Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:32

Gisteravond helaas weer lichte gas koliek. Ik bel iig maandagochtend de kliniek, gisteravond zijn ze weer geweest en ze konden hem opnemen maar het onderzoek zou sowieso pas deze week plaats vinden. Ik heb maandagochtend om 0800 contact met de kliniek en tot die tijd slaap ik gezellig op stal. Pffff. Hoop er snel achter te zijn wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:36

Sterkte Jorienn. Hoop dat het snel duidelijk wordt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:17

Ai wat vervelend Jorien, heel veel sterkte! Misschien dat een schepje baking soda verlichting kan bieden? Als het daadwerkelijk maagzweren zijn neutraliseert dat het maagzuur. Zit standaard toegevoegd aan o.a. de Havens gastro+.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:18

Jorienn schreef:
Gisteravond helaas weer lichte gas koliek. Ik bel iig maandagochtend de kliniek, gisteravond zijn ze weer geweest en ze konden hem opnemen maar het onderzoek zou sowieso pas deze week plaats vinden. Ik heb maandagochtend om 0800 contact met de kliniek en tot die tijd slaap ik gezellig op stal. Pffff. Hoop er snel achter te zijn wat het is.

Oh wat naar slopend he? Konden ze je niet alvast omeprazol geven? Dan kom je in elk geval weekend door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:40

Ze twijfelen heel erg wat het is. Althans, ik had gister helaas een andere arts omdat mijn kliniek samen met hun de spoed diensten draait. Hij heeft gister weer darmverslapper en pijnstilling gehad.

Ik vind het echt slopend omdat het zo slecht te zien is. Hij stond op stal te suffen en met zijn neusje opgetrokken, zo is hij nooit. Dus direct gebeld. Vervolgens gooi ik hem in de paddock, volledig uit zijn plaat... ondanks dat hij zich dus echt niet goed voelde werd hij toen dus direct weer net als anders. Terwijl aan beide zijde duidelijk gas te horen was.

Weidebloem bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of ik hier aan kan komen vandaag. Het lastige is dat hij normaal op 5x een emmer slobber staat, met veel water, omdat hij vorig jaar die slokdarm verstoppingen had. Sindsdien krijgt hij eigenlijk niets anders meer naast standaard altijd onbeperkt ruwvoer.

Volgens mij durfde zij verder niet direct iets te geven omdat het zo’n vreemd, onduidelijk beeld is. Een ander persoon op stal zou de eerste tekenen van de koliek ook niet zien.. al die tijd heeft hij gewoon gemest, misschien 1 - 2 hopen minder als normaal, de mest ziet er goed uit etc....

Ik hoop echt dat ik heel snel meer weet, want zo kan ik geen kant met hem op om hem te behandelen... ik hoop dat ik hem maandag mag brengen en dat dinsdag de scopie ea kan uitwijzen en de bloedresultaten komen dan ook binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:40

En bedankt allemaal! :)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:07

Jorienn schreef:
Ze twijfelen heel erg wat het is. Althans, ik had gister helaas een andere arts omdat mijn kliniek samen met hun de spoed diensten draait. Hij heeft gister weer darmverslapper en pijnstilling gehad.

Ik vind het echt slopend omdat het zo slecht te zien is. Hij stond op stal te suffen en met zijn neusje opgetrokken, zo is hij nooit. Dus direct gebeld. Vervolgens gooi ik hem in de paddock, volledig uit zijn plaat... ondanks dat hij zich dus echt niet goed voelde werd hij toen dus direct weer net als anders. Terwijl aan beide zijde duidelijk gas te horen was.

Weidebloem bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken of ik hier aan kan komen vandaag. Het lastige is dat hij normaal op 5x een emmer slobber staat, met veel water, omdat hij vorig jaar die slokdarm verstoppingen had. Sindsdien krijgt hij eigenlijk niets anders meer naast standaard altijd onbeperkt ruwvoer.

Volgens mij durfde zij verder niet direct iets te geven omdat het zo’n vreemd, onduidelijk beeld is. Een ander persoon op stal zou de eerste tekenen van de koliek ook niet zien.. al die tijd heeft hij gewoon gemest, misschien 1 - 2 hopen minder als normaal, de mest ziet er goed uit etc....

Ik hoop echt dat ik heel snel meer weet, want zo kan ik geen kant met hem op om hem te behandelen... ik hoop dat ik hem maandag mag brengen en dat dinsdag de scopie ea kan uitwijzen en de bloedresultaten komen dan ook binnen.

Dit is wel beeld.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:37

Ja dat vind ik ook echt het lastige eraan! Hij is verder echt top bespierd en staat in een stabiele groep, is de leider etc... Maarja je weet het toch niet. Het wordt nog even 24 uur doorbijten, ik laat hem iig elke drie uur extra bewegen (hij staat verder in een paddock met hooi) en een uurtje op het gras zodra zijn vrienden erop gaan dalijk anders breekt hij de tent af en dat lijkt me niet zo slim nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:07

Toch een kleine update. Einde van de middag hetzelfde verhaal en hij staat nu op de kliniek. Morgen wordt de scopie gedaan (en vandaag al wat kleine checks gedaan, echo etc gemaakf)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:48

Ai wat vervelend Jorien... Heel veel sterkte! Hopelijk krijg je snel duidelijkheid wat zijn conditie veroorzaakt. Houd je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:01

Weer super lief van je! Zeker en ik ga het hele topic vannacht maar doorlezen, haha. Bedankt!!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:06

Balen Jorienn! Ik duim met jullie mee en hopelijk is hij er snel weer bovenop!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:09

Sterkte Jorien, hopelijk snel duidelijkheid. Hij staat in ieder geval op de goede plek, geeft jouw hopelijk toch wat rust voor nu.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:10

Wat vervelend zeg,sterkte!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:29

Balen zeg! Wel fijn dat hij op de kliniek staat, hopelijk kan je het een beetje loslaten. Goed uitgerust kan je meer voor hem doen dan piekeren vermoeid ;).

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:46

Ah wat vervelend voor je. Veel sterkte morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 00:12

Wat super lief van jullie! Ik ben nu op pagina 50 hier en 22 screenshots verder hihi. :Y)

Morgenochtend hoop ik dat ik even met hem mag wandelen en ik wil graag smiddags bij de onderzoeken zijn. Gelukkig mag dit, ondanks de Corona.
Hoop dat ik zo zelf ook nog wat uurtjes kan pakken.

Kon jullie deze foto’s niet onthouden, hij mocht niet eten maar pakte toch even een hap vezels met 1 sprietje hooi.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hou me er maar aan vast dat als het zo is dat het een hele lange weg kan worden en het altijd een patiënt kan blijven (en ik kan vergeten dat ik volgend jaar uit huis kan €€€€), maar alles voor hem. Geen twijfel over mogelijk.

Ik vind het alleen extreem k.t dat je altijd zo met angst zal leven. Dat had ik al na de slokdarmverstoppingen. Maar ik denk dat jullie dat heel goed herkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:22

Hé, wat ontzettend vervelend jorienn. Maar hij in ieder geval op de juiste plek nu.

eel sterkte en succes!

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:52

@ Jorien. Dat ze altijd een zorgenkindje blijven is herkenbaar. Heb de mijne pas een jaar maar nu hij de goede kant op gaat is het erg goed te managen. Eerst maar even door deze periode en wie weet gaat het straks ook weer heel goed! Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:08

Ik wil jullie eerst allemaal super bedanken. Voelde me heel erg gesteund!

Ik vond het afschuwelijk dat vasten. Meneer kan daar dus blijkbaar ook niet rustig op stal staan en ik heb van 0800-1500 met hem gestapt en in de schaduw gestaan. Mijn God, ik heb geen benen meer over.

Tijdens de scopie was hij super braaf. Het achterste deel was wat lastig te zien. Hii heeft inderdaad kleine zweertjes, die er niet langer dan 6 weken zitten. Sommige zijn wel venijnig maar zijn nog heel klein en goed behandelbaar volgens haar. Hij krijgt nu daar medicatie voor en moet op ander voer. Hij mag dalijk weer wat eten en nu al drinken.

Ik ben nu naar onze stal om wat spullen te pakken en een speel bal etc. Kijken of hij rustiger wordt daar.. en dan dalijk weer terug.

Hij moet daar nog een paar dagen blijven omdat ze echt willen weten of het hierdoor komt. Die kans was zeer groot maar voor ik weer terug moet rijden met hem morgen.

Later meer over welke medicatie hij krijgt en dan lees ik de overige 200 pagina’s nog even. Hihi

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:17

Klinkt alsof je er nog redelijk op tijd bij bent! Heb je zelf een idee waardoor de zweren zijn gekomen in de afgelopen 6 weken?

Vaak knappen ze na starten met medicatie na een dag of 4 al flink op hoor!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:46

Fijn dat ze nog niet mega groot zijn, hopelijk gaan ze snel weg door de medicatie! Nog even sterkte op de kliniek!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:01

Tijdje geleden alweer dat ik hier wat gepost heb..
Wil toch iets met jullie delen en wellicht dat er meer paarden veel baat bij.
Mijn paard is behoorlijk gevoelig voor maagzweren en kreeg gemiddeld 3x per jaar wel een kuur abprazole of ulcergold.
Ben op een gegeven moment Mastic horse gaan geven om te proberen omdat ik er toch wel een beetje moedeloos van werd...peerd staat nu ongeveer 1,5 jaar op de Mastic horse en sindsdien nul komma nul klachten meer.
Buiten dat het bij hem fantastisch werkt vind mijn portemonnee het ook ènorm fijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:05

Helaas niet Sorbetje. Hij krijgt altijd onbeperkt hooi, is leider van de kudde en er is een hoop gras in de wei..

Ze gaf aan dat ik wel pech kom hebben en dat de eerste koliek aanval misschien “ gewoon koliek” was en dat naar aanleiding daarvan dus de zweren zijn ontstaan ivm het vasten. Die was begin april (en toen dus heel lang geen last meer gehad).

Verder is hij sowieso erg sensibel en zorg ik eigenlijk altijd al voor rust en regelmaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:05

Ik ben nu weer onderweg, eens kijken of ik hem misschien los kan gooien of iets in die richting. En anders gaan we gewoon weer stappen hahaha.