[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:25

De mijn loop nu sinds een woensdag lekker met deken op, maar hij zit gelijk weer beter in zijn velletje iets. Had misschien toch wel iets last van zijn spieren denk ik (gevoelig voor spier bevangen).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:06

Over pony's die junk zijn: mijne is echt verzot op metacam. Hij staat al te murmelen als hij het ziet en vreet het nog net niet met spuit en al op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:07

Hahaha Jelleee, te erg gewoon...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:03

Marcella: zit die van jou nou al heel dik in het haar of valt het nu nog wel mee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:09

Heb zijn buik al geschoren en was vandaag na het rijden zeiknat, maar niet van de regen. Dus alweer aardig vachtje, maar nog steeds gewoon lekker onder zijn deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:22

Nou daar kon ik juist altijd zo goed aan merken dat die thermostaat zo kapot is bij MiniMe : hoe dik en lang haar vacht ook altijd was en hoe makkelijk zij zweet bij warm weer of inspanning, zo veel sneller is ze juist ook kouwelijk, in. Vergelijking met de "warmbloed" vacht van mijn grote. MiniMe verwelkomt haar deken altijd veel meer dan mijn grote, zo gek is dat...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:23

Ik ben vreselijk aan het dubben, want die van mij zit zo dik in de vact en heeft het heel warm.
Heb zijn borst en buik al geschoren.
Ben aan het twijfelen om hem helemaal te scheren.
Maar met dag en nacht buiten met loopstal vind ik dat lastig.
Daarbij heeft ie niet graag een deken op.
Het is zokwetsbaar zo zonder vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:26

Ik zou nog even een week wachten, voor je het weet is het mooie weer over en dan zitten jullie allebei met het hele deken gedoe als je hem nu helemaal scheert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:43

Volgende week ga ik bellen voor afspraak. Kan ik gelijk kijken of dat deze kliniek wat is.

Zou ook voorlopig nog niet helemaal scheren.

Die van mij staat trouwens 24/7/365 in een paddock Paradise.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:51

ohjajoh6 schreef:
Ik zou nog even een week wachten, voor je het weet is het mooie weer over en dan zitten jullie allebei met het hele deken gedoe als je hem nu helemaal scheert.

Ik heb zo wie zo een schurft hekel aan die dekens maar mijn pony ook.
Hij schuurt en rolt tot ie gesloopt is.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:21

Mijn merrie heeft geen hele dikke vacht. Daar ben ik erg blij mee. Lijkt mij inderdaad erg lastig Jesito.

Mijn merrie gaat tot op heden op een halve pil erg goed. Ze heeft weer meer vreugde in haar blik. (nu drie weken aan de pil)
Ben erg blij. Hier doe ik het voor. Eind van de maand wederom testen en zien of een halve pil voldoende blijft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:32

Illo heeft ook weer een flinke vacht. Heb hem 3 weken terug weer borst/ buik geschoren. Zondag gaat hij weer terug op stal. Dan scheer ik hem gelijk helemaal, anders heeft hij het veel te warm. Hij staat nu nog 24/7 buiten.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:42

Goedenavond, graag wil ik me hier voorstellen.

Ik ben Stella en mijn paard heet Megan. Het is een Fjordenmerrie van 24 die vandaag (hoe verrassend) de stempel 'PPID' heeft gekregen. Ik doe nog heel veel met haar. We rijden, mennen, fietsen, doen TREC wedstrijden. Ze heeft altijd zin en gaat al jaren lekker door goede training.

Afgelopen maandag was ze ineens kreupel, hoefbevangen. We hebben bloed afgenomen en ja hoor: Cushing en IR. Ik had er wel van gehoord en wist ook wel wat het ongeveer inhield, maar de naad van de kous was mij nog onbekend. Megan heeft ook niet echt de bekende symptomen zoals de lange vacht, de bulten boven de ogen en de vermindering in spieren.
Nadat ik klaar was met de dierenarts zagen zijn oren rood, zoveel heb ik hem gevraagd. Ook heb ik in dit topic rondgeneusd en ik heb het idee dat ik hier veel waardevolle dingen uit kan halen.

Vooralsnog staat Megan op de paddock met arm hooi en Novacam om de HB te verhelpen. Ik heb Gluco Balance om het systeem te helpen en geef dit door een beetje speedibeet, samen met een schepje zeewier, iets wat zo af en toe bijvoer. Over een paar dagen start ik met pergolide.

Ik zit met veel ervaringsvragen, zoals 'wat is de gemiddelde levensverwachting wanneer een paard PPID ontwikkeld heeft?' 'Hoeveel arbeid kunnen deze paarden nog verrichten?' 'Wat vinden jullie het meest vervelend aan PPID?'

Sorry voor mijn lap tekst, hopelijk kan ik hier een beetje mijn ei kwijt :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:48

Welkom meid en hahaha ik moest echt even grinniken om de rode oortjes van de DA. Helaas kan ik op moment je vragen beter niet beantwoorden, want mijn eigen pony staat wederom hb en dat maakt mij zo moedeloos dat ik te negatief zal antwoorden , wat dus niet helemaal correct zal zijn...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:01

Mijn paard geef het zelf aan of hij deken wil of niet als ik het vraag zou hij ook gewoon naar buiten kunnen lopen mij voorbij, maar in plaats daarvan gaat hij netje voor me staan zodat ik zo deken erop kan gooien. En mij voorbij lopen doe hij dus ook gerust zonder problemen. :+

Paddock Paradise is trouwens hier in de randstad met zeer beperkte weidegang, maar dat vind ik hier op kleigrond geen probleem wegens risico op HB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:13

Is er iemand van wie ik een stripje over kan nemen in de buurt van deventer? Zodat ik die morgen kan komen halen en gelijk mee kan beginnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:16

meganyr, welkom.
Vervelend zeg dat je paard ook cushing en ir heeft.
Je doet het al goed door zoveel mogelijk info te winnen.
Nu hangt het ervan af hoe je paard op de medicatie gaat reageren.
Tja en levensverwachting, daar is echt weinig tot niks over te zeggen.
Sommige kunnen nog prima een paar jaar mee, andere gaan wat sneller berg af.
Mijn eerste pony met cushing kreeg pas laat cushing en is 35 jaar geworden.
Maar mijn huidige pony met cushing gaat waarschijnlijk niet eens dicht bij de 15 komen, maar ook daar kan ik me in vergissen.
Is niet echt een pijl op te trekken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:41

Welkom meganyr!

Zou het ook niet te maken hebben met de conditie van een paard? Ik wil proberen om die van mij nog zo lang mogelijk te longeren/rijden, omdat ik hoop dat hij dan langer sterk blijft. Als ik hem in het land gooi vrees ik dat hij snel achteruit gaat!

Chic geeft zelf aan wanneer zijn vacht er weer af moet. Van de een op andere dag staat hij dan te zweten onder een deken. Normaal zou je de deken dan gewoon afdoen, maar zo'n vacht en het zweten bij het werk zijn echt niet fijn voor hem.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:47

Jesito, hoe heeft de DA bepaald dat jouw andere niet zo oud ermee kan worden? Of hoe kan je dat zien? Mijne is nu 13, wat zou zijn levensverwachting zijn?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:50

Nee die verwachting heb ik zelf een beetje, ik hoop natuurlijk dat ik het vreselijk mis heb.
Bij mijn pony zit het op zoveel vlakken mis dat ik die verwachting heb.
Maar goed misschien knapt hij zo meteen vreselijk goed op na een tijd prascend.

Ik vind het ook vooral heel moeilijk om te kiezen uit allerlei kwaden.
En daarbij je pony zowel lichamelijk als geestelijk goed te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:02

Ik heb dezelfde verwachting hoor Jesito;
Het is natuurlijk ook wel een eenvoudig optel sommetje, want stel je paard is al 25 als die cushing krijgt en je kan hem/haar dan nog een x aantal jaar een fijn pensioen gunnen, doe je het al goed.
Maar de gemiddelde shetlander word gerust 40 jaar en als die dan al cushing blijkt te hebben voor zijn/haar 10e verjaardag, weet je toch eigenlijk wel dat je spekkoper zult zijn , als die 15 word....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:28

Wat zou dan de verwachting zijn voor mijn 13 jarige? Ik vind t lastig..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:35

Bedankt voor het warm welkom!

Megan is dus nu 24, vorig jaar is ze ook op PPID getest en dat was toen negatief. Het is dus echt het afgelopen jaar ontstaan, ik hoop dus dat we er lekker vroeg bij zijn en we de boel zo lang mogelijk goed en gezond kunnen houden.

Hier een foto van twee weken geleden:
Afbeelding

Heeft iedereen zijn dier hier op Prascend/pergolide? Of zijn er ook mensen die het bewust niet geven of iets anders?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:45

Mijn shet ga ik proberen op prascend maar als het niet aanstaat stop ik ermee, maar ik verwacht dat het hem juist goed gaat doen.
Mijn vorige paard heeft een tijd op prascend gestaan maar deed hier niet veel op maar dit kwam denk ik ook doordat ze zo nog heel fit was en weinig te zien was.
Bij haar ben ik gestopt.
Afgelopen maart is ze ingeslapen door erge hb, had ze met prascend langer geleefd, zullen we nooit weten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:28

Meganyr schreef:
Goedenavond, graag wil ik me hier voorstellen.

Ik ben Stella en mijn paard heet Megan. Het is een Fjordenmerrie van 24 die vandaag (hoe verrassend) de stempel 'PPID' heeft gekregen. Ik doe nog heel veel met haar. We rijden, mennen, fietsen, doen TREC wedstrijden. Ze heeft altijd zin en gaat al jaren lekker door goede training.

Afgelopen maandag was ze ineens kreupel, hoefbevangen. We hebben bloed afgenomen en ja hoor: Cushing en IR. Ik had er wel van gehoord en wist ook wel wat het ongeveer inhield, maar de naad van de kous was mij nog onbekend. Megan heeft ook niet echt de bekende symptomen zoals de lange vacht, de bulten boven de ogen en de vermindering in spieren.
Nadat ik klaar was met de dierenarts zagen zijn oren rood, zoveel heb ik hem gevraagd. Ook heb ik in dit topic rondgeneusd en ik heb het idee dat ik hier veel waardevolle dingen uit kan halen.

Vooralsnog staat Megan op de paddock met arm hooi en Novacam om de HB te verhelpen. Ik heb Gluco Balance om het systeem te helpen en geef dit door een beetje speedibeet, samen met een schepje zeewier, iets wat zo af en toe bijvoer. Over een paar dagen start ik met pergolide.

Ik zit met veel ervaringsvragen, zoals 'wat is de gemiddelde levensverwachting wanneer een paard PPID ontwikkeld heeft?' 'Hoeveel arbeid kunnen deze paarden nog verrichten?' 'Wat vinden jullie het meest vervelend aan PPID?'

Sorry voor mijn lap tekst, hopelijk kan ik hier een beetje mijn ei kwijt :).

Hey Meganyr....
Wanneer is het bloed afgenomen ? Voor of tijdens de hb ? En hoe hoog was de acth waarde ?