Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:21

Oke, thanx. Weet je ook welke vorm? Neuro of abortus?

ElCid

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:29

Neurologisch; paard is ingeslapen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:29

DubbelDun schreef:
Bonny_CT schreef:
uuhh 200 gram en ze krijgen 4 gram per dag :)

En dat is dus bij lange na niet voldoende om effectief te zijn. Als je mijn eerdere post gelezen had dan zou je weten dat uit wetenschappelijke onderzoeken is gekomen dat ze minstens 27 gram per dag nodig hebben.

Ik voer wat op de verpakking staat, per samenstelling is een andere hoeveelheid nodig om te voeren. Van phytonics staat wat anders voor geschreven als voor de groene os. Van andere merken kan er eventueel nog wat anders staan. Ik ga hier verder niet op in, heeft niks met de rhino te maken

julepuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:30

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:37

Teddy321 schreef:
Weet je knollentuin, ik staak de onsympathieke discussie met jou. Begrijp, ge zien je onderschrift, dat bij jou de inkomsten voor gaan. Ook daar heb ik begrip voor, maar niet voor je onsympathieke manier van discussieren!
I'll rest my case!

En dat is annamn nr zoveel..zoals ik al eerder zei,ik heb er geen last van,maar goed; als jij t zo ziet prima..dat mag geen problemen mee even goede vrienden.jammer dat de discussie je niet aanstaat,had even t idee dat je wel begreep wat ik bedoelde

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:43

@ ElCid en @Julepuul thnx.

Erg sneu, zoals voor alle mensen die hun paard op deze manier kwijt raken.

Voor mij persoonlijk: ik baal dat het de Neuro-vorm is. Het was net duidelijk hoe de drie gevallen in NL met elkaar in verband stonden, en ik hoopte dus heel erg dat het hierbij zou blijven.
Ik ben benieuwd of er een link te vinden is tussen dit geval in Aachen en de 3 gevallen in Nederland.

Het lijkt er voor mij tot nu toe nogal op dat er echt een redelijk directe link moet zijn, tot nog toe nog niets gehoord over via kleding en materialen etcetera. Ik hoop dat dat zo blijft, dat zou betekenen dat het een stuk beter te beheersen is.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:49

Apple schreef:
Ik denk dat ik een nieuw product op de markt ga brengen :-) Een grote plastic zak waarmee je je paard vacuum kunt verpakken :j

Gegarandeerd geen kans op Rhino of op welk virus of bacil dan ook :j

Over eventuele overige neveneffecten heb ik het dan maar even niet, maar ik raad de gebruikers aan alvast van te voren de Rendac te bellen :+

Je mag helaas geen grappen maken in dit topic over dit onderwerp -O- . Maar je concept past wel goed bij de Beat Rhino doekjes, die natuurlijk moeitelijk Beat Droes, Beat Influenza kunnen heten. Jouw concept beschermt ook heel goed tegen paardenpest en WNV trouwens, super bedacht.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:51

ioontje schreef:
Voorzichtigheid kan nooit kwaad, maar dit jaar lijkt het wel of iedereen elkaar verwijten maakt, omdat er niet voorzichtig genoeg gedaan wordt. Maar wat is voorzichtig genoeg?
Waar komt het allereerste Rhino geval vandaan? Hoe is dit paard eraan gekomen? Heeft iemand het willens en wetens opgehaald uit......?????? Nee, dat is niet zo en dat weet eigenlijk ook iedereen.

Het is wel zo dat door de moderne media en de reikwijdte daarvan een gerucht binnen een aantal berichten als waarheid wordt gezien. Daarbij worden alle Rhino gevallen over 1 kam geschoren of het nu de neurologische, abortus of verkoudheidsvorm is. Tussen deze 3 zit een heel groot verschil in zowel besmettingsgevaar als gevaar voor paarden onderling.

Dit alles wil niet zeggen dat het niet erg is als je paard getroffen wordt door de neurologische vorm en ik wil de betroffenen dan ook veel sterkte wensen, maar reeel gezien is het zo dat dit (maar) op 3 bedrijven in Nederland het geval is. Meer dan genoeg, maar niet erg afwijkend van andere jaren.
De abortusvorm komt elk jaar in meerdere mate voor, maar omdat het voorheen moeilijk was om aan te tonen zijn er veel dode veulens afgevoerd als 'verworpen', zonder dat er naar oorzaken is gezocht. Een dood veulen is al erg genoeg immers.

Doordat een hele mensenmassa zich, via de moderne media, zorgen is gaan maken, moest, in mijn ogen, de KNHS wel actie ondernemen. Met kampioenschappen voor de deur, met deelnemers uit het hele land (waaronder uit de getroffen streken) kun je dan misschien maar beter het zekere voor het onzekere nemen en die wedstrijden uit te stellen.
Jammer genoeg worden zulke maatregelen dan door veel mensen weer gezien als; ze lasten het af, dus er zal wel meer aan de hand zijn...............

Voorzichtigheid is dus prima, maar massahysterie niet echt nodig.
Hier in de omgeving heerst op het ogenblik de bof; voor volwassenen niet echt ongevaarlijk, maar moeten we dan ook maar allemaal thuis blijven, niemand meer ontvangen en ook vooral niet in de auto stappen? Ik probeer, ook in deze, nuchter te blijven en goed op mijzelf en mijn paarden te passen.

Hopelijk gaat, letterlijk en figuurlijk, voor iedereen snel de zon weer schijnen en zijn we voorlopig weer van alle narigheid af!

Super geschreven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:54

knollentuin schreef:
hihi apple, sorry dat ik je milliondollar idee ontgoogel :D
en teddy , nee ik heb nergens last van, ik denk dat de mensen met paniek de meeste last hebben, snap je me?
ik heb een 24 jarig paard staan en die heeft nergens last van nog, hij is gezond dus ik maak me niet druk.
het is by the way al vastgesteld dat de 3 neurologische gevallen onderling te linken zijn ;) dus niks niet zomaar opgedoken,ja bij de een ,maar de andere stonden in direct aanwijsbaar verband, dat had je dus ook kunnen lezen
knollentuin schreef:
Teddy321 schreef:

Dan heb jij niet goed gelezen. Alle 3 de gevallen zijn te linken.
Ik vermoed dan ook dat de Lingekliniek niet heeft kunnen achterhalen welke paarden er nog meer gestaan hebben OF waar ze zijn heen gegaan

dat schrijf ik toch?!
wat voor mij dus weer duidelijk maakt dat begrijpend lezen niet voor niets een examenvak is .. :Y)

enne ik denk dat de administratie van de lingehoeve heus wel bijhoudt wie er wanneer met zijn paard aanwezig is geweest hoor, weer zo een speculatie...

De Lingehoeve heeft toch bekend gemaakt dat de besmetting niet bij hun heeft plaatsgevonden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:09

Nexus schreef:
Uit de laatste update van De Lingehoeve (http://www.delingehoeve.nl/beheer/uploa ... %20_6_.pdf) :
Citaat:
...In aanvulling op de eerdere update (dd 4 maart 2012) willen we melding maken dat de casus in Woubrugge op 20 februari 2012 op onze kliniek is geweest, die middag is ook een paard uit Heumen aangeboden...

Stuk van Nexus gekwoot ;) , daaruit blijkt dat dat paard er wel geweest is, Lovely.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:21

Teddy321 schreef:
Nog een paar weken en dan steekt Droes de kop weer op. Ook daar zitten consequenties aan. Een paar jaar geleden ook bij ons op stal paardje getroffen. Ook toen hebben we 14 dagen stil gelegen, ondanks dat paardje was geisoleerd.
Waar ik me op dit moment meer zorgen om maak, is dat in de UK alweer MKZ de kop op steekt. Maar goed, meer dan afwachten kunnen we toch niet.

Daar maak ik me ook zorgen over, want als die naar NL komt kunnen we de boel weer stilleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:38

Dan quote ik de LIngehoeve ook maar even:
Citaat:
In aanvulling op de eerdere update (dd 4 maart 2012) willen we melding maken dat de
casus in Woubrugge op 20 februari 2012 op onze kliniek is geweest, die middag is ook
een paard uit Heumen aangeboden. Na onderzoek bleek deze patiënt rhino-verdacht te
zijn en is onmiddellijk geïsoleerd. Naderhand bleken op dit bedrijf, waarvan de patiënt
afkomstig was, zich meerdere gevallen van rhinopneumonie te ontwikkelen. Na enkele
dagen in isolatie te zijn verpleegd is de patiënt, stabiel, naar huis gegaan.
De patiënten, van die dag , zijn geïnformeerd en er is geen sprake van andere gevallen.
De eerder gemaakte voorzorgsmaatregelen zijn nog steeds van kracht.

Hieruit maak ik op dat er geen andere gevallen zijn ontstaan door het verblijf van het zieke paard op de kliniek en dus ook niet die uit Woubrugge.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:50

Zoals ik het lees is het paard daar wel besmet geraakt.

"De patienten, van die dag, zijn geinformeerd en er is -buiten het paard uit Woubrugge- geen sprake van andere gevallen"

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:56

Kwestie van interpretatie. In feite zeggen ze helemaal niks over hoe het paard uit Woubrugge besmet is geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:07

yvonnepuntnl schreef:

"De patienten, van die dag, zijn geinformeerd en er is -buiten het paard uit Woubrugge- geen sprake van andere gevallen"

Dat staat er dus niet en er staat in het hele stukje nerges bevestigd dat het paard uit Woubrugge daar besmet is geraakt.

Maar goed, als iedereen overal dingen bij gaat verzinnen, vind ik de paniek ineens een stuk minder vreemd.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:13

Ik merk er eigenlijk niet veel van zo, behalve de Mange die dicht is heb ik verder niet veel gemerkt.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:16

Maar ook al zouden die paarden bij elkaar in de kliniek hebben gestaan. Moeten ze nog wel neus-neuscontact gehad hebben met elkaar...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:24

Broccoli schreef:
Maar ook al zouden die paarden bij elkaar in de kliniek hebben gestaan. Moeten ze nog wel neus-neuscontact gehad hebben met elkaar...

Tja, de een de box uit, de ander erin. Pas toen ze vermoedden of zeker wisten (haha, je hoort nooit de precieze gang van zaken) dat het paard rhino had, is hij geïsoleerd. Misschien stond het volgende paard al in zijn box. Het drinkbakje bijvoorbeeld is al een poel van virussen en bacterieën, dus neus-neuscontact is echt niet noodzakelijk. Wij hebben onze afspraak dus maar afgezegd voor afgelopen week ;)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:26

Dat kan natuurlijk wel ja. Via drinkbakjes. Sorry!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:27

Lovely schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Dat staat er dus niet en er staat in het hele stukje nerges bevestigd dat het paard uit Woubrugge daar besmet is geraakt.

Maar goed, als iedereen overal dingen bij gaat verzinnen, vind ik de paniek ineens een stuk minder vreemd.

Het staat ook nergens ontkend dus jou conclusie is net zo goed verzonnen ;)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:37

Al enkele dagen geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie

ERMELO – Vandaag zijn ongeveer 30 laboratoriumuitslagen bekend geworden van monsters welke onderzocht zijn op de aanwezigheid van Rhinopneumonie. Er zijn geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie geconstateerd.

Tot op heden is op drie bedrijven de neurologische vorm van Rhinopneumonie bevestigd, te weten in Heumen, Berg en Dal en in Woubrugge. De behandelend dierenarts van de bedrijven in Heumen en Berg en Dal heeft verklaard dat de paarden op die bedrijven met klinische verschijnselen, weliswaar langzaam, herstellende zijn.

Wel is in Duitsland, vijftien kilometer over de grens met Nederland bij Aken, een ouder paard met verminderde weerstand ziek geworden en vervolgens geëuthanaseerd. Door middel van laboratoriumtesten is vastgesteld dat er sprake was vanRhinopneumonie. Het betreffende paard is recentelijk niet in Nederland geweest. "De overige honderd paarden op hetzelfde bedrijf vertonen geen ziekteverschijnselen”, aldus de behandelend dierenarts uit Duitsland.

Rhinopneumonie is endemisch aanwezig in Europa en steekt jaarlijks wel ergens in Nederland de kop op. De omvang blijft meestal beperkt en normaal gesproken is het virus na een paar weken weer onder controle. Rhinopneumonie infecties (Equine HerpesVirus - EHV) kunnen bij het paard griepachtige verschijnselen, abortus of neurologische verschijnselen (ataxie of verlamming) veroorzaken. Paarden herstellen meestal volledig van de luchtweginfectie. De neurologische vorm geeft soms wel ernstige problemen. Besmetting vindt plaats via de luchtwegen. Voorkomen van contact is de belangrijkste preventieve maatregel.

In de Sectoragenda infectieuze ziekten paard stelt de Sectorraad Paarden (SRP) dat Rhinopneumonie, hoe vervelend ook, wordt gezien als normaal bedrijfs- en/of ondernemersrisico. Het beleid is vooral gericht op voorlichting en het voorkomen van onnodig risico contact tussen paarden en in sommige gevallen verplicht vaccineren. Bezoeken aan de hoefsmid en de dierenarts en dergelijke kunnen doorgang vinden mits hygiëne in acht genomen wordt. Bij twijfel raadpleeg eerst uw dierenarts.

Bron: http://www.sectorraadpaarden.nl/

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:39

Is iedereen nu gerustgesteld ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:41

yvonnepuntnl schreef:

Falona schreef:
Lovely schreef:

Het staat ook nergens ontkend dus jou conclusie is net zo goed verzonnen ;)

Nee, want ik verzin er namelijk niks bij dat er niet staat.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:44

SpikyBlue schreef:
Al enkele dagen geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie

ERMELO – Vandaag zijn ongeveer 30 laboratoriumuitslagen bekend geworden van monsters welke onderzocht zijn op de aanwezigheid van Rhinopneumonie. Er zijn geen nieuwe bevestigingen van Rhinopneumonie geconstateerd.

Tot op heden is op drie bedrijven de neurologische vorm van Rhinopneumonie bevestigd, te weten in Heumen, Berg en Dal en in Woubrugge. De behandelend dierenarts van de bedrijven in Heumen en Berg en Dal heeft verklaard dat de paarden op die bedrijven met klinische verschijnselen, weliswaar langzaam, herstellende zijn.

Wel is in Duitsland, vijftien kilometer over de grens met Nederland bij Aken, een ouder paard met verminderde weerstand ziek geworden en vervolgens geëuthanaseerd. Door middel van laboratoriumtesten is vastgesteld dat er sprake was vanRhinopneumonie. Het betreffende paard is recentelijk niet in Nederland geweest. "De overige honderd paarden op hetzelfde bedrijf vertonen geen ziekteverschijnselen”, aldus de behandelend dierenarts uit Duitsland.

Rhinopneumonie is endemisch aanwezig in Europa en steekt jaarlijks wel ergens in Nederland de kop op. De omvang blijft meestal beperkt en normaal gesproken is het virus na een paar weken weer onder controle. Rhinopneumonie infecties (Equine HerpesVirus - EHV) kunnen bij het paard griepachtige verschijnselen, abortus of neurologische verschijnselen (ataxie of verlamming) veroorzaken. Paarden herstellen meestal volledig van de luchtweginfectie. De neurologische vorm geeft soms wel ernstige problemen. Besmetting vindt plaats via de luchtwegen. Voorkomen van contact is de belangrijkste preventieve maatregel.

In de Sectoragenda infectieuze ziekten paard stelt de Sectorraad Paarden (SRP) dat Rhinopneumonie, hoe vervelend ook, wordt gezien als normaal bedrijfs- en/of ondernemersrisico. Het beleid is vooral gericht op voorlichting en het voorkomen van onnodig risico contact tussen paarden en in sommige gevallen verplicht vaccineren. Bezoeken aan de hoefsmid en de dierenarts en dergelijke kunnen doorgang vinden mits hygiëne in acht genomen wordt. Bij twijfel raadpleeg eerst uw dierenarts.

Bron: http://www.sectorraadpaarden.nl/

dat is fijn nieuws :)