Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Meganyr schreef:Goedenavond, graag wil ik me hier voorstellen.
Ik ben Stella en mijn paard heet Megan. Het is een Fjordenmerrie van 24 die vandaag (hoe verrassend) de stempel 'PPID' heeft gekregen. Ik doe nog heel veel met haar. We rijden, mennen, fietsen, doen TREC wedstrijden. Ze heeft altijd zin en gaat al jaren lekker door goede training.
Afgelopen maandag was ze ineens kreupel, hoefbevangen. We hebben bloed afgenomen en ja hoor: Cushing en IR. Ik had er wel van gehoord en wist ook wel wat het ongeveer inhield, maar de naad van de kous was mij nog onbekend. Megan heeft ook niet echt de bekende symptomen zoals de lange vacht, de bulten boven de ogen en de vermindering in spieren.
Nadat ik klaar was met de dierenarts zagen zijn oren rood, zoveel heb ik hem gevraagd. Ook heb ik in dit topic rondgeneusd en ik heb het idee dat ik hier veel waardevolle dingen uit kan halen.
Vooralsnog staat Megan op de paddock met arm hooi en Novacam om de HB te verhelpen. Ik heb Gluco Balance om het systeem te helpen en geef dit door een beetje speedibeet, samen met een schepje zeewier, iets wat zo af en toe bijvoer. Over een paar dagen start ik met pergolide.
Ik zit met veel ervaringsvragen, zoals 'wat is de gemiddelde levensverwachting wanneer een paard PPID ontwikkeld heeft?' 'Hoeveel arbeid kunnen deze paarden nog verrichten?' 'Wat vinden jullie het meest vervelend aan PPID?'
Sorry voor mijn lap tekst, hopelijk kan ik hier een beetje mijn ei kwijt.