[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:21

En dat is????

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:28

Ik ben sinds begin maart weer begonnen met de Cavalesse. Zowel de tinker als de jonge KWPN-er (wordt dit jaar 3) hebben nu nog nergens last van. Hopelijk blijft het de hele zomer ook goed gaan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:55

zo, komt helaas :D ook weer binnen vallen,haha

Had ik nog de ijdele hoop dat peerd toch jeuk kreeg van pavo, en overgegaan op subli... Begint ze weer te schuren. De staart is vooralsnog de sjaak. Er zin ook veel neefjes hier(da's drents voor wat in het abn muggen heet geloof ik,haha).Vooral rond de schemer, en op stal s'avonds met het licht aan, en open stallen. Dus vanavond de vliegendeken op gedaan, en de eczeemmdeken zit in de was, die was schimmelig

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:10

Ja, neefjes, zo noemen ze het hier onderin Groningen ook, maar als je gestoken wordt door een 'neefje' heet het gewoon een muggenbult.. :+
Weet iemand of je die uierbeschermer ook los kunt kopen en waar?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:20

karev schreef:
en de eczeemmdeken zit in de was, die was schimmelig

:D Ik wilde vorige week mijn eczeemdeken en halsdeken laten maken door de zadelmaker die hier met de hele werkplaats ingebouwd in zijn bus komt. Kon ik me toch nergens die halsdeken vinden! Ik overal zoeken, ligt hij, zwaar stinkend, vies vettig en hier en daar schimmelig, onder de caviakooi :') De arme man heeft hem wel gemaakt voor me waar ik wilde. De rest heb ik net even gereanimeerd en de halsdeken kan nu weer een seizoen mee als het nodig is.
De RSIH is bij hem thuis en ik word gebeld wanneer hij klaar is. Tot nu toe heeft Vies geen échte jeuk (wel jeukerige oortjes weer) dus hij kan nog goed zonder de deken.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:00

Die van mij staan ook nog steeds zonder deken. Het aantal vliegjes op de wei was echt minimaal tijdens de schemering vanavond! En morgen wordt het weer wat kouder, dus ik ga er vanuit dat ze het hele weekend nog zonder kunnen. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:45

gereanimeerd annetje _O-

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:07

Hier ook alles goed zonder deken... S'morgens als ie op de wei gaat borstel ik zijn staart en manen perfect recht. Als ik dan s'avonds kom om hem op te halen dan controleer ik alles gelijk en dan zit alles nog steeds netjes recht gestreken.
Ik vind het ook zo ontzettend spannend, het is voor ons toch de eerste keer dat we het eczeemseizoen ingaan samen.
Ik hoop dat mijn theorie over de derfen klopt, dat het 1 maal per week preventief smeren echt gaat helpen. Wat zou het fijn zijn als hij zonder deken kan blijven staan zonder jeuk te hebben.
We houden het in de gaten en we blijven hopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:33

minikatje schreef:
leuke deken sonja, wilde vorig jaar die hood kopen.
maar dat werd me van alle kanten afgeraden, maar bij jou zit hij wel goed?

hals ziet er ook goed uit, voldoende ruimte om te grazen :D

die zit super, gaat geen kant op :) die zit gewoon vast aan de hals(is 1 geheel) en onder de kaak zit nog een sluiting zodat het een beetje soepeltjes aan te doen is en verder ook geen schuur symptomen van de hood op het hoofd :n
, hals is ruim voldoende lang
en doordat je het halsdeel en lichaamsdeel in verschillende maten kunt bestellen , kun je indien nodig ook gewoon een andere/grotere maat halsdeken bestellen , handig bij speknekkies enzo ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:36

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:01

appie heeft nog steeds geen jeuk *\o/*

hij zit ook super in zijn vekkletje moet ik zeggen,dus wie weet helpt dat ook wel mee.
de andere eczemer had wel jeuk,dus die heeft meteen de deken op gekregen
en afgezien van wat lichte kriebel bij haar staart gaat dat nu ook weer goed :j

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:44

Houden jullie er ook rekening mee dat de nacht temperatuur nog steeds laag is???
Ieder jaar staan hier dezelfde berichten, uiteindelijk schuren ze toch weer bijna allemaal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:46

*\o/* Voor Appie!!!

Ennnn voor Dunla *\o/* want die jeukt ook nog steeds niet! Ik heb ze gisteren de winterdekens afgedaan en oh wat vinden ze dat toch lekker :D

Dunla afgelopen zondag:
Afbeelding

En hier kun je de lengte van d'r manen wel een beetje zien (overigen samen met d'r mams):
Afbeelding

Britt_Pit schreef:
Houden jullie er ook rekening mee dat de nacht temperatuur nog steeds laag is???
Ieder jaar staan hier dezelfde berichten, uiteindelijk schuren ze toch weer bijna allemaal.

-O- Spelbederver... maar je hebt wel gelijk ;) Vorig jaar begon Dunla echter pas eind april met schuren dus hopelijk kan ze nog een maandje zonder deken en zonder jeuk rond lopen nu.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:47

Hier is het ook terug rustig maar toch blijft die deken op hoor :j

Gisteren heb ik de RSIH gewassen in een wassalon, wat zag dat water smerig haha :D

Het deken is nog steeds niet proper maar nieuw krijg je die vrees ik toch niet meer :')

Hoop dat hij morgen droog is zodat die morgen terug opkan!

Ik zie écht veel vliegjes (wat voor weet ik niet haha!) en ik leg liever de deken iets vroeger op dan later.
Ze is al gestoken bij haar buik, dus hier zijn ze écht wel al actief :(

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:53

Ik ben gisteravond in de schemering naar de wei gelopen, deken in de hand, maar kon em zo weer in de kast leggen! :D Nauwelijks vliegjes, geen geschuur, hij blijft lekker nog even af! :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:22

Is er iemand die ervaringen heeft met de ProHorse Flybuster?
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4037960/56

is erg gunstig in prijs, maar vraag me af of de deken niet afstikt ofzo en wel goed blijft liggen.
Zou het liefst een hier eerder genoemde Snuggy of RSH deken nemen, maar omdat niet zeker is óf mn haf wel een eczemer is zou ik het eerst met een goedkopere variant willen proberen..

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:35

Britt_Pit schreef:

Klopt misschien ook wat je zegt, Wij (of althans ik) genieten van iedere dag dat de paardjes zonder deken kunnen. Ik denk maar zo, iedere dag is er 1!

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:53

De mijne staat ook (nog) zonder, inderdaad niks zo lekker als een bloot paard, lekker zonnetje op de huid, goed voor de vit.D
Ieder jaar is het hier op bokt bijna een strijd wie het het langst zonder deken red, daar verbaas ik me dan over, want volgens mij weet bijna iedereen die al langer een exceempaard heeft, dat t toch weer schuren wordt zodra de temp. toeneemt en de paarden weer het gras (suikers) opgaan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:09

heb hem nu, overdag gewoon af gedaan, maar de nacht moet ie wel op, door de lampen en de open stal zwerft het binnen van de vliegen.

Ik hoop dat we dit jaar een staart over houden, dit is mijn 1e seizoen met deken.

Zie het voor je, peerd onder de eczeemdeken, met een greenguard,kan het nog erger,haha.
Ingepakt, levensgevaarlijk bijtend ding met muilkorf en ridderpak ;(

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:18

@brad pitt, paard staat al 24/7/356 op gras.
denk dat de beweging ook goed is om alle afvalstoffen af te voeren, en daar help ik haar graag een handje mee.
elke dag dat er geen pyjamaparty in de wei wordt gehouden is voor mij top :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:28

Voor mij geldt hetzelfde, ook 24/7/365 buiten, hoewel ze momenteel nog weinig gras hebben en 2x per dag hooi krijgen. Ik ga er vanuit dat zodra ze meer gras eten de jeuk ook gaat beginnen, voor die tijd krijgen ze zeker een deken op. Ze staan nu op een paddock met weinig gras.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:36

Hoi, ik heb van de week de RSIH weer opgedaan, ze had nog geen last van de jeuk maar ze staat wel elke dag een paar uur in de wei.(voorgaande jaren ging ze altijd pas in mei de wei in). Sinds de winter staat ze op een andere stal. Bij de vorige stal lag het weiland naast een grote plas/kolk. De huidige staleigenaar denkt dat ze het hier geen eczeem zal krijgen gezien er niet veel bomen en water in de buurt is. Ikzelf denk van wel want ze heeft al 11 jaar eczeem (wel altijd op dezelfde plek gestaan). Kan hij gelijk hebben?

Ik zit nu alleen te twijfelen of ik de deken toch nog even af kan laten gezien ze nog niet schuurt en de temperatuur ook weer gaat dalen van de week. Elke dag bloot kunnen lopen zal fijn zijn voor haar toch Wat zouden jullie doen?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:58

doen jullie ze ook, als ze echt 24-7 op de wei staan, en niet kunnen schuren aan paaltjes e.d, geen deken op?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:58

karev schreef:
heb hem nu, overdag gewoon af gedaan, maar de nacht moet ie wel op, door de lampen en de open stal zwerft het binnen van de vliegen.

Ik hoop dat we dit jaar een staart over houden, dit is mijn 1e seizoen met deken.

Zie het voor je, peerd onder de eczeemdeken, met een greenguard,kan het nog erger,haha.
Ingepakt, levensgevaarlijk bijtend ding met muilkorf en ridderpak ;(

Ik heb er helaas ook zo een in de wei staan. Eczeemdeken op, graaskorf om en straks als het nog erger wordt ook nog een vliegenmasker met oren om. Er blijft geen paard over, maar voor het goede doel zullen we maar zeggen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:59

karev schreef:
doen jullie ze ook, als ze echt 24-7 op de wei staan, en niet kunnen schuren aan paaltjes e.d, geen deken op?

altijd op! Mijn pony gaat dan gewoon rollen en rondjes draaien op haar billen.