Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:56

@Dascha: Heel veel sterkte met het verlies!
@Cynthiar: Wat ziet hij er goed uit! :)

Gister is het gebeurd hoor, mijn paardenbeest is helemaal kaal! Heb er absoluut geen spijt van.. Baal achteraf gezien dat ik het niet veel eerder heb gedaan. Het is nu al een heel ander paard dan gisteren, echt bizar om zo snel al verschil te zien. Ze was vandaag mega vrolijk toen ik een rondje ging stappen en stapte op een lekker tempo door.. Dit heb ik al een lange tijd niet meer bij haar gezien! :) Geslaagde actie dus!

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:04

Dank je.
Illo knapt ook altijd zo op van het scheren. Op een gegeven moment hebben ze het gewoon veel te warm.
Fijn dat ze bij jouw ook zo is opgeknapt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:39

BTW was nog vergeten te zeggen Jannepauli, heb de rekening van de DA. En Gastroguard kostte me iets meer dan 40 euro per spuit.

Gelukkig hele nette behandeling van de Hippo, normaliter vergoeden ze Gastroguard niet zonder gastroscopisch onderzoek vooraf. Maar de klachten waren bij mijn paard zo duidelijk dat ze toch vergoeden zonder dat we een onderzoek hebben laten doen. :D

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:41

Bedankt allemaal :)!

@dookia de pergolide is al vergeven...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:03

ok jammer heel veel sterkte alvast

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:20

@ Focussed: jouw paard is dus verzekerd? Krijg je nou Pergolide of Prancend vergoed?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:25

Sterkte met het verlies Dascha.
Nog een tip: pas op met het verzenden van de pillen. Ik heb toen de losse strips in een envelop verzonden. Ze zijn helaas nooit aangekomen. Was ook niet zo handig van mij om het zo te doen achteraf, aangezien het toch pillen zijn. Maar totaal niet over nagedacht op dat moment.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:48

cynthiar schreef:
@ Focussed: jouw paard is dus verzekerd? Krijg je nou Pergolide of Prancend vergoed?

Ja ik ben inderdaad uitgebreid verzekerd en kreeg de pergolide van de apotheek gewoon vergoed, maar wel pas als ik groots inkocht ivm een eigen risico die minimaal €50,- is. (Dus moest rond de 100 pillen per ker bestellen om het eruit te krijgen). Prascend zal ik ook wel gewoon vergoed krijgen verwacht ik.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:50

Hoihoi,
Ik heb niet het -hele- topic uitgeplozen (het is immers een beetje groot geworden al :P) Maar ik vroeg mij af of er mensen zijn met een paard/pony die cushing heeft, die nog niet 'oud' is? Mijn shetlandmerrie heb ik vandaag naar Bodegraven gebracht, om Cushing te laten onderzoeken. Ze hebben in april dit jaar ook een test gedaan, maar daar kwam helaas niks uit. Geen suikerziekte, geen cushing, niks. 'Een kerngezonde pony'. terwijl zij meerdere symptomen heeft ervan
Zij is 13 jaar, en ik rijd dressuurmatig met haar, ook officiele dressuurwedstrijden.
Af en toe doen wij ook 'lange bosritten' (max 2-3 uur).

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog 'intensief' rijden/trainen met hun paard/pony?
Of zou ik kunnen verwachten dat ik daar een stop achter zou moeten zetten als zij inderdaad Cushing heeft?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:36

Achterafgezien had mijn fjord het ook al met zijn 12e, maar ik ben er pas achter gekomen toen hij 21 was.
Tot zijn 16e heb ik gewoon intensief gereden met hem, maar toen ben ik gaan minderen vanwege hoefkatrol. Maar ik rij nu nog steeds, ook nog in de bak. Hij is nu 24.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 08:28

Niekje1991 schreef:
Hoihoi,
Ik heb niet het -hele- topic uitgeplozen (het is immers een beetje groot geworden al :P) Maar ik vroeg mij af of er mensen zijn met een paard/pony die cushing heeft, die nog niet 'oud' is? Mijn shetlandmerrie heb ik vandaag naar Bodegraven gebracht, om Cushing te laten onderzoeken. Ze hebben in april dit jaar ook een test gedaan, maar daar kwam helaas niks uit. Geen suikerziekte, geen cushing, niks. 'Een kerngezonde pony'. terwijl zij meerdere symptomen heeft ervan
Zij is 13 jaar, en ik rijd dressuurmatig met haar, ook officiele dressuurwedstrijden.
Af en toe doen wij ook 'lange bosritten' (max 2-3 uur).

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die nog 'intensief' rijden/trainen met hun paard/pony?
Of zou ik kunnen verwachten dat ik daar een stop achter zou moeten zetten als zij inderdaad Cushing heeft?

Geen rijpony, maar mijn 7 jarige shet heeft cushing. Bij hem was het echter duidelijk te zien bij het bloedonderzoek. Ik deed wel agility met hem voorheen, maar er zat uiteindelijk totaal geen energie meer in. Nu is hij weer fitter en wil ik lange teugel met hem oppakken. Hij heeft nl een bezigheid nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:25

Zojuist de testuitslag van mijn Pauli-paard binnen: ACTH 50 - grrrrrrr ( vorig jaar nog 26)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:42

Dat is toch nog steeds redelijk voor de tijd van het jaar JP?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:46

Hoogste waarde voor nu is 47 ( en vorig jaar, dezelfde tijd zat ze op 26)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:48

Jannepauli schreef:
Hoogste waarde voor nu is 47 ( en vorig jaar, dezelfde tijd zat ze op 26)

Dan is ze dus bijna verdubbeld in 1 jaar tijd.. Ze stond nog niet op pergolide toch?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:59

Hmm dat is wel een grensgeval geworden dan. Lastig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:00

Ze heeft korte tijd op pergolide gestaan omdat we dachten dat de zwelling boven de ogen daarmee zou kunnen verbeteren. Beetje dom gedacht blijkt nu. Verder heeft ze totaal geen symptomen, ze is juist in erg goede doen en de Insuline Resistentie is onder controle. Ik snap het even niet geloof ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:22

Oké, de zwelling verdwijnt dus niet? Dacht dat dat een mooie maatstaf zou zijn..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:28

Ik zou bij 50 nu nog niet paniekeren eerlijk gezegd

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:33

Alhoewel je nu wel maar 29 max mag hebben. mmmm

november-juli: 29 pg/mL; augustus-oktober: 47 pg/mL

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:36

Mijn pony heeft al sinds haar veulentijd die zwelling boven haar ogen gehad. Ze is dan nu wel een duidelijk cushing geval, maar dat is ook niet weggegaan sinds ze medicijnen krijgt (nu een jaar).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:40

IMJ schreef:
Oké, de zwelling verdwijnt dus niet? Dacht dat dat een mooie maatstaf zou zijn..

In de meeste gevallen verdwijnt die zwelling wel degelijk :j :j tenzij je paard het zijn leven lang al heeft gehad :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:42

dookia schreef:
Alhoewel je nu wel maar 29 max mag hebben. mmmm

november-juli: 29 pg/mL; augustus-oktober: 47 pg/mL

50 is inderdaad wel 21 over de reguliere randvoorwaarde heen en bovendien had het paard vorig jaar in dezelfde periode bijna de helft van de waarde, dat is natuurlijk wel een behoorlijk indicatie..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:00

Nu ja, hoe het ook zij ... m'n paardje is dus de klos en ze moet aan de Prascend.
Onze DA wilde meteen ( zoals gebruikelijk) op 1 mg beginnen en dan opbouwen naar 1,5 mg. Dat ga ik niet doen: ik ga eerst weer op een halfje en dan zien we wel.
Gek trouwens dat ze op de Provarium Breeding die ik haar een tijdje gegeven heb, helemaal niet reageerde..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:06

Soms duurt het even voordat je wat gaat zien, maar soms is het ook een soort van "stand - still" die daardoor ontstaat. Wij hebben Willy ooit ook op Provarium Breeding gehad, leek niets te doen, werd niet erger werd niet beter (dachten we). Dus op een gegeven moment weer gestopt. Niet lang daarna (maandje?? ofzo iets langer misschien) ging Willy tollen en toevallen krijgen dus ineens echt achteruit.

1 mg beginnen? Right ;-) hoe groot en zwaar is je paard .. en wat zijn de problemen - you know the drill. Het is toch niet zo'n joekel die van jou? Zou inderdaad gewoon naar 0,5 toe werken via 2 stapjes en dat maar eens een tijd aankijken.
Toe gaan naar 1,5 vind ik al helemaal raar en overdreven trouwens... Dat was de richtlijn die mocht voor onze willy van 750kg en die heeft het meerdere jaren prima gedaan op 1 mg.. zelfs met zijn beginsituatie.
Wat een beauty is Pauli zeg!!