen. Ik hoop dat iemand een tip heeft speciaal voor het gezicht.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:35

@ Zinzi_jewel de eigenaar van Fibra was in dit topic een aantal bladzijdes terug, wou niet vertellen wat erin zit en staat ook nergens op de website of de verpakking. Wel een beetje jammer :(

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:07

nadine ik gebruik sinds een paar weken een creme van het Kruidvat voor de plekjes op haar hoofd/oren, op basis van Lanette, als je zoekt op lanette vind je wel wat het is. ik vind het een soort van wondermiddeltje, voor haar dan, ik heb al een paar dagen niet gesmeerd, maar geen nieuwe plekjes meer.
Nou heeft die van mij maar kleine plekjes hoor, schuurt ook niet veel,we wonen hemelsbreed 1 km van de Oosterschelde, dus bijna altijd een windje, dat scheelt enorm.

Als ze open wondjes heeft zou je ook Nestocyl zalf kunnen proberen, is jeuk en pijnstillend, gewoon bij de drogist te krijgen.
Of Hydrocortiderm bij de DA halen.
Succes!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:02

Hier in België heeft een dierenarts een spray ontwikkeld op natuurlijk basis. De haflinger loopt sinds ze de spray gebruikt zonder deken en de veranderingen zijn duidelijk te zien.
Zelf wil ik het volgend jaar eens gaan proberen.
Als je wilt kan ik eens het nummer geven van die DA?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:05

Graag meer info... word ik heeeeel blij van.
Er komt steeds meer ervoor tegen ze... echt toppie!!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:06

Ik zal de Dierenarts morgen eens proberen te bellen ;)
Dan kan ik de info weer hierdoor spelen !
Afbeelding
Hier is een foto van het product

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:44

please meganx ben ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel nieuwschierig

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:14

irisje2 schreef:
Heeft iemand wel eens Zinkzalf of Sudocrème gebruikt op kale plekjes (geen open wondjes).

Maar nu heb je van zinkzalf ook de crème, lotion en smeersel variant en las dat ze allemaal een andere doelstelling hebben. Weet iemand hier toevallig het verschil van de werking. Kan namelijk niks op internet vinden.

Ik gebruik nu 11 dagen de Fibra crème. Het plekje midden op haar voorhoofd is helemaal weg. Volgens mij vooral omdat ze daar geen jeuk meer heeft. Ook het plekje bij de aanzet van haar voorpluk is helemaal verdwenen. Dit plekje was korsterig en leek wat rotzooi te zitten, het was ook pas open geweest.

Het spul lijkt rond haar ogen en neus niet te werken. Lijkt alleen maar een groter oppervlakte te worden. Dus ga daar stoppen met smeren en denk ik weer terug op de Hydrocortiderm.

Ik heb ongeveer 2 weken sudocreme gesmeerd op droge kale plekjes, maar kan niet zeggen dat het een goed resultaat gaf..

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:28

Safiera schreef:
@ ellepel: Vetramil is onder andere bij de paardendrogist te koop, ook bij Agradi (waar het op het moment iets goedkoper is). Maar ik zou gewoon even googelen, want de prijs verschilt erg per webshop. Je vind Vetramil namelijk ook goedkoper dan bij Agradi, maar ikzelf bestel vaker dingen daar dus dan is het weer voordeliger ivm verzendkosten.
Dermiel (ook voor dieren) is gemiddeld net wat duurder dan Vetramil. De varianten voor mensen (Mesitran bij apotheek en bijv. Dermagiq bij drogist) zijn dan weer goedkoper.
Ik heb laatst van die 4 de ingrediënten vergeleken, dat is best interessant. Allemaal toch wat anders van samenstelling. Ben benieuwd of er in werking veel verschil zoja welke dan het fijnst is.

@ irisje2: welk merk honingzalf heb jij en waar besteld?

http://www.newpharma.nl/pharma-business ... 30212757:s

meganx schreef:
Ik zal de Dierenarts morgen eens proberen te bellen ;)
Dan kan ik de info weer hierdoor spelen !
[ [url=m/76hyQ2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier is een foto van het product

Ik ben heel benieuwd naar je informatie, heb veel interesse.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:10

Sudo en zinkzalf zijn ook eigenlijk bedoeld om natte wondjes in te laten drogen. Verder doet het weinig huidherstel, dan kan je beter kiezen voor bepanthen zalf

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:52

Dat is niet waar
En toevallig heeft iemand daar onderzoek naar gedaan en kun je hier de vergelijking lezen met een paar zalven die worden gebruikt., waar onder bepanthen ,sudocrem en zwitsal
http://www.beauty-review.nl/de-beste-bi ... l-zinkzalf

De zwitsal bevat wel degelijk stoffen die de huid verzorgen :j
Nou ja maakt ook niet uit, ik vind het voor appie prima spul

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 06:58

Heeft iemand van jullie de manen al eens helemaal kort of totaal afgeknipt gemaakt?
Bink heeft er nu hele happen uit en het is geen gezicht. Bovendien is het moeilijker insmeren dus weer meer kriebels.
Nieuwe deken is in de bestelling, de uitgerekte soepjurk van Bucas kan als gewone vliegendeken naar (het slag grotere) andere paard......

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:17

ellepel schreef:
Dat is niet waar
En toevallig heeft iemand daar onderzoek naar gedaan en kun je hier de vergelijking lezen met een paar zalven die worden gebruikt., waar onder bepanthen ,sudocrem en zwitsal
http://www.beauty-review.nl/de-beste-bi ... l-zinkzalf

De zwitsal bevat wel degelijk stoffen die de huid verzorgen :j
Nou ja maakt ook niet uit, ik vind het voor appie prima spul

Ik werk in de zorg en gebruik deze zalfen dagelijks bij de clienten haha.
Zink is voor open plekjes die moeten indrogen, bijv smetplekjes, open blaartjes, randen van grote wonden.
Sudocreme wordt bijv op billen gesmeerd die verschijnselen krijgen van wonden om de huid te beschermen, om invloeden van buitenaf tegem te gaan. De huid wordt wel iets verzorgd door deze creme,
Maar echt op open wondjes die verzorging nodig hebben is bepanthen vaak beter. Dit is echt een verzorgende zalf (wij smeren dit eigenlijk altijd op skintears, decubitus etc)

Misschien om de jeuk tegen te houden en de wonden te verzorgen smeer je eerst wat bepanthen en dan sudo eroverheen

En als sudo bij je werkt is dat oook prima!!

Zo werkt bepanthen bij mijzelf helemaal niet, terwijl op mijn werk je hele goede resultaten ermee ziet :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:40

Margee schreef:
Heeft iemand van jullie de manen al eens helemaal kort of totaal afgeknipt gemaakt?
Bink heeft er nu hele happen uit en het is geen gezicht. Bovendien is het moeilijker insmeren dus weer meer kriebels.
Nieuwe deken is in de bestelling, de uitgerekte soepjurk van Bucas kan als gewone vliegendeken naar (het slag grotere) andere paard......

Ja ik heb dat vorig jaar gedaan, maarja ik heb een fjord :')
In juni 2014 ben ik haar gaan rijden/verzorgen. Er werd toen niks aan de zomereczeem gedaan. Vanaf het jaar erop ben ik zelf dingen tegen de zomereczeem gaan doen en ik heb toen ivm de warmte onder de deken en omdat het best strak stond omdat het rechtop stond alles eraf gehaald. Daarna een boog bijgehouden en vanaf september niet meer geknipt, nu is het lang :)

Afbeelding

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:51

Knap hoor Jets ! Ziet er goed uit ;)

Heb een mail gestuurd naar de DA die een natuurlijke spray zou hebben voor zomereczeem. Met de vraag naar meer informatie. Als ik een antwoord terug heb dan horen jullie het zeker ;)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:25

Zoo dat ziet er idd echt goed uit! Mooi paardje ook :D