[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:33

FCSA schreef:
De Micklem bridle? Je zou Amanda of Carolina1278 hier op bokt kunnen vragen, die hebben de rambo gebruikt met een headshaking paard.

Ik heb hem ook. Maar dat zegt niet zoveel. Mijn merrie schudde wel veel met gewoon hoofdstel. Maar dit was anders dan echt headshaking voor mijn gevoel. Met de multibridle schudt ze wel minder dan met gewoon hoofdstel.

Gister heb ik 15km met mijn pony gefietst, maar de plaats waar ze altijd begint met shaken vermeden.
En ze heeft 1x een keertje geknikt, maar verder niet geschudt. Ze lijkt dus toch ergens te reageren op die plek. Al verklaard dat nog niet waarom ze een enkele maal thuis wel schudt. Dit jaar nog niet gelukkig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:40

tweady schreef:
Iemand ervaring met paarden die beginnen headshaken na een letsel? Mijn paard heeft 2 maanden geleden zijn hoofd gestoten in de stal, net aan de binnenkant van zijn rechteroog. Sindsdien is hij beginnen headshaken, mogelijk is er een zenuw geraakt.
Al moet ik zeggen dat de prikkels steeds sterker moeten worden eer hij begint te headshaken. Maar donderdag bij hevige wind had hij weer een serieuze aanval van headshaking. We hebben hem het weekend op stal laten staan, en nu heeft hij weer nergens last van.
Ik weet dat een zenuw ontzettend veel tijd nodig heeft om te genezen, vandaar dat ik met het dilemma zit om naar Gent te gaan en hem binnenstebuiten te laten keren, of hem gewoon nog tijd en rust te geven..

Iemand raad?

Alvast bedankt !

Kunnen ze in Gent dan wat aan een beschadigde zenuw doen ? Bij mensen kunnen ze wel opereren maar dat zijn best ingrijpende operaties. En meestal is het dan een bloedvat die tegen een zenuw aandrukt. Door trauma van buitenaf kunnen ze bij mensen er niet ( zoveel ) aan doen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:45

@ singasong, mijn eigen niet, alleen Zned en Mone (haflinger van mijn zusje). Flicka en Zneddie staan samen, apart van de rest. Mone staat in een grotere groep met mijn andere paard Faram.
ik heb het idee dat er iets aan ten grondslag ligt wat niks te maken heeft met de triggers waarop ze in het voorjaar reageren. het één is wel gevolg van het ander, maar ik denk dat als we de oorzaak kunnen vinden, de triggers geen triggers meer zijn zeg maar. lastig te verwoorden. Mone heeft dit jaar op één buitenrit iets laten zien ervan, Zned op twee dagen maar ook vandaag allebei schudvrij. vandaag heb ik Zned gepoetst in de wind, en plukjes haar en losse haren vlogen rond zijn gezicht. als hij headshaking heeft zijn die plukjes altijd een trigger, net als insecten. nu geen reactie erop. ik heb het idee dat alle triggers, of iig een X aantal, aanwezig moeten zijn om HS te laten zien. de pollen, plukjes haar of insecten zelf zijn het dus niet. ik heb dan een goed gevoel bij bijvoorbeeld die geïrriteerde trigemenus zenuw, hoewel ik het schimmel-verhaal ook niet onwaarschijnlijk vind, en zeker ook rekening hou met allergieën. we gaan dus verder zoeken nu, maar wel stap voor stap. eigenlijk jammer dat het seizoensgebonden is wat dat betreft.

Navaja komt waarschijnlijk 16 april hier, dacht ik. dan zou ze hier in de omgeving zijn.

@ pentax, het bit op zich kan ook een trigger zijn. dat kan ook verklaren waarom hij op het halster niet reageert en op het hoofdstel wel. plus dat je er met een hoofdstel vaak op zit en werkt, en met halster niet. rij je ook weleens met halster, om het verschil uit te vinden?

verder kan naar mijn mening niets op tegen 24/7 weidegang. het lichaam in vrije beweging is eigenlijk sowieso gezonder dan op stal, en er is altijd genoeg ventilatie. nu is voor de meeste paarden bijv. 's nachts op stal geen probleem, helaas zijn er ook waarbij je met ieder stofje/ schimmeltje rekening moet houden.

@ tweady daarover is best veel info te vinden. is er sprake geweest van zwelling/ verwonding? hoe hard was de klap? als het een erg harde stoot is geweest kan dat ook impact hebben op andere lichaamsdelen. en als een klein stootje net verkeerd aankomt, eigenlijk idem. ik heb geen idee of en hoe aan te tonen is of de zenuw beschadigd is eigenlijk.

tweady

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:18

@ Merrieveulen Er was inderdaad sprake van zwelling en een schaafwonde met als doorsnede een 3-tal centimeter. Ik vind er op internet eigenlijk niet veel info rond. De meeste beginnen spontaan te headshaken. Het is ook niet aangetoond dat het een beschadigde zenuw is , maar het is 'de beste en meest waarschijnlijke gok".

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:05

nee precies, begrijp ik. moeilijk, misschien is het wat om eens een DA te contacten, met de vraag of zij een mogelijkheid weten om eventuele zenuwschade bevestigd te krijgen. waar reageert jou paard op? wat zijn z'n triggers zeg maar?

tweady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:30

De dierenarts verwijst ons door naar Gent, vermits ze zelf geen oplossingen meer kan bieden. De triggers waren aanvankelijk zowat alles, zelfs op stal .. Na een maand ging het beter , en nu reageert hij enkel nog op felle wind. Licht speelt geen rol. Ik merk wel beterschap aangezien hij voorheen meer slechte dagen als goede dagen had en we hem zelfs niet buiten konden zetten. Nu heeft hij vrijwel altijd goede dagen en kan hij op de wei staan, behalve bij hevige wind. Dan heeft hij ontzettend veel last van headshaking.
Mijn idee is dat een gekwetste zenuw maanden nodig heeft om te kunnen genezen. En vermits we al beterschap merken, denk ik dat we het gewoon nog enkele weken tijd moeten geven en laten rusten en dat het uiteindelijk uit zichzelf zal genezen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:56

aha OK. lijkt me eerlijk gezegd ook wel het meest logische. misschien kan men in Gent nog iets ter ondersteuning voorschrijven oid, begrijp dat het lastig is die keuze te maken, wel of niet.
persoonlijk zou ik wel iets doen nog, maar goed ik kan heel slecht tegen onzekerheid. denk dat ik in ieder geval bijv. de fysio zou laten komen, aangezien het headshaken op zich soms al dusanig heftig gaat dat ze iets kunnen verrekken bijvoorbeeld, of dus ook dóór het heftige shaken de atlas kunnen verdraaien bij wijze van.
toen het bij Zneddie (twee jaar geleden inmiddels) zo heftig was zag ik de lengtespieren in zijn rug enorm samentrekken, in van die rukken. zoals ik eerder al schreef is zijn rug een punt van aandacht voor ons, dus ik baalde daar dan zo van als ik dat zag gebeuren, dacht 'daar gaan zijn oefeningen...'.

tweady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:00

Hij staat al onder toezicht van een cranio sacraal therapeute. Dus op dat vlak moeten we ons geen zorgen maken. Ze heeft ons trouwens ook aangeraden celzouten te geven. Dit is een natuurlijk voedingsstof die onder meer het zenuwstelsel ondersteunt. ( Raadde ze ons aan vermits hij telkens tijdens het rijden , reeds voor het headshaken, dringend moet plassen. Dit is dan waarschijnlijk een tekort aan celzouten). Ik denk dat ik gewoon nog even hem ga laten rusten en tijd het (hopelijk) laat helen. Ben benieuwd of iemand iets gelijkaardig heeft meegemaakt met zijn/haar paard

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:01

Merrieveulen, je weet het, ga je gevoel achterna ;) Ben benieuwd hoe je paard en die van je zus gaan reageren op de behandeling!
Heeft jouw osteopaat/fysio nooit een blokkade geconstateerd bij de nekwervels?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:15

nee geen echte blokkade. beide paarden zijn in dat gebied beweeglijk genoeg en doen hun oefeningen goed. als onze fysio hen behandelt kunnen ze beiden ook alle bewegingen maken die zij wil zien/ voelen. soms, als ze begint (Mone is 3 maand geleden voor het eerst bij haar geweest), kan of wil een paard bepaalde bewegingen niet maken. Zneddie is daar soms star in vanwege zijn wantrouwen, Mone vanwege deels wantrouwen/ afwijzing (Mone heeft ook een verleden), en deels ook werkelijk fysiek. 3 maanden terug eindigde ook Mone goed. natuurlijk is Mone Zneddie niet maar ze reageerde boven verwachting en deed dingen die onze fysio in eerste instantie niet verwacht had. bij mone zit een deel tussen de oren, voor wie het interesseert wil ik dat wel uitleggen.

maar goed, echte blokkades dus niet, ze voeren hun oefeningen goed uit en de trainingen ook. beiden hebben dus wel hier en daar 'typische' bewegingen, maar ik heb onze fysio er ook nog nooit bijgehad ten tijde van HS. aan de ene kant zou dat natuurlijk niet uit moeten maken. ik kan haar weleens bellen, vragen hoe en wat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:58

Dus dan zou je denken als daar geen blokkade zit is dat niet de oorzaak.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:20

Zembla had er vandaag meer last van gister. Maar naarmate ik langer aan het rijden was ging het ineens over? Heel apart.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:13

Ik denk dat idefix dit ook heeft. Hij wil erg moeilijk in galop en bokt dan ook. Soms doet hij in een keer zijn hoofd helemaal de lucht in en schud dan heen en weer met zijn mond. Verder knikt hij ''ja'' onder het rijden en duwt zijn hoofd tegen zijn borst en benen aan. Hij is nu 6 jaar en heeft dit eerder nooit gedaan. Ik wil hem maar eens naar de tandarts doen, mischien dat dat wat uitricht :o Denken jullie dat idefix HS heeft?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:15

Die van mij heeft er in galop helemaal geen last.

Maar het klinkt nu meer als een ander probleem zoals bijv de tanden.
Doet hij het ook als hij los in de wei staat? Ja knikken klinkt niet echt als hs.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:09

loveidefix schreef:
Ik denk dat idefix dit ook heeft. Hij wil erg moeilijk in galop en bokt dan ook. Soms doet hij in een keer zijn hoofd helemaal de lucht in en schud dan heen en weer met zijn mond. Verder knikt hij ''ja'' onder het rijden en duwt zijn hoofd tegen zijn borst en benen aan. Hij is nu 6 jaar en heeft dit eerder nooit gedaan. Ik wil hem maar eens naar de tandarts doen, mischien dat dat wat uitricht :o Denken jullie dat idefix HS heeft?

Kan heel goed rijtechnisch zijn, headshakers schudden vaak ook in de wei, of tijdens een wandeling oid.

@dyonne heeft hij pollenallergie? Pollen kunnen heel ver door de lucht heen zweven, dat zou misschien verklaren dat hij thuis ook soms schud.

@russel, denk je dat schimmels/sporen ook in de lucht kunnen zitten (binnen en buiten)? Dat zou eigenlijk nog niet eens een hele gekke gedachten zijn, het komt wel beter op zijn plaats dan pollenallergie bij mijn paard.

@merrieveulen, ik hoop dat het dat inderdaad voor mij oplost. Bedankt voor je visie, ik heb dat idee namelijk ook dat 24/7 met gras voor hem beter zal zijn. Nu nog afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:08

In de lucht? ja misschien wel als er een bron is..er kan altijd ergens iets liggen wat kan schimmelen. En schimmelsporen kunnen zeker met de wind meegaan, eenmaal in het lichaam blijkt dat ook niet makkelijk weg te krijgen. Er zijn schimmels die zich fijn in de longen nestelen....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:45

russel schreef:
..... Er zijn schimmels die zich fijn in de longen nestelen....

Niet alleen op de longen.... longen zijn slijmvliezen en aangezien je lichaam voor een groot deel uit slijmvliezen bestaat kun je zelf nagaan hoe het lichaam belast wordt.

Overigens als je paard last zou hebben van 'schimmels' op de slijmvliezen is dit meestal niet te wijten aan hooi of stro. Schimmels kun je overal oplopen, net zoals wij een candida schimmel oplopen ;) Het is alleen zo lastig om van die dingen af te komen (als er een te veel aan is in een lichaam, dus wanneer je paard er ziek van wordt).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:16

Weet niet of er hier nog mensen zijn die produkten van de Groene Os willen bestellen?
Bij Gezonddier.nl zijn alle Groene Os produkten met fikse korting! Geen verz.kosten boven 25 euro.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:21

@ singasong nee inderdaad, enerzijds niet. echter, ik heb mijn fysio nooit geattendeerd op de HS klacht, simpelweg omdat dat nooit in me op is gekomen en Zned er gedurende een dusdanig korte periode last van heeft gehad tot dusver (alleen in het vroegere voorjaar), dat het ook nooit is samengevallen met fysio bezoekjes. Zneddie kennende is er best een kans dat het gaat om iets heel miniems, en misschien door de fysio alleen op te merken ten tijde van de klachten. immers, aangezien er niet constant klachten zijn kan ik me goed voorstellen dat het probleem ten tijde van klachten makkelijker op te sporen is dan wanneer Zned klachtenvrij is, miscchien is het dan zichbaarder/ voelbaarder.

het is sowieso niet zo dat hij minder beweeglijk is in nek/ hals dan een paard zonder HS, dat hoort namelijk wel bij de controle van onze fysio, de beweeglijkheid van het hele lichaam wordt gecontroleerd. wel is dus zijn rug een puntje van aandacht en zijn op slot-knie. dat zijn dan ook de dingen waarop de focus gelegd is.
hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet, ik ben natuurlijk geen fysio sta er alleen altijd wel met mijn neus bovenop, haha! bij Zned is in ieder geval tot dusver niet iets raars gevonden in nek/ hals. wil niet zeggen dat daar niets kan zitten natuurlijk, ik bedoel, hij is heel fijn in z'n lijf laat makkelijk los, is beweeglijk en elastisch in zijn bewegingen. het is dus niet direct iets bewegingsbeperkends, maar ik kan me voorstellen dat er wel een 'ander soort' blokkade zit, misschien meer energetisch bijvoorbeeld? of inderdaad een bloedvat? nou ja, ik hoop erachter te komen iig...

@ somebitch, misschien dat je in je rijden toch 'iets' loswerkt wat het verschil maakt? als ik je rijfoto's zo zie is dat iig niet onmogelijk. (overigens vind ik de 'te diep' foto ook één van de betere. neusje is er nog mooi uit en paard is helemaal laag en ontspannen!)

@ loveidefix, dat vind ik persoonlijk nou echt iets voor een fysiotherapeut. bokken en moeite hebben met aangalopperen kan namelijk van alles zijn, van een stijve rug tot een singel die niet lekker zit. ik zou graag een filmpje willen zien van het rijden. als ik je post zo lees denk ik eerder aan 'gewoon' verzet ergens op dan meteen aan HS. zwaaien/ slaan met het hoofd betekent voor een paard normaal namelijk ook boosheid/ frustratie en is een veel gezien iets bij paarden die hun best doen aan te geven dat zij ergens last van hebben. dit hoeft dus niet direct HS te zijn.
even naar de tandarts lijkt met sowieso niet verkeerd, wanneer is het paard voor het laatst geweest?
daarnaast dus eventueel een fysio/ osteo, mocht het niet alleen aan de tanden liggen.
hoe groot en zwaar is zijn ruiter intussen? ik vind het niet ondenkbaar dat daar iets misgaat. ook zie ik op de foto van het langeteugelen veel spanning en een gekanteld hoofd. probeer hem sowieso meer naar de ontspanning te werken.

@ pentax, volgens mij zitten schimmels bijna altijd bijna overal eigenlijk. alleen of je er last van krijgt is afhankelijk van diverse factoren. althans dat is wat ik ervan begrepen heb. bovendien zijn een hoop schimmels ook onschuldig.

@ singasong, hmm nee nu even niet... één dingetje tegelijk haha! Zned en Mone zijn op 3/4 van hun drainagekuur momenteel.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:41

Wat een handig topic, het brengt me toch weer op ideeen. Ik ga zo de dierenarts even bellen of het een theorie is die het nalijken waard is.

@somebitch, opstart'kuchje'? Ik heb altijd het idee dat mijn paard (die heeft dat ook) zijn eigen longen niet afdoende schoon kan maken. Hij heeft het ook meer als ik hem een dag stil laat staan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:46

Pentax schreef:
Wat een handig topic, het brengt me toch weer op ideeen. Ik ga zo de dierenarts even bellen of het een theorie is die het nalijken waard is.
....

Bedoel je de theorie over 'schimmels' of over de 'nekwervels'?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:50

singasong schreef:
Pentax schreef:
....

Bedoel je de theorie over 'schimmels' of over de 'nekwervels'?

In mijn geval over de schimmels in het lichaam, gezien daar misschien wel wat aan te doen valt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:58

tweady:
bij appie zou het kunnen dat hij begonnen is met shaken na letsel :j
ik heb hem destijds in februari gekregen,dat voorjaar heeft hij niet geschud.

maar hij heeft dat jaar een keer tijdens het aansingelen naar voren geschopt,bleef toen heel ongelukkig met zijn hoef in de teugels hangen die over zijn hals hingen en heeft zo een ruinentand kapot getrokken.
hoe krijg je het voor elkaar zou je denken,maar hij deed dat dus. :+
tand kapot,en mond kapot en ik heb toen een maand niet gereden.
in oktober begon hij toen te schudden.

zo achteraf heb ik ook wel eens gedacht dat er toen misschien iets geraakt is.

tweady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:00

@ Ellepel : Dat kan wel eens goed zijn.. De oorzaak van headshaken kan inderdaad bij de tanden liggen. Heb je het al eens laten nakijken of is hij ondertussen gestopt met headshaken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:09

appie schud nog steeds en we zijn nu 12 jaar later.
nee,en ik zal ongetwijfeld commentaar krijgen,maar ik heb dat niet laten nakijken.
hij heeft er alleen in het voorjaar last van en ik vind het niet dermate erg dat het via een kliniek moet worden uitgezocht.
ik denk dat dat voor hem ook ontzettend veel stress oplevert gezien hij echt heel erg bang is voor de veearts en voor naalden.

de tijd dat hij schud laat ik hem met rust en als het over is gaan we wel weer buitenritjes maken :)
hij schud nu minder,maar het is ook bewolkt weer.