[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:39

Ja, klopt van die 18+ Dan is Natural Balans, Havens, geloof ik, een voorzichtere keus.

Sanniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:09

Hallo, ik kom hier even binnen vallen met een vraag als dat zou mogen?

Ik heb een pony van 23, in september licht bevangen geweest (bovenop gekomen met novacam en geen brok meer) veearts gaf aan dat ivm haar leeftijd, overvulling holtes op haar hoofd om bloedonderzoek te doen voor ppid. Nu is de test dan natuurlijk kostenloos en heb ik de mazzel het bloed zelf te kunnen opsturen via mijn werk. Wat ik dus gedaan heb. De uitslag die hieruit kwam, via idexx, was 68 pg/ml (referentie volgens mij >47 pg/ml) ik heb bloed afgenomen om 19:30 uur en ze was op dat moment nog bevangen.

Nog geen medicatie gestart op dat moment.

Nu is ze sinds de week voor kerst weer bevangen, dit keer deed de novacam niks. Veearts weer geweest bute gegeven ipv novacam. 2x daags 1 zakje bute en na de kerst proberen af te bouwen, tevens nadenken om toch prascend te gaan starten. Afbouwen lukt tot op heden nog steeds niet, loopt niet rad en nog steeds op eieren.

Vervolgens nu 1 1/2 week geleden rx gemaakt en beide voor voeten gekanteld hoefbeen, nu toch de prascend gestart met de bute er nog naast. Helaas tot op heden nog geen verschil.

Ze staat niet op gras, krijgt getest kuil (laag in suikers) mag helaas geen hooi omdat ze ook bronchitis heeft en hooi te prikkelend werkt.
Krijgt er helemaal niks naast, ja nu 1x per dag een ienieminie handje muslie voor het pilletje.

Het is een welsh a pony en krijgt 1/2 pil per dag en dus 2 zakjes bute. Waar ze eigenlijk nog niet goed mee loopt.

Mijn vraag is nu, ik heb een aantal verschillende veeartsen gesproken met dit verhaal. De ene zegt ja we zeggen pas medicatie bij 3x referentie waarde. De ander zegt ja er is geen andere oorzaak voor je bevangenheid dus ik zeg starten.

Hoe denken jullie over deze waarde?

Sorry voor mijn hele lange verhaal... -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:27

Sanniie schreef:

Ik heb een pony van 23, in september licht bevangen geweest (bovenop gekomen met novacam en geen brok meer) veearts gaf aan dat ivm haar leeftijd, overvulling holtes op haar hoofd om bloedonderzoek te doen voor ppid. Nu is de test dan natuurlijk kostenloos en heb ik de mazzel het bloed zelf te kunnen opsturen via mijn werk. Wat ik dus gedaan heb. De uitslag die hieruit kwam, via idexx, was 68 pg/ml (referentie volgens mij >47 pg/ml) ik heb bloed afgenomen om 19:30 uur en ze was op dat moment nog bevangen.

Nu is ze sinds de week voor kerst weer bevangen, dit keer deed de novacam niks. Veearts weer geweest bute gegeven ipv novacam. 2x daags 1 zakje bute en na de kerst proberen af te bouwen, tevens nadenken om toch prascend te gaan starten. Afbouwen lukt tot op heden nog steeds niet, loopt niet rad en nog steeds op eieren.

Vervolgens nu 1 1/2 week geleden rx gemaakt en beide voor voeten gekanteld hoefbeen, nu toch de prascend gestart met de bute er nog naast. Helaas tot op heden nog geen verschil.

Ze staat niet op gras, krijgt getest kuil (laag in suikers) mag helaas geen hooi omdat ze ook bronchitis heeft en hooi te prikkelend werkt.
Krijgt er helemaal niks naast, ja nu 1x per dag een ienieminie handje muslie voor het pilletje.

Het is een welsh a pony en krijgt 1/2 pil per dag en dus 2 zakjes bute. Waar ze eigenlijk nog niet goed mee loopt.

Mijn vraag is nu, ik heb een aantal verschillende veeartsen gesproken met dit verhaal. De ene zegt ja we zeggen pas medicatie bij 3x referentie waarde. De ander zegt ja er is geen andere oorzaak voor je bevangenheid dus ik zeg starten.

Maar hij loopt wel? Ik heb er nl nu 1 met 2 gekantelde hoefbeenderen en die loopt ook op eieren (deze is dan niet ppid, maar EMS. Dus prascent is hier geen oplosding). Maar de ondergrond is nu ook belabberd. Hij staat ook nog vol op de pijnstillers. Begin december heb ik de pijnstillers afgebouwd. Dat ging na een tijdje niet goed. Dat viel toevallig samen met toen ook een bevroren ondergrond. Dus weer begonnen met pijnstillers en besloten dat pas af te bouwen eind maart. Dan is de vorst wel voorbij. Nu get weer heeft gevroren, loopt hij meteen weer beroerd. Terwijl hij nog vol op de pijnstilling staat.

Starten met prascent, kan ik niet veel over zeggen. Je zou t kunnen proberen. Maar ik weet niet of je er nu veel van kan verwachten. De ondergrond is gewoon beroerd.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:31

Mijn pony heeft alleen maar minimale verhogingen van de atch. Maar reageert hier direct op door tekenen van hb te vertonen waarvoor hij daarvoor niet gevoelig was. Sinds de prascend geen tekenen van hb tenzij de waarde dus net wat te hoog is. Ik zou het dus zeker nog even aankijken. Dan is de hb puur door hormonale onbelans en kan de prascend zeker helpen.

Sanniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:40

Fabster schreef:
Sanniie schreef:

Maar hij loopt wel? Ik heb er nl nu 1 met 2 gekantelde hoefbeenderen en die loopt ook op eieren (deze is dan niet ppid, maar EMS. Dus prascent is hier geen oplosding). Maar de ondergrond is nu ook belabberd. Hij staat ook nog vol op de pijnstillers. Begin december heb ik de pijnstillers afgebouwd. Dat ging na een tijdje niet goed. Dat viel toevallig samen met toen ook een bevroren ondergrond. Dus weer begonnen met pijnstillers en besloten dat pas af te bouwen eind maart. Dan is de vorst wel voorbij. Nu get weer heeft gevroren, loopt hij meteen weer beroerd. Terwijl hij nog vol op de pijnstilling staat.

Starten met prascent, kan ik niet veel over zeggen. Je zou t kunnen proberen. Maar ik weet niet of je er nu veel van kan verwachten. De ondergrond is gewoon beroerd.

Ja ze loopt wel, liever niet staat veel in de stal. Mensen die langs komen vragen al een tijdje of ik nog maar 2 ponys heb ipv 3 dus het valt andere ook echt op.

Ik moet zeggen ze eet nu ook een stuk minder, begint duidelijk in te vallen. Ik weet niet of dit echt sinds de pillen is of daarvoor ook al maar valt nu gewoon wel op. Vooral in de hals goed te zien.
Is ook qua humeur erg wisselend momenteel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 05:45

Pijn geeft stress en dat heeft invloed op de waardes. Maar ik zou je gevoel volgen wbt de prascend.

De muesli zou ik overigens vervangen door een vitamine korrel. Dan krijgt ze toch het nodige binnen. Muesli bevat vaak toch wel veel suiker.

Heeft je smid al naar je pony gekeken? Mijn ervaring is dat goede bekapping en eventueel een ijzertje of hoefschoenen verlichting kunnen geven.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:51

Mijn ppid-er heeft ook last van haar luchtwegen en daar helpt Duits Kruidenhooi goed bij. Dat is 70% ontstoft. Ik weet alleen de waardes niet, wat er precies in zit.

Bute is trouwens heel slecht, heb er erg slechte ervaring mee. Voor verhaal zie beneden in mijn profiel.

Van Prascend kunnen ze ookbdtoppen met eten. Hoeveel Prascend krijgt jouw pony?

Heel veel sterkte en beterschap! Hb is zn rotziekte....Qua supplementen helpt Magnesium en Vitamine E en Selenium bij mijn pony erg goed om afvalstoffen wegvreten krijgen. Toen mijn pony hoefbevangen was mocht ze helemaal geen muesli meer.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:55

Is een halve pil niet wat veel?
Pijn aan de voeten, slecht eten, sr is voorbij, persoonlijk zou ik (heb ik dus ook gedaan) naar een kwart pil gaan.
Ik heb een pony met vergelijkbare situatie, Welsh b merrie, af en aan bevangen, ppid waardes te hoog, maar niet idioot, DA deed mij ook voorkomen dat praesend het wondermiddel voor die bevangenheid zou zijn.
Mijn merrie loopt beduidend beter op een kwart pil, in combinatie met bonpard dus.
(Geen aandelen, gewoon mijn ervaring :p)
De natuurlijk bekapper heeft haar heel anders op de voeten gezet, en nu zie ik pas echt een mooie stijgende lijn.
Hoefschoenen heeft ze ook, maar zelfs tot nu toe met de vorst niet nodig gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:47

Herkent iemand dit bij hun PPID paarden?
Sed heeft rare harde bulten in zn tandvlees :oo
Het is niet pijnlijk, super hard, toont rustig, niet ontstoken, stinkt niet, beweegt niet, had hij voorheen nooit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:54

Dat ziet er vreemd uit. Ik heb het bij de mijne niet gezien

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:55

Zijn dat niet gewoon wortels van de tanden? Lijkt namelijk precies in die lijn te lopen zeg maar.

Ik heb een afspraak om te enten en weer eens te testen. Testen is 4 jaar geleden voor t laatst dus eens kijken hoe t er nu voor staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:09

Ik bedoel deze bulten;

Afbeelding

Het doet mij een beetje aan botwoekering denken?
Als het een ontstoken kieswortel is zou het pijnlijk moeten zijn toch? Of geirriteerd? Moeten stinken? Rood of juist wit of gevlekt moeten zijn?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:12

Ja dit herken ik. Dit is eorht. Er is ook een topic op bokt hierover. De mijne had het ook. Niet alle gebitsverzorger hebben er verstand van. Zoek een paardentandarts met ervaring op dit gebied.
Er is een relatie tussen ppid en eorht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:22

De tandarts vond het juist weer niet heel erg op EOTHR lijken.. Hij heeft geen putjes, geen vlekkerig tandvlees, geen geirriteert tandvlees, ook niet echt kalkaanzet/ tandsteen. Stinkt ook niet.
Doet meer aan een botwoekering denken?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:27

Is waarschijnlijk ook botwoekering maar dan van de kieswortel. Was bij de mijne ook. Maar bij hem kwam het naar buiten toe gegroeid. Verder ook geen last van of andere dingen. In het begin, is 10 jaar geleden heb ik het aan verschillende tandartsen en vee artsen laten zien maar geen van allen wisten precies wathet was. Pas pasr jaar terug werd de diagnose eorh gedaan. Toen werden andere tanden en kiezen ook aangetast.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:29

Tanden onder vind ik ook wel eorht uitzien trouwens. Anders eens foto’s laten maken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:31

Plaats anders je foto’s in het eorht topic. Kijken wat hun vinden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:32

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:33

Oh, die bobbels zijn wel raar ja. Ik zou voor de zekerheid een foto laten maken om te zien of de tanden ook echt zijn aangetast. Het kan stiekem veel ongemak geven, ondanks dat je er ogenschijnlijk niets van merkt :(:)

Ik kom even binnenvallen. Omdat mijn shetje bevangen is geraakt, en vanwege een opmerking van mijn hoefsmid in de zomer, wil ik mijn pony laten testen op PPID. Opzich heeft ze naar mijn idee geen enorme symptomen, maar liever uitsluiten dan achter de feiten aan lopen. Ze wordt dit jaar 14.

Nu heb ik het even uitgesteld omdat ze acuut bevangen stond de laatste week van december. Na een aantal weken pijnstillers, die gelukkig direct verlichting leken te geven, heeft ze zaterdag de laatste gehad (halve dosering). Ze loopt nog goed en voelt zich goed. Mijn vraag; zou ik haar nu al kunnen testen of zit ik dan in een of slechte periode van het jaar of nog te dicht op de bevangenheid en dat de waardes dus niet geheel betrouwbaar zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:49

Qua periode in het jaar zit je wel goed, maar persoonlijk zou ik wel iets verder van de bevangenheid af willen zitten voor een zo betrouwbaar mogelijk beeld.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:21

Sterkte Meert!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:43

Shanna schreef:
De tandarts vond het juist weer niet heel erg op EOTHR lijken..

Sed krijgt buut toch ook?
Geef je dat direct in de mond (met weinig voer)?
Mijn DA waarschuwde mij nl. eens dat het dan afwijkingen aan het tandvlees kan geven. Maar weet niet of zij er dit mee bedoelde, want ik heb het zelf nooit gehad (maar meng buut altijd door het voer, dus niet op een stukje brood of appel).
Dus vandaar dat ik hier even op wil wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:31

Ik spuit de buut in zn mond inderdaad. Mn tandarts kwam met een artikel over teveel selenium die dit kan veroorzaken. Sed krijgt al jaren vitamine E met selenium bij.. :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:21

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:16

Dank voor het delen van dit topic Maris!

Om welke reden ben je selenium/vit E gaan geven Shanna?
Ik overweeg vit E te gaan bijvoeren vanwege winterstijfheid, maar dan wel zonder selenium.