[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:43

HelmerG schreef:
Kan ook een reactie op het voer zijn..
Veel paarden reageren heel snel op Pavo (gaan daar dus van schuren)
Heeft ze vorig jaar wel met deken op gestaan ofniet omdat ze niet geschuurd heeft?
Want als ze niet geschuurd heeft vorig jaar bij de oude eigenaar(zonder deken) lijkt het me sterk als het zomereczeem is. Of het kan van het gras komen, weet niet hoe de weidegang momenteel is? Kan combi van gras/voer zijn.. Maar zou zelf eens naar het voer gaan kijken, naar de hoeveelheid eiwitten wat erin zitten en suikers.

Bij ons zijn er bv. ook paarden op stal wat momenteel schuren maar geen eczeem hebben. Is dus puur van de reactie op het gras (zijn nu van winterweides naar zomerweides om aan't gaan waar dus veel gras staat)

Wat voor voer zou je dan adviseren?
Ik heb het nog even na gevraagd ze heeft vorig jaar wel geschuurd en met deken opgestaan! Maar toen moest de deken al in Maart op. Ik heb daar verkeerd begrepen. De weidegang is niet vol maar ook niet schraal, worden langzaam opgebouwd.
Het voer is laag in eiwitten en 9 % suiker.

Ik hoop dat jij weet wat voor voer ik evt. dan kan gaan nemen.

Groetjes.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:27

Cemlys schreef:
Iemand enig idee of je op zomerexzeem kunt testen door bv bloedonderzoek, ivm twijfel over een pony die het heeft of niet (aankoop)?

Hoi, dit kan inderdaad wel, maar is wel een kostbaar onderzoek (was rond de 120 euro kwijt) en duurt ook wel even voor je de uitslag hebt. Volgens mij wordt het opgestuurd naar een lab in Duitsland.

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:38

Ik ben blij! Mijn paardje staat alleen met een normale vliegendeken en schuurt niet! Alleen de plekjes die hij had en verder geen nieuwe plekjes. Overdag alleen tussen 10 en 16 uur buiten. Twee keer per week derfen op de plekjes en als boer krijgt hij pavo care4 life. Weet alleen niet of hij hier genoeg aan zal blijven houden.... Maar dat moet ik nog maar even uitzoeken.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:38

Hier ook mensen waarvan hun paard s nachts op stal staat en hoe doen jullie dat met de deken?
Ik doe hem bij die van mij wel op in de stal, omdat hij in de ochtend rond 7 uur wordt buiten gezet.
Vind het nu alleen zo warm voor hem, maar ja anders komt hij weer met jeuk van de wei, dus dat wordt hem ook niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 05:03

Ginootje schreef:
HelmerG schreef:
Kan ook een reactie op het voer zijn..
Veel paarden reageren heel snel op Pavo (gaan daar dus van schuren)
Heeft ze vorig jaar wel met deken op gestaan ofniet omdat ze niet geschuurd heeft?
Want als ze niet geschuurd heeft vorig jaar bij de oude eigenaar(zonder deken) lijkt het me sterk als het zomereczeem is. Of het kan van het gras komen, weet niet hoe de weidegang momenteel is? Kan combi van gras/voer zijn.. Maar zou zelf eens naar het voer gaan kijken, naar de hoeveelheid eiwitten wat erin zitten en suikers.

Bij ons zijn er bv. ook paarden op stal wat momenteel schuren maar geen eczeem hebben. Is dus puur van de reactie op het gras (zijn nu van winterweides naar zomerweides om aan't gaan waar dus veel gras staat)

Wat voor voer zou je dan adviseren?
Ik heb het nog even na gevraagd ze heeft vorig jaar wel geschuurd en met deken opgestaan! Maar toen moest de deken al in Maart op. Ik heb daar verkeerd begrepen. De weidegang is niet vol maar ook niet schraal, worden langzaam opgebouwd.
Het voer is laag in eiwitten en 9 % suiker.

Ik hoop dat jij weet wat voor voer ik evt. dan kan gaan nemen.

Groetjes.

Ik pb je straks even, moet nu werken en nog geen tijd gehad goed te reageren :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 05:05

flappie28 schreef:
Hier ook mensen waarvan hun paard s nachts op stal staat en hoe doen jullie dat met de deken?
Ik doe hem bij die van mij wel op in de stal, omdat hij in de ochtend rond 7 uur wordt buiten gezet.
Vind het nu alleen zo warm voor hem, maar ja anders komt hij weer met jeuk van de wei, dus dat wordt hem ook niet.

Die van mij heeft gewoon 24/7 de deken om, dus als ze in de avond (voor de schemer) naar binnen komen,
blijft hij gewoon met de deken op stal opstaan.. Doen ze ja immers toch ook als ze regen- of winterdekens op hebben (als je die gebruikt)
Heb hier op zich nog geen problemen mee ondervonden in de 3 jaar dat ik nu mn paard heb en dekens gebruik.
Mijn paard is zwart en heeft bv. in de zon juist minder snel last van de warmte Met deken als dat hij zonder zou staan.
Op zich heeft hij een vrij koele box op stal, dus daar heeft ie ook minder snel last van de warmte
Maar als ik jou was, ik weet niet hoe erg je paard schuurt, zou ik het risico niet durven nemen om de deken af te halen.
De mugjes komen ook gewoon op stal...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:23

Dank voor je reactie, die van mij zweet nogal snel en in de stal is het momenteel niet echt koel vandaar dat ik er een beetje mee zit. Neem inderdaad het risico niet om hem af te doen nu hoor en merkte inderdaad toen ik hem gisteren binnen haalde dat hij lekker koel was onder de deken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:12

Norton84 heel veel sterkte!

Ik ben tot nu toe heel tevreden met de RSIH. Hij blijft heel goed zitten ook als de oren uit de gaten zijn blijft de hals perfect zitten. Na het rollen zit de deken ook nog super. Hij staat er nu bijna vier weken mee en ben echt tevreden. De manen worden wel wat plat maar goed dat is niet anders. Staart en manen zijn rustig hij schuurt niet. Hij heeft de deken ook 24/7 op, dus 's nachts ook. Inderdaad wat Helmer ook al zei winterdekens heeft ie in de winter ook 24/7 op.
Mijn jongste heb ik gister weer ingesmeerd met Derfen. Staart zag er ietwat rommelig uit, maar er zaten ook nog wel wat losse haren van het verharen her en der. Ik hou het goed in de gaten, manen zijn nog rustig, dus tot nu toe staat hij nog steeds bloot.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:45

dankjewel iedereen. heb een topic voor hem gemaakt voor mij als stukje rouw verwerking **** wat mis ik hem ondanks dat ik nog paardje heb. maar hij was echt mn maatje.

[IM] mijn topper norton is niet meer.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:40

Mijn exzemer 3 maanden geleden op Havens Green Vet gezet S'morgens en Sávonds driekwart kg
6 weken geleden een drainagekuur gegeven van De Groene Os Nu alleen nog Sávonds driekwart schep Havens en een schepje Gluco Balans , Overdag zonder deken of anti vliegenmiddelen de rijbak in ,zit nu vanaf een dag of drie op 2 uur weidegang en bouw het langzaam op. Als het paard naar stal gaat in de avond doe ik haar de regendeken op,paard heeft uitloop naar de paddock en dit gaat geweldig! Geen tot bloedens toe geschuur tot nu toe...sterker nog,helemaal geen geschuur meer!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:51

Hier gaat het nog goed.
Alleen heeft ze op de plek van de schoft een schuurplek maar volgens mij komt dat door de deken dus daar maar even vlechten gemaakt. Wel heeft ze weer last van haar kale plek op het hoofd en een beetje rond de ogen dus daarom maar het vliegenmasker voor.
(hier zie je de kale vlek een beetje op heet voorhoofd) foto is van vorig jaar pony heeft nu gelukkig weer lange manen
Afbeelding

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:57

even een vraagje, mijn pony heeft zomers veel jeuk en schuur aan der manen en staart, Ik heb nu: sweet itch van sectolin.

heeft iemand daar ervaring mee ? en welke shampoo werkt goed tegen schuren ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:01

sweet itch is echt heel goed spul!
maar je moet het wel elke dag blijven smeren anders werkt het niet voldoende.
ik heb heel veel middeltjes geprobeerd, maar vooral voor de plekjes op het hoofd werkt deze nog het beste :j

tegen schuren werkt geen enkele shampo denk ik,
wel een deken, die bied nog het beste bescherming tegen het prikken van de vliegjes :j

ik was in elk geval nooit, vind het niet nodig, paarden in de natuur nemen namelijk gewoon een modderbad welke heel goed bescherming bied tegen allerlei ongedierte :P

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:02

ellepel schreef:
sweet itch is echt heel goed spul!
maar je moet het wel elke dag blijven smeren anders werkt het niet voldoende.
ik heb heel veel middeltjes geprobeerd, maar vooral voor de plekjes op het hoofd werkt deze nog het beste :j

tegen schuren werkt geen enkele shampo denk ik,
wel een deken, die bied nog het beste bescherming tegen het prikken van de vliegjes :j

ik was in elk geval nooit, vind het niet nodig, paarden in de natuur nemen namelijk gewoon een modderbad welke heel goed bescherming bied tegen allerlei ongedierte :P

okee ! ik ga kijken of het bij mijn pony ook werkt ! smeer het nu 2 dagen en tot nu toe lijkt het te werken.
maar je hebt toch ook speciale shampo ?

Wouterwesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:11

HELP!! weet niet waar ik dit kwijt moet of der info over kan vragen dit leek met het beste topic!

gisteren per toeval tijden het invlechten voor een wetstijd rare bloedige pus plekken tegen gekomen.
hij heeft last gehad van exeem bij de vorige eigenaar!
Hierbij heel ze manen afgeknipt, dit is inmiddels aan gegroeid en hier zolang hij niet op stal staat geen last van!
zelf denk ik dat het verstiking van de huid is onder ze manen (het zit ook op ze staart wortel)
na overleg met dieren arts nu invlechten zodat het lucht krijgt en insmeren met zonnebrand! als dit niet minder word komt die even kijken maar dan is die bang dat die aan de medicijnen moet met pretnison der in zit ik ook niet op te wachten! :(

HELP iemand hier dus ervaring mee en zou dit ook een sord van exeem zijn en zou een deken hierbij helpen of nog meer verstiken??????

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:58

chery schreef:
@sammyoo: bedankt voor je antwoord, voer momenteel ook de care4life. Heb de vito ook gvoerd, maar de hoge knoflookgehalte stond me daarin niet echt aan. Paardje schuurt af en toe. ben nu vrij streng qua buiten staan echt alleen ruim, na zonsopgang buiten en smiddags uiterlijk 16 uur weer binnen en dat lijkt vrij goed te gaan.
Wat voor druppels zijn dat die je geeft?

Het zijn homeopathische druppels die speciaal voor Jones zijn samengesteld.
Zes weken geleden is er nog iets aan de druppels toegevoegd omdat hij zoveel jeuk had. Als het na twee weken niet zou helpen, moest ik bellen. Ik heb niet hoeven bellen. De jeuk is niet helemaal weg, maar zeker 80% minder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:48

wouterwesley:
doe even zo als je dierenarts het zegt en geen andere middektjes gaan proberen.
mocht het niet werken wat jullie nu doen dan kun je altijd nog kijken of een deken helpt.
maar er zijn zoveel verschillende huidaandoeningen en niet elk plekje in de manen is meteen zomereczeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:03

In hoeverre bestaat er een injectie voor zomer eczeem en heeft iemand hier ervaring mee? Mijn veearts had het daarover.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:08

Mijn paard is een keer ingeënt tegen schimmel omdat dat toen heerste op stal. (ze was geënt in februari geloof ik)
Ze heeft het niet gekregen maar dat voorjaar/zomer een topjaar qua eczeem.
In positieve zin dan. Heel weinig jeuk, kon zelfs zonder
deken op warme dagen. Terwijl ze echt wel aardig zomer eczeem heeft.

Weet niet of je dat bedoelde maar voor mijn paard heeft dat toen wel positief bijgedragen denk ik :j

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:17

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:51

Tor heeft ondanks zijn deken toch geschuurd onder zijn deken. Volgende week heb ik vakantie en kan ik iedere dag naar hem toe. Dan ga ik eerst aan de gang met een reinigingkuur, als dat niet helpt ga ik eens overleggen met de dierenarts voor die enting. Hij heeft het zelf nog nooit gehad. Maar ken wel mensen in mijn omgeving die erg positief zijn.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:11

Wouterwesley schreef:
HELP!! weet niet waar ik dit kwijt moet of der info over kan vragen dit leek met het beste topic!

gisteren per toeval tijden het invlechten voor een wetstijd rare bloedige pus plekken tegen gekomen.
hij heeft last gehad van exeem bij de vorige eigenaar!
Hierbij heel ze manen afgeknipt, dit is inmiddels aan gegroeid en hier zolang hij niet op stal staat geen last van!
zelf denk ik dat het verstiking van de huid is onder ze manen (het zit ook op ze staart wortel)
na overleg met dieren arts nu invlechten zodat het lucht krijgt en insmeren met zonnebrand! als dit niet minder word komt die even kijken maar dan is die bang dat die aan de medicijnen moet met pretnison der in zit ik ook niet op te wachten! :(

HELP iemand hier dus ervaring mee en zou dit ook een sord van exeem zijn en zou een deken hierbij helpen of nog meer verstiken??????

ik weet niet zeker of het het zelfde is maar mijn paard had vorig jaar onder de manen ook plekken zitten waar pus en bloed onder zat, ik heb er eigenlijk alleen derfen op gesmeerd en ook de manen helemaal afgedaan. Nu is het helemaal weg. Ik heb er ooit foto's van gemaakt en zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

edit; kan ze niet meer vinden, misschien als je foto's maakt kan ik zeggen of het het zelfde is

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:38

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:42

Heeee fijn! De RSIH look-a-like is weer beschikbaar! :D

Ik zou persoonlijk voor de bovenste deken kiezen. De onderste deken moet over het hoofd aan, dat lijkt me niet echt fijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:44

Is de RSIH look a like de bovenste? Ik lees zoveel over die look a like maar ik kon niet vinden welke dat nou was. :=