[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:27

Ja hoe raakt hij anders zijn haar kwijt. Die deken zit dan in de weg. Hij doet er altijd al heel lang over. Meestal is hij in juni pas helemaal door zijn haar heen. Ondanks lijnzaadolie.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:06

AngelsDitch, hydrocortisone lotion kun je krijgen bij de dierenarts.
Maar zoals al gezegd, is een heftig goedje hoor, mag je geloof ik maar 2 weken gebruiken vanwege kans op leverbeschadiging als ik het me goed herinner?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:08

Is een hormoon zalfje idd. Moet je wel voorzichtig mee zijn!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:16

Ja, het zou leuk zijn als alle dierenartsen dat erbij vermelden Boos! Een kennis was al 4 weken aan het smeren en kreeg vrolijk weer een flacon mee van de DA, zij wist niet wat voor heftig goedje ze dagelijks op haar pony smeerde Boos!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:41

Lijkt me ook niet echt verstandig om dan juist bij paarden met ZE juist zulke rotzooi te gaan gebruiken. Ze hebben al een verminderde weerstand en dan ook nog hormonen die zo schadelijk zijn gebruiken? had ook al eens gehoord dat je ze ertegen kunt laten spuiten en dit was ook al zo'n schadelijk goedje.... Ik probeer het dan toch liever met m'n bachdruppeltjes...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:20

hmmm... zag vanavond bij mijn meisje in haar hals een schuur plek... hoe kan dat toch met dit koude weer... nog geen vliegjes actief... Nouja misschien is het iets anders, dat hoop ik maar. Even aankijken en dan toch maar de halsdeken om.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:22

Ik heb het idee dat ze ook last van het verharen hebben en daarom weleens schuren, tenminste bij bij doen ze het allemaal wel eens.... Vind geregeld een pluk haar in de waterbakjes....

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:12

Het verharen hebben ze inderdaad ook al iets last van, maar of de mugjes nog niet actief zijn weet ik niet hoor, in de zon wil de temperatuur nogal hoog oplopen Knipoog Bovendien is het gekriebel van andere insecten zoals gewone muggen voor sommige paarden met zomereczeem ook al een reden om weer in hun schuurgedrag te vervallen.....en helaas, die hebben we hier al genoeg...

Zammie schreef:
Lijkt me ook niet echt verstandig om dan juist bij paarden met ZE juist zulke rotzooi te gaan gebruiken. Ze hebben al een verminderde weerstand en dan ook nog hormonen die zo schadelijk zijn gebruiken? had ook al eens gehoord dat je ze ertegen kunt laten spuiten en dit was ook al zo'n schadelijk goedje.... Ik probeer het dan toch liever met m'n bachdruppeltjes...

Ben het helemaal met je eens, maar jammer genoeg, de meeste dierenartsen verdiepen zich niet in natuurlijke middelen, en zullen deze dan ook nooit aanraden. En natuurlijk ligt het ook aan de eigenaar, als die zomaar alles klakkeloos aanneemt van de da en niet verder op zoek gaat....

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:18

Zammie schreef:

Ja Ja Zeker!! Mijn pony heeft 2 voorjaren en zomers op een lage dosis Prednisolon gestaan... Het hielp tegen de jeuk en ontstekingen, maar het ZE zelf werd eigenlijk alleen maar erger. Ook ik ben er na uitzoeken pas achter gekomen dat het heel slecht is het zo lang te geven, maar door de DA werd het zo verstrekt. Zijn hele lever lag aan diggelen (pony zag letterlijk helemaal geel) en nu na 2 jaar homeopathie wil t allemaal eindelijk wat beter werken. Maar nog steeds staat hij regelmatig op levercompositum en drainage. Dus ja, ik ben tegen alle medicijnen van de DA, tenzij het niet anders kan en het voor iets ernstigs is.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:01

Ik lees wel vaker over Bachdruppel..
Wat is dat precies en waar helpt het tegen ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:16

Er heeft hier een poosje terug iemand het over de Bachtherapie gehad. Ik heb met haar ge-pb.. En heb toen info opgevraagd via de website. Ik gebruik de Bach remedy en ben daar dus nog maar een poosje mee bezig. Hoe het dus zal gaan weet ik niet, is nog nieuw. Kreeg via mail wel bericht dat ik er eventueel nog andere druppels bij zou kunnen geven ter ondersteuning, maar deze is heel uitgebreid, vandaar dat ik het eerst op deze houdt.... Ikzelf vind dat er weinig info op de websites staat, vandaar dat ik dus contact met ze heb gezocht. Je kunt dan ook nog met dierenconsulenten contact opnemen. (krijg je e-mail + tel nr. van) om evt. verder uit te zoeken wat het beste is.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:23

Hoi,

Zetten jullie je paarden zomers s nachts binnen of laten jullie ze buiten, en als jullie ze buiten laten hebben ze dan mogelijkheid om te schuren?.

Mirjam

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:27

bij mij kunnen ze niet anders dan in de wei

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:43

Onze paarden gaan 's avonds naar binnen, heb gemerkt dat dan de jeuk behoorlijk afneemt Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:46

Ik zet ze ook 's avonds naar binnen. De mugjes zijn met name bij zonsop en zonsondergang actief en natuurlijk bij windstil weer, dan heb je ze ook veel meer. We wonen gelukkig op de vlakte en daar staat meestal wel wind. 's avonds gaat de wind meestal liggen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:49

aankomend jaar blijft ap dag en nacht buiten,maar hij gaat snachts wel uit het gras dan gaat hij in de bak of paddock
teveel gras krijgt hij ook jeuk van Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:15

Ik heb net een boekje ontvangen:
Zomereczeem bij paarden van marielle de vries

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:19

bonita staat ook dag en nacht buiten, overdag op de wei, en snachts op de paddock met een inloop stal

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:54

ellepel schreef:
aankomend jaar blijft ap dag en nacht buiten,maar hij gaat snachts wel uit het gras dan gaat hij in de bak of paddock
teveel gras krijgt hij ook jeuk van Knipoog

dat komt van de foute suikers zegt mijn boek... Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:55

Vertel eens wat meer over wat er in het boek staat.... Hoe meer je met ons deelt hoe beter Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:51

Nou de kern van het verhaal is dat we eigenlijk de darmflora van het paard weer optimaal moeten krijgen door weinig suiker en veel structuurrijke voeding (cellulose) te voeren. We moeten stoppen met het voeren van oa
Biks, muesli, granen,kort slecht bemest gras, hooi van slecht bemeste wei en luzerne. Appels en wortels af en toe maar niet teveel (ivm de suikers)
Wel voeren:
bietenpulp(waar haal ik dat??)zemelen, zeewier, goed hooi, takken met bast en blad bv wilg, berk, linde, beuk.
Snelgroeiend gras(door kunstmest) bevat te weinig cellulose en teveel suiker. Beter is het lange gras wat ze liever niet eten Tong uitsteken

het boek gaat uitgebreid in op de werking van de darm van het paard en nog veel meer. Het is absoluut interessant en erg aannemelijk Haha!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:18

Klinkt wel goed logisch eigelijk. Het probleem waar ik een beetje mee zit... waar haal je grof-stengelig hooi (in 't noorden)? Stro mengen met hooi kan ook (maar dan laten ze vooral het stro liggen). Die takken vind ik ook wel wat...is ook een goede bezigheid voor het paard denk ik.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:23

Lise81 schreef:
Klinkt wel goed logisch eigelijk. Het probleem waar ik een beetje mee zit... waar haal je grof-stengelig hooi (in 't noorden)? Stro mengen met hooi kan ook (maar dan laten ze vooral het stro liggen). Die takken vind ik ook wel wat...is ook een goede bezigheid voor het paard denk ik.

Ik woon in het noorden, ook hier veel hooi van rijk bemest land.
Wij hooien zelf samen met de buren. Alleen wordt dit land wel bemest met kunstmest en ik vraag me af of ik de heren zo Clown ver krijg dat ze daar mee ophouden.
Het gaat er volgens mij om dat je dus hooi neemt van gras wat langzaam gegroeid is. Dat bevat veel cellulose en is dus stengelig.

Iemand trouwens ervaring met het voeren van bietenpulp??

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:08

Dendie schreef:
Zammie schreef:

Ja Ja Zeker!! Mijn pony heeft 2 voorjaren en zomers op een lage dosis Prednisolon gestaan... Het hielp tegen de jeuk en ontstekingen, maar het ZE zelf werd eigenlijk alleen maar erger. Ook ik ben er na uitzoeken pas achter gekomen dat het heel slecht is het zo lang te geven, maar door de DA werd het zo verstrekt. Zijn hele lever lag aan diggelen (pony zag letterlijk helemaal geel) en nu na 2 jaar homeopathie wil t allemaal eindelijk wat beter werken. Maar nog steeds staat hij regelmatig op levercompositum en drainage. Dus ja, ik ben tegen alle medicijnen van de DA, tenzij het niet anders kan en het voor iets ernstigs is.

Zo heb ik een oude shetlandpony met zomerexceem. Zij heeft in het verleden ook leverproblemen gehad. Vorig jaar in het voorjaar is zij behandeld door een osteopaat. Die kwam eigenlijk voor haar Wintervacht. Nou de behandeling had geen invloed op het verharen van de wintervacht, maar ik heb nog nooit zo'n goede zomer gehad wat betreft de zomerexceem. Ik ben er van overtuigd dat de behandeling WEL effect heeft gehad op het afvoeren van de afvaslstoffen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:11

Hé, ik heb gisteren de osteopaat voor onze pony gehad. Die heeft rugproblemen. maar als het ook helpt voor haar zomereczeem ben ik dubbel gelukkig Knipoog (en dan laat ik haar weer komen om mijnn paard onder handen te nemen.
Bijzonder gezicht trouwens, hoe de pony reageerde op de behandeling.