[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:51

Ben wel benieuwd naar hoe oud bijv. Bonfire was toen hij Cushing kreeg. Hij is toch 30 jaar geworden.

Syrianda

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:54

Poeh toch erg als je dier zo jong is als hij cushing krijgt.
Leef met jullie mee.
Voor mijn pony is het ook niet fijn maar zij is 26. Dan kun je iets verwachten.
Zij is nog zo goed dat we haar de pillen geven. Tevens de balancer. Ik hoop haar nog een paar jaar te kunnen geven.

Alle nieuwelingen: Welkom.
Ben zelf ook vrij nieuw en heb echt wat aan de info van ervarings deskundigen in deze topic.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:02

Meganyr: Je kan er wel vanuit gaan dat hij vorig jaar al Cushing had. Beginnende Cushing komt vaak niet naar boven in het normale bloedonderzoek.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:17

Meganyr: ik heb dezelfde vragen,maar de toekomst zal de antwoorden geven. Mijn Joris is ook 24, bevangen in mei en nu stappen we wat door het bos, dat is alles. Hopelijk gaat dat steeds beter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:34

Die van mij is nu 17 jaar die blijf ik gewoon zo lang mogelijk rijden, maar die gaat de laatste jaren juist lekker. En het is dat ik geen geld heb anders zou ik zeer waarschijnlijk weer wedstrijden gaan starten, maar dan wel western (trail).

En beestje zou ik geen plezier doen om niet meer te rijden. Als ik nu al dagje oversla wil hij de dag erna toch echt wel aan de slag. Zeker met buitenritje doe ik hem heel veel plezier.

Trouwens online test gaf aan zeer waarschijnlijk PPID dus ga er maar vanuit dat hij het wel heeft. Maandag ochtend maar gelijk bellen voor afspraak.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:18

Illo ( fjord) heeft zeer waarschijnlijk vanaf zijn 12e Cushing. Met 21 is hij pas getest. Maar hij had al jaren een dikkere vacht als anders.
Met 22 jaar is hij op pergolide gegaan. Tot zijn 25e gewoon gereden. Wel steeeds wat rustiger aan maar dat ook vanwege hoefkatrol.
Hij is nu 26 en het gaat nog steeds goed. Ik stap alleen nu nog maar, erop en er naast.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:35

Mijn dame begint nu toch wel echt een dikkere vacht aan te maken, ze staat nu zo'n 2 weken op medicatie. Ik hoop dat de vacht nu niet zo erg wordt als andere jaren, maar omdat de medicijnen pas over een week of 4 werken, denk ik dat we pech hebben.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:09

Pandora2 schreef:
Hey Meganyr....
Wanneer is het bloed afgenomen ? Voor of tijdens de hb ? En hoe hoog was de acth waarde ?

Het bloed is afgenomen aan het eind van de ochtend, tijdens de hb.
Acth is/was 33.

Vorig jaar is er bloed afgenomen adhv een lichte spierbevangenheid, een tijdje daarna had ze een hoefzweertje. Het zou zomaar kunnen, we zullen het nooit weten ;).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:24

Meganyr schreef:
Pandora2 schreef:
Hey Meganyr....
Wanneer is het bloed afgenomen ? Voor of tijdens de hb ? En hoe hoog was de acth waarde ?

Acth is/was 33.

Vorig jaar is er bloed afgenomen adhv een lichte spierbevangenheid, een tijdje daarna had ze een hoefzweertje. Het zou zomaar kunnen, we zullen het nooit weten ;).

Ik vroeg dit maar omdat je op dat moment natuurlijk wel met 2 triggers zit die de acth kunnen verhogen zonder dat er sprake is van cushing, nl de pijn van de hb en de seasonal rise ...wat het er natuurlijk niet gemakkelijker op maakt...

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:01

Meganyr schreef:
Pandora2 schreef:
Hey Meganyr....

Acth is/was 33.

Ik vind 33 met HB en dus pijn, een beetje twijfelachtig voor cushing...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:22

Waarom twijfelachtig?
Bij welke waarde zou het dan onmiskenbaar zijn en hoe kun je erachter komen of het al dan niet Cushing is?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:27

Hier leeft mijn cushing helemaal op.
Mennen doet ze met meer looplust, rijden met meer looplust dan ooit.
Zelfs de dierenarts die deze zomer nog dacht dat ze mijn pony niet meer zou zien, was verbaasd hoe de pony eruit zag op het moment.
Vandaag met haar gewonnen fotoshoot gewoon niet te houden zo graag wilde ze lopen, terwijl ze toch echt stil moest staan voor de portret foto's.

Wel vreselijk al die pony's die vroeg al cushing krijgen zeg.
Hoop de mijne toch nog lang te mogen houden. Hoop toch echt tot haar 30ste of langer als dat gegund wordt.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:31

Op de 1e pagina staat dit referentiekader.
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Met 33 zit je onder de waarde van aug-Oct.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:49

Vermoed dat die van mij het al vanaf jongs af aan heeft. Maar werd iedere keer voor gek versleten en het kon nog niet, want hij was nog zo jong.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:10

Meganyr schreef:
Waarom twijfelachtig?
Bij welke waarde zou het dan onmiskenbaar zijn en hoe kun je erachter komen of het al dan niet Cushing is?

Hangt ervan af in welke eenheid die waarde uitgedrukt is :) Ik ga er maar vanuit dat het niet pg/ml is, maar die andere...kan dat nooit onthouden :? Dan is de waarde inderdaad wel te hoog naar de gangbare normen en hb in het najaar pleit ook in het '' voordeel '' van cushing....maar als ik afga op hoe het paardje eruit ziet en hoe ze blijkbaar enorm veel looplust heeft, ga ik ook wel twijfelen...
Hier wordt door de DA'en afgeraden om tijdens het najaar te testen op cushing omdat je dan sowieso een deel vals-positieven hebt...en pijn kan dan ook nog aanleiding geven tot een verhoogd acth gehalte in het bloed...
Testen na de seasonal rise is altijd een betere optie, maar ik snap natuurlijk helemaal de dubio...laat je ze nog een maand of 2 van de medicatie af en dan eerst hertesten? Of ga je gelijk aan de slag met de pillen...Moeilijk...
Gaat het trouwens al beter met de hb ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:11

Moonlight17 schreef:
Hier leeft mijn cushing helemaal op.
Mennen doet ze met meer looplust, rijden met meer looplust dan ooit.
Zelfs de dierenarts die deze zomer nog dacht dat ze mijn pony niet meer zou zien, was verbaasd hoe de pony eruit zag op het moment.
Vandaag met haar gewonnen fotoshoot gewoon niet te houden zo graag wilde ze lopen, terwijl ze toch echt stil moest staan voor de portret foto's.

Wel vreselijk al die pony's die vroeg al cushing krijgen zeg.
Hoop de mijne toch nog lang te mogen houden. Hoop toch echt tot haar 30ste of langer als dat gegund wordt.

Fijn nieuws om te lezen ! :)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:34

Moonlight, dat zijn leuke berichten. Fijn om te lezen dat er ook oplevingen kunnen zijn en het niet alleen maar bergafwaarts gaat :)

De waarde is inderdaad niet uitgedrukt in pg/ml, maar in pmol/L, dat mag maximaal 12 zijn en is dus nu 33.

Het feit dat ze vanuit het niets hb raakt én de bijkomende IR pleiten toch wel voor, plus dat (en ik weet niet of dit enkel éénrichtingdenken is of puzzelstukjes die op zijn plaats vallen) ze nu wel vroeger dan normaal wat dik in de vacht komt. Ook het 'in zichzelf gekeerd zijn' herken ik, de laatste maanden merkte ik dat ze iets 'off' was. Ik kan er niet precies mijn vinger op leggen, maar ik denk wel dat jullie weten wat ik bedoel.

Gisteren had ik met mijn overbuurvrouw een gesprek over ppid, haar 17 jarige Friese ruin vertoont ook symptomen, maar de bloedwaarden zijn dan weer hoog, dan weer laag. Zij had het over seasonal ppid, dus alleen verhoogde waarden in de herfst. Ik heb er het volgende artikel over gevonden:

http://ecirhorse.org/index.php/cushing- ... sonal-rise

Kennen jullie dit? Dit zou wel een boel van mijn vragen beantwoorden en pleiten voor het gebruik van medicijnen (desnoods alleen in de herfst).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:52

Seasonal PPID bestaat niet. De seasonal rise wél.
En ja, dat is de vaste schrijvers hier goed bekend hoor.

Je moet dus geen vergissing begaan: de waarden van ACTH kunnen variëren, maar het is geen seizoensgebonden aandoening. Voor beide periodes zijn kaderwaardes - als het onderzoek uitwijst dat het ACTH gehalte bóven die waardes uitkomt, dan heeft het paard Cushing en dient er behandeld te worden om verslechtering op termijn te voorkomen. In de seasonal rise periode liggen die hoger dan er buiten en in sommige gevallen is het nuttig om dan de medicatie te verhogen. Die kan dan ná de SR weer verlaagd worden.

Algemeen advies is om 2 x jaarlijks te testen; één keer in de seasonal rise, één keer erbuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:03

Dank je voor de duidelijke uitleg JP!
Dat ik ooit nog getwijfeld heb eigenlijk dat MiniMe wel cushing had...
Die betonnen plaat voor mijn kop is nou wel weg hoor...
Ik had trouwens afgelopen vrijdag zelf een kies moeten laten trekken bij kaakchirurg en omdat ik de keer daarvoor zo vreselijk beroerd was geworden daar van, had ik ze die dag wat eerder naar binnen gehaald en omdat MiniMe s'ochtends zo vreselijk loopt te gapen en ik dus bang ben voor een maagzweer straks, dacht ik er wel een plak stro er bij te kunnen leggen....
Pfff nou niet dus! Gisterochtend gelijk weer pulsaties en moeilijker haar stal uit, doen we dus ook niet meer, word er knap kinds van onderhand.
En verdomd hoor, vanochtend voelde ik weer nagenoeg niets meer in haar voetjes...
Vind het gewoon eng, hoe nauw het luistert op moment hoor.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:23

Jannepauli, heb je het artikel gelezen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:25

Het is inderdaad een rot-periode, die SR. De kleinste veranderingen geven vaak meteen reacties.. het beste is om maar zo veel mogelijk bij de gewone routine te blijven en de PPID-klantjes ietsje meer pergolide te geven als er 'foute' signalen zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:26

Meganyr schreef:
Jannepauli, heb je het artikel gelezen?

Ja, ik ben trouwens al een paar jaar lid/schrijfster van ECIR.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:30

Zo mocht die van mij positief uit de test komen kan ik gelijk beginnen met medicijnen en anders vast wel iemand die de pillen van me over wil nemen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:46

Ik heb de pergolide ook verhoogd naar 3/4e tablet, weliswaar te laat , want ze krijgt deZe verhoogde dosis nog maar een week en ga in december wel weer eens kijken of ze weer naar een halve kan...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:54

Ik twijfel of ik nu zal testen of wachten tot november. Hij zit op 1 tablet nu. In oktober komt de paardenweegschaal langs, ben heel benieuwd hoeveel hij weegt. Ook wat betreft de dosering en gewicht.
Ik heb nog nooit de pulsaties gevoeld. Voel je die duidelijk in het kuiltje achter de hoefballen of juist wat hoger?

Ohjajoh misschien kun je wat wilgentakken in de stal leggen zodat ze toch iets te doen heeft?