[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:16

Allejandro, als je je shetje nu een deken op zou doen zal hij-zij nog wel even jeuk hebben omdat een muggenbult nu eenmaal niet ophoud met jeuken op het moment dat jij de deken opdoet. Dit heeft nog even tijd nodig. Voordeel is dat hij dan niet meer opnieuw geprikt wordt door de deken en het jeuken dus wel overgaat.

Voorbeeld: Ik had eerst een gewone vliegendeken geleend in de tijd dat ik op mn Rambo wachte. Die deken had ik een keer afgelaten omdat ik dacht dat het wel meeviel. FOUT dus. Ik haalde mn paard binnen en die kroop zowat tegen de muur omlaag van de jeuk. Ze was dus flink gestoken. Heb ze meteen gewassen met Tea Tree en verkoelende lotion opgesmeerd en de jeuk was over. Mijn les was dus DEKEN OP, altijd...

Whinnylando

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:21

Op=op Wat een leuk verhaal van je oude pony, wil eigenlijk wel een foto hoor :D

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:28

Oke dus een deken voorkomt het nu niet meer maar verlicht wel denk ik? Dat is goed genoeg voor mij.
En dan volgend jaar op tijd opdoen als blijkt dat hij er weer last van heeft. Eer je dat weet ben je er weer te laat met deken op doen. Lastig hoor :+

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:44

Allejandro, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet eens weet of mijn paard Z.E. heeft of niet. Ik weet weet wel dat ze zonder deken zó geprikt wordt dat ze er jeuk van heeft. Heb haar 1 mei gekocht en in de weken erna ben ik erachter gekomen dat ze gek werd van de mugjes. Ze stond natuurlijk zonder deken buiten (wist ik veel) en om een uur of 20:00 toen ik bij haar in de wei stond zag ik ze gek worden van de mugjes. Rennen, rollen, slaan enz. daarna begon ze dus te schuren op stal, niet ernstig maar wel jeuk. Ik twijfelde toen nog steeds want ze zat ook flink onder dikke korsten/huidschilfers die natuurlijk ook jeuk veroorzaken. Paard heeft bij haar vorige eigenaar 3 jaar op de wei gestaan dus wat achterstallig vachtonderhoud was verklaarbaar :D

Ik ben dus gaan smeren en wassen om die huidkorsten en schilfers te verwijderen en de huid soepel te houden. Om haar te beschermen tegen de muggen en dazen heb ik nu dus die Rambo en het werkt perfect. Ik hoef dus bijna niet meer te smeren en paard is al tijden jeukvrij. De schilfers zijn weg en ik zie mijn merrie dus niet meer krabben met haar tanden, wat ze dus wel deed met die schilfers. En dan krabte ze de huid eraf hoor.... Ze heeft een paar keer wat dikke stukken manenkam gehad toen ze zonder deken stond maar er is verder geen explosie geweest van eczeem e.d. Ik denk wel dat mn merrie er dus niet zo goed tegenkan maar denk dus niet dat het echte eczeem is.

Om een lang verhaal kort te maken voor Allejandro :D Mijn merrie is dus zowat lekgestoken maar na het opleggen van de deken geen nieuwe muggenbeten meer en verdere irritatie is (thank god) uitgebleven.

Vraag me eigenlijk wel af wat de rest van de Z.E. experts denken van mijn merrie d'r reactie's.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:04

Kev schreef:
deedee19 schreef:
Weet iemand hoe de rambo sweet itch valt. Normaal, klein, groot?

Ik vind hem groot vallen, ik heb volgens mij een hele kleine maat, met een heel groot (1m80) paard, maar misschien komt het doordat hij in zijn lijf niet zo lang is.
Ik ben er erg blij mee! Hij heeft hem alleen in de wei op en schuurt eigenlijk nooit meer (behalve op stal om de denken af te krijgen:P)

Mijn pony is 90 cm qua ruglengte. Die maat zit er tussen, maar ik heb heel vaak dat dekens dan toch nog te groot zijn vandaar mijn vraag. Ga denk ik toch maar voor 4.3 inch dan denk ik.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:14

@Deedee anders moet je het eens vragen aan Cuubje van bokt, zij kent die dekens goed en heeft zelf ook een shetje die een Rambo heeft.

Edit: zie hier [EA-CO] Rambo Sweet itch Hoody

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:31

@ Whinnylando: volgens mij is er een test waarmee je ZE kunt bewijzen, dus als je het zeker wilt weten kun je dat nog overwegen (ben ik zelf ook aan het doen). Als het geen ZE is kom je er misschien dan achter wat het wel is en kun je gericht voeren ofzo om de jeuk tegen te gaan.
Naar wat ik gezien heb bij m'n eigen pony denk ik nog altijd dat het wel ZE is bij de mijne, maar hij kreeg heel vlug de eerste week dat hij op het weiland stond jeuk en hij stond dan tussen half 11 en 5 uur op het weiland.. dus dat was dan wel weer opmerkelijk.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:41

Ja ik snap wat je bedoelt Myour, bij mijn paard speelde er ook een hoop andere factoren mee. Ze had lang niet in het gras gestaan had nooit brokken gehad stond altijd buiten en nu gedeeltelijk op stal. Een verhuizing (stress)

Heb wel een boek over Zomereczeem gekocht om eens wat meer te weten en goed op de hoogte te zijn van wat er allemaal voor is. (en dat is veel)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:06

Dat lijkt me inderdaad heel erg veel hehe. Ik doe er eigenlijk niet veel aan. Qua voer heb ik Struktur-E van St. Hippolyt, heb een tube levertraanzalf klaarliggen voor eventuele wondjes en z'n Rambo SIH. Daarmee doet hij het helemaal goed. Maar toch zou ik wel bevestiging willen hebben of hij ook echt ZE heeft. Ik zal eens de DA bellen wat de mogelijkheden daarvoor zijn (en de kosten natuurlijk :P ).

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:30

Ja ben ik ook benieuwd naar Myour :)

Mijn paard krijgt ong. 1,5 kg brok per dag (opbouwen) staat een paar uur in het gras en 2 a 3 keer per dag een hoeveelheid kuilvoer.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:50

Mijne staat 's zomers hele dag op het weiland, krijgt per dag ongeveer een halve kilo voer en krijgt 's winters 3x per dag een hoeveelheid kuil, dan staat ie ook buiten maar waarschijnlijk wel op zand (grasland is te grote modderbende).

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:12

Sny een vers blad van een aloe veraplant doormidden en smeer dat op alle plekjes waar hij gebeten is, wondjes of waar het jeukt.... De jeuk verdwijnt dadelijk ...

Herhaal dat elke ochtend en avond en na een week begint het haar terug te groeien !

Wel zien dat je voldoende aloe veraplanten hebt ;)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:57

Ik heb hier geen aloe vera planten.
Ik denk dat ik toch maar zon bodysuit bestel bij moonlightfarm.

maar het is wel 70 euro eventjes wat je uitgeeft, hehe :P
al is het niks vergeleken bij een rambo of boett of ivanhoe deken :=

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:59

Maar een Rambo is dubbel en dwars iedere cent waard, ik ZWEER bij die deken en ik kan niet wachten tot ik 'm tweede in huis heb! (Nog een weekje wachten *\o/* )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:14

Ik wou net zeggen.
Mijn deken kost bijna 200 euro, maar er kan niets tegenop. Heb jarenlang bijna dat bedrag uitgegeven aan smeersels e.d. Nou en die deken kost me hetzelfde, en heeft het meeste effect.
En als ik dan m'n pony zie staan in de wei is me dat geld dubbel en dwars waard.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:17

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:20

Oeh dat ziet er pijnlijk uit..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:21

Ahh die heeft de lip flink open gehaald.
Moet wel zeggen dat wondjes aan de lippen heel snel helen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:21

is níet van het eczeem gekomen hoor (nouja.. niet direct..) waarschijnlijk heeft hij wat tegen die voerbak staan schurken en toen die afgebroken schroef ontdekt..

ja, het zag er mooi rustig uit, dus zal wel goedkomen :) rijd vanavond lekker even een rondje met hem, rijd toch zonder bit dus wat dat betreft ook geen last :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:24

Het ziet er wel mooi rustig uit inderdaad. Gaat mooi genenzen denk ik zo.

Ik weet nog niet zeker of het eczeem is, ga dus eerst deze deken proberen. Is het toch echt eczeem, wil hem tzt wel laten testen dan ga ik ook voor een rambo of zo'n andere deken die net even beter is hoor. Hij is ook geen sloper gelukkig. Mijn andere paard wel. vreselijk zo'n dier :P :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:25

Naaltje: Blij dat je er meer tevreden over bent over de deken!
Die lip, jeetje zeg, dat is niet niks. Goed schoonhouden, maar dat doe je wel haha.
Arm ding!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:28

Ik zit net te denken als straks zijn stal klaar is (wordt nu gebouwd :+) zal een hoop helpen. Ze gaan rond 9u naar buiten en rond 4u weer naar binnen. Dat is niet in de tijd dat de vliegjes heel actief zijn... Als hij nou maar niet zichzelf kapot gaat schuren op stal..
En dan krijgt hij verlichting van zijn jeuk als hij niet meer gebeten wordt door die vliegjes..
pff wishfull thinking :D ?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:33

Zo die lip had hij erg opengehaald Naaltje, ziet er pijnlijk uit.

We wishfull thinking allemaal allejandro ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:39

Allejandro: Die van mij staat dit jaar voor eerst op stal. Schuurt eventjes licht, en stopt dan ook gewoon. Zorg wel dat er nergens scherpe dingen zitten waar je deken of wat aan kan blijven hangen en voor veiligheid voor paard (kijk maar naar naaltje's pony) Als ze echt schuren tegen een scherp ding, pffff.
Die van mij gaat gewoon even lekker met d'r kont tegen de muur, maar door deken beschadigd er ook maar weinig.
Je kunt evt. een een bezem ofzo erin maken, zodat die daar lekker tegen kan jeuken zonder schade aan te brengen aan de haren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:04

Whinnylando schreef:
Op=op Wat een leuk verhaal van je oude pony, wil eigenlijk wel een foto hoor :D

Het zijn allemaal foto's met de nieuwe eigenaresse erop, dus die kan ik helaas niet zelf hier gaan plaatsen vind ik.
Wel deze, van zn koppie en manen, maar dat ziet er omdat het niet in detail is genomen nog niet bijzonder uit ofzo;

Afbeelding

Afbeelding

Kan zijn dat het stukje achter het hoofdstel geknipt is bij hen, want dat had hij hier niet kaal.
Zo zag hij er uit vlak voordat hij wegging, nu zo'n 2 maand geleden;

Afbeelding

Het ging al heel erg goed dit jaar (weet niet waarom eigenlijk; zelfde deken om op dezelfde plek, alleen geen drainage / allergitum gegeven dit jaar), vorig jaar had ik zijn manen eraf geschoren en liep hij dus met fjordkapsel rond ;)

Afbeelding

Zag zonet nogmaals een bevestiging van wat ik eerder hier schreef voor Indra; hoe plaatselijk het kan zijn wat betreft muggen en welke invloed de wind daarin speelt.
Sinds vrijdag mogen de paarden even bij de boeren staan, omdat het land bij ons compleet kaal is en zij een stuk voor het huis hebben liggen waar het kniehoog stond omdat ze de koeien achter het huis hebben lopen.
Heb er dankbaar gebruik van gemaakt; scheelt hooi bijvoeren en water sjouwen want er is een automatische drinkbak :D
Donderdag merkte ik al dat Storm wat jeukig was achter de oren / daar op de hals.
Net begon hij me compleet plat te schuren toen ik in de wei kwam -ben er gisteren niet geweest- hij had niets kapot of kaal ofzo maar blijkbaar wel veel jeuk!
Er vlogen heel veel huisvliegen rond/op de paarden, Wisse had zijn masker af toen we kwamen en zijn ogen/hoofd zaten vol vliegen.
Wij wilden even in de eigen wei bezig, die ligt er dus hemelsbreed zo'n 30meter vanaf en daar waaide het harder omdat het achter de wei helemaal open is (natuurgebied). Echt, geen enkele mug te bekennen en dat terwijl er dus bij onze paarden op elk paard wel zo'n 25 muggen zaten! Ik keek vanuit ons weiland eens naar de paarden en zag al meteen waar het aan lag; de grote koeienschuur staat daar voor het weiland, en dus staan de paarden daar nu helemaal uit de wind.
Hoppekee, dat zei ik dus eerder ook al tegen Indra; het kan zoooo ontzettend plaatselijk zijn en de wind heeft echt enorm veel invloed!

We gaan morgen beginnen met onze dazenval trouwens, ben benieuwd hoe dat zal gaan!
Dit is de bouwtekening die mn lieve vriend heeft gemaakt :D

Afbeelding

Ben vandaag eindelijk begonnen met de levertraanzalf, op de ogen bij Storm, kleine plekjes en voorpluk bij Wisse en op zijn staart, waar wat dikkige korsten opzaten maar de wond is nu gewoon dicht en niet meer gelig.
Morgen ga ik beide paarden even flink wassen.

De levertraanzalf vond ik trouwens LETTERLIJK hetzelfde ruiken als die gele krulwax, dat is echt zo'n hele oude al; deed ik een jaar of 10 geleden in mn haar en dan kreeg je krullen. Moest vervolgens je haar 3x wassen om al het vet er weer uit te krijgen maar het resultaat mocht er wezen ;)
Volgens mij is dat een of andere cocoswax, weet iemand welke ik bedoel?
Ik ga morgen eens de ingredienten vergelijken met de levertraanzalf in elk geval, die wax is stukken goedkoper uiteraard.