[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meganx

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:15

Sorry ik had er overgelezen dan ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:43

Even een vraagje aan jullie..
Mijn pony moet momenteel Biotine krijgen en dat moet voorlopig nog wel even.
Hij krijgt nu Biozin, maar daar zit flink suiker in en hij moet de dubbele dosis.
Voeren er hier nog meer mensen Biotine en welke voeren jullie?
In Biozin zit ook methioïne en meer, ik heb voor nu de indruk dat Biozin gewoon het beste werkt maar de Subli bevat zoveel minder suiker. -O-
Voor nu kan ik ook even niks gokken, maar ik heb het idee dat hij jeuk krijgt van de suikers in de Biozin terwijl hij geen eczemer is.
Hij krijgt verder enkel metazoa, een halve schep melassevrije luzerne en echt een ieniemini beetje care4life, niet eens een handje.
Verder zijn al zijn supplementen 100% puur zonder vulstoffen en is dit pas aan de orde sinds hij de Biozin krijgt, de rest is al erg lang zo.
Echter heeft hij nu white line disease, en hij moet echt iets krijgen wat minimaal gelijk is qua werkende stoffen en dus niet enkel pure biotine.

Wie niet waagt wie niet wint, wie weet heeft een van jullie de gouden tip.
Alles los erbij geven is mijn laatste optie, maar dat heb ik liever niet.
Vit. E en Selenium, zink, methioïne en biotine zit er in biozin.
De eerste twee krijgt hij, de zink en methioïne is de ontbrekende factor.

Meneer heeft geen eczeem, maar hij is wel gevoelig op voer.
Sowieso qua energie maar kennelijk ook voor druivensuiker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:44

Geen idee hoe dat zit, een ander merk biotine kun je niet krijgen zonder suiker?
Hoeveel zit er daadwerkelijk in dan.

Maar wat moet die biotine doen dan, dat is toh alleen voor hoefgroei, zou het dan weglaten als je zeker weet dat je dier er op reageerd

Misschien voor jou handig om echt een apart topic te maken met je vraag,denk dat je dan wel duidelijk antwoord krijgt :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 19:49

Ik heb toevallig afgelopen week biotine bij het Paardendrogist huismerk besteld omdat daar geen suikers aan toegevoegd zijn, maar ik wil het puur voor de hoeven gaan geven.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:06

Haar, hoor en huid hebben veel met elkaar gemeen, onder andere het eiwit Keratine. Biotine voedt niet alleen de hoeven, maar is ook belangrijk voor de kwaliteit en het herstel van de huid en vacht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:34

ellepel schreef:
Geen idee hoe dat zit, een ander merk biotine kun je niet krijgen zonder suiker?

Maar wat moet die biotine doen dan, dat is toh alleen voor hoefgroei, zou het dan weglaten als je zeker weet dat je dier er op reageerd

Misschien voor jou handig om echt een apart topic te maken met je vraag,denk dat je dan wel duidelijk antwoord krijgt :j

Het gaat niet om de biotine maar om de complete samenstelling.
Biotine van Subli heeft suiker maar geef je weinig van.
Dit zijn twee volle koffieschepjes per dag.
Daarvan is gok ik minstens 2/3 dextrose, het is letterlijk het eerste op de lijst zowat.
Er zit maar 20 mg biotine in een schepje op 20 gram poeder.

Hij reageert zeer goed op de biozin, hij heeft de gaten in zijn hoeven en hij krijgt het omdat hij daardoor harder sleet dan bij kon groeien.
White line disease in vier hoeven.
Nu is dat over, echt in een week een groot verschil en nu groeit hij hard genoeg.
Hij moét het dus krijgen, advies via een kliniek en ik kan dus niet even uitproberen of iets met enkel biotine genoeg is.
Daarom vroeg ik me af of iemand hier hetzelfde heeft en misschien een goede vervanger had gevonden, omdat eczemers ook vaak suikerarm gevoerd worden.

Dit zit er in per kilo, de rest is dus druivensuiker.
Hij krijgt 20 gram per dag, ik voer hem bekant puur suiker, maar ik moest iets. -O-
Biotin 2.000.000 mg
Zink 10 gram
Vit. E 4 gram
Ijzer 1.2 gram
Selenium 10 mg
Methionine 1,1 %
Sodium 1,5 %
Calcium 3 %
Fosfor 1,4 %

Ik ga die van de paardendrogist bekijken, ik wil echt van biozin af, wat idioot veel troep zit er in zeg.
Biotine extra van de paardendrogist zou ik ca 140 gram van moeten geven voor ik aan de hoeveelheid biotine kom die hij nodig heeft nu.
Plus weer vulzooi, en daar wil ik dus van af in die hoeveelheid.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:15

Niet helemaal topic gerelateerd maar biotine, hoe goed ook maakt geen verschil in een week maar in een paar maanden. De biotine kan alleen invloed uitoevenen op het hoorn dat nog aangemaakt moet worden (dit gebeurd bij de kroonrand). De hoefwand groeit in ongeveer een jaar van de kroonrand tot de grond. Het is heel fijn voor je dat de hoeven er beter voorstaan maar door de biotine zal dit niet komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:21

Naska, waar baseer je die mening nou op?
Beest krijgt het nu al zeker 4 weken, en iedereen hier valt steil achterover van het resultaat, eigenlijk geloven we het zelf amper.
Hij is gewoon extreem hard gaan groeien, en uiteraard van bovenaf.
Maar bij een pony die al 2x zo snel groeit is 20% harder groeien dus nét dat stukje wat ik miste om hem goed te kunnen houden.
Hij had namelijk kraters van dik 2 cm diep in zijn hielen, plus na 13 jaar van ijzers, dat redde hij op een gegeven moment niet meer zonder biotine.
Zeker niet omdat ik zijn stand ook nog ok moet houden.
En nee de hoef is onderaan nog niet gezond, dat is ook niet mogelijk maar hij had zonder de biozin nu op peperduur beslag gestaan in plaats van blootvoets.
Mijn vraag was of iemand met een gevoelige eczemer een alternatief had gevonden zonder allerlei troep.
Niks offtopic aan denk ik, maar prima ik ontstip dit topic en klaar.
Bij interesse mag je pb'en, ik heb foto's zat met hoe snel hij hersteld is.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:34

Ow jee , pony de oren tot bloedens toe open geschuurd. Ze staat onder rsih maar die kap werkt ze af ( als ik m al op krijg)
Pony in boett kap doet t goed. Die kap past alleen niet op de tinker. Welke kap met oren die 24/7 moet blijven zitten gebruiken jullie? Iemand misschien boett mt 5 te leen om te passen ( de kap)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:39

Geen kap, vind ze eng en appie vind ze raar,dus die gaan niet om.
Heb er eentje te koop, een witte met oortjes van amigo
Afbeelding
Maat cob, 5 euro,kan wel in een envelop,

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:40

Het huismerk biotine van de Paardendrogist is een beetje misleidend vind ik, ze noemen het suikervrij maar er zit wel melasse in. Ik geef deze: https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 438?v=True lijkt een stuk duurder maar je doet er langer mee omdat je minder hoeft te voeren want het is alleen biotine niet met van alles er nog doorheen gegooid.

EDIT: het is zelfs goedkoper dan het huismerk per dag

EDIT2: Ah oliebol, hier zit ook dextrose in, dat had ik helemaal niet door! :C ik vraag me af waarom?
Laatst bijgewerkt door Silver_Fox op 30-07-16 21:53, in het totaal 4 keer bewerkt

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:40

Die heb ik bij mn rambo zitten maar zodra ik er aan kom met die kap raced ze er vandoor :-(

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:42

Ik kan niet aan oren en voorhoofd zitten om iets verzorgends er op te doen:
Of 1 ze is al weg als je iets in de handem hebt
2 ze rent weg tijdens dat je je richting probleemplekken beweegt
3 je krijgt n kopstoot en ze is alsnog weg.

Cob gaat ook te klein zijn voor deze dame. Heeft 6"0 rambo en1.95 gewone merken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:48

Oh ja, dat gaat idd niet passen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:07

Ik heb een hele fijne kap van eskadron, daar zitten 3 lusjes aan (officieel voor de deken) maar die heb ik met touwtjes aan zijn halster vastgeknoopt, die krijgt ie dus nooit af!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:15

tiwi1969 schreef:
Deze voldoet ook prima Discodip:

http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _2301.html

Een prima keuze als je budget geen RSIH toelaat en ook hier gaat nu 21% vanaf.

Wij hadden deze als reserve deken voor onze pony en die wordt nu door Ellepel gebruikt, zie een paar pagina's eerder.
Je moet er ook een beetje geluk mee hebben, mijn oude paard heeft er ooit eentje binnen 24 uur gesloopt. Lag in 8 stukken in de wei, en dat was een RSIH. Geloof me daar wordt je niet vrolijk van.

Zo een deken heb ik nog te koop ...
Verkeerde maat geleverd gekregen

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:35

Ik heb ook nog zo'n Amigo kap liggen maat full, mag tegen verzendkosten weg.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:42

Heeft iemand wel eens Zinkzalf of Sudocrème gebruikt op kale plekjes (geen open wondjes).

Maar nu heb je van zinkzalf ook de crème, lotion en smeersel variant en las dat ze allemaal een andere doelstelling hebben. Weet iemand hier toevallig het verschil van de werking. Kan namelijk niks op internet vinden.

Ik gebruik nu 11 dagen de Fibra crème. Het plekje midden op haar voorhoofd is helemaal weg. Volgens mij vooral omdat ze daar geen jeuk meer heeft. Ook het plekje bij de aanzet van haar voorpluk is helemaal verdwenen. Dit plekje was korsterig en leek wat rotzooi te zitten, het was ook pas open geweest.

Het spul lijkt rond haar ogen en neus niet te werken. Lijkt alleen maar een groter oppervlakte te worden. Dus ga daar stoppen met smeren en denk ik weer terug op de Hydrocortiderm.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:51

moonfish13 schreef:
ellepel schreef:

Het gaat niet om de biotine maar om de complete samenstelling.
Biotine van Subli heeft suiker maar geef je weinig van.
Dit zijn twee volle koffieschepjes per dag.
Daarvan is gok ik minstens 2/3 dextrose, het is letterlijk het eerste op de lijst zowat.
Er zit maar 20 mg biotine in een schepje op 20 gram poeder.

Hij reageert zeer goed op de biozin, hij heeft de gaten in zijn hoeven en hij krijgt het omdat hij daardoor harder sleet dan bij kon groeien.
White line disease in vier hoeven.
Nu is dat over, echt in een week een groot verschil en nu groeit hij hard genoeg.
Hij moét het dus krijgen, advies via een kliniek en ik kan dus niet even uitproberen of iets met enkel biotine genoeg is.
Daarom vroeg ik me af of iemand hier hetzelfde heeft en misschien een goede vervanger had gevonden, omdat eczemers ook vaak suikerarm gevoerd worden.

Dit zit er in per kilo, de rest is dus druivensuiker.
Hij krijgt 20 gram per dag, ik voer hem bekant puur suiker, maar ik moest iets. -O-
Biotin 2.000.000 mg
Zink 10 gram
Vit. E 4 gram
Ijzer 1.2 gram
Selenium 10 mg
Methionine 1,1 %
Sodium 1,5 %
Calcium 3 %
Fosfor 1,4 %

Ik ga die van de paardendrogist bekijken, ik wil echt van biozin af, wat idioot veel troep zit er in zeg.
Biotine extra van de paardendrogist zou ik ca 140 gram van moeten geven voor ik aan de hoeveelheid biotine kom die hij nodig heeft nu.
Plus weer vulzooi, en daar wil ik dus van af in die hoeveelheid.

Pharmahorse heeft een biotine (2gram/kilo) aangevuld met MSM, zonder suiker.
https://www.pharmahorse.nl/biotine-paard.html
Ook vond ik dit oude topic met min of meer dezelfde vraag als jij hebt:
[VS] Beste biotine supplement?

(en ik geloof dat je een typefoutje gemaakt hebt, er kan onmogelijk 2kg biotine in 1 kg Biozin zitten)

Misschien ook een tip voor anderen hier: Vetramil! Ken het spul al langer en was heel blij met hoe het de wondgenezing bevordert. Maar nu op wondjes/ontstoken plekje op oor/kale en jeukerige plekjes gesmeerd, en in 4 dagen al een mooi resultaat! Pony had haar kap afgegooid waar we pas 2 dagen later achter kwamen, en dus lelijke plekken op haar hoofd, oor en begin nek.
Ik ga in ieder geval een tijdje verder met honingzalf, en verschillende merken uitproberen. Want naast Vetramil heb je ook nog Dermiel, en voor mensen Mesitran en bijv. Dermagiq Skin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:53

Ik gebruik alleen maar zinkzalf,ben er heel blij mee :j
Ik heb deze
http://www.zwitsal.nl/product/detail/36 ... en-kleuter

Appie kan soms raar/allergisch reageren op andere cremes en dit is parfumvrij etc....

Kijk je uit met hyrdrocortiderm?
Liever niet al te vaak gebruiken, mooi spul hoor,heb het vroeger ook gebruikt.
maar bij langer gebruik niet erg goed voor de huid

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:54

Safiera, ik had ook al het idee va die vetramil ja,waar koop je dat ?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:58

moonfish13 schreef:
Naska, waar baseer je die mening nou op?
Beest krijgt het nu al zeker 4 weken, en iedereen hier valt steil achterover van het resultaat, eigenlijk geloven we het zelf amper.
Hij is gewoon extreem hard gaan groeien, en uiteraard van bovenaf.
Maar bij een pony die al 2x zo snel groeit is 20% harder groeien dus nét dat stukje wat ik miste om hem goed te kunnen houden.
Hij had namelijk kraters van dik 2 cm diep in zijn hielen, plus na 13 jaar van ijzers, dat redde hij op een gegeven moment niet meer zonder biotine.
Zeker niet omdat ik zijn stand ook nog ok moet houden.
En nee de hoef is onderaan nog niet gezond, dat is ook niet mogelijk maar hij had zonder de biozin nu op peperduur beslag gestaan in plaats van blootvoets.
Mijn vraag was of iemand met een gevoelige eczemer een alternatief had gevonden zonder allerlei troep.
Niks offtopic aan denk ik, maar prima ik ontstip dit topic en klaar.
Bij interesse mag je pb'en, ik heb foto's zat met hoe snel hij hersteld is.

Mijn excuses voor mijn ietswat felle reactie.
Ik dacht dat jij bedoelde dat de onderkant van de hoeven sterk verbeterd was, daar heb ik op gereageerd. Bedankt voor je toelichting, heel fijn dat de aanmaak van nieuw hoorn zoveel verbeterd door het bijvoeren van Biotine. Betekend waarschijnlijk wel dat je paard een tekort hieraan had. Ik duim er voor dat deze verbeteringen blijvend worden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:09

ellepel schreef:
Jij met je bicarbonaat :P
Heb wel een pakje staan hoor in de keuken, hoeveel zou hij moeten hebben?
Spul moet toch op, want gebruik het alleen af en toe bij het koken :j

Erger nog, ik ben nog steeds enthousiast over de bicarbonaat :D

Ik meng 100 gram bicarbonaat in een emmertje met warm water zodat het goed oplost en gooi de oplossing in een waterton met 40 liter kraanwater. Dat is een aparte waterbak naast de gewone waterbak zodat ze de keus hebben welk water ze willen drinken.
Voor in de week ging het bicarbonaat water zelfs dubbel zo hard als het gewone water.

Dit zomer konden de paarden de hitte prima aan. Hier in het Oosten gingen we een paar keer boven de 30 graden maar ze leken er prima mee om te gaan en dat was vorig jaar echt een drama.

Voor de dazen heb ik inmiddels ook een middeltje wat bij gewone weidegang best voor een
uurtje of 4 á 5 werkt.

1/3 water
1/3 azijn
1/3 dettol

mengen en in een sprayfles paard ermee insprayen.

Eerder gebruikte ik in een mengsel ook wel Dettol maar veel minder qua verhouding en dan hielp het amper.
Dit mengsel gaat wel goed.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 07:05

kim1207 schreef:
Ow jee , pony de oren tot bloedens toe open geschuurd. Ze staat onder rsih maar die kap werkt ze af ( als ik m al op krijg)
Pony in boett kap doet t goed. Die kap past alleen niet op de tinker. Welke kap met oren die 24/7 moet blijven zitten gebruiken jullie? Iemand misschien boett mt 5 te leen om te passen ( de kap)

Na heel veel kappen geprobeerd heb ik die van BR nu en wonderwel zit hij nu al een week op zonder eraf getrokken te zijn. Ik wilde eerst ook Boett, maar vond die wat prijzig dus eerst dit maar is geprobeerd, omdat hij er best wel op lijkt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:45

Vetramil is een fijne zalf idd .
Bevordert de wond genezing goed .
Wat ook super werkt is Groene Leem .
Smeer dat nu een paar dagen .
2 dagen wel , 1 dag honing zalf en weer wassen en dan weer groene leem .
En ze ziet er stukken beter uit .
Fibra twijfel ik nog over ...
Neig er zeker naar . Maar wat zit erin ?
Vindt ik dat ergens ?
Hoeveelheden hoef ik niet te weten maar wel bestanddelen